Versterker waarnaar je muziek kan streamen, bestaat dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10-2023
Hai

vraagje.

Bestaat dat? Een versterker waarnaar je vanaf je Windows PC muziek shared en waarbij je aan deze versterker normale speakers kan koppelen, dus geen draadloze speakers?
En dat ik dan via een App op mijn Iphone het afspelen van de muziek kan bedienen?

Ik vraag dat omdat ik nu twee Bluesound speakers op zicht heb, maar deze steeds wegvallen als stereopaar.
Het probleem zit m niet in het sharen van muziek vanaf mijn PC, maar in het steeds weer verdwijnen van het paar. Misschien kan ik dit oplossen door een andere oplossing te kiezen: een versterker waarnaar ik muziek stream en dan twee normale speakers

Dank
Ron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
Ik kan via mijn telefoon met de Marantz app naar mijn Marantz muziek streamen. Je moet alleen een programma op je pc draaien welke via dlna serveert naar het netwerk toe.
Serviio doet dat, maar volgens mij zelfs windows media player.
Is overigens maar een voorbeeld en bij mijn vorige was de app niet echt denderend omdat soms een liedje stopte. Maar wellicht is de nieuwe app voor de nieuwe versterkers beter?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je kan ook kijken naar een (normale) versterker met een Chromecast Audio, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
NAD dat nauw verwant is aan Bluesound maakt versterkers waar je een kaart in kunt steken en dan heb je dezelfde mogelijkheden om mee te streamen als de Bluesound apparatuur. Dit is een model waar dat mee kan: https://nadelectronics.co...id-digital-dac-amplifier/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Marantz receiver en die kan dit. Toevallig heb ik daar ook een Bluesound Node(die had ik al) aan hangen en die gebruik ik dan weer om mijn muziek op NAS vanaf te spelen en Tune In radio en podcasts te beluisteren. App van Marantz vind ik brak en gebruiksonvriendelijk dus ik hou de Node.Gisteren toevallig de Spotify app gelinkt naar de receiver en dit werkte wel als een trein.

Wat bedoel je met: wegvallen als stereopaar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Ik stream naar mijn marantz via het airplay protocol. Op mijn nas staat een airplay server (ds audio) die ik kan bedienen via de ds audio app.

Heb je geen nas maar staat de muziek op de pc, dan kan je natuurlijk op de pc een dlna server installeren.
Kies er dan één die je kan bedienen via je telefoon. Bijvoorbeeld plex of kodi.

Een oplossing zoals Musicmasters beschrijft, via spotify, is natuurlijk nog mooier. Maar dan moet je wel een abonnement op spotify afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:25:
Ik heb een Marantz receiver en die kan dit. Toevallig heb ik daar ook een Bluesound Node(die had ik al) aan hangen en die gebruik ik dan weer om mijn muziek op NAS vanaf te spelen en Tune In radio en podcasts te beluisteren. App van Marantz vind ik brak en gebruiksonvriendelijk dus ik hou de Node.Gisteren toevallig de Spotify app gelinkt naar de receiver en dit werkte wel als een trein.

Wat bedoel je met: wegvallen als stereopaar???
Zie mijn andere post m.b.t. stereopaar: Buesound Pulse Flex en WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Allen dank voor jullie reacties

Ik heb bijna al mijn muziek op PC staan. Heb geen spotify nodig.
IK lees hier vaak Marantz versterker.

Ik begrijp dus dat Marantz hierin voorziet. Een versterker waarnaar je muziek kan streamen en gewone boxen op akan aansluiten. Dan moet ik een dlna server installeren op mijn PC en dan moet ik een goeie app vinden waarmee ik het een en ander kan bedienen en inzicht heb in de muziek die op dat moment speelt.

Daarnaast heeft Faxe het nog over Hybrid Digital DAC Amplifier, wat weer een andere optie is.

De derde optie is de Chromecast van Radiant.

Zijn deze versterkers stabiel in het WIFI verkeer? Heet iemand een voorbeeld van een Marantz versterker en een goeie app?

Dank
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

De verschillende apps en servers kan je ook testen zonder voordat je nieuwe apparatuur aanschaft.
Maar dan speelt de muziek op je pc.

