Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captainkent
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-08 13:14
Ik zoek een nieuwe baan, en er is mij momenteel een contract aangeboden. Dit contract bestaat uit een basis maandsalaris (2500 euro) + een bedrag voor een leaseauto (800 euro incl. brandstof) + wat extra's. Ik heb nog nooit een leaseauto gehad, dus ik wil wat vraagjes stellen.

Als ik kijk naar een Golf, kost het mij via berekenhet.nl ~300 euro per maand in netto bijtelling. Hoe werkt dit precies, is dit bedrag al inclusief de kilometers die ik maak?

Wat gebeurt er nou met mij maandelijkse inkomsten? Is dit 2500+800=3300 euro, of is dit 2500+300=2800 euro?

Als ik namelijk kijk naar het leasebedrag via berekenhet.nl vs. een zakelijke lease website, krijg ik hele andere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

Je moet even een paar zaken uit elkaar houden;

- De leasekosten van een auto kun je niet berekenen. Er zit zoveel verschil in mogelijk contractvormen, opties en toevoegingen en mogelijk korting van de werkgever, de wagenparkbeheerder dat er rustig een factor 3 verschil kan zitten tussen lease bedragen.
- De kilometers die je maakt zijn niet belangrijk voor de bijtelling. Tenzij je geen (0 dus) privé kilometers maakt is je bijtelling gewoon vast.

Wat inkomsten betreft;
- Je krijgt €2500 bruto
- Hier wordt echter belasting op geheven alsof je €2800 bruto zou krijgen
- De €800 euro lease budget staat volledig los van je inkomsten (tenzij je werkgever de optie heeft om ongebruikt lease budget uit te laten betalen; of wanneer je een auto least die boven je lease budget uit komt waarschijnlijk wordt dat dan van je loon afgetrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainkent
Dus wat zou het verschil zijn tussen mijn netto inkomsten, als ik belasting betaal over €2500 of €2800? En wat als ik voor mijn maximaal leasebedrag ga van €800, dus €3300?

Ik probeer te kijken of ik namelijk vooruit ga vergeleken met mijn huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:44

Osxy

Holy crap on a cracker

Van de 2500 euro gaat belasting af welke berekend word op basis van je bruto basisloon (2500) en de bijtelling van auto (300 in jou voorbeeld), dus 2800 euro.

Hoeveel de lease kost heeft hier geen invloed op. Houd rekening bij zoeken naar lease auto dat het 800 euro INCL. brandstof is. Kijk ook goed op basis van hoeveel KM per jaar men rekent.

[ Voor 24% gewijzigd door Osxy op 27-01-2018 22:08 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

captainkent schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:01:
Dus wat zou het verschil zijn tussen mijn netto inkomsten, als ik belasting betaal over €2500 of €2800? En wat als ik voor mijn maximaal leasebedrag ga van €800, dus €3300?
Zo te zien haal je nu weer twee dingen door elkaar.....
Bijtelling en lease bedrag zijn niet hetzelfde.

Om de auto te mogen rijden betaald jouw werkgever een bedrag aan een lease maatschappij. Dat is het lease bedrag. In dit geval maximaal €800 en in dat bedrag zitten ook de brandstof kosten. Als het rijden van die auto meer dan €800 kost trekt de werkgever dat van je salaris af.

Omdat jouw baas je auto betaald zegt de belastingdienst: Dat is loon in natura. En dus wordt er belasting geheven over het voordeel wat jij geniet van die auto. Voor een "normale" auto is dat 22% van de aanschafwaarde per jaar. Voor de meest eenvoudige Golf komt dat neer op €500 per maand.

Uitgaande dat je die golf kunt leasen voor €800 per maand komt het er dus op neer dat:
- Je krijg €2500 salaris
- Je betaald belasting alsof je €3000 salaris krijgt
- Je netto salaris zal rond de €1750 (als dit de enige factoren zouden zijn)

(waarbij ik er persoonlijk van uit ga dat je die golf niet kunt lease voor dat lease bedrag. Ik gok dat die hard naar de 900 zo niet 1000 zal gaan)

[ Voor 5% gewijzigd door Croga op 27-01-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captainkent
Bedankt, ik snap het!

Is er een manier waarop ik eenvoudig mijn netto salaris kan bereken inclusief bijtelling?

Is dit bijvoorbeeld mijn €2500 euro per maand waar ik belasting op betaal - het netto bedrag bij berekenhet.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Ik zou die van Loonwijzer nemen.
Kan je ook de gegevens van de leaseauto invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Voor een lease bedrag van 800 euro incl. brandstof zal je sowieso geen Golf kunnen rijden.

Je komt eerder op Polo formaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Osxy schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:48:
Voor een lease bedrag van 800 euro incl. brandstof zal je sowieso geen Golf kunnen rijden.

Je komt eerder op Polo formaat uit.
Kun je dit nader toelichten?

Ik zie leasebedragen voor een Golf vanaf 320 euro, dus ben benieuwd waarom jij denkt dat het niet kan.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:09:
[...]

Kun je dit nader toelichten?

Ik zie leasebedragen voor een Golf vanaf 320 euro, dus ben benieuwd waarom jij denkt dat het niet kan.
Private lease, 10k KM per jaar, exclusief brandstof kom je net aan 320 euro.

Waarschijnlijk moet er gerekend worden met 30-40k per jaar met brandstof. Daarnaast zijn er soms beperkingen wbt brandstof en uitvoering/kleur en verplichte extra's (zoals winterbanden)

[ Voor 15% gewijzigd door Osxy op 27-01-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Osxy schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:11:
[...]

Private lease, 10k KM per jaar, exclusief brandstof kom je net aan 320 euro.

Waarschijnlijk moet er gerekend worden met 30-40k per jaar met brandstof. Daarnaast zijn er soms beperkingen wbt brandstof en uitvoering/kleur en verplichte extra's (zoals winterbanden)
Okee, maar dan nog. Als ik bij direct lease een VW Golf voor 40k per jaar voor 36 maanden lease, met comfortpakket en metallic lak, dan kom ik op 550 euro per maand.

Blijft nog wat over om de brandstof te betalen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
Ik heb hem net even voor je bekeken bij een grote lease maatschappij, de instap versie van de golf is 705 euro excl. btw inclusief brandstof op basis van 48 maanden en 36.000 kilometer per jaar. Dus 800 euro lukt prima met wat opties erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

wm1234 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:21:
Ik heb hem net even voor je bekeken bij een grote lease maatschappij, de instap versie van de golf is 705 euro excl. btw inclusief brandstof op basis van 48 maanden en 36.000 kilometer per jaar. Dus 800 euro lukt prima met wat opties erop.
Neem vervolgens de Diesel uitvoering (wat waarschijnlijk een eis van de werkgever gaat zijn) en ik verwacht dat je dik over die 800 gaat.

Verder weet je niet wat de andere afspraken van de werkgever met de lease maatschappij zijn. Winterbanden? Inlevergarantie? Extra service? Vast nog meer dingen die variabel zijn in zo'n contract....

Zoals al gezegd; daar kan rustig een factor 3 in zitten.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Vraag gewoon om een proforma loonstrook, dan weet je precies wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Leasebedrag moet je in eerste instantie helemaal even buiten de beschouwing laten. Je moet gewoon als volgt rekenen:

Bruto salaris: € 2.500,00
Daarbij tel je op: 22% van de waarde van de leaseauto die je wilt hebben. Bijvoorbeeld:
Volkswagen Golf 1.0 TSI 81kW Comfortline heeft fiscale bijtelling waarde van € 25.920,00, Met een Brutio Salaris van 2500 is dat wel op te brengen. Maar het is geen vetpot. Netto kom je ongeveer op € 1.750,00 uit met auto. Met een Peugeot 208 zit je op netto € 1.841,00.

