veranderlijke spatie ruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreaugust
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09-2023
Mijn vraag
In Word 2010 doet zich het verschijnsel voor dat soms een spatie een ruimte inneemt van 1 karakter en soms van twee karakters.
Deze twee karakters kan ik dan niet verminderen tot 1 karakter.
Is er ergens een optie in het programma die dat verschijnsel aanbelangt of wijzigt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Staat de opmaak op uitvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:27
Waarschijnlijk heb je je opmaak ingesteld op uitvullen.
^^ Wat @jeroen3 zei. Zet dit eens op "links uitlijnen" (CTRL-L)?

[ Voor 23% gewijzigd door breew op 27-01-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@andreaugust: ieder karakter heeft in ieder tekstverwerkingspakket een vaste breedte. Een 'i' is standaard minder breed dan een 'w' (tenzij je natuurlijk gebruik maakt van een fixed width lettertype).

Het gedrag dat je omschrijft heet "uitvullen" (of "justify") en heeft als doel dat iedere regel even lang is. Dat gaat al terug tot het zetten van boeken met loden lettertjes. Dat uitvullen gebeurde toen door de spaties van een beetje extra wit te voorzien. Een beetje tekstverwerker doet hetzelfde... de spaties worden wat breder. Het is over het algemeen niet zo dat er een extra spatie wordt toegevoegd. Dit is een stukje opmaak, en kun je inderdaad verhelpen door je tekst niet te laten uitvullen (of door met je afbrekingspunt te spelen). Hou er rekening mee dat je je tekst daarmee automatisch voorziet van een 'rafelige' rechterkantlijn. Het is maar net wat je mooier vindt.
* Jester-NL zal eigenlijk altijd kiezen voor uitvullen en afbreken...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

offtopic:
Wel grappig dat je een spatiefout hebt in je topictitel als dat juist gáát over spaties:
"spatie ruimte" -> "spatieruimte" :+

Check voor de grap eens http://www.spatiegebruik.nl/

... en gaat over tot de orde van de dag