Installeer plex, installeer de plex app en probeer het uit. Doe het zelfde met kodi.
Oh, en ik kwam dit nog tegen: https://support.apple.com/kb/ph19503?locale=nl_NL

[ Voor 7% gewijzigd door job op 27-01-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twieker34 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:59:
Allen dank voor jullie reacties

Ik heb bijna al mijn muziek op PC staan. Heb geen spotify nodig.
IK lees hier vaak Marantz versterker.

Ik begrijp dus dat Marantz hierin voorziet. Een versterker waarnaar je muziek kan streamen en gewone boxen op akan aansluiten. Dan moet ik een dlna server installeren op mijn PC en dan moet ik een goeie app vinden waarmee ik het een en ander kan bedienen en inzicht heb in de muziek die op dat moment speelt.

Daarnaast heeft Faxe het nog over Hybrid Digital DAC Amplifier, wat weer een andere optie is.

De derde optie is de Chromecast van Radiant.

Zijn deze versterkers stabiel in het WIFI verkeer? Heet iemand een voorbeeld van een Marantz versterker en een goeie app?

Dank
Ron
Als je al een set hebt staan hang er dan gewoon een Bluesound Node aan. Is echt helemaal top wbt gebruikerservaring (app op telefoon, tablet of pc) en klinkt als een klok. Is tweedehands ook wel te vinden. Met dat ding kun je alles streamen ook eventueel via Bluetooth. NB: als ik je een vraag stel verwacht je van mij dat ik ga zoeken naar een oud topic van je? 8)7

Edit: een Bluesound Powernode is ook een optie. Speakers eraan en gaan met die banaan. http://www.bluesound.com/nl-eu/products/powernode-2/?cl

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Marantz heeft zelf geen goede app voor zijn apparatuur is mijn ervaring. Heb zelf slechte ervaring met de marantz app van mijn na-11s1 streamer. Marantz heeft geen versterkers waar je naar toe kunt streamen maar wel AV recievers en streamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Even ter aanvulling. Ik heb nog niets staan en mijn budget is zo'n 800 euro voor versterker en speakers tezamen.
Ik heb nu twee Bluesound Pulse Flex, maar die gaan denk ik weer terug. Zoek dus versterker waarnaar ik muziek kan streamen en 2 speakers, grootte zo'n beetje bxhxd = 15 x 20 x 25.

Ik lees nu dat Marantz geen versterkers heeft, zie dat de Powernode boven budget is. De Hybrid Digital DAC Amplifier heeft ook een aardige prijs. Zucht, ik weet het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
Beste optie lijkt me om het probleem met je bluesound speakers op te lossen. Gelet op de manier waarop blussound eventueel probleem oplost heb ik daar het volste vertrouwen in. Heb je al op het bluesound forum een bericht geplaatst met je probleem? Ik weet dat ze eventueel zelfs op afstand willen inloggen om je probleem op te lossen. Althans in de begin dagen van bluesound deden ze dat als het nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Ik heb Bluesound vandaag gemailed. Of ze het op gaan lossen ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Trouwens, als ik een Marantz NA6005 zou kopen en daar twee boxen op aansluit, kan ik dan muziek van PC naar boxen streamen? Heb ik dan geluid of moet hier ook nog een versterker tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

twieker34 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:55:
Trouwens, als ik een Marantz NA6005 zou kopen en daar twee boxen op aansluit, kan ik dan muziek van PC naar boxen streamen? Heb ik dan geluid of moet hier ook nog een versterker tussen?
Daar moet een versterker of een receiver (receiver is versterker+radio) tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Zag laatst een yamaha bij een audio zaak, beetje met de oldskool jaren 70 silver era, of midden jaren 80 black alu look. Krijg alleen het model niet gevonden.

Die had bluetooth, dab, flac en nog een paar opties, volgens mij zelfs utp voor spotify e.d. , maar wel echt stereo, dus geen receiver. Grappig ding eigenlijk, er langs stond die open en zag ik tot mn verbazing echte aluminium koellichamen, ipv dat alu blik waar ze in de jaren 80/90 mee begonnen. Alleen krijg ik m niet gevonden, dacht de A-S1100, maar die is het toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal de Yamaha R-N303, of zijn nieuwste broertje de R-N803, zijn. Beiden doen wat OP vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb afgelopen week dit beestje gekocht:
pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart

Volgens mij kan die wel ongeveer wat je bedoelt. :)
Hij heeft ingebouwd én een Chromecast Audio én een mediaspeler die vanaf je NAS of een Windows share kan streamen.

Je kunt 'm ook nog eens aansturen via de Onkyo app. Fijn apparaat.

Wel vind ik de UI minder mooi dan de UI van Kodi. Voor Kodi zou je d'r zo'n apparaat aan kunnen hangen: pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Toetsenbordje er bij en je bent er:
pricewatch: Rii Mini Wireless Keyboard i8+ (RF USB 2.0)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

Reinier

\o/

Elke receiver met DLNA kan dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Ik heb nog eens even na zitten denken.

Wat wil ik:
• Twee boxen met goed hifi-geluid en niet te groot. Breedte plm. 15 cm, diepte plm. 20 cm
• Een versterker
• Daarnaast wil ik de muziek vanaf mijn PC streamen of de mogelijkheid hebben een externe schijf aan de versterker te hangen
• Tot slot een App waarmee ik kan kiezen wat ik afspeel, die dus toegang heeft tot mijn netwerk-share of de eterne schijf
• Het zou mooi meegenomen zijn als de versterker ook aan tv kan worden gekoppeld, maar is geen absolute vereiste

Ik zat te denken aan de Dali Spektor 1, maar elk ander voorstel is welkom
Is het voldoende hier de Marantz NA6005 bij te nemen of is dit alleen maar een streamer? Met andere woorden, heb ik hier dan nog een versterker bij nodig?
Als ik hier een versterker bij nodig heb is het dan misschien beter te kiezen voor de Marantz PM5005 in combinatie met de Argon Stream2M muziek streamer?
Hoe heb ik hier dan een App bij??

groet Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@twieker34 Volgens mij is de setup die ik heb en eerder genoemd heb wat je zoekt.
KODI is met een app te bedienen namelijk. (Maar dus ook via een eigen afstandsbediening. Best of both.)

Mijn Wharfedale Diamonf 220's zijn vrij compact en nog wel redelijk te betalen (€232 met zijn 2en):
pricewatch: Wharfedale Diamond 220 Zwart

Onkyo TX-NR656 is ook een fijn ding, wat aan de grote kant maar kleiner en je gaat functionaliteit inleveren.
pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart

Verder dan dus een Eminent EM7680 4K TV:
pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

En om het af te maken een Rii Mini Wireless Keyboard i8+:
pricewatch: Rii Mini Wireless Keyboard i8+ (RF USB 2.0)

De grap overigens is dat je app geen toegang hoeft te hebben tot je netwerkshare. Da's alleen maar onhandig. Stel dat een huisgenoot even muziek wil afspelen, kan dat alleen met jouw telefoon. Zo'n KODI doosje (LibreELEC is KODI) kan iedereen bedienen en heb je ff geen zin in de app, zet je je tv aan om 'm te bedienen. Ideaal.

De Onkyo heeft ook intern trouwens een mediaspeler maar die vind ik qua UI toch net even wat minder fijn dan KODI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Volgens mij denk je veel te moeilijk en is het aanschaffen van een kleine mediaspeler het handigste, zoals @unezra ook voorstelt. Daarmee kan je dan prima het geluid van je muziek en films over een receiver laten klinken.

De meeste gewone mediaspelers maken gebruik van HDMI en de meeste versterkers hebben juist geen HDMI, dus je komt al snel uit op een AV-receiver. Het is een misverstand om te denken dat een versterker beter zou zijn dan een receiver. Als de mediaspeler van s/pdif of rca (tulp) gebruik kan maken, zou je overigens wel een gewone versterker kunnen kiezen.

Als het je alleen/vooral om het afspelen van muziek te doen is, zullen veel mediaspelers wel voldoen. Wil je ook het geluid van je films laten horen en het beeld daarvan op de televisie zien, dan zou ik in elk geval wel een fatsoenlijke mediaspeler willen aanbevelen.

De genoemde Eminent EM7680 is leuk, maar niet bijzonder. De veel aangehaalde NVidia Shield is top, maar ook superduur. Voor iets meer dan € 100 heb je een WeTek Hub of Minix U9-H die uitermate geschikt zijn voor alle audio- en videomogelijkheden van Kodi. Die kun je besturen met de afstandsbediening en het beeld van je TV, maar ook middels een app.

De vraag is overigens wel waar al je muziek staat. Is dit op de Windows PC? Dan snap ik wel dat het het handigste zou zijn om daarvandaan te streamen. De simpelste oplossing is dan gewoon een audiokabel (rca of s/pdif bijvoorbeeld) naar je versterker te trekken en klaar is Kees. Dan speel je gewoon direct af, zonder gedoe en gewoon met gebruik van Windows Mediaplayer of Kodi. Staat het op externe hardeschijven, een NAS of bijv. usb-sticks? Die kan je allemaal ook benaderen vanaf een mediaspeler. Voordeel is dat je pc niet steeds aanhoeft.

Als je daarom je precieze opstelling wilt schetsen (dus waar staat je muziek opgeslagen, wat heb je nu in huis) dan kunnen wij gerichter adviseren.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Jorgen Waarin wijken die 2 af van de Eminent die ik voorstelde?
Op de foto's is het helaas wat onduidelijk maar ik zie bijvoorbeeld geen S/PDIF aansluiting, die heeft de Eminent wel. Vind de afstandsbediening er ook wat karig uit zien. Die van de Eminent is heel uitgebreid. (Dat ik er een los toetsenbordje bij heb is omdat ik dat nog wat praktischer vind maar het is niet noodzakelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@unezra Ik had de Eminent destijds voorgesteld in het topic van wrxtacy op het Kodi-forum. Hij is toch wel echt een kenner op dit gebied qua SoC's, firmware, ondersteuning, etc. Hij gaf toen aan dat de Eminent prima was, maar niks meer bood dan andere goedkope boxjes en je voor Kodi waarschijnlijk meer plezier zou beleven aan de genoemde WeTek of Minix. Dat had volgens mij te maken met de gebruikte SoC in combinatie met ondersteuning voor HD-audio en 4k-video. Ik gebruik overigens bij mijn X8-H plus en U9-H ook allebei een extra afstandsbediening met ingebouwde flymouse en toetsenbordje.

Omdat ik zijn kennis best hoog heb zitten, volg ik zijn advies daarin.
zie: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Nothing special really just a bog standard 1GB RAM, 2.4GHz only WiFi, AMLogic S905X with an external antenna.
Virtually the same as the dirt cheap ones sold all over the internet that guys flash with @kszaq's LibreELEC Kodi Krypton images.
De ondersteuning van WeTek en Minix is trouwens top. De meeste fabrikanten gooien een nieuwe mediaspeler op de markt met een SoC die lang niet alles ondersteunt in combinatie met brakke, incomplete firmware. WeTek en Minix (beide sponsors van Kodi) hebben betere ondersteuning en een goed updatebeleid.

Het zou overigens heel goed kunnen dat ik voor in de slaapkamer nog eens zo'n Eminent probeer hoor. Nadeel is natuurlijk wel dat je op LibreElec geen andere apps kunt installeren.

[ Voor 36% gewijzigd door Jorgen op 29-01-2018 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Jorgen Ok. Helder.

Moet zeggen dat die Eminent mij voor het geld helemaal niet tegen valt. Sure, het is een stukje plastic maar het functioneert prima. Had wel een dikke hickup vanochtend op mijn stream maar dat kan dusdanig overal zitten dat ik daar zeker nu nog niet het doosje de schuld van wil geven. (Ik heb ook al prima full HD video lopen streamen met het ding. 4K nog niet, ik heb ook geen 4K apparatuur in huis verder.)

Wel 2 dingen die ik irritant vind:
- De blauwe LED is *fel*, je wil dat ding echt niet recht onder je TV zonder iets voor die LED te zetten
- Firmware upgrade is een spelletje met een USB stick en een paperclip. Gaat prima, duurt 20 minuten, maar toch. (Mogelijk gaat dat nu wel goed maar van de factory firmware naar een moderne was even spelen met een USB stick. Niet lastig verder, .gzip in de root, paperclip, reboot en gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roarrr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-03-2020
Naim muso Qb checken bijna al je boxen.

Behalve 2 losse speakers. Al denk ik dat het geluid wat uit de naim komt meer dan prima is dan uit twee goedkopere speakers.

Je hebt een app waarmee je eigenlijk alles kunt streamen. Wanneer je op je PC een upnp server lqat draaien speel je moeiteloos alles af

https://www.naimaudio.com/mu-so-qb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Alleen is Naim natuurlijk wel een overdreven duur merk @Roarrr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roarrr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-03-2020
Ik ben er erg content met mijn unitiqute :)

Al valt die buiten budget van de OP

[ Voor 31% gewijzigd door Roarrr op 29-01-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Onlangs een Pioneer VSX-932 gekocht. Die kan zowel via Chromecast afspelen als muziek draaien via DLNA. Je kan de DLNA audio ook selecteren met behulp van een app op je telefoon. Ik mis eigenlijk alleen een mogelijkheid om via Windows Netwerk (samba) audio van shares af te kunnen spelen.

Volgens mij komen Pioneer en Onkyo van dezelfde toko. Onkyo en Pioneer kan je ook met draadloze setjes koppelen (a la Sonos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Van Marantz ook een optie: pricewatch: Marantz M-CR511 Zwart
Ben ik erg tevreden mee, kan overweg met zeer serieuze luidsprekers, is klein en gebruiksvriendelijk en heeft als bonus ook een goede hoofdtelefoonuitgang. Mogelijke nadelen: volledig kunststof behuizing en zoals eerder gezegd is de Marantz app inderdaad niet ideaal, maar daar zijn alternatieven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
@Jorgen mijn PC staat boven, daarop staat alle muziek. Muziekinstallatie moet beneden komen. Audiokabel trekken wordt een heel gedoe, is eigenlijk geen optie. Eventueel kan ik de muziek ook op een externe harde schijf zetten. Dat is misschien nog prettiger, dan hoef ik de PC niet aan te zetten.
Ik heb nog geen versterker of receiver of boxen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@twieker34 Waarom schaf je geen NAS aan, zet je daar al je muziek, films en overige data op en streamed dat vervolgens naar je audio en video apparatuur? Een NAS is hier perfect geschikt voor.

Dit is een plek waar WiFi over het algemeen wel redelijk goed werkt, dus een goede WiFi enabled streamer en je NAS aan de WiFi. (Bedraad is beter maar AV heeft over het algemeen wat minder bandbreedte nodig en met goed afgestelde WiFi gaat dat best goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik jou was zou ik gaan voor een Bluesound Powernode, Sonos Connect:AMP of HEOS Amp. Speakers er aan hangen en klaar.

Wil je het geheel wat flexibeler maken, kun je ook kiezen voor een losse versterker/receiver van een willekeurig merk en daaraan een Bluesound Node, Sonos Connect of HEOS Link hangen. De wat recentere receivers van Marantz en Denon hebben HEOS-functionaliteit ingebouwd.

Om de kosten te besparen, kun je op Marktplaats rondkijken of hier in Vraag & Aanbod. Er komt regelmatig mooi spul voorbij.

Als je het in de toekomst nog beter zou willen inrichten, zou ik je adviseren om een NAS in je netwerk te plaatsen zodat je pc niet meer aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
@S1NN3D Als ik de HEOS AMP HS2 STREAMING-VERSTERKER koop, is dat dan een versterker en streamer ineen?
Heb ik dan alleen nog boxen nodig? Bijvoorbeeld de Dali Spektor 1?

En heb ik dan een App waarmee ik muziek kan kiezen?

En evt., maar niet noodzakelijk, internetradio?

[ Voor 26% gewijzigd door twieker34 op 30-01-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
@unezra, een NAS. Wel eens van gehoord. Maar wat is het precies en hoe richt je het in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44
@twieker34 dat is een network allocated storage. Of een centrale plek waar je bestandje kunt plaatsen en er met een netwerkverbinding bij kan.
Dan hoef je je pc niet aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Hoe richt je een NAS in? Wat is de manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twieker34 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:14:
@unezra, een NAS. Wel eens van gehoord. Maar wat is het precies en hoe richt je het in?
Een NAS is, plat gezegd en in zijn meest eenvoudige vorm, een harde schijf met een netwerkstekker.

Het idee achter een NAS is dat je een centrale opslagplek hebt van je data, die je eenvoudig vanuit iedere locatie in huis kunt ontsluiten.

NAS-sen (dat woord klinkt raar) zijn er in alle soorten en maten. Van een enkele disk in een doosje met voeding en netwerk tot systemen van 10.000-en € en meer, geschikt en bedoeld voor de zware zakelijke markt.

Er zijn NASsen met WiFi, met bedraad netwerk, met 1, 2 en meer disks (oplopend tot tientallen en honderden disks).

