Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Probleem met de hond van de buren

Pagina: 1
Acties:

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 18:03

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb een situatie waar ik graag wat advies bij zou willen.
Mijn buren hebben een hond (ik heb geen verstand van rassen, maar 80-90cm hoog) die ze niet uitlaten. Hij poept en plast in hun tuin. Tijdens de storm laatst is onze schutting kapot gegaan. We hebben deze weggehaald en over een week kunnen we er een nieuwe inzetten. Wij hebben thuis 3 kippen die we nu tijdelijk in de ren houden tot er een nieuwe schutting staat. Althans, dat was het idee.
De hond van de buren is vandaag bij de kippen in de ren gesprongen. Gelukkig is het nu goed gegaan, de kippen lijkt niks te mankeren, maar ik maak me hier nu wel zorgen over.

Het lijkt simpel, afspreken met de buren dat de hond niet in de tuin mag. De buurvrouw (ze woont met 2 kinderen) slecht nederlands spreekt, fysiek beperkt is en ook mentaal niet helemaal goed is/lijkt (ze is een oorlogsvluchteling dus wellicht dat er trauma speelt o.i.d.).

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik vertrouw ze niet met het binnenhouden van de hond (die zelf de deur open kan doen) en ik kan mijn kippen niet meer opsluiten. Sterker, ik laat ze nu los in de tuin omdat ze dan meer kans hebben als de hond er opnieuw bij komt.

Mijn frustratie zit met name in het feit dat wij alles doen (oude schutting opruimen, nieuwe bestellen, nieuwe plaatsen) en zij enkel verantwoordelijk is voor haar eigen hond en zelfs deze niet lijkt te kunnen/willen nemen.

Ik twijfel nu of ik stappen moet nemen of dat ik het moet aankijken. Graag jullie advies/ervaringen/do's en don'ts.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:16

HugoBoss1985

Xenotech

Probeer de communicatie open te houden, het gesprek aan te gaan.

De hond kan toch prima aan een lijn, al dan niet tijdelijk, lijkt me.

Ik snap niet dat die mensen een hond hebben en die niet uitlaten... maar misschien is dat een cultuurverschil.

Als het nieuwe hek/de schutting er dadelijk staat dan ben je er dus zowieso vanaf?

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2018 14:31 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik probeer me voor te stellen hoe de achtertuin nu is. Zit er nu wel of niet een barriere tussen de twee tuinen en kan de hond, en nu de kippen ook, vrij door beide tuinen lopen?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@HugoBoss1985 Ja, dan is het probleem in principe weg. Voor ons en de kippen tenminste. De hond blijft hun tuin volschijten.

@Napo Er zit nu niks tussen. De woningcorporatie is alleen verantwoordelijk voor het privacyscherm. Er is nu dus 10 meter niks. Beide kunnen inderdaad door beide tuinen lopen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:16

HugoBoss1985

Xenotech

Dat die hond niet uitgelaten wordt en in hun tuin de behoefte doet is misschien vervelend/zielig voor het beestje.
Maar niet jouw probleem.
Tenzij je last krijgt van stankoverlast.

Als de hond, ongewenst, in jouw tuin komt schijt en/of je kippen lastig valt dan is dat wel jouw probleem.
Het klinkt alsof je buren express of niet-express (ivm omstandigheden die jij noemt) hier niets aan kunnen of willen doen... dan moet je er gewoon zelf wat aan doen.
Als het bespreekbaar maken dus niet helpt.
Misschien tijdelijk je kippenren beter afdichten en/of een tijdelijke schutting/afdichting plaatsen tussen jullie tuinen.

Andere grovere maatregelen zijn misschien hierover contact opnemen met de woningcorporatie, de wijkagent of e.e.a. voorleggen bij de dierenbescherming?

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-01-2018 14:42 ]

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:29:
Probeer de communicatie open te houden, het gesprek aan te gaan.

De hond kan toch prima aan een lijn, al dan niet tijdelijk, lijkt me.

