Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Pimmetjuuh
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 01-11 23:23
Aangezien ik in totaal (ssd+hdd) nog zo'n 35 Gb vrij heb, ben ik op zoek naar een nieuwe hardeschijf.
En aangezien het voordeliger is om een hogere capaciteit te nemen ben ik op zoek naar een goede schijf, zowel als kwaliteit als prijs/Gb.

Zelf ben ik terechtgekomen op de Toshiba p300 en de Seagate Barracuda.

Welke zouden jullie adviseren?

PC specificaties:

https://pcpartpicker.com/b/zL9J7P

Mvg,

Pimmetjuuh

Alle reacties

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:31
En wat maakt een goede schijf? Qua prestaties liggen die schijven toch niet echt mijlen ver uit elkaar. Dan is het volgende voor mij hoelang een schijf het kan uithouden. Spijtig genoeg kan je dat minder terugvinden in de online testjes, of vind je dat ook minder terug in reviews hier.

Gelukkig is er BackBlaze, een datacenter dat mooi bijhoudt welke schijven er binnenkomen en welke schijven overlijden. Voor schijven met een grootte van 2-3Tb moest ik wel in de archieven duiken, omdat men tegenwoordig met grotere schijven werkt. En die archieven van BackBlaze leren me dat Seagate daar toch een belabberde score heeft, zeker op de 3Tb schijven.

Mijn gedacht, blijf weg van die seagates, en ga voor een WD red of een Hitaschi/HGST deskstar.

edit : blijkbaar komt de grafiek er niet door. Dus even de link naar het artikel : https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/

Arator wijzigde deze reactie 28-01-2018 14:25 (9%)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Pimmetjuuh
quote:
Arator schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:26:
En wat maakt een goede schijf? Qua prestaties liggen die schijven toch niet echt mijlen ver uit elkaar. Dan is het volgende voor mij hoelang een schijf het kan uithouden. Spijtig genoeg kan je dat minder terugvinden in de online testjes, of vind je dat ook minder terug in reviews hier.

Gelukkig is er BackBlaze, een datacenter dat mooi bijhoudt welke schijven er binnenkomen en welke schijven overlijden. Voor schijven met een grootte van 2-3Tb moest ik wel in de archieven duiken, omdat men tegenwoordig met grotere schijven werkt. En die archieven van BackBlaze leren me dat Seagate daar toch een belabberde score heeft, zeker op de 3Tb schijven.

Mijn gedacht, blijf weg van die seagates, en ga voor een WD red of een Hitaschi/HGST deskstar.

[afbeelding]
Bedankt voor je reactie,

Volgens tweakers is er geen Hitachi desks target meer te krijgen, en de hgst is best prijzig dus welke wd schijf zou je dan aanbevelen? En maakt die 5400 uit tov de "gebruikelijke" 7200?

• Jojakim
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 05-11 14:37
7200rpm geeft in de regel wel betere prestaties. Ik kies zelf doorgaans voor Western Digital. Je kan er van uit gaan dat elke hardeschijf na een paar jaar intensief gebruik vroeg of laat het leven zal laten, maar dat hebben m'n WD's de laatste jaren nooit abrupt met dataverlies gedaan.

Hitachi is opgegaan in HGST. Heeft inderdaad goeie reputatie, maar ook tikkie duurder dan WD.

Voor zekerheid en prestaties kan je voor de WD black series kiezen. WD blue is middenmoter en de green is wat trager. WD red is bedoelt voor in een NAS die 24/7 aanstaat. Ik zag net dat er een nieuwe serie is, WD Gold... goud klinkt natuurlijk altijd goed!

https://tweakers.net/pric...717;459622;525405;562373/

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04:31
quote:
Pimmetjuuh schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:22:
[...]
En maakt die 5400 uit tov de "gebruikelijke" 7200?
Het verschil zit in de snelheid waarmee gegevens kunnen worden aangevoerd. Vroeger lette ik hierop als ik een nieuwe schijf kocht voor het OS. Tegenwoordig gebruik ik SSD's voor de gegevens die ik snel moet hebben, OS, of voor programma's die daar winst bij doen. Al de rest gaat op HDD.
Ik had zelfs niet gemerkt dat die WD red op 5400 toeren draaide.

Dus het gaat vooral afhangen wat je met die schijf gaat doen. Komt die ter vervanging van een schijf, of komt die er gewoon bij om de opslag te vergroten?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
Pimmetjuuh schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Volgens tweakers is er geen Hitachi desks target meer te krijgen, en de hgst is best prijzig dus welke wd schijf zou je dan aanbevelen? En maakt die 5400 uit tov de "gebruikelijke" 7200?
Het zijn HGST Deskstar disks; geen desks target... :+

Gezien je vraagstelling, beschreven gebruik, klaarliggend budget, ervaring en eigen review-onderzoek; koop dan een WDC Green met de hoeveelheid opslag die jij nodig hebt en klaar.

Xbox Live: OctagonQontrol

• Jojakim
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 05-11 14:37
Ik vond hier nog een gesimplificeerd keuzetabelletje voor keuze tussen WD modellen:
https://www.hardeschijfst...terne-harde-schijven.html

• Pimmetjuuh
quote:
MAX3400 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:42:
[...]

Het zijn HGST Deskstar disks; geen desks target... :+

Gezien je vraagstelling, beschreven gebruik, klaarliggend budget, ervaring en eigen review-onderzoek; koop dan een WDC Green met de hoeveelheid opslag die jij nodig hebt en klaar.
Oeps autocorrect, bedankt voor je tip!

• Pimmetjuuh
quote:
Arator schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:42:
[...]
Dus het gaat vooral afhangen wat je met die schijf gaat doen. Komt die ter vervanging van een schijf, of komt die er gewoon bij om de opslag te vergroten?
Gewoon om de opslag te vergroten, ik heb een 250gb ssd en een 1tb hdd, ik ga proberen om alle data van de ene schijf op de andere te zetten, omdat de wd blue/red (weet nog niet welke het wordt) een langere "houdbaarheidsdatum" heeft. Volgens dat grafiekje die je stuurde. Mocht dit lukken wordt dit m'n primaire schijf.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True