MacBook schijf dood. Opties voor recovery

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:39
Ho allemaal,
Een vriendin van mij haar oude MacBook Pro (model met DVD drive) geeft bij aanzetten geen beeld, maar alleen nog constante pieptonen. Ik heb aangeboden te kijken of ik haar data nog kon redden. Nu heb ik de harde schijf eruit gehaald en via mijn Sharkoon QuickPort met USB 2.0 op mijn eigen MacBook Pro aangesloten. De schijf gaat wel spinnen, maar wordt niet herkend.

Mijn vragen:
  • Zijn er nog dingen die ik kan proberen om toch nog wat van de data te redden?
  • Aangezien de schijf dus klaarblijkelijk kapot is, is de MacBook dan waarschijnlijk verder nog goed of had ik dan toch wel wat beeld moeten zien bij het aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
martdj schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:49:
Ho allemaal,
Een vriendin van mij haar oude MacBook Pro (model met DVD drive) geeft bij aanzetten geen beeld, maar alleen nog constante pieptonen. Ik heb aangeboden te kijken of ik haar data nog kon redden. Nu heb ik de harde schijf eruit gehaald en via mijn Sharkoon QuickPort met USB 2.0 op mijn eigen MacBook Pro aangesloten. De schijf gaat wel spinnen, maar wordt niet herkend.

Mijn vragen:
  • Zijn er nog dingen die ik kan proberen om toch nog wat van de data te redden?
  • Aangezien de schijf dus klaarblijkelijk kapot is, is de MacBook dan waarschijnlijk verder nog goed of had ik dan toch wel wat beeld moeten zien bij het aanzetten?
Als nu de disk er uit is en je zet hem dan aan, dan zou hij beeld moeten geven en niet moeten piepen, maar een mapje met een ? laten zien. Als hij nu nog piept en geen beeld geeft dan denk ik dat het einde oefening is. De disk zou je nog kunnen uitlezen met een linux boot cd misschien dat die iets weergeeft.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou heb niet via usb aansluiten maar rechtstreeks via de SATA in een desktop.
Zit daar geen MacOS op en is er geen in de buurt , neem dan even een reserve schijfje en zet daar Hackintosh op. Zo heb ik ook data van de schijf van mijn zoon gehaald omdat zijn MB defect was en hij tijden moest wachten eer hij weer in de buurt kwam van iemand die een MB oid had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Pieptonen heeft vaak met ram te maken. Je zou de ram een keer opnieuw erin kunnen steken en 1 voor 1 de reepjes kunnen proberen.
Welk model is het precies + modeljaar. Zie everymac.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ondersteunt de controller van de Sharkoon HSF+? Dat kan de reden zijn dat ie niet herkend wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door route99 op 27-01-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:23
route99 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:06:
Ondersteunt de controller van de Sharkoon HSF+? Dat kan de reden zijn dat ie niet herkend wordt.
Huw? Ik mag toch hopen dat dat transparant is.

@TS, is het een reguliere SATA/SSD schijf? Waar woon je ergens?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
Ben er weer. Ik heb de Macbook even aangezet zonder harde schijf. Scherm blijft zwart, dus dat geeft weinig hoop voor de MBP zelf.
Het is een MBP van het volgende soort:

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 13" Mid-2010 2.4 GHz Core 2 Duo (P8600)

Intro. April 13, 2010 Disc. February 24, 2011
Order MC374LL/A Model A1278 (EMC 2351*)
Family Mid-2010 13" ID MacBookPro7,1
RAM 4 GB VRAM 256 MB
Storage 250 GB HDD Optical 8X DL "SuperDrive"
Complete MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 13" Mid-2010 Specs

De harde schijf is een 1TB WD10JPVT (reguliere schijf dus). Die schijf is van 2013, dus ik heb zo'n vermoeden dat die er later ingezet is.

