Toon posts:

Verscheidene BSODs met verschillende codes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal

Sinds vorig weekend doet mijn PC vreemde dingen. Het is een PC die al 2,5 jaar perfect werkt en qua hardware zo goed als onveranderd is gebleven. Nu vorig weekend had ik heel vaak blue screens dus ik vermoed dat er toch meer aan de hand is. Zouden jullie mij in een bepaalde richting willen wijzen?

Beginnen met de specificaties:
- Intel i5 4460
- 8Gb Corsair Valueselect (1 stick)
- MSI H81i moederbord
- MSI GTX 960 2Gb
- Samsung 850 Pro EVO
- 2x Samsung 750Gb HDD

Hier een verslagje van wat er gebeurd is ondertussen.

Zaterdag/zondag 20/21 januari
- Het spel World of Tanks crasht regelmatig naar desktop
- Bluescreens in World of Tanks, maar ook meteen na het inloggen.
- "KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE"
- "KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED", What failed: nvlddmkm.sys
- "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"
- "SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION"
- "ATTEMPED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY" What failed: FLTMGR.SYS
- "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"
Verder waren er nog BSODs waarin de witte letters volledig geglitched waren en ik dus geen foutcode kon noteren.

Na een google search van een aantal van deze BSOD codes was mijn vermoeden dat ofwel mijn RAM ofwel mijn videokaart de geest aan het geven was. Heb dan de Windows Memory Diagnostic Tool mijn geheugen laten scannen. Deze gaf aan dat er een probleem was, maar faalde zelf met het bericht: "There isn't enough memory available to create ramdisk device. Error code: 0xc0000017"

Heb dan memtest86 laten doen en in Test 4 vond die 754 errors. De test bleef zelfs hangen in Test 4. Heb dan beslist om de test te staken en opnieuw op te starten. Heb de testen 0 - 4 vijf keer herhaald en nu vond hij géén errors. Heb de overige testen ook laten lopen en die vonden ook geen errors. (raar...)

Nvidia drivers geupdate gaf geen verschil. GPU was een klein beetje overclocked maar met standaard clock nog dezelfde problemen. Dan heb ik mijn videokaart GTX960 uit mijn PC gehaald en World of Tanks opgestart via mijn onboard GPU. Geen crashes. Enkel iets vreemd met mijn internet access dat niet meer werkte dat ik via gegoogle heb kunnen oplossen (weet het probleem niet meer, sorry). Dan terug GTX 960 in de PC en geen crashes meer.

Zo heb ik heel de week verder kunnen werken en gamen zonder blue screens! Ik dacht dus dat het probleem opgelost was.

Vrijdag 26 januari
Echter had ik het probleem dat mijn start menu niet degelijk werkte. Start knop werkte pas na 10 keer klikken en dergelijke. Na gegoogle gevonden dat mijn Windows Firewall service gestopt was wegens een dependency BFE die niet werkte, en dit zou gerelateerd zijn. Na een tijdje proberen om dit op te kunnen lossen heb ik beslist om gewoon format C:/ uit te voeren. Tot dusver geen problemen. Install werkt oké.

Zaterdag 27 januari
Vandaag terug crash to desktop van World of Tanks. En dan opnieuw een reeks BSODs:
- "UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP" What failed: tcpip.sys
- "FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE"
- "MEMORY_MANAGEMENT", What failed: win32kbase.sys
Opnieuw memtest86 gedraaid: geen errors gevonden.
sfc /scannow in Windows gedaan: niets gevonden

Blijkt dus dat mijn format niet geholpen heeft en er dus iets structureels mis is. Maar wat? Wat kan ik nog proberen? Als ik die BSODs google dan vind ik heel vaak heel algemene voorstellen. Ik heb alleszins alle mogelijke verschillende BSODs al wel gehad denk ik. Het lijkt er elke keer een nieuwe te zijn. :P Ik neig momenteel nog het sterkst naar een defecte RAM-stick, maar memtest86 vindt vandaag geen errors.

Alvast bedankt!
Jonas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Het feit dat je een keer errors hebt gevonden met memtest zou redelijk duidelijk moeten zijn. Dat het de tweede keer wel goed gaat is raar, maar ik zou beginnen met het vervangen van je RAM. RAM levert altijd de meest uiteenlopende fouten op, en het is relatief eenvoudig te vervangen.Hoe lang heb je memtest gedraaid iedere keer?

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Liveshort schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:37:
Het feit dat je een keer errors hebt gevonden met memtest zou redelijk duidelijk moeten zijn. Dat het de tweede keer wel goed gaat is raar, maar ik zou beginnen met het vervangen van je RAM. RAM levert altijd de meest uiteenlopende fouten op, en het is relatief eenvoudig te vervangen.Hoe lang heb je memtest gedraaid iedere keer?
Vorig weekend heb ik Test 0 tem Test 4 vijf iteraties gegeven en Test 5 - Test 13 één keer.
Vandaag heb ik Test 0 - Test 13 voor 2 uur laten lopen.

Ik heb helaas geen ram op overschot. Misschien van mijn broer proberen lenen, maar dan moet ik de BSODs wel kunnen uitlokken, want momenteel werkt de PC dan weer goed.