Riool lucht

Pagina: 1
Acties:
  • 8.528 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:48
Mijn vraag
WE hebben al een tijdje last van een riool lucht in ons huis. Enige patroon wat ik er in kan vinden is dat het voor komt als we 1 of meerdere apparaten aan hebben staan die water afvoeren. Douche, (af)wasmachine, droger etc. Bij veel regen komt het ook nog wel is voor.

Op 2 plekken in ons huis verlaat het riool ons hoekhuis aan de zijkant. Bij de keuken en bij de wc. Bij de wc zit er ook vanuit de 1e verdieping de afvoer van de douche op. De geur komt voornamelijk hier vandaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de kruipruimte onder de wc bleek een breuk in de leiding te zitten. Dit stuk pijp is vervangen. Netjes dichtgelijmd en lekt nu totaal niet meer. In dat stuk kruipruimte ruik je de geur echter nog steeds permanent.

Ik heb nu de tuin open gegraven direct waar de afvoer van de wc zit en ik zie nu het volgende.
https://photos.app.goo.gl/kQ57RT9P9dUA0SY52
https://photos.app.goo.gl/WRo6SCgwQtexw6Bt1

De afvoer lijkt dus totaal geen afschot te hebben. Sterker nog de afschot gaat de verkeerde richting op. Naar het huis. Nu gok ik dat dit het probleem is.
Dus:
Kan iemand mij dit bevestigen?
En
Ik ben bang dat dit onder mijn verantwoordelijkheid valt?

Stukje achtergrond. Ik heb dit huis 3 jaar geleden gekocht van een woningbouw. Contract heb ik er nog niet op nageslagen en er is destijds geen bouwkundige keuring geweest. Het opengegraven stuk ligt momenteel nog op mijn grond.

Beste antwoord (via Craven op 27-01-2018 14:30)

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Klinkt alsof ik hetzelfde had gehad.

Na weken van zoeken waar die tijdelijke lucht vandaan kwam hebben we een loodgieter laten komen. Na een rooktest en 400 euro verder loste hij het op met een bekertje water.
Het kleine sifonnetje van de stadsverwarming stond droog...

Eerst ff al die punten volgooien met water en afwachten.

w00t

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 19:59

job

Is de foto van de waterpas genomen vanuit de zelfde kant als de andere foto? Dat gok ik adv de witte strepen op de buis. Zoja, dan gaat het afschot wel de juiste kant op (de kant met de luchtbel is de hoogste kant).

[ Voor 11% gewijzigd door job op 27-01-2018 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

Onbekend

...

Met een bouwkundige keurig zal dat ook niet aan het licht gekomen zijn, omdat je daarvoor moet graven.

Wat er in de praktijk gebeurt is dat het water niet snel genoeg door het riool kan stromen. Het gevolg is dat het water een andere kant op probeert te gaan en dat er dan lucht uit de rioolbuis uit iets anders komt (bijvoorbeeld een afvoerputje in de vloer of wasbak).
Als het op jouw grond is, is het sowieso een probleem van jouzelf. Heb je al eens gecontroleerd of er geen kleine verstopping in zit?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al wat afvoeren doorgespoeld met de tuinslang ?
Sifons legen

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 27-01-2018 13:19 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Als je afschot verkeerd is, zou ik eerder verstopping verwachten dan een rioollucht. Rioollucht wordt voorkomen met watersloten (sifon / zwanenhals).

Kan het zijn dat de beluchting niet goed is, waardoor het water uit sommige sifon's leeggetrokken wordt bij het doorspoelen van de WC of het pompen van de wasmachine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:53

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ontluchting ook in orde, dus geen dakpan/ventiel/pijp vervangen?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:10

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Wat Job zegt, de buis lijkt goed te liggen, en zelfs als hijj niet goed ligt is het wrs geen oorzaak van de lucht (Of er moet zo een tweede waterslot ontstaan die door vacuum de eerste sifon leeg kan trekken)
Denk dat je twee problemen hebt idd.
Er wordt een sifon leeggetrokken waardoor de rioolucht vrij naar boven kan komen, en een restlucht van mogelijk jarenlang lekken van het riool in de kruipruimte.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@job verdomme je hebt gelijk. Nooit van je schoonvader aannemen dat het de verkeerde kant op gaat en niet zelf nadenken...