Update: 1 geheugenbankje verwijderd en nu licht het display wel op

Update 2: Stickje vervangen door stickje dat ik nog had liggen en de MBP doet het weer als vanouds. Vanouds is overigens wel ontzettend traag. Ik neem aan dat de HDD ipv SSD de grootste bottleneck is, maar zou deze MBP veel baat hebben van vervangen stickjes door 2 van 4GB (dus 8GB total ipv 4)?

[ Voor 22% gewijzigd door martdj op 27-01-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

DiedX schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:10:
[...]Huw? Ik mag toch hopen dat dat transparant is.
@TS, is het een reguliere SATA/SSD schijf? Waar woon je ergens?
Laten we de feiten er even bij pakken, ik moest weg, mijn ega stond al bijna klaar, anders had ik het meteen opgezocht:
http://en.sharkoon.com/product/1686/14057#specs
Supported Operating Systems: Windows 7/8/10
Als ik de TS goed begrepen heb ging het om een Macbook Pro, met MacOS. Ik heb niet begrepen dat er via bootcamp een Windows versie op zou draaien? Please correct me if I'm wrong... maar MacOS wordt dus niet ondersteund.
martdj schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:57:
Update 2: Stickje vervangen door stickje dat ik nog had liggen en de MBP doet het weer als vanouds. Vanouds is overigens wel ontzettend traag. Ik neem aan dat de HDD ipv SSD de grootste bottleneck is, maar zou deze MBP veel baat hebben van vervangen stickjes door 2 van 4GB (dus 8GB total ipv 4)?
Prima actie!
Kijk een of er voor MacOS een programma is om de "Health" va de schijf te bepalen, vast wel, maar ik ga dadelijk weer weg, wil nog ff wat rond kijken en dan gaan.
Anders een nieuwe schijf als je het ward vind, een 1 of 2 TB schijf 7200 rpm kost 5-7 tientjes.
Ik heb zelf in vergelijkbare systemen een SSD gezet en dat scheelt heel veel in snelheid, als je de opslag elders regelt (wel backuppen nog) kom je mss met een 128 GB SSD uit, een 256 GB SSD zou beter zijn, maar die kost je dan wel ca 85 euro.
Ik ken verder jouw plannen niet wat je nog wilt ermee?

[ Voor 57% gewijzigd door route99 op 27-01-2018 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-10 12:02
Ik heb in mijn oude Macbook late 2009
een SSD en 8 GB geheugen zitten. dat werkt relatief vlot.
Doordat mijn oude MacMini ook 2009 die ik op dat moment volop gebruikte het geheugen onder garantie stuk had in mijn Macbook terug gegaan naar 4GB. dat maakte hem inderdaad een stuk trager.

Als ze nog iets in de laptop wil investeren zou ik zeggen gooi er een SSD en 8GB geheugen in. heeft zeker nog nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

+1 medestander dus. En ervaringsdeskundige... 8) Dat helpt meer... _/-\o_
Ik zie dat het voor jouw vriendin is.
Mijn systeempje knapt met 2GB zelfs nog op van een SSD... (Een Dell D430 subnoteboekje, erg handig, kan helaas maar 2 GB RAM aan..Win7 draait prima daarop, Win10 echter niet meer goed). Met 8 GB kan ik me voorstellen het het nog veel soepeler loopt.

[ Voor 52% gewijzigd door route99 op 27-01-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Niet vechten mannen ;-). Ik gebruik die Sharkoon ook om Linux schijven (ext4) te koppelen aan mijn Linux server dus de ondersteuning op de website zegt niet alles, maar feit is wel dat ie de schijf niet herkende op mijn MacBook.

De eigenaresse (een vriendin, niet mijn vriendin) wil investeren in deze MacBook met een upgrade naar 8GB mem en 512GB SSD. Ik zie in het App center dat ik 'm kan upgraden naar High Sierra. Is dat aan te raden op zo'n oude MacBook Pro?
En is er een makkelijke manier om die schijf te vervangen door een SSD qua data overzetten?