Een van de grote voordelen van een NAS is dat je niet je complete PC aan hoeft te laten staan (en wanneer je reboot, niet opeens alle verbindingen wegvallen). Je zet het ding op een centrale plek, knoopt 'm aan je netwerk en gáán.

Met een NAS is dus de setup met mediaspeler en receiver heel fijn.

Hoe je het inricht is per type verschillend. Zelf alleen ervaring met FreeNAS, HP LeftHand en NetApp, waarbij de laatste 2 bedrijfsmatig spul zijn en FreeNAS zowel geschikt is voor thuisgebruik als bedrijfsmatig gebruik.

Klein overzicht (QNAP + Synology, 2 bays en meer):
categorie: Netwerkopslag

Een leuk alternatief als je van wat knutselen houd:
http://www.freenas.org/

Dat installeer je op een kleine PC (Of een HP Microserver) en bied gelijkwaardige functionaliteit.

Ze hebben ook commerciële FreeNAS doosjes:
http://www.freenas.org/freenas-mini/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
twieker34 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:12:
@S1NN3D Als ik de HEOS AMP HS2 STREAMING-VERSTERKER koop, is dat dan een versterker en streamer ineen?
Heb ik dan alleen nog boxen nodig? Bijvoorbeeld de Dali Spektor 1?

En heb ik dan een App waarmee ik muziek kan kiezen?

En evt., maar niet noodzakelijk, internetradio?
Je hebt dan inderdaad een versterker die streaming heeft ingebouwd. Het streaming aspect controleer je middels de app van Heos. Aan deze app kun je een abonnement dat jij hebt op een streaming dienst toevoegen. Zodat je via deze dienst muziek kunt luisteren over je stereo systeem. Standaard tref je ook TuneIn aan in de Heos app. Dat is een internetradio dienst. En dan de eerder genoemde NAS nog om je lokale bestanden af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
@S1NN3D Met de app van Heos kan ik dus de share op mijn PC of NAS lezen en muziek selecteren?
Volgens mij kun je zelfs een USB stick in de HEAS AMP duwen waar muziek op staat.

@unezra Inrichten van een NAS, ik moet op internet nog eens even lezen hoe ik dit op een simpele manier kan doen. Als die NAS een capaciteit van 200 GB heeft is het voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
twieker34 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:16:
@S1NN3D Met de app van Heos kan ik dus de share op mijn PC of NAS lezen en muziek selecteren?
Volgens mij kun je zelfs een USB stick in de HEAS AMP duwen waar muziek op staat.
Met HEOS kun je inderdaad muziek afspelen van netwerk-shares.
@unezra Inrichten van een NAS, ik moet op internet nog eens even lezen hoe ik dit op een simpele manier kan doen. Als die NAS een capaciteit van 200 GB heeft is het voldoende
Het inrichten van een NAS stelt geen fluit voor. Het is in ieder geval stukken praktischer dan met shares werken op een computer. De capaciteit heb je zelf in de hand; het is maar net wat voor een capaciteit harde schijf je er in stopt. Persoonlijk zou ik je adviseren om naar een Synology NAS te kijken. WD Red schijf er in en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twieker34 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:16:

200G ga je niet vinden en als je data je een béétje lief is, koop je 2 disks en zet je die in RAID1 (mirror).
Koop je disks ook op de toekomst, dus op basis van wat je verwacht de komende 5 jaar en meer nodig te hebben. Als je eenmaal een NAS hebt, ga je 'm gebruiken en neemt ws je datahoeveelheid toe.

Ik zou persoonlijk gaan voor 2x6T. Dat is relatief betaalbaar én toekomstbestendig. (Ik geloof dat de sweet spot van disks op dit moment ook zo'n beetje bij 6T schijven ligt. Veel bang-for-buck.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Misschien moeten we ons niet helemaal focussen op de NAS. Volgens mij was je primair op zoek naar een oplossing voor het afspelen van je muziek.

RAID1 is inderdaad een stukje veiliger voor je data maar kan je niet zien als een backup.

Qua schrijfgrootte is het maar net wat je er aan wil uitgeven. Je hebt maar 200GB nodig dus je zou met bijvoorbeeld de WD Red van 1TB al klaar zijn. Deze en die van 2TB zijn qua prijs per terrabyte echter wel relatief duurder. Die van 3TB en groter ontlopen elkaar in prijs per terrabyte niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@S1NN3D Wat ik begrijp wil TS zijn muziek op meerdere plekken kunnen afspelen zonder zijn PC daarvoor aan te moeten hebben. Dan ontkom je haast niet aan een NAS. (Of je moet een disk aan een receiver hangen die dan weer de data ter beschikking kan stellen aan de rest van het netwerk via DLNA of iets anders. In feite maak je dan van je receiver een soort van gespecialiseerde NAS.)

Vandaar dus de suggestie om een NAS neer te zetten. Dat lost nu en in de toekomst meer op dan alleen het directe probleem dat TS omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Ok @S1NN3D , en dan heb ik bijv de WD Red van 1TB. En die moet ik dan in RAID1 (mirror) zetten, zegt @unezra
Maar dat is voor mij abracadabra. Kan iemand stap voor stap uitleggen wat ik dan moet doen? Is die NAS draadloos of hangt ie aan modem/router etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
twieker34 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:10:
Hai

vraagje.

Bestaat dat? Een versterker waarnaar je vanaf je Windows PC muziek shared en waarbij je aan deze versterker normale speakers kan koppelen, dus geen draadloze speakers?
En dat ik dan via een App op mijn Iphone het afspelen van de muziek kan bedienen?

Ik vraag dat omdat ik nu twee Bluesound speakers op zicht heb, maar deze steeds wegvallen als stereopaar.
Het probleem zit m niet in het sharen van muziek vanaf mijn PC, maar in het steeds weer verdwijnen van het paar. Misschien kan ik dit oplossen door een andere oplossing te kiezen: een versterker waarnaar ik muziek stream en dan twee normale speakers

Dank
Ron
Het hangt er vanaf waar je muziek vandaan komt. Ik heb zo'n ding voor het afspelen vanaf laptops/telefoons/tablets en dat werkt als een tierelier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Reinier schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:07:
Elke receiver met DLNA kan dat toch?
Een receiver is geen versterker in mijn optiek, wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:43

Reinier

\o/

sugarlee89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Purist?

Versterker met DLNA dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sugarlee89 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:34:
[...]
Oh joh?
Wat is het verschil dan?

Ik heb toch echt het idee dat d'r een paar speakers gehangen kunnen worden aan de receiver die hier voor mijn neus staat. :) (175W per kanaal, 7.2 mogelijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Mensen, laten we hier nu geen discussie gaan voeren wanneer we het apparaat een receiver noemen en wanneer een versterker. Dat voegt niets toe aan de vraagstelling van de topic-starter.

@twieker34 Het is misschien handig om even wat via Google rond te kijken en op sites van de bekende NAS-fabrikanten. Om hier nu stap voor stap te gaan uitleggen wat een NAS is en hoe je zoiets aansluit en inricht, gaat toch wel heel ver. Is basale informatie die je zo kan vinden. Daarnaast wijst het zichzelf als je er mee aan de slag gaat, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
ok doen we, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
Uiteindelijk heb ik een HEOS AMP HS2 gekocht met twee DALI Zensor Pico boxen. Serviio geinstalleerd. En het werkt allemaal bijna perfect.

Ik kan op 2 manieren muziek luisteren: via netwerk / Windows share (DLNA) of via een USB stick die ik in de HEOS doe. Waarbij ik gebruik maak van de HEOS App op mijn Iphone om muziek te kiezen.

Via MP3tag heb ik alle bestanden mooi van tags voorzien. Echter, de USB stick laat de bestanden gesorteerd op titel zien, de Windows share gesorteerd op artiest.
Beide hebben dezelfde map als bron. Hoe kan het dat ze een andere indexering toepassen? Graag zou ik ook de USB stick gesorteerd op artiest willen hebben. Hoe doe ik dat?

Dank

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Filesystem icm Denon eigen software versus aanbieden via DLNA. Is gewoon andrs. USB kun je niet aanpassen. Ik zou trouwens willen denken dat serviio ook andere sorteringen aan kan houden en ie gewoon op properties diverse indexen aan kan. Beetje DLNA server jan dat namelijk.

Waarom trouwens die USB? Kets al je muziek bij elkaar en klaar.
USB sticks zijn boor in de auto of vanwege portabiliteit ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieker34
USB omdat anders altijd PC aan moet staan. Ik hoor je denken: NAS. Maar goed, daar hangt ook weer prijskaartje aan.
Pagina: 1