@Onbekend
Op verstopping is al gecheckt. Lange draad in de afvoeren gestopt en rondgedraaid. Ontstopper ook al geprobeerd.

@Hackus
Been there done that.

@orf en @DeBolle
Ontluchting zou nog kunnen. Vziw heeft ons huis het niet (jaren 60 woning). Er staan momenteel geen sifons droog. Maar dat er 1 droog getrokken word.

Wat kan ik hier nog aan doen dan?

@Tens
Zou dit niet opgelost worden met ontluchting dan?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter

Na weken van zoeken waar die tijdelijke lucht vandaan kwam hebben we een loodgieter laten komen. Na een rooktest en 400 euro verder loste hij het op met een bekertje water.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Je zou eerst uit kunnen zoeken waar de lucht precies vandaan komt. Overal waar je een afvoer hebt goed ruiken en wanneer je iets ruikt de sifon vullen met water. Vergeet vooral de afvoer voor de overdruk van je CV-ketel e.d. niet.

Als je het gevonden hebt, kun je kijken naar een ontluchter op het dak (het liefst trek je een standpijp helemaal door het dak naar buiten), of je kunt in de buurt van de overlastgevende sifons een beluchter gebruiken. Dat is een ventiel, waardoor lucht opgezogen kan worden, maar rioollucht niet naar buiten kan. Daarmee voorkom je het leegtrekken van de sifons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Onluchting/beluchting kan het probleem oplossen idd, maar kijk eens of er niet ergens een vloerputje zit waarvan de sifon is drooggevallen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Alle sifons al tig keer nagelopen. Tenzij ik er 1 mis staan ze geen van allen droog.

Ik zou dus de ontluchting op de een of andere manier moeten fixen en/of een belichter moeten aansluiten.

Edit: aangezien de sifons niet droog staan zou een beluchter ook niks op moeten lossen. Dus de ontluchting ergens goed regelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Craven op 27-01-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Craven schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:34:
Alle sifons al tig keer nagelopen. Tenzij ik er 1 mis staan ze geen van allen droog.

Ik zou dus de ontluchting op de een of andere manier moeten fixen en/of een belichter moeten aansluiten.
Dan is een rooktest zoals @FireStarter noemt niet een gek idee denk ik. Als geen van de sifons droog staan, moet het ergens anders vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 13:48
Heb je zo’n draingoot in je douche? Zo ja, Check even of het binnenwerk van het sifon helemaal naar beneden is gedrukt. Soms, na het schoonmaken, kan het voorkomen dat dit niet helemaal omlaag word gedrukt waardoor het waterslot niet werkt. Het gevolg is dan rioollucht in de badkamer.

Ask me how I know..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
orf schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:38:
[...]

Dan is een rooktest zoals @FireStarter noemt niet een gek idee denk ik. Als geen van de sifons droog staan, moet het ergens anders vandaan komen.
Na een verbouwing van de badkamer en toiletten waren we ervan overtuigd dat die tijdelijke stank wel van een aparte bron moest komen.
We kregen allerlei theorieën, na een regenbui, nadat de wasmachine bezig was etc.

Het sifonnetje zat verstopt achter pvc pijpen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Ik ga maandag maar is bellen voor een rook en/of camera test.

Ook maar is kijken of dit door de verzekering gedekt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Wat je nog zonder kosten kunt proberen;

Alle verbruikers tegelijk laten lozen, toiletten, wasmachine laten spoelen en een paar emmers klaarzetten bij de douche. Als je het zo kan forceren is de bron mogelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Enig idee hoe lang die lekkage er heeft gezetten ?
lucht kan ook gewoon overblijfselen zijn van wat er toen uitgelekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Nog even verder gezocht en info ingewonnen. Als ik het goed begrijp is het gangbaar dat een riool bij het verlaten van het huis nog een stankafaluiting heeft. Deze ontbreekt bij mij.Het beunwerk met opeenvolgende beunreparatie aan het riool direct na binnenkomst is ook wel een vervanging toe. Dus ik ga nu eerst denk ik die stankafaluiting fixen met vervanging van beunwerk.

