Vraag

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 17:43
Wat ik heb gedaan is middels een bekend trucje bij een pricewatch: Sennheiser HD 598 (Beige, Bruin, Zwart) de 2.5mm lock eruit gehaald zodat ik er, middels het toevoegen van een 2.5-3.5mm adapter, mijn pricewatch: v-moda BoomPro op kon aansluiten (voor visuele plaatjes zie: YouTube: HD598/HD558 Gaming Headset - BEST DIY HEADSET? ) waardoor ik een koptelefoon heb omgetoverd in een "headset".
Nou gebruik ik voor mijn "headset" momenteel de onboard audio chip op mijn moederbord maar dat is maar een doorsnee DAC chipje dus wilde ik graag een externe DAC/Amp combo kopen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een externe DAC/Amp combo voor mijn koptelefoon met microfoon. Het probleem waar ik momenteel tegen aan loop is dat heel veel externe DAC/Amps geen Mic-in aansluiting hebben voor een microfoon. Dan zou ik mijn microfoon dus gewoon direct in Mic-in van de computer moeten steken, maar dan krijg je grounding issues waardoor er steeds static te horen is in je audio.

Wat is je budget?
200 EUR

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gaming, zodat ik goed voetstappen en schoten kan horen en kan bepalen vanuit welke positie iemand aan komt lopen en/of schieten. Natuurlijk draai ik af en toe wat muziek en kijk ik een filmpje maar de grootste drijfveer voor het halen van een externe DAC/Amp is gaming. Het is verder van belang dat er een 3.5 mm aan sluiting op zit voor audio en een 3.5mm aansluiting voor de microfoon.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Sennheiser GSX 1200 Pro
pricewatch: Asus Xonar U7
pricewatch: Creative Sound BlasterX AE-5 (intern maar tenminste met 3.5mm voor microfoon)

Welke vragen heb je hier nog over?
Weet iemand dus een goede externe DAC/Amp voor mijn "headset"?
Nou gaat momenteel mijn voorkeur uit naar de Sennheiser GSX 1200 Pro maar ik vraag me sterk af of ie niet zo'n typische "gaming" item is die 70 euro duurder dan wat ie waard is puur omdat het op "gamers" gericht is.
De Xonar U7 is een interessante alternatief ware het niet dat hij erg software based is en ik graag een DAC heb die hardware matig wordt aangestuurd en niet via Windows/drivers.

Beste antwoord (via Tim2010 op 28-01-2018 17:33)

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Tim2010 De Prodigy Cube van Audiotrak is zeker een mooie allround oplossing. Misschien nog een nuttig weetje met betrekking tot Audiotrak, ze hebben in het verleden veelal samengewerkt met ESI Audio. Daarmee zijn ook producten tot stand gekomen met de merknaam ESI Audiotrak. Momenteel zit Audiotrak onder het dak van Gyrocom.

Na een zoektocht kwam ik de Cube ook nog tegen bij Amazon.de (link). De beschrijving geeft aan dat de Prodigy Cube betreft, al kan de vertaling soms mooie resultaten opleveren. Al koop je hem via Ebay wel rechtstreeks bij de fabrikant.

Succes met je keuze in elk geval! :)

I browse with Vivaldi

Alle reacties

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik ben bekend met je probleem; Wel een goede (niet gamer) headset met een losse mic. Zelf heb ik de koptelefoon aangesloten op DAC/amp combo en de microfoon los aangesloten op de computer. Dan heb je inderdaad 2 kabels aan je hoofd hangen, maar daar heb ik eigenlijk geen last van.

Vind je dat je HD598 een dac/amp nodig heeft? Gebruik er zelf geen bij deze koptelefoon (nog) niet, wel bij mijn DT880 250 Ohm.

Je kan altijd nog bij je (externe) dac/amp je kabel splitten in mic en audio kanalen naar dac/amp en interne mic aansluiting routen.

• Tim2010
@Tk55 Maar heb jij geen issues met grounding dan? Want ik lees dat er mensen zijn die dan gepiep horen in hun koptelefoon als ze hun koptelefoon en BoomPro microfoon niet op dezelfde source hebben aangesloten.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Tim2010 Ik heb weliswaar geen BoomPro, maar ik heb nergens last van. Maar de mic en koptelefoon gebruiken allebei een eigen kabel.

• Tim2010
@Tk55 Ah oke. De BoomPro is 1 kabel dat daarna via een splitter gesplitst kan worden maar dan moet je ze dus aan dezelfde source aansluiten omdat je anders static geluidjes krijgt.

• rlkz
  • Niet online
Gezien je HD598 een impedantie heeft van 50 Ω, zal een leuke instap DAC/Amp combi een prima oplossing zijn. Enkele suggesties:

Mayflower ARC
Audiotrak Prodigy CUBE
Audiotrak Maya U5
Burson Audio Play (Class A, duurder en kan met zeer gevoelige hoofdtelefoons een 'hiss/background noise' te horen zijn.

Notitie!: Bovenstaande producten zijn praktisch alleen in het buitenland te verkrijgen via bijv Ebay of Amazon. Import, inklaringskosten, BTW komen hier nog over heen!

I browse with Vivaldi

• Tim2010
@rlkz Mayflower ARC stond inderdaad ook initieel op mijn lijstje maar is een pre-order en vanuit het buitenland dus inderdaad dure verzendkosten en daar komen nog douanekosten bij.

Zijn er geen leuke combi's te krijgen in NL of de EU?

• rlkz
  • Niet online
@Tim2010 ik denk dat je dan in dit geval al vrij snel uitkomt op de producten van bijvoorbeeld Asus of Creative. Dergelijke producten zijn ontzettend schaars en ik hoop ook echt dat een gerenommeerd merk hier ooit nog een mooie oplossing voor maakt. Maar zoals je zelf eigenlijk al aangeeft heb je liever een kant en klare oplossing zonder al te veel extra 'features' erom heen. Oftewel zonder gaming-gimmicks.

Scherp geprijsde producten uit het buitenland kunnen soms de moeite zijn om te importeren, al zullen je inderdaad de extra kosten mee moeten rekenen. Rekenvoorbeelden hier

Je kan ook proberen om de Mic aan te sluiten op je onboard geluidskaart en voor weergave een goede USB Dac gebruiken. De Mic input onboard zal waarschijnlijk prima voldoen, althans voor je medemens waarmee je dan in voicechat zit. Een externe USB oplossing met Mic input zal naar verwachting een betere kwaliteit opleveren zoals minder ruis, maar voor gaming zal wellicht dit niet opwegen tegen de investering die je daar eventueel voor moet doen.

De oplossing die @Tk55 benoemd pas ik momenteel ook toe. Ik gebruik een Modmic rechtstreeks naar onboard Mic-in en dan de hoofdtelefoon via een losse USB Dac. Een Audioquest DragonFly Black is dan misschien al een mooie oplossing, al heb je ook nog genoeg alternatieven in die prijsklasse. Als je ook nog graag actieve/passieve speakers wilt aansluiten dan zijn daar ook genoeg USB Dacs voor te vinden. Een ander alternatief is een losse USB geluidskaart vinden met een goede Mic input, zodat je zowel een losse USB Dac als USB Mic-input hebt.

I browse with Vivaldi

• Tim2010
@rlkz Best wel raar dat het hier in Europa zo lastig is om een dergelijk audio product te kopen...je zou toch denken dat er hier wel een markt voor is...

Helaas is voor mij apart de mic aansluiten via de onboard audio geen oplossing aangezien mic en koptelefoon dezelfde kabel gebruiken (via een splitter krijgen ze allebei een aparte 3.5mm aansluiting), hierdoor moet je ze op dezelfde source aansluiten anders krijg je static hiss geluidjes te horen (grounding issues).

Dan denk ik dat ik voor de Prodigy Cube ga. Als ik snel wat reviews lees heeft het een goede neutral en clear soundstage, precies wat ik zoek voor gaming. Douanekosten zullen een beetje pijn doen maar aangezien het zonder verzendkosten is en niet boven de 150 EUR komt zullen er geen invoerrechten betaalt moeten worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
@Tim2010 De Prodigy Cube van Audiotrak is zeker een mooie allround oplossing. Misschien nog een nuttig weetje met betrekking tot Audiotrak, ze hebben in het verleden veelal samengewerkt met ESI Audio. Daarmee zijn ook producten tot stand gekomen met de merknaam ESI Audiotrak. Momenteel zit Audiotrak onder het dak van Gyrocom.

Na een zoektocht kwam ik de Cube ook nog tegen bij Amazon.de (link). De beschrijving geeft aan dat de Prodigy Cube betreft, al kan de vertaling soms mooie resultaten opleveren. Al koop je hem via Ebay wel rechtstreeks bij de fabrikant.

Succes met je keuze in elk geval! :)

I browse with Vivaldi

• Tim2010
@rlkz Ow thanks! Dan koop ik hem denk ik via Amazon.de aangezien ik Amazon Prime heb voor gratis verzending en het ongeveer net zoveel gaat kosten als via Ebay met de douanekosten (alleen zal levering via Amazon.de veel sneller zijn).

• Daanvdhoorn
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-04-2022
@Tim2010 Hoi, ik lees dat u de prodigy Cube van audiotrak heeft besteld. Hoe bevalt die? Ik ben namelijk ook opzoek naar een dac met mic.

• Tim2010
@Daanvdhoorn Ik ben er zeer over te spreken. Een compacte en simpele DAC, doet wat ie moet doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee