Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verschillende internetsnelheden binnen zelfde thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
In mijn nieuwbouwhuis heb ik naar 5 verschillende kamers CAT7 kabels getrokken en in elke ruimte een kabel afgemonteerd op een CAT6a inbouwdoos LSA.
Alle kabels beginnen in de meterkast. Op de CAT7 kabels heb ik een ‘geschikte’ RJ45 connector gezet en deze in een Netgear GS-108 8-poorts gigabit switch geplugged.
Voor alle ruimtes heb ik dezelfde netwerk inbouwdozen, dezelfde kabel en dezelfde rj45 connectoren gebruikt. De afstand naar de kamers is maximaal 13 meter schat ik.

Nu mijn vraag: in 2 van de 5 kamers haal ik bedraad direct mijn maximale 205 Mbps va Ziggo, in 2 kamers haal ik ‘maar’ 95Mbps en in 1 ruimte 70Mbps. Opvallend is wat mij betreft dat als ik direct mijn laptop bekabeld verbind er in de 2 kamers waar ik de volle snelheid haal direct een kabel gedetecteerd wordt door mijn netwerkkaart en in de andere 3 kamers dit zo’n 20 seconde duurt en ‘hapert’ tussen ‘ethernet kabel niet aangesloten’ en ‘geen verbinding met internet’, om vervolgens ‘verbonden’ te zijn met bovengenoemde lagere snelheden. De verbinding lijkt ook instabiel. Ook, als ik een TP-Link Deco op de inbouwdoos aansluit die 90Mbps haalt, heb ik WiFi met maximaal 5,5Mbps terwijl ik er naast sta :-(

Waar kan dit verschil in snelheid aan liggen? Is het niet zo dat het óf werkt óf niet werkt?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- ziggo Connectbox met 200/20 abonnement
Aangesloten op:
- netgear gs108 switch
Met Cat7 kabel op:
- CAT6a inbouwdoos afgeschermd LSA
- TP-Link Deco Mesh

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Natuurlijk tweakers gechecked en gegoogled, maar kan niet veel vinden. Ik heb al mijn rj45 connectoren gechecked of ik misschien een ader verkeerd heb geplaatst qua volgorde of ze niet goed connectie maken met de aders, maar ik zie op het oog geen verschil tussen de snelle en de langzame. De inbouwdozen heb ik met 99% zekerheid juist aangesloten qua volgorde met een LSA punch down tool.

Gebruikt aansluitschema rj45 connector op cat7:
1. wit oranje
2. oranje
3. wit groen
4. blauw
5. wit blauw
6. groen
7. wit bruin
8. bruin

Bedankt voor de reacties.

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-01-2018 13:50)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Internetperformance is een keten, zo snel als de traagste schakel. Als je tot aan 2 kamers 205Mbps haalt, weet je dat de internetverbinding zelf en alles tot aan de laatste gemeenschappelijke schakel (switch in dit geval) tussen die kamers en de brakke OK is. Je moet dus focussen op alles na die switch.

Wat je beschrijft over traag opstarten verbinding voor je met 100Mbps verbindt klinkt erg als link speed autonegotiation die het moeilijk heeft. Dat kan komen door de fysieke infra of compatibility issues tussen switch en device. In dit geval kun je dat laatste uitsluiten - dezelfde switch en laptop doen het prima in 2 kamers. Kortom, het komt neer op de kabels.

Als je dezelfde aansluitschema in alle kamers gebruikt hebt ligt het daar ook niet aan. Waar ik gelijk aan moet denken is installatie van Cat7 met Cat6A dozen en allicht installatiemateriaal. De individuele aders zijn identiek, dus dat is het probleem alvast niet, maar door extra afscherming is een Cat7 kabel dikker dan een Cat6A kabel. Gevolg is dat alles wat klemt aan een kabel bij een doos te strak komt te staan, en - dit vooral - kabelstrippers/snijders te diep snijden waardoor je mogelijk een of meerdere aders kunt beschadigen bij afsnijden mantel.
Ik heb dit zelf gehad bij prutsen met Cat5(E) zooi met Cat6 kabel. Alles zag er goed uit, maar max 94Mbps TCP throughput en 100MbE link. Bleek ik met m'n snijtool een paar aders geraakt te hebben :X

Oh, en die Deco... sowieso niet een product wat ik zou aanraden, zeker niet in een situatie waarin je wel degelijk bedrading hebt. Heb je het als router of AP draaien? Het klinkt alsof de backhaul via WiFi gaat, en dat dat niet best lukt. Als je de firmware nog niet geüpdatet hebt, doe dat. Selecteer dan AP-modus. Goede kans dat het dan beter gaat. Maar verwacht nog geen wonderen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Internetperformance is een keten, zo snel als de traagste schakel. Als je tot aan 2 kamers 205Mbps haalt, weet je dat de internetverbinding zelf en alles tot aan de laatste gemeenschappelijke schakel (switch in dit geval) tussen die kamers en de brakke OK is. Je moet dus focussen op alles na die switch.

