Laptop HBO Engineering/ Cyber Security

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneswk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 16:51
Hallo mede Tweakers,

Ik ben van plan om volgend schooljaar HBO Electrotechniek of HBO Cyber Security te gaan studeren.
Nu wil ik alvast een laptop aanschaffen die ik in mijn studie kan gebruiken. Nu was ik zelf op zoek naar een tweedehands Lenovo Thinkpad, omdat ik het toetsenbord erg fijn vind en de TrackPoint niet kan missen. :D
Mijn budget ligt rond de 400 euro, maar ik ben er helemaal niet vies van om een tweedehandse laptop aan te schaffen. Omdat het een laptop voor op school is, wil ik graag een laptop die kleiner is dan 14 inch.
Uiteraard hoeft de laptop geen Thinkpad te zijn, maar ik ben wel op zoek naar iets met dezelfde kwaliteit.

Ik heb een wenslijst gemaakt van Thinkpad modellen die hier in de vraag en aanbod sectie te vinden zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1Lenovo ThinkPad 20B6009EMH€ 0,-€ 0,-
1Lenovo ThinkPad E550 20DF0053MH€ 0,-€ 0,-
1Lenovo ThinkPad T440s 20ARS4U5-B01€ 0,-€ 0,-
1Lenovo ThinkPad X1 Carbon (20A7003TMH)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Uiteraard ben ik van plan de systemen van een ssd te voorzien, zodat ze wel wat sneller functioneren.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:34
Is er specifieke software die je erop gaat draaien naast office??

Voor mij persoonlijk geldt dat ik liefst minimaal een FHD resolutie heb op een laptop (1920x1080)

Mocht je een tweedehands laptop gaan gebruiken kies dan een model waar vervangende onderdelen (vooral accu's en opladers) goed van te verkrijgen zijn,

Verder is mijn advies zorg dat een tweedehands laptop wel wat premium feaures heeft:
5ghz wifi, aparte gpu, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneswk
@DVX73 Dank voor je reactie!
Omdat ik de opleiding nog niet doe, weet ik nog niet welke software ik erop zal gaan draaien, maar ik gok dat het compileren van zelfgeschreven code een onderdeel zal zijn van de studie.
Ik denk dat de ThinkPad serie opzich best veel losse onderdelen te koop heeft, en ze zijn vaak ook wat luxer uitgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgend jaar? Dat is september? Bel maandag school even, vraag de minimale eisen op en ga in juli op zoek naar een laptop.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneswk
Goed idee, ik zal contact opnemen met de school! Alleen is het probleem dat ik nu ook al een laptop nodig heb... :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 19:44

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

wat valt aan te raden?

V&A aangeboden: Dell Latitude E7240
75 euro goedkoper dan de carbon X1 maar 128gb opslag is erg weinig
V&A aangeboden: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-56DE
Laat de thinkpad wens even varen dit is de beste laptop voor 400 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ludwig005 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:46:
\[1] wat valt aan te raden? \[/1]
V&A aangeboden: Dell Latitude E7240
75 euro goedkoper dan de carbon X1 maar 128gb opslag is erg weinig
V&A aangeboden: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-56DE
Laat de thinkpad wens even varen dit is de beste laptop voor 400 euro
Een Thinkpad en een Latitude is een heel ander kaliber dan welke Acer dan ook, niet te vergelijken. Ik stouw al 5 jaar lang dagelijks mijn Thinkpad zonder hoes in een rugzak, 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Alleen wilt TS een thinkpad wegens de trackpoint maar niet wegens de onverwoestbaarheid dan kun je beter een panasonic toughbook kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ludwig005 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:56:
Alleen wilt TS een thinkpad wegens de trackpoint maar niet wegens de onverwoestbaarheid dan kun je beter een panasonic toughbook kopen.
Dat is gewoon zonde van je geld want Toughbooks zijn voor het legere en veldwerkers. Een Thinkpad of Latitude biedt gewoon de extra zekerheid van duurzame scharnieren en behuizing voor de dagelijks forenzen mishandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ludwig005 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:56:
Juh de trackpoint, dan valt die Acer dus af. Voor zover mij bekend doet nagenoeg geen enkel merk iets met trackpoints, afgezien van wat Thinkpads, Latitude's en (ik meen) een enkele Toshiba Satellite Pro.

