Straalverbinding vanaf grote zendtoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 16:24
Ik sluit regelmatig (straal)verbindingen aan, in de meeste gevallen is dit allemaal buitengebied waar maximaal een paar mbit te krijgen is. Dit doe ik meestal vanaf een nabijgelegen dorpskern zenden waar wel snel internet ligt. Nu kreeg ik dus afgelopen week de vraag of ik dat ook kon regelen voor een camping in het buitengebied.

Allereerst zoek ik altijd eerst uit wat er nu geleverd (kan) worden via de bedrade lijnen. Dat bedraagt 2 lijnen van 40/4 mbit. 1 abbonement voor de camping en 1 abbonement voor het woonhuis. Tweede optie was een Ziggo lijn laten aanleggen maar na kort onderzoek bleek dat ook al snel om 200-300 meter te gaan dus die ook doorgestreept. Een derde optie was het opzetten van een straalverbinding naar een nieuwbouwwijk (de camping kijkt uit op zo'n 20 huizen die Ziggo hebben). Er is vast wel 1 bewoner die wat geld wil verdienen in ruil voor een antenne aan de schoorsteenmantel. Maar tijdens het streetviewen zag ik verderop een grote betonnen mast, na kort onderzoek blijkt dat daar een paar jaar geleden een datacenter in gebouwd te zijn omdat er zoveel leegstand is.

Na vandaag gebeld te hebben blijkt dus dat het plaatsen van 1 antenne/schotel 200 euro per maand te kosten (ex BTW). En dan komt er nog 1U rackspace bij voor de PoE/router, de stroom en natuurlijk de connectivity itself.

Ik begrijp dat 200 euro betaalbaar is voor de grote 4G en FM boeren maar voor een straalverbinding naar 1 klant (het gaat niet eens om sector) dat kan gewoon niet uit. Daarnaast gebruik ik gewoon simpele 5ghz straalapparatuur met lage vermogens waar geen licentie voor nodig is en daarnaast is de zender maar 15cm in doorsnee (de railing is al bijna groter) en ik hoef maar 1 simpele UTP kabel te trekken.

Zijn er mensen met ervaring hierin? Zijn dit normale prijzen of proberen ze mij de hoofdprijs te vragen omdat ze weten dat er niets vergelijkbaars in de buurt is voor snel en stabiel internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27
Denk zelf persoonlijk niet dat ze je een poot uit willen draaien, want je zegt het zelf al: een telecomboer betaald dat geld met liefde als de hoogte een beetje goed is.

Dus flyeren bij mensen in die nieuwe woonwijk lijkt me een goed plan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
shure-fan schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 01:01:
Denk zelf persoonlijk niet dat ze je een poot uit willen draaien, want je zegt het zelf al: een telecomboer betaald dat geld met liefde als de hoogte een beetje goed is.

Dus flyeren bij mensen in die nieuwe woonwijk lijkt me een goed plan
Op zich is 100+ meter wel perfect maar voor mijn toepassing wel een klein beetje overkill haha.

Ik had niet echt plannen om een ISP te worden maar met 3 afnemers wordt het al betaalbaar dus misschien nog wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zit er bij die 200 euro ook redundante stroom, airco, 24x7 access pass en uplink bij?

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 27-01-2018 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramboos
johnkeates schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 01:12:
Zit er bij die 200 euro ook redundante stroom, airco, 24x7 access pass en uplink bij?
Nee, het is puur en alleen de plek op het balkon. Voor 100mbit connectivity+rackspace+stroom zou ik iets van 50 euro extra moeten betalen. Dan krijg je wel een 99.998% uptime garantie dus ik gok dat je dan ook wel redundante stroom en uplinks krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat 250 euro per maand een heel goede deal is voor zo'n setup. Ik zou het meteen doen. En als je dan meer subscribers kan krijgen (3 maakt het zoals je zelf zegt meteen al best goed te verdelen) kan je ook denken aan upgrades voor als je meer mensen wil aansluiten. Dan moet je wel wat rekening houden met QoS/traffic shaping, je wil bijvoorbeeld wel dat iedereen bijv. 30/30 kan halen met bursts naar 60/60 ofzo.

Niet vergeten dat bij die maandelijkse kosten best veel service zit, waarschijnlijk:

- security, dus alarm + personeel (of service met personeel)
- brandbeveiliging
- verzekering
- onderhoud aan gebouw
- regelingen met gemeente/omwonenden
- professioneel/geen amateurs die (ongevraagd) aan je apparatuur zitten (dus allen mensen die goed betaald worden om dat ze weten waar ze mogen zijn en wat ze mogen doen en hoe ze dat dan moeten doen)

[ Voor 34% gewijzigd door johnkeates op 27-01-2018 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21
250 eur is een hele nette prijs. Maar wat is het budget en de behoefte van die camping?

Er zit nogal een verschil in een camping die denkt 'ik heb nu 2Mbit dsl, als ik 20Mbit heb dan heb ik tenminste fatsoenlijk internet in mijn woonhuis en kan ik wifi in de kantine aanbieden' of een camping die 200 huisjes heeft die semi-