Morgen komt er nog even iemand langs met meer verstand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Ik zou eens een bedrijfje bellen. Collega van mij had het zelfde probleem. Naar dat het bedrijf langs was gekomen en hadden gekeken bleek er een leiding gescheurd/verkeerd te zitten (is der geen mogelijkheid dat je onder het huis kunt kijken?), waardoor er toch vocht onder de vloer kwam. Die hebben uiteindelijk het een en ander vervangen en veranderd en hij heeft nergens last meer van.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Weer verder en ik ben 2 tegenstrijdige adviezen rijker van de iets meer ervaren mensen dan ik.

De 1 zegt dat een stankafaluiting nodig is bij het verlaten van de woning. De ander zegt van niet.

Nu ga ik sowieso het beunwerk vervangen. Dat zit echter vlak naast het punt van verlaten van de woning. Dus voordat ik aan de slag ga moet ik eerst weten of daar nu een stankafaluiting hoort of niet.

Dan is de 2e vraag of ik de gok ga nemen en dit op eigen houtje vervang zonder rooktest. Ik weet natuurlijk niet 100% zeker of dit het probleem is.

@M4uSzi jazeker. Zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een zadel gebruiken op een verticale buis is volgens mij ook niet de meest handige oplossing ..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Aangezien je vooral hebt als er apparaten aan staan, zou ik zeggen: check even of de slangen van je vaatwasser, wasmachine etc. niet te ver in de afvoer gestoken zijn. Dat kan ook zorgen dat de chiffon (tijdelijk) droog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij hadden ook - zeer onregelmatig - last van rioollucht. M.n. bij het toilet beneden. We hebben inmiddels het hele toilet (circa 40 jaar oud) vervangen en 2 mogelijke daders gevonden:
- het toilet stond 'los' op de vloer (plateautoilet), waardoor er mogelijk daar via versleten rubbers lucht naar binnen kon komen;
- de afvoerbuis van het toilet boven had ook versleten rubbers bij een aansluitpunt.

Check ook je standleiding eens, misschien dat die verstopt zit? Dan kan het tijdens het afvoeren van water ergens gaan borrelen waardoor rioollucht je huis binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Craven schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:16:
Weer verder en ik ben 2 tegenstrijdige adviezen rijker van de iets meer ervaren mensen dan ik.

De 1 zegt dat een stankafaluiting nodig is bij het verlaten van de woning. De ander zegt van niet.

Nu ga ik sowieso het beunwerk vervangen. Dat zit echter vlak naast het punt van verlaten van de woning. Dus voordat ik aan de slag ga moet ik eerst weten of daar nu een stankafaluiting hoort of niet.
Nee, die hoort daar niet. De enige stankafsluiting onder de grond zit onderaan de hemelwaterafvoeren bij oudere woningen waar die nog op het vuilwater riool zijn aangesloten.
Als je die hebt kan je die ook even checken, vaak genoeg meegemaakt dat door een steen of iets dergelijks dat daar een scheur inzit. Waardoor er geen water in blijft staan en zo de rioollucht door laat.
Als de dakgoot dan lager dan een schuindak zit en de wind staat verkeerd kan de lucht zo naar binnen dringen.

En wat hierboven gemeld wordt, check de wc rubbers van de afvoer en/of de kit tussen de pot en de vloer.

[Edit]
Lijkt erop dat het spruitstuk gescheurd is en de scheur met kit of iets dergelijks is gedicht. Dat zoiets afscheurt komt vaak omdat het hele zaakje op spanning staat en dan bij temperatuur verschillen knapt.
Grote kans dat die "reparatie" ook niet helemaal lucht dicht meer is.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 28-01-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Zojuist weer eronder gelegen in het donker. Nu ik het open gegraven heb viel op de droge grond op dat het wat nat was direct onder het spruitstuk. Vervolgens alle kranen open gezet en de wc doorgetrokken. Het is niet veel maar er kwamen wat druppeltjes naar beneden sijpelen achterlanga het spruitstuk.