Stevigheid van een laptop is imho ook wat waard, zeker als je er dagelijks mee heen en weer moet slepen. Je kan natuurlijk overdrijven met een Toughbook, maar er zit flink verschil tussen een Acer (en diverse andere goedkoper geproduceerde laptops) en dingen als een Thinkpad of Lattitude.

Ik ben t dan ook volledig met @Brilsmurfffje eens.

Anyway, als t compact moet, kijk ook eens naar de Thinkpad X220, t/m X270 serie.

Edit: bijkomend voordeel van een Thinkpad is dat bepaalde modellen (iig de X220 en X230, daar weet ik t zeker van, en de Edge 13 en Edge 15 zeker niet) vloeistof kanalen hebben van boven op de laptop naar de bodem.
Gooi je er een kop koffie op, dan komt je koffie er aan de onderkant weer uit, zonder de electronica te raken.
Aan de onderkant zitten een aantal gaatjes met een druppel-icoon erbij. Daar komt het er weer uit zetten :P
Enige wat eventueel stuk gaat, is het toetsenbord zelf (wordt potentieel te crunchy om op te typen).
En natuurlijk het iconische LED lampje in de rand van het scherm, die op je toetsenbord schijnt.
DVX73 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:14:
Is er specifieke software die je erop gaat draaien naast office??

Voor mij persoonlijk geldt dat ik liefst minimaal een FHD resolutie heb op een laptop (1920x1080)

Mocht je een tweedehands laptop gaan gebruiken kies dan een model waar vervangende onderdelen (vooral accu's en opladers) goed van te verkrijgen zijn,
Dan zit je met een Thinkpad in de regel wel goed. Ebay staat vol met spare parts.
Zelfde voor de business modellen van Dell.
Verder is mijn advies zorg dat een tweedehands laptop wel wat premium feaures heeft:
5ghz wifi, aparte gpu, etc..

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 28-01-2018 10:44 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

McKaamos schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:31:
[...]

Juh de trackpoint, dan valt die Acer dus af. Voor zover mij bekend doet nagenoeg geen enkel merk iets met trackpoints, afgezien van wat Thinkpads, Latitude's en (ik meen) een enkele Toshiba Satellite Pro.

Stevigheid van een laptop is imho ook wat waard, zeker als je er dagelijks mee heen en weer moet slepen. Je kan natuurlijk overdrijven met een Toughbook, maar er zit flink verschil tussen een Acer (en diverse andere goedkoper geproduceerde laptops) en dingen als een Thinkpad of Lattitude.

Ik ben t dan ook volledig met @Brilsmurfffje eens.