Ik snap niet dat die mensen een hond hebben en die niet uitlaten... maar misschien is dat een cultuurverschil.
Heeft niets met cultuur te maken, is vaak een vorm van laks/luiheid of niet in staat om de hond goed uit te laten. In alle gevallen niet bepaald goed voor het beest, maar dat terzijde, als ze niet willen luisteren gewoon een tijdelijke scheiding maken met desnoods fijn ijzeren gaas, dat heb je voor 20 euro per 1.8 meter bij elke bouwmarkt. Als er geen communicatie met hun te maken is, kan je lullen als Brugman, maar dat wekt dan vooral frustratie.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik hang voor mijn gevoel heel erg tussen, zoals @HugoBoss1985 het eigenlijk ook beschrijft, grof geschut van buitenaf inzetten of van hun probleem/verantwoordelijkheid mijn probleem/verantwoordelijkheid maken.

Dat zijn natuurlijk extremen waar ik per definitie tussenin zit, maar ik zie geen middenweg. Misschien is die er niet in dit geval. :-(

bedankt in ieder geval voor de reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ByteMe_ schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Heeft niets met cultuur te maken, is vaak een vorm van laks/luiheid of niet in staat om de hond goed uit te laten. In alle gevallen niet bepaald goed voor het beest, maar dat terzijde, als ze niet willen luisteren gewoon een tijdelijke scheiding maken met desnoods fijn ijzeren gaas, dat heb je voor 20 euro per 1.8 meter bij elke bouwmarkt. Als er geen communicatie met hun te maken is, kan je lullen als Brugman, maar dat wekt dan vooral frustratie.
Er zijn genoeg landen waarbij het normaal is de hond in de tuin rond te laten lopen. Die worden doorgaans niet apart uitgelaten. In dit geval zo snel mogelijk een barrière bouwen. Verder kan je toch niks beginnen met dat volk, kost je enkel energie.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 27-01-2018 14:47 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:51

The_Scarabial

MTB for life!

ff tijdelijk een bouwhek plaatsen, totdat de nieuwe schutting kunt plaatsen, kost geen drol om te huren. 4 stuks heb je ruim 12m'

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Het hek probleem is gelukkig snel opgelost. Voor het geval de hond, je zou gewoon een keer de dierenbescherming kunnen bellen en het voorleggen wat jij ziet en hoort. Dan kunnen zij je wel advies geven hoe je ermee om gaat.

Je kan natuurlijk ook niks doen met de hond dat ligt eraan hoe je er zelf instaat:)

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Even een rol goedkope kippengaas oid ertussen zetten. De kippen kunnen niet verder en een beetje opgevoede hond snapt dat dat een grens is.
Mijn buren en hun buren hebben precies hetzelfde. Verbazingwekkend hoe hun hond eenvoudig over de barrière kan stappen, maar het dus niet doet.

• VeluwseGiraffe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:58
Misschien is het inderdaad handig om (samen) te kijken naar een schutting. Kosten eventueel splitsen. Lost het probleem in ieder geval op!
En zoals eerder aangegeven, jullie zijn buren, en blijven dat nog even. Dus hoe lastig het ook is, zou ik toch proberen de verstandhouding goed te houden en voorlopig geen grof geschut van buitenaf. Dan is de sfeer heel snel weg

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@VeluwseGiraffe de schutting komt er sowieso, maar dat kan pas volgend weekend. Van sfeer is al niet bepaald sprake :p Ik ben vooral heel erg kwaad dat ze, ondanks dat ze niks hoeft te doen behalve haar eigen hond in het gareel houden en dat we hebben gewaarschuwd dat ze moeten oppassen dat de hond niet de ren inbeukt, het toch gebeurd is. Ik heb er ook echt geen probleem mee op de wijkagent oid te bellen, ik vraag me alleen af wat die dan gaat doen en of dat ook maar iets oplost.

Alle tijdelijke oplossingen met gaas en hekken zie ik wel, maar het is toch te zot dat ik ook verantwoordelijkheid moet nemen voor wat hun hond nu kan aanrichten?

