Toon posts:

10 Mbps = 1,25 Mb/s ???

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heyy,

Ik ben echt een leeeeek op het gebied van netwerken,maar GameOver's FAQ heeft me al een stuk op weg geholpen.
Binnenkort ga ik een paar pc's aan mekaar knopen,en ik weet nu ongeveer hoe het moet en op welke manieren het kan! Excellent gewoon.

Wat ik me nog wel afvroeg,is de snelheid die je binnen je netwerkje kan halen.

Hier even de berekening van het sommetje in het onderwerp.

10 Mbps = 10000000 bits per seconde right?

Ooit heb ik geleerd dat er 8 bits in een byte gaan dus:

10000000 : 8 = 1250000 bytes p/s

Dus dat maakt dan 1,25 Mb per seconde???

Een 100 Mbps verbinding is dan 12,5 Mb per seconde???

Is dit nu bullshit of is dit right.

• sharky_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04-2021

sharky_

[AbC]

klopt als een bus :)

goedzo :D

[AbC]

Verwijderd

Topicstarter
Wauw hey tof zeg.

Toch een stomme aanduiding,dat Mbps.
Waarom niet gewoon MB/s?
Dan weet de gemiddelde thuisgebruiker tenminste wat ie koopt!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Het is nu eenmaal gebruikelijk om mbits/seconde te gebruiken.

Is ook wat nauwkeuriger.

• sharky_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04-2021

sharky_

[AbC]

Op vrijdag 13 juli 2001 03:50 schreef PublicEnemy het volgende:
Wauw hey tof zeg.

Toch een stomme aanduiding,dat Mbps.
Waarom niet gewoon MB/s?
Dan weet de gemiddelde thuisgebruiker tenminste wat ie koopt!
Zoals je zelf al zegt, ooit heb ik eens geleerd 8 bit = 1 byte, nou dat heeft vrijwel iedereen ooit geleerd vandaar dat het ook heel makkelijk overal gebruikt wordt.

Ook wordt het vaak gebruikt om mensen voor de gek te houden, kijk maar naar chello :( (geen flame), daar heb je namelijk 128 Kb upstream. (tja en hoeveel KB heb je dan werkelijk ;))

[AbC]

Verwijderd

Topicstarter
Jah dat verhaal ken ik ook (Zeelandnet)
Dacht ik met het cheapste abo 128 KiloBYTES te gaan downloaden...zijn het 128 KiloBITS |:(
Wel een verschilletje zeg maar.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Er kunnen theoretisch bij een perfecte verbinding inderdaad 1,25 Mb aan bitjes over de lijn bij een 10Mbps verbinding. Maar dit is op het laagste niveau. De effectiviteit wordt verder bepaald door CRC bits, framing bits van zowel het Ethernet protocol als TCP/IP en nog wat overhead. Daarnaast heb je ook nog last van collisions wanneer je niet 100% geswitched werkt. Effectie houdt je met een 10Mbps een maximale snelheid van rond de 800 KBps over.

Verwijderd

Ja, door overhead kan ik me herinnerren dat 10Mbps eigenlijk maar 7 was en bij 100Mbps maar 49.

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 07:18 schreef J.A.M.F. het volgende:
Ja, door overhead kan ik me herinnerren dat 10Mbps eigenlijk maar 7 was en bij 100Mbps maar 49.
Dat is niet helemaal waar.
Het is wel afhangkelijk van je type netwerkkaart.
Er zijn inderdaad kaarten die het inderdaad bij zo'n 7-8 Mbps / 46-55Mbps het voor gezien houden.
Maar dat is zeker niet altijd waar.
Ik heb bij mij thuis tussen twee PC's, m'n notebook en een Linux PC (Dual PII-450), een snelheid gehaald van 96,7 Mbps met een bestand van zo'n 550MB groot. (ISO-tje)
Maar meestal zit ie tussen de 91 en 94 Mbps en lager komt ie eigenlijk nooit.
Het is uiteraard niet alleen een kwestie van type netwerkkaart, maar ook systeem, HD's, memory etc.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 09:55
De reden van Mbps en Kbps is dat het een seriele verbinding is. Dus alle bitjes lopen achter elkaar aan. Er gaan dus x bits per seconde door de kabel.
Dat ze met ze achten weer een byte vormen is leuk, maar dat gebeurt pas na het binnenkomen op de ontvangende PC.