Update: Al een goede handleiding gevonden voor de laatste

[ Voor 12% gewijzigd door martdj op 27-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Carbon Copy?
Als dat de bedoeling is?
https://www.ssdcenter.nl/advies/harde-schijf-klonen.html
Als je uit een Timemachine alleen de data eruit kunt halen is dat een andere optie?
Of je koopt een simpele 1 of 2 TB externe schijf in een doosje of je stopt hem zelf in een usb doosje, formatteer hem tot HFS+ en maak een copy van de data.
Die schijf kan vervolgens als backup dienen voor "altijd"...
Kortom.. meer wegen naar Rome.

Upgraden?
Kijk eerst of een kloon goed loopt, super? Ok, dan kun je altijd nog overwegen om te upgraden naar High Sierra. Kijk de eisen daarvoor na of je er ruim genoeg boven zit, anders zou ik er niet aan beginnen.
NOK, dan kun je nog een schone install overwegen (vd oudere MacOS).

Mijn zoon had een 2012 MB Pro en die draaide met HD traag op Sierra maar met SSD uitstekend. Geen HS geprobeerd toen.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 28-01-2018 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Ben ik weer. Ik heb op de SSD High Sierra geïnstalleerd, data overgezet via de Mac tools waar ie zelf mee komt. Werkt allemaal als een zonnetje. Nu had ik nog 1 ding over en dat was de memory upgrade en die gaat helaas niet soepel. Had dit al gezien toen ik het met de oude harddisk uitprobeerde, maar had nog de stille hoop dat het met een vers OS beter zou gaan. Niet dus. Wat gebeurt er:
Als ik de MacBook opstart gaat alles nog normaal, OS gaat laden. Als ie op ongeveer 70% is, hangt ie even en gaat vervolgens rebooten. Dit proces blijft zich herhalen. Iemand enig idee wat ik hiermee zou kunnen doen? Het gaat om certified Mac geheugen van Corsair voor specifiek dit Macbook type (model late 2010), dus verkeerd type geheugen kunnen we, lijkt me, uitsluiten. Ook met 1 memory module doet ie hetzelfde, dus iets vreet gewoon dit geheugen niet.
Ik heb ook even geprobeerd met shift toets ingedrukt tijdens opstarten. Dan blijft ie zo rond de 90% hangen, maar komt niet verder (en reboot ook niet)

edit:
Ondertussen wel de suggestie gevonden dat sommige MacBooks toch moeite hebben met sneller geheugen (1333 ipv 1066MHz). Blijkbaar geldt dat voor deze. Wordt dus geheugen terugsturen en kijken of ik ergens geheugen kan vinden wat wel werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door martdj op 07-02-2018 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

martdj schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:46:

edit:
Ondertussen wel de suggestie gevonden dat sommige MacBooks toch moeite hebben met sneller geheugen (1333 ipv 1066MHz). Blijkbaar geldt dat voor deze. Wordt dus geheugen terugsturen en kijken of ik ergens geheugen kan vinden wat wel werkt.
Geen kwaaltje dat uniek is voor Macs. De Core 2 Duo is nooit ontworpen voor DDR3 ondersteuning. Dat is er gaandeweg via de chipset bijgelepeld en kent wat eigenaardigheden zoals een 4GB limiet per stick en een lagere maximale snelheid naar mate de dichtheid van de module toeneemt (dus een 1333 2GB module kan soms wel werken, maar een 4GB dan weer niet).

In een Mac Mini 2010 model heb ik deze kit gebruikt: pricewatch: Corsair CMSA8GX3M2A1066C7

Praktisch dezelfde hardware :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:29
Wel iets te laat, maar wat de pieptonen kunnen betekenen is ook bekend. Inderdaad, het moet dan worden gezocht in het RAM! :+

https://support.apple.com/nl-nl/HT202768

voor future reference dan maar ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Geronimous op 07-02-2018 12:04 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1