Verwijderd

DirtyBird schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:08:
@VeluwseGiraffe de schutting komt er sowieso, maar dat kan pas volgend weekend. Van sfeer is al niet bepaald sprake :p Ik ben vooral heel erg kwaad dat ze, ondanks dat ze niks hoeft te doen behalve haar eigen hond in het gareel houden en dat we hebben gewaarschuwd dat ze moeten oppassen dat de hond niet de ren inbeukt, het toch gebeurd is. Ik heb er ook echt geen probleem mee op de wijkagent oid te bellen, ik vraag me alleen af wat die dan gaat doen en of dat ook maar iets oplost.

Alle tijdelijke oplossingen met gaas en hekken zie ik wel, maar het is toch te zot dat ik ook verantwoordelijkheid moet nemen voor wat hun hond nu kan aanrichten?
't is van de zotte ja. Je hebt een weekje ongemak. Heel vervelend.
Je maakt het alleen maar vervelender door iets te verwachten waarvan je al inziet dat het niet gebeuren gaat.
Dus hou het makkelijk voor jezelf, tijdelijk bouwhekje ertussen. Kipjes veilig. Weekje verder probleem opgelost en niet meer aan denken.

Dat die vrouw zo is daar ga je in een week niets aan veranderen, en dat het toeval dan wil dat precies tussen hond en kip een hek omvalt... Effe doorbijten.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:25:
Ik heb een situatie waar ik graag wat advies bij zou willen.
Mijn buren hebben een hond (ik heb geen verstand van rassen, maar 80-90cm hoog) die ze niet uitlaten. Hij poept en plast in hun tuin. Tijdens de storm laatst is onze schutting kapot gegaan. We hebben deze weggehaald en over een week kunnen we er een nieuwe inzetten. Wij hebben thuis 3 kippen die we nu tijdelijk in de ren houden tot er een nieuwe schutting staat. Althans, dat was het idee.
De hond van de buren is vandaag bij de kippen in de ren gesprongen. Gelukkig is het nu goed gegaan, de kippen lijkt niks te mankeren, maar ik maak me hier nu wel zorgen over.

Het lijkt simpel, afspreken met de buren dat de hond niet in de tuin mag. De buurvrouw (ze woont met 2 kinderen) slecht nederlands spreekt, fysiek beperkt is en ook mentaal niet helemaal goed is/lijkt (ze is een oorlogsvluchteling dus wellicht dat er trauma speelt o.i.d.).

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik vertrouw ze niet met het binnenhouden van de hond (die zelf de deur open kan doen) en ik kan mijn kippen niet meer opsluiten. Sterker, ik laat ze nu los in de tuin omdat ze dan meer kans hebben als de hond er opnieuw bij komt.

Mijn frustratie zit met name in het feit dat wij alles doen (oude schutting opruimen, nieuwe bestellen, nieuwe plaatsen) en zij enkel verantwoordelijk is voor haar eigen hond en zelfs deze niet lijkt te kunnen/willen nemen.

Ik twijfel nu of ik stappen moet nemen of dat ik het moet aankijken. Graag jullie advies/ervaringen/do's en don'ts.
Zie dik gedrukte... Het lijkt niet simpel, het IS simpel!
Bel bij dr aan en -hoe moeilijk de taalbarriere ook is- probeer in gesprek te gaan!

De tijd die je hier "verspeeld" om advies te vragen, had je ook kunnen gebruiken om even langs te gaan...

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

DirtyBird schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:08:
@VeluwseGiraffeIk heb er ook echt geen probleem mee op de wijkagent oid te bellen, ik vraag me alleen af wat die dan gaat doen en of dat ook maar iets oplost.
Een belletje kan geen kwaad, al is het maar om advies te vragen. Net zoals je nu hier doet.
Tja, life's a bitch. Ik zou je er niet te druk om maken. Dat verandert namelijk niet zo veel. Gewoon zorgen dat je kippetjes een weekje overleven en daarna ben je van de ellende af. Tijdelijk gaas ertussen proppen en klaar is kees. Vergeet niet dat je kippen, nu er dus tijdelijk geen hek is, ook de tuin van de buren in kunnen. En als de hond dan trek krijgt, wie is er dan verantwoordelijk?