Anyway, als t compact moet, kijk ook eens naar de Thinkpad X220, t/m X270 serie.
Die zou ik links laten liggen en ipv daarvan voor een T4x0s model gaan, deze hebben een lowpower processor en zijn ook een stuk platter.
Edit: bijkomend voordeel van een Thinkpad is dat bepaalde modellen (iig de X220 en X230, daar weet ik t zeker van, en de Edge 13 en Edge 15 zeker niet) vloeistof kanalen hebben van boven op de laptop naar de bodem.
Edge zijn ook geen echte Thinkpads, alle T, X, W, P en A modellen zijn de "echte", daar kan je vloeistof op morsen de laptop aan het scherm oppakken, laten vallen etc.
Gooi je er een kop koffie op, dan komt je koffie er aan de onderkant weer uit, zonder de electronica te raken.
Aan de onderkant zitten een aantal gaatjes met een druppel-icoon erbij. Daar komt het er weer uit zetten :P
Enige wat eventueel stuk gaat, is het toetsenbord zelf (wordt potentieel te crunchy om op te typen).
En natuurlijk het iconische LED lampje in de rand van het scherm, die op je toetsenbord schijnt.
Helaas is dat lampje er niet meer :( mijn W530 is de laatste generatie met het lampje en ook de laatste 15" zonder numpad :'(
Dan zit je met een Thinkpad in de regel wel goed. Ebay staat vol met spare parts.
Zelfde voor de business modellen van Dell.
Spare parts zou ik me niet zo druk om maken omdat het in de regel niet stuk gaat, voordeel is vooral dat je zelf gemakkelijk de computer kan uitbreiden, met bijv nieuwe wifi chip, meer ram, grotere of zelfs een extra harde schijf. Ook zijn accus voor Thinkpads goedkoop te vinden op ebay, ook wel een pro als je over 3 jaar weer die goede accuduur van het begin wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Welk niveau van onverwoestbaarheid wil hij dan? het kan niet perfect zijn.
De processor moet goed zijn en niet extreme ultra low power.
Ik vraag me af wat het nut van een trackpoint is.
V&A aangeboden: Dell Latitude E7450 i7-5600/8GB/256GBSSD/14" Full HD ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Ludwig005 op 28-01-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneswk
@Ludwig005 Ik ben vooral echt opzoek naar een solide toetsenbord, maar kwa behuizing wil ik dat hij zeker wel tegen een stootje kan.
De trackpoint vind ik persoonlijk fijn werken, omdat ik mijn handen dan niet van het toetsenbord hoef af te halen. Het is meer een voorkeur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

ik denk dat deze laptops bij jou passen wegens vochtbestendig toetsenbord.
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Latitude E7440-CA008LE74408BNLX€ 0,-€ 0,-
1HP EliteBook 8560w (LG661ET)€ 0,-€ 0,-
1HP ProBook 6570b (B6P79ET)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

koop zo een laptop tweedehands op marktplaats of soortgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneswk
Dankje @Ludwig005 , die Dell ziet er ook interessant uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 23:06

Eraser127

Nijkerk

En eventueel een tablet? Een collega van me volgt HBO werktuigbouw en heeft een windows tablet met pen erbij. Hij doet eigenlijk alles met dat ding in voornamelijk OneNote volgens mij. Formules enzo kun je dan ook gewoon digitaal opschrijven en sommen uitwerken. Dat zal natuurlijk met een laptop minder makkelijk gaan. Hij is er heel tevreden over. Nu weet ik niet wat je voorkennis is van de opleiding, maar ik merkte dat ik bij HBO elektro vooral veel schreef qua formules en berekeningen en minder tekst, ik deed wel alles met papier, maar ik zou toen ook eerder voor een tablet dan laptop kiezen.

[ Voor 47% gewijzigd door Eraser127 op 28-01-2018 21:02 ]

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-09 14:36
Ik heb een tijdje terug voor mijzelf een 2de hans Dell e7440 gekocht.
Fijne laptop, alleen het toetsenbord veert wat mee in het midden (daar heb ik online ook meerdere berichten over gelezen). Voor wat ik met de laptop doe vind ik het niet erg, maar als een goed/stevig toetsenbord belangrijk is dan weet je vast dat mijn e7440 hier niet aan voldoet.

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanneswk
@Eraser127 Dankje, ik ga daar ook zeker naar kijken, misschien meer een surface pro dan...
@CyberJack Dankje voor de toevoeging. Fijn om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

johanneswk schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:33:
@Ludwig005 Ik ben vooral echt opzoek naar een solide toetsenbord, maar kwa behuizing wil ik dat hij zeker wel tegen een stootje kan.
De trackpoint vind ik persoonlijk fijn werken, omdat ik mijn handen dan niet van het toetsenbord hoef af te halen. Het is meer een voorkeur...
Dan kan je toch gewoon voor een Thinkpad gaan, die worden geroemd om hun toetsenbord, je kan die toetsenborden zelfs als stand-alone exemplaar kopen:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51PbaAxxRKL._SL500_AC_SS350_.jpg
Pagina: 1