Ik ga even online shoppen voor vervangende onderdelen. Ik zal kijken of ik het zadel erboven ook direct mee kan pakken met een wat nettere oplossing. De bocht en een stuk naar buiten pak ik ook meteen mee omdat daar een scheur in zit.

In ieder geval tot nu toe bedankt mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
waar water door komt.. komt zeker ook lucht door :-)

Succes met het knutselen, ( al zou ik gewoon de plaatselijke bouwmarkt even plunderen ipv online..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@SMSfreakie gamma is ook online ;) Dan weet ik iig dat ze het hebben en haal ik het van de week in de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Een huis heeft geen Sifon bij het verlaten van de woning. Echter is een polder / expansiestuk nodig ivm evt verzakking van de woning ( wat nagenoeg overal gebeurd )

Wat betreft de riool lucht:

Als de standleiding / verzamelleiding niet goed belucht word kan er dus lucht om goede afvoer van water / faecaliën ergens vandaan gehaald worden wat niet hoort.

Het probleem hoeft dus helemaal die scheur niet te zijn die je gerepareerd hebt.
Denk eerder aan het onvakkundige waardoor er een fout is gemaakt bij het ontwerp.

Test: Bij het doorspoelen van het toestel en je hoort ergens anders geluid van slurpend water = onvoldoende belucht.

Test: Bij het doorspoelen van desbetreffend toestel en je hoort bij het toestel geslurp of geborrel betekent te kleine diameter of veel richtingveranderingen.

Succes

Edit: het 45graden T-stuk hoort een rechte te zijn..
en zo te zien aan de foto is het de leiding van boven? dan mag dat t-stuk daar helemaal niet zitten.. ook die daarboven geplaatst is niet.

Daarbij heb je het verloop dat in het schuine stuk van het t-stuk zit. zit verkeerd op.. nu sluit je de lucht toevoer af.. waardoor het toestel die naar rechts gaat op de foto zijn lucht haalt uit de sifon.

8)7 8)7 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Consigliere op 29-01-2018 15:55 . Reden: beunwerk oplossing ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@Consigliere
Geslepen komt af en toe voor bij andere toestellen. Dus als ik grote hoeveelheden water in de douche gooi wil de afwasbaar ernaast wel is slurpen.

Maar dit zou betekenen dat de lucht uit zo'n sifon komt. De lucht komt echter primair uit de kruipruimte waar de scheur zit.

Even voor de duidelijkheid. Op de foto komt helemaal van boven de wc. Van links op de zadel aansluiting het toilet fonteintje. Van rechts via het 45 graden T-stuk komt de badkamer.

Dat zit dus volgens jou fout? Hoe zou het dan wel moeten? Het zit hier allemaal opeengepakt in een ruimte van 1 vierkante meter (als ik het wat uit graaf). Dus veel spelingsruimte heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

@Craven Ik zal morgen even een goede tekening maken.
Echter hoe het nu zit is het alles behalve goed.

De lucht haalt hij echter niet uit de scheur. De stank komt er misschien uit.

In jou badkamer zit alleen een bad en een wastafeltje ? Hoop ik als ik zo de diameter van die leiding zie.. want die is 75mm doorsnede.

Volgens de norm ( NTR3216 ) ben je verplicht om de standleiding aan te sluiten met een voetbocht.
2x 45graden met 25cm tussen ruimte.
In die zelfde norm staat dat je op 1 meter van die bochten niets mag aansluiten. Dus ook niet dat fonteintje en al zeker niet de badkamer. Wat er nu gebeurd bij het doorspoelen van die wc erboven. ( voor de duidelijkheid de wc staat boven op de eerste etage of begane grond ?? )
Je spoelt door en de wc heeft lucht nodig om dat water te verplaatsen.. doordat al dat water door die bocht dendert en hoogstwaarschijnlijk geen lucht krijgt haalt hij dat uit je fonteintje en of badkamer.
Zelfde effect is het dus bad loopt leeg( verloop in tstuk zit verkeerd om ) waardoor hij lucht haalt uit de wastafel zijn sifon en daarom hoor je het slurpen
Kan heel veel mis zijn met je afvoer systeem.in het slechtste geval... moet je het opnieuw maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:08
Ik heb ook jaren last gehad van rioolgeur in het toilet. Uiteindelijk bleek het de sifon van de handwasser te zijn : deze had een "automatische" beluchting. Deze beluchting was defect, en stond altijd open ! De functie van zo een beluchting is het leegtrekken van de sifon te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