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 07:11
Ook melding doen bij de dierenbescherming / dierenambulance. Een hond niet uitlaten is gewoon mishandeling. Ook al heb jij er geen last van.

there's no tweak without the tweaker

Verwijderd

DirtyBird schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:32:
@HugoBoss1985 Ja, dan is het probleem in principe weg. Voor ons en de kippen tenminste. De hond blijft hun tuin volschijten.

@Napo Er zit nu niks tussen. De woningcorporatie is alleen verantwoordelijk voor het privacyscherm. Er is nu dus 10 meter niks. Beide kunnen inderdaad door beide tuinen lopen.
Een afscheiding tussen de woningen is een recht dat je hebt volgens Artikel BW 5:49:
1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

In basis is het meestal bij huur iets dat ze onderling regelen, maar als de buren weigeren mee te werken kan je meebetalen van de woningcorporatie vragen. Dit recht mag volgens eerdere uitspraken ook uitgeoegend worden door huurders.

Ik begrijp dat de woningcorporatie enkel privacyschermen heeft geplaatst, en dat de schutting in basis overgegaan is van vorige huurders. Dat neemt niet weg dat als de huidige huurder moeilijkheden geeft qua plaatsen of meebetalen, je alsnog bij de verhuurder kan aankloppen.

Verwijderd

Tweezitsbank schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:43:
[...]

Een belletje kan geen kwaad, al is het maar om advies te vragen. Net zoals je nu hier doet.

[...]

Tja, life's a bitch. Ik zou je er niet te druk om maken. Dat verandert namelijk niet zo veel. Gewoon zorgen dat je kippetjes een weekje overleven en daarna ben je van de ellende af. Tijdelijk gaas ertussen proppen en klaar is kees. Vergeet niet dat je kippen, nu er dus tijdelijk geen hek is, ook de tuin van de buren in kunnen. En als de hond dan trek krijgt, wie is er dan verantwoordelijk?
Dat klinkt heel makkelijk maar er zijn genoeg honden die dwars door gaas heen gaan. Ik heb dit zelf meegemaakt in juli vorig jaar waarbij er een hond in mijn achtertuin is gekomen en de hele konijnenren heeft gesloopt. Gevolg: alle konijnen dood, ren kapot, eigenaar hond lacht het weg en politie adviseert advocaat en de gemeente zegt ook niets te kunnen doen (1 melding is geen melding)

De buurvrouw dient er voor te zorgen dat de hond de erfgrens niet over gaat. De hond kan dat onderscheid niet maken dus lijkt het me dat de buurvrouw haar verantwoordelijkheid dient te nemen totdat er een nieuwe deugdelijke erfafscheiding staat. Dus de hond aangelijnd onder begeleiding naar buiten. Als dat al teveel moeite is lijkt het me beter om afstand te doen van het beest. Als buren mag je dat ook gerust vragen, zeker als TS de kippen al in een afgesloten ren heeft.

Is de vrouw beperkt qua communiceren dan eventueel via vrienden/bezoek etc kenbaar maken. Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat TS met zorgen de deur uit moet omdat de buurvrouw geen toezicht op de hond houdt.

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
virtualJac schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:27:
Ook melding doen bij de dierenbescherming / dierenambulance. Een hond niet uitlaten is gewoon mishandeling. Ook al heb jij er geen last van.
Ach, als die hond in plaats van aan een lijntje op straat, in de achtertuin rondloopt en zijn behoefte doet, is dat echt geen dierenmishandeling hoor. Het is zeker niet gewoon en verre van ideaal, maar mishandeling...

Juist door dit soort meldingen te gaan doen, hebben die organisaties geen tijd meer voor echte gevallen en los je de wrijving tussen TS en de buren al zeker niet op.
Pagina: 1