Wat je beschrijft over traag opstarten verbinding voor je met 100Mbps verbindt klinkt erg als link speed autonegotiation die het moeilijk heeft. Dat kan komen door de fysieke infra of compatibility issues tussen switch en device. In dit geval kun je dat laatste uitsluiten - dezelfde switch en laptop doen het prima in 2 kamers. Kortom, het komt neer op de kabels.

Als je dezelfde aansluitschema in alle kamers gebruikt hebt ligt het daar ook niet aan. Waar ik gelijk aan moet denken is installatie van Cat7 met Cat6A dozen en allicht installatiemateriaal. De individuele aders zijn identiek, dus dat is het probleem alvast niet, maar door extra afscherming is een Cat7 kabel dikker dan een Cat6A kabel. Gevolg is dat alles wat klemt aan een kabel bij een doos te strak komt te staan, en - dit vooral - kabelstrippers/snijders te diep snijden waardoor je mogelijk een of meerdere aders kunt beschadigen bij afsnijden mantel.
Ik heb dit zelf gehad bij prutsen met Cat5(E) zooi met Cat6 kabel. Alles zag er goed uit, maar max 94Mbps TCP throughput en 100MbE link. Bleek ik met m'n snijtool een paar aders geraakt te hebben :X

Oh, en die Deco... sowieso niet een product wat ik zou aanraden, zeker niet in een situatie waarin je wel degelijk bedrading hebt. Heb je het als router of AP draaien? Het klinkt alsof de backhaul via WiFi gaat, en dat dat niet best lukt. Als je de firmware nog niet geüpdatet hebt, doe dat. Selecteer dan AP-modus. Goede kans dat het dan beter gaat. Maar verwacht nog geen wonderen.

Oslik blyat! Oslik!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:37
Heb je al geprobeerd om de aansluitingen op de switch om te wisselen, om uit te sluiten dat het niet de switch(port) is?

Vervolgens zou ik sowieso voor de slechte kamers zowel de RJ45 als LSA opnieuw doen, beginnend met de RJ45

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
Als ik het goed begrijp kan het dus wel zo zijn dat een verkeerd geplaatste connector of inbouwdoos zorgt voor een verbinding, maar dat die niet optimaal is? Ik was in de veronderstelling dat als het niet goed aangesloten is, er ook geen verbinding tot stand kan komen. Of dat als er 1 ader niet goed zit of geen goede connectie maakt er geen verbinding tot stand komt.

De switch kan ik uitsluiten, als ik de bekabeling op de ziggo connectbox aansluit krijg ik precies dezelfde snelheden door in de kamers.

De deco is inderdaad niet ideaal en wil ik in access point modus draaien. Vanaf de deco wordt echter de snelheid éxtra verzwakt. Dus eigenlijk is dat de volgende stap.

Ik ga zometeen proberen een connector te vervangen. Eens kijken of dat helpt. Vervolgens zal ik ook een inbouwdoos opnieuw doen en kijken of ik daarbij iets raars zie.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:18:
Als ik het goed begrijp kan het dus wel zo zijn dat een verkeerd geplaatste connector of inbouwdoos zorgt voor een verbinding, maar dat die niet optimaal is?
Dat kan inderdaad een symptoom zijn als de bekabeling net niet helemaal in orde is.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
Heb je eventueel de kabels gemeten en gecontroleerd zodat je zeker weet dat je afmontage goed is?

Andere patch kabels geprobeerd?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

Je zegt "geschikte connectors" te hebben gebruikt, wat voor (merk/type) connectors zijn dit? Wat voor (merk/type) kabel heb je gebruikt?

Ik ga ervan uit dat je stugge installatiekabel hebt gebruikt (van WCD tot meterkast), op stugge kabels kun je alleen connectoren monteren die specifiek daarvoor geschikt zijn.

Best practice is om je stugge kabel af te monteren op een LSA-strook/patchpaneel, vanuit daar ga je met soepele patchkabels naar de switch.

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad even getwijfeld of ik niet gewoon een patchpanel moet gebruiken, maar ik dacht: als het toch lukt met connectors dan scheelt dat weer een extra kastje en kabels in de meterkast. Mocht dit niet werken dan koop ik alsnog een patchpanel inderdaad.

Connectoren die ik gebruik: https://www.netwerkkabels...aste-kern-met-invloerhulp

De bekabeling is deze: https://www.netwerkkabel....mhz-stug-lszh-100m-k.html

En de inbouwdozen: https://www.netwerkkabel....rmd-lsa-ral-20328822.html

Ik begin even met het opnieuw plaatsen van een connector en de inbouwdoos te controleren van 1 van de kamers waar ik maar de helft van de snelheid haal!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, grote kans dat er ergens een contactje niet goed zit. Heeft denk ik iedereen die zelf kabels monteert wel eens gehad. Opnieuw monteren lost het in 9 van de 10 keer op.

En als dat het niet oplost zou de kabel zelf nog kapot kunnen zijn. Betrapte me er zelf laatst op dat ik bij het wegwerken van een kabel soms ook wel iets te lomp ermee om ga (kabel ergens in een bochtje achter een plintje drukken wat net past of bij een gat in de muur iets te hard de kabel er doorheen trekken, waardoor deze knikt). Voor je het weet zijn een of meer adertjes beschadigt en kun je de hele kabel beter opnieuw trekken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Heb je de aders ook gemeten? Zoals gezegd kan een slecht/geen contact voldoende zijn. Dan helpt de juiste kleurvolgorde ook niet meer.

En wat voor kabel heb je? Je kan wel CAT6 of CAT7 kopen, maar als dat CCS of CCA (Staal of aluminium) rommel is dan krijg je ook nooit een fatsoenlijke verbinding (zeker op afstanden >10m)

Verwijderd

Topicstarter
De kabel die ik heb gekocht heb ik hierboven genoemd. Volgens mij gewoon van degelijke kwaliteit.

Zojuist voor 1 kamer de RJ45 connector en de inbouwdoos opnieuw aangesloten. Check, check, double check of alles goed zit, maar nog precies hetzelfde verschijnsel: het duurt 15 seconde voordat kabel herkend wordt en vervolgens 95Mbps in plaats van 205Mbps.

Hoe kan dat nu toch? En dan ook in 3 kamers hetzelfde fenomeen. Dat sluit een kabelbeschadiging bij het trekken zo goed als uit wat mij betreft.
Ben bang dat als ik wel een patchpanel koop, hetzelfde probleem optreedt.

Aders heb ik nog niet doorgemeten, die tool heb ik niet. Zijn er nog alternatieven die ik kan testen?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik zou toch echt kijken of je een kabeltester kan regelen, dus zo'n ding.

Als je maar 100 mbit haalt klinkt het heel erg alsof er 1 ader geen contact maakt waardoor de verbinding terug valt naar 100 mbit ipv 1 gbit.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.speedtest.net/result/7007227241.png

Voor de volledigheid een testresultaat.

Ik zal maar eens kijken naar een kabeltester dan inderdaad.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 20:21

donny007

Try the Nether!

Je kunt nog kijken wat er gebeurt als je aan beide kanten van de kabel een wandcontactdoos monteert, dan sluit je in ieder geval de connectoren uit.

Wat voor aansluitgereedschap gebruik je eigenlijk op de wandcontactdozen? Gebruik je een echte punchdown tool, of zo'n plastic induwgeval?

/dev/null

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
even random gedacht, maar zou het kunnen dat je aders erdoor uitsteken (uit de connector) en hierdoor "kortsluiting" maken ?

ik had het met een metalen keystone, als ik de aders telang liet, maakte de metalen connector contact met de aders en dat gaf erg rare resultaten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:24:
[...]

Hoe kan dat nu toch? En dan ook in 3 kamers hetzelfde fenomeen. Dat sluit een kabelbeschadiging bij het trekken zo goed als uit wat mij betreft.
Nee.

Enige wat die 3 kamers aangeven is dat je structureel iets fout doet, niet ergens een keer uitgeschoten bent. Zoals gezegd, ik vermoed dat je bij het afsnijden van de mantel een adertje raakt, of dat ergens in de Cat6A-doos de dikkere Cat7 kabel afgekneld raakt waardoor een ader beschadigd raakt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
donny007 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:35:
Je kunt nog kijken wat er gebeurt als je aan beide kanten van de kabel een wandcontactdoos monteert, dan sluit je in ieder geval de connectoren uit.
Goede suggestie en gelijk uitgeprobeerd.
LSA naar LSA nu in de kamer op 205Mpbs. Het zijn dus toch de connectoren kunnen we concluderen. Daar snap ik weinig van, maar mijn vermoeden is dat die connectoren toch niet zo geschikt zijn en het een 'lucky shot' is als alle aders connectie maken. Snap ik ook gelijk waar die best practices vandaan komt...

Ik geef nu wel een paar tientjes extra uit voor een patch panel en goede bekabeling naar de switch, want ik denk niet dat ik dit met de connectoren die ik heb (of had... want heb er aardig wat weg kunnen gooien inmiddels) op kan lossen.

Nogmaals dank voor alle reacties en het meedenken. Ik zal groen licht geven als alles eindelijk werkt _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen door het hele huis de volle snelheid! Alle kabels op een cat7 patch paneel aangesloten en verbonden met de Netgear switch die weer in verbinding staat met de Ziggo connectbox.
Op 1 kamer moest ik ook de inbouwdoos nog een keer opnieuw aansluiten omdat daar schijnbaar ook een 'halve' connectie werd gemaakt. Was ook niets aan te zien, dus dat maakt het wel lastig om te troubleshooten.

Eind goed al goed, en bedankt voor het meedenken,
Pagina: 1