@RP6conrad zo een functie van een beluchter ( wat niet toegestaan is btw en ja het word wel verkocht ) is het half oplossen van een verkeerde installatie wat tot gevolg heeft defect raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@Consigliere Bedankt voor de uitgebreide reply. Hieronder antwoorden/vragen.
In jou badkamer zit alleen een bad en een wastafeltje ? Hoop ik als ik zo de diameter van die leiding zie.. want die is 75mm doorsnede.
In de badkamer zit een douche + enkele wastafel inderdaad.
Volgens de norm ( NTR3216 ) ben je verplicht om de standleiding aan te sluiten met een voetbocht.
2x 45graden met 25cm tussen ruimte.
Voetbocht riool google. Dus als ik dit goed zie is een voetbocht een bocht die ondersteund word door een standaard/voet (hence voetbocht)? Die NTR norm ga ik er even bij zoeken.
In die zelfde norm staat dat je op 1 meter van die bochten niets mag aansluiten. Dus ook niet dat fonteintje en al zeker niet de badkamer. Wat er nu gebeurd bij het doorspoelen van die wc erboven. ( voor de duidelijkheid de wc staat boven op de eerste etage of begane grond ?? )
Dat gaat wel een uitdaging worden. Ik heb daar pakweg 1 kubieke meter aan ruimte. Dus 1 meter van de bochten niks aansluiten is wel problematisch. De wc staat op de begane grond tegen de zijkant van het huis staan. Riool gaat dus omlaag en dan direct na de 90 graden bocht door de fundering heen.
Je spoelt door en de wc heeft lucht nodig om dat water te verplaatsen.. doordat al dat water door die bocht dendert en hoogstwaarschijnlijk geen lucht krijgt haalt hij dat uit je fonteintje en of badkamer.
Zelfde effect is het dus bad loopt leeg( verloop in tstuk zit verkeerd om ) waardoor hij lucht haalt uit de wastafel zijn sifon en daarom hoor je het slurpen
Die verloopstukken zijn toch alleen om het buizenwerk te verkleinen, kan je die ook verkeerd om aansluiten? Vooral in de badkamer wil het wastafeltje nog wel is borrelen als de douche doorloopt of als we er een kinderbadje in leeg gooien.
Kan heel veel mis zijn met je afvoer systeem.in het slechtste geval... moet je het opnieuw maken
Dat klinkt goed, vooral ook omdat dit op de foto het enige stuk is waar ik bij kan. Alles vanaf de begane grond tot aan de badkamer zit in de muren verwerkt.

Een beluchter is dus een oplossing die niet mag, met een reden neem ik aan, en vervolgens dus faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Een douche is weer anders dan een bad met afvoer. En nee een verloop is niet alleen om te verkleinen.. en ja je kan dat verkeerd aansluiten.
Je douche en wastafel/ wastafeltje.. maar niet uit btw want de afvoercapiciteit blijft gelijk.. zijn er laster aangebouwt dus ?.
En nee voetbocht is een45 graden bocht dan 25cm leiding en dan weer 45 graden bocht.

Ik zal op de rest morgen antwoord geven. Zit n7 op mijn telefoon te klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Voor zover het wanneer en hoe. Ik heb het huis 3 jaar geleden gekocht en tot nu hier nog niks aan aangepast. Ik heb het dus in huidige staat zo gekregen van de verkoper. Verkoper kan ik wel contacten maar is een woning corporatie. Voordat ik daar iemand te pakken hebben die me dat kan vertellen ben ik alweer een paar weken verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Ik kwam deze handleiding tegen die erg goed leesbaar is: http://www.bouwvraagstuk....nenriolering%20boekje.pdf

Misschien goed om door te lezen en te kijken wat je kunt toepassen in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Thanks, ga ik vanavond ook even doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:08
Een sifon die wordt leeggetrokken kan je duidelijk horen "slurpen". Probleem wordt inderdaad veroorzaakt door een verkeerde uitvoering van de afvoer. Idealerwijze zorg je voor een deftige standpijp en beluchting naar buiten toe. In een bestaand systeem is het meestal opportuun om een beluchter (soort terugslagklep die opengaat bij onderdruk) achter de sifon te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Voorbeeld standleiding voetbocht wat ik bedoel:
https://drive.google.com/...IcubftQu/view?usp=sharing

huidige aansluiting van jou badkamer op standleiding:
https://drive.google.com/...YQP59dbe7ckXt9fI0i_CgXk9_

Zoals het hoort:
https://drive.google.com/...fUyX6HI7j4zNiLc0dbPKf68y2

Blad 24 van het linkje van @orf zegt:

- Ook als in de standleiding een horizontale sprong nodig is, zijn bij
beide bochten aansluitvrije zones nodig (afbeelding 24). Waar de
standleiding overgaat in de horizontale leiding zijn bij 10 meter standleidinglengte
(van liggende leiding tot hoogste aansluiting) aansluitvrije
zones nodig van 1 meter. Is de standleidinglengte meer dan
10 meter dan moeten de aansluitvrije zones 2 meter zijn

Wat dus al aangeeft dat jou handwas bakje en jou badkamer niet goed zijn aangesloten. uitgaande dat er aan de bovenkant van jou geplaatste foto van dat y stuk een buis loopt tot aan de 1ste verdieping

Wb de wastafel / douche: dit komt omdat het t-stuk niet goed is. en het verloop verkeerd zit.

Eigenlijk zou je de afvoer anders moeten maken maar weet niet hoeveel ruimte je hebt daaronder.

Echter zou ik het eerst aan vechten bij die cooperatie waar je het gekocht van hebt. Aangezien ze niet volgens de norm gewerkt hebben. ( Aangezien het bouwbesluit verwijst naar de NTR3216 ) en het bouwbesluit wet is sta je dus erg sterk in de schoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Even korte update aan iedereen, ik ben ziek geweest en op mijn werk is het schreeuwend druk dus ik heb nog geen tijd gehad om alles goed door te nemen.

"Klein detail" is wel dat sinds ik alles heb open gegraven en er dus een uitweg voor de lucht naar buiten is we er binnen geen last meer van hebben. Dat zegt niet dat ik de oorzaak heb maar het gevolg zit dus alleen maar in dat kleine stukje kruipruimte bij de voordeur / wc.

Contact opnemen met de woningcorporatie heb ik al wel gedaan en daar zit qua vriendelijkheid en coulance geen beweging in. Dus als ik het goed wil oplossen word het procederen daar.

Ander klein detail is dat ik daar in de tuin een schuur wil bouwen. Eventueel zou ik die schuur dus nog kunnen gebruiken om de ontluchting naar toe te leiden op dat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Craven schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:04:

Ander klein detail is dat ik daar in de tuin een schuur wil bouwen. Eventueel zou ik die schuur dus nog kunnen gebruiken om de ontluchting naar toe te leiden op dat dak.
Dak van de schuur zal (waarschijnlijk) veel te laag zijn zodat je bij "verkeerde" wind, rond je huis (en met wat pech ook in je huis) weer rioollucht hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
De regenpijp direct maken, syflon er tussen uit. Dat kleine pis ding op zolder kan nooit de capaciteit aan van t riool.

En even goed doorspuiten. en meteen een T splitsing in de kruipruimte. Kun je makkelijk doorspuiten, hoef je niet iedere keer de hele straat open te gooien om bij het putje te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:15

Radjesh

hoi

FireStarter schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:28:

Hoe ziet die sifon eruit?!

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Een kick na bijna 3.5 jaar is wel wat gortig, zeker als de kick dermate simpel is als deze. Deze gaat dicht

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.