Als je een paralelle verbinding het, dan lopen de bitjes paralel (duh) met zijn achten naast elkaar.. hé een byte.. LOL

Coïtus ergo sum

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik ben blij dat iemand wat aan mijn FAQ heeft gehad !

Joepie !

Dit is de eerste reactie van een nieuwe gebruiker die aangeeft dat hij nuttig is !

*D

PublicEnemy, succes ermee !

Aannames zijn fataal.

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Hmmm, is het niet zo dat FTP in textmode maar 7 byte per bit is? Dan wordt 10 Mbps dus 1.4 MB per seconde. :)
Krijg je zo 14% kado. 8-)

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

Verwijderd

Wat maakt het eigenlijk uit hoeveel MB/s je netwerkje thuis is?? Praat liever over de keuze switch of hub, da's pas echt relevant.. Ben je een Die-Hard gamer en wil je een snelle data-transfer, dan moet je gewoon een switch kiezen.. Als je switch een beetje geavanceerd is en je een dual nic hebt dan haal je zo een snelheid van 200 Mbit!!

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 11:28 schreef bmannien het volgende:
Wat maakt het eigenlijk uit hoeveel MB/s je netwerkje thuis is?? Praat liever over de keuze switch of hub, da's pas echt relevant.. Ben je een Die-Hard gamer en wil je een snelle data-transfer, dan moet je gewoon een switch kiezen.. Als je switch een beetje geavanceerd is en je een dual nic hebt dan haal je zo een snelheid van 200 Mbit!!
Die vraag gaat pas interessant worden wanneer je meer als 2 PC's wilt gaan koppelen.
Maar oke, ben het verder wel met je eens.
Zelf heb ik een (helaas niet manag.) 16 pooort switch staan. Dus trunken is er bij (nog) niet bij. :P
Ken wel iemand die LAN-party's organiseerd die op die manier 1 systeem met 400 Mbit aan z'n switch heeft hangen.:+

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Op vrijdag 13 juli 2001 11:20 schreef jlrensen het volgende:
Hmmm, is het niet zo dat FTP in textmode maar 7 byte per bit is?...
7 byte per bit :?

Da's knap >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

7 byte per bit? Ik geloof dat jij door je computer les hebt geslapen

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen,deze netwerk-leek is echt een stuk wijzer!
Willen jullie eens ervaringen posten met behaalde snelheden,met welke merken netwerkkaarten,hubs,switches etc?

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Oke, 7 bits per acsii-teken, whatever, het was maar een zijstraat

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:10
Zelf heb ik een (helaas niet manag.) 16 pooort switch staan. Dus trunken is er bij (nog) niet bij.
Voor trunks van computer naar switch hoef je niet per se een managed switch te hebben, dat is volgens mij alleen als je dat trunken volgens een speciaal protocol wilt laten lopen (802.3ad, FastEtherChannel...).
Wil je een trunk tussen switches leggen dan moet ie wel managed zijn.
Bolle en Quindor van Gameparty hebben trouwens iets leuks ontdekt over hoe je 'n aantal goedkope 3Com 905x kaarten laat trunken met een switch.
Waarschijnlijk gaan ze hier binnenkort een review van schrijven op http://www.gameparty.net
Zo niet... mail me dan even.
Met dit trunken heb ik snelheden van 17 mbyte/s gehaald.. met snellere clients was dit waarschijnlijk nog hoger geweest.
Helaas was het erg instabiel, waarschijnlijk door IRQ sharing van de netwerkkaarten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 14:25 schreef GambitRS het volgende:
7 byte per bit? Ik geloof dat jij door je computer les hebt geslapen
LMAO *D
Pagina: 1