Hier kan je diverse scenario's voor jezelf berekenen: https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Jeoh schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:47:
Vraag gewoon om een proforma loonstrook, dan weet je precies wat je krijgt.
Dit is exact wat je moet doen. Bruto/netto berekeningen zijn per bedrijf verschillend, door bijvoorbeeld andere pensioensregelingen, etc. Je kan gewoon tegen ze zeggen: doe mij even een proforma loonstrook, waarbij ik een auto van 30.000 euro rijdt (of welk bedrag dan ook). Ze kunnen dat netjes voor je uitrekenen en heb je direct een overzicht van wat je straks netto uitgekeerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Ik heb een vergelijkbare loon met lease auto. Netto blijft er minder loon over maar neem wel mee dat je daarbuiten geen auto kosten hebt. Lease auto zou ik daarom alleen doen als je ook de prive kms gaat maken. Anders ga je er op achteruit en kun je beter je mobiliteitsvergoeding gebruiken (.19 c/km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:51
Kakulukia schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:09:Lease auto zou ik daarom alleen doen als je ook de prive kms gaat maken. Anders ga je er op achteruit en kun je beter je mobiliteitsvergoeding gebruiken (.19 c/km).
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, als je niet privé rijdt heb je ook geen bijtelling en kost het je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:42
Vergeet ook niet dat je vaak ook nog een verplichte eigen bijdrage per maand netto over je lease auto betaald. Die moet je als kosten er ook nog bij optellen. Niets over te zeggen dus zonder je vervoersregeling te kennen (wat gebeurt er met boven/onder budget bijvoorbeeld) en te weten over wat voor leasebedrag je praat. Vergeet ook je pensioen niet. Ik ging ook ooit bij een overstap van 80 euro bruto eigen bijdrage pensioen naar 320 euro. Dat voel je ook in je maandlasten.

Oftewel: pro forma berekening van je netto loon aanvragen met een leaseprijs van de maximale 800 euro. Kan het daarna alleen maar meevallen als je goedkoper gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
Croga schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:42:
[...]

Neem vervolgens de Diesel uitvoering (wat waarschijnlijk een eis van de werkgever gaat zijn) en ik verwacht dat je dik over die 800 gaat.

Verder weet je niet wat de andere afspraken van de werkgever met de lease maatschappij zijn. Winterbanden? Inlevergarantie? Extra service? Vast nog meer dingen die variabel zijn in zo'n contract....

Zoals al gezegd; daar kan rustig een factor 3 in zitten.....
777 ex. btw incl. brandstof voor een 1.6 tdi van 27k (586 euro leaseprijs + 190 brandstof). Levertijden zijn trouwens wel echt lang voor een Golf +/- 4 maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door wm1234 op 28-01-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Superkanjo schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:21:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, als je niet privé rijdt heb je ook geen bijtelling en kost het je niks.
Wij hebben 35k km / 4 jaar leasecontracten waarvan wij 12k prive en 22k km zakelijk mogen rijden. En als je jaarlijks niet tegen die 12k km aan gaat tikken is het financieel gunstiger als je zelf in je eigen auto gaat rijden. Daarom ben je met een oude diesel in de meeste gevallen voordeliger uit.

Minpunt is natuurlijk dat je een oude auto rijdt en dat je financieel een dreun kunt krijgen als er opeens een bezoekje aan de garage nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

donleone83 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:03:
Vergeet ook niet dat je vaak ook nog een verplichte eigen bijdrage per maand netto over je lease auto betaald. Die moet je als kosten er ook nog bij optellen.
Ook een leuke catch:

Er zijn bedrijven die de kosten die je maakt indirect invloed laten hebben op je salaris.
Ofwel, los van bijtelling en eigen bijdrage, zou je een hoger salaris of hogere bonus krijgen zónder leaseauto of met een goedkopere leaseauto.

Het kan interessant zijn eens te informeren wat je aan salaris krijgt als je géén leaseauto neemt maar wel een onkostenvergoeding per Km of een tankpas. (Dat kan niet altijd maar er zijn werkgevers die je die keuze geven.)

Qua leaseauto: Laat je niet verblinden door een luxe dure mooie auto tenzij dat echt je ding is. Ik mocht ooit een Golf rijden in mijn functie en koos bewust voor een Polo. Polo was groot zat, had een lagere bijtelling en netto dus meer salaris. Collega's vonden dat raar, ik vond het totale onzin in een Golf te rijden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1