Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessieka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-04-2024
Hoi! Al jaren lees ik mee op het tweakers forum en het heeft me meermaals uit de brand geholpen, maar nu kom ik er echt niet meer uit, en heb ik dus toch een account aangemaakt! Het zit namelijk zo:

Eerder vandaag heb ik de harde schijf van mijn vriend geleend om een PS4 update bestand over te zetten, voordat dit kon wilde hij eerst zijn films eraf halen. Alles geselecteerd en naar het bureaublad verplaatst, dat zou wel effe duren dus de laptop laten staan om z'n gang te gaan. Na verloop van tijd even kijken en toen ineens was de laptop gestopt met overschrijven. Het groene grafiek gaf niks meer aan en de snelheid was nul. Op het kruisje in het venster zelf gedrukt.. het had allemaal geen effect. In taakbeheer het kopieerproces stop gezet en de harde schijf verwijderd. Nu het probleem... ik verwijder altijd mijn HDD op de veilige manier, maar ik begin nu aan mezelf te twijfelen dat ik dat dit keer niet gedaan heb, want toen ik de HDD weer aansloot kwam hij niet tevoorschijn in verkenner. Via schijfbeheer opnieuw willen initialiseren en toen kwam de 'Cyclische Redundantie Controle' fout. Een aantal uren en een hoop frustraties verder heb ik inmiddels een aantal recovery programma's geprobeerd die ook de schijf zouden kunnen repareren. TestDisk geeft een read error, maar ik kan rechtsonderin bij 'veilig verwijderen' wel de naam van de schijf lezen en hij komt in schijf beheer wel naar voren. Ik hoor aan de schijf zelf geen rare geluiden en hij is niet gevallen of iets dergelijks.

De data op de schijf is gelukkig niet van waarde (zou mooi meegenomen zijn om terug te krijgen, maar goed). Op dit punt wil ik de harde schijf weer gewoon werkend hebben!

Op het moment ben ik bezig met Hard Disk Sentinel dat eruit ziet als een handig programmatje, maar hier houdt mijn basis kennis echt op en ik weet niet helemaal hoe ik moet werken met dat programma.

Schijf: Seagate Backup Plus 500gb (ongeveer 4 jaar oud).
Schijfbeheer: Schijf 1, onbekend, 465,76 GB, niet geinitialiseerd, niet toegewezen.
Hard Disk Sentinel geeft een conditie aan van 4%?

Alle hulp is welkom! Ik ben geen totale leek op het gebied van computers, maar ook niet ervaren in het gebruik van programma's op dit gebied, dus graag een geen ingewikkelde vragen of ideeën. Bedankt! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Jessieka op 27-01-2018 22:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Om te beginnen: dit probleem heeft hoogstwaarschijnlijk niets te maken met het al dan niet "veilig" verwijderen van je HDD uit de USB poort. Om verder te komen:

1. Post de SMART data van de schijf eens hier (mbv bijv. https://crystalmark.info/...stalDiskInfo/index-e.html of https://gsmartcontrol.sourceforge.io/home/)

P.S. Zie dit topic voor meer info over SMART: Check je SMART

2. Als je de de data eventueel nog veilig wilt kunnen stellen is, moet je zo min mogelijk testprogramma's en dergelijke draaien. Je zou eerst moeten proberen een bit-voor-bit kopie van de schijf te maken voordat je ook maar iets anders doet. Bijna elke "test" (met uitzondering van het uitlezen van je SMART info) heeft de kans het probleem te vergroten als je niet weet wat je doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 28-01-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:13

TommieW

Numa numa.

HDD's gaan eenmaal kapot. 't Zou handig zijn als ze dat even een maandje van tevoren aangaven, maar zo werkt het niet. Mijn ervaring is dat die foutmelding duidt op een defecte HDD.

Post zoals eerder aangegeven even de SMART informatie. Misschien kunnen we daar nog wat uithalen.

Edit: Bij nader inzien kan een defecte kabel ook dat soort problemen veroorzaken. Maar de symptomen duiden meer op problemen met de HDD zelf. (Uit het niets kapot gaan.) Je kan ook nog "chkdsk <driveletter>:\ /F /R /X" als administrator draaien. Dit kan een paar uur duren.

[ Voor 32% gewijzigd door TommieW op 28-01-2018 09:15 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Nooit chkdsk draaien, dan is je data zeker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
En die CRC-fout zou duiden op een communicatieprobleem tussen de harddisk-printplaat en je laptop.
Maar de SMART-tabel zal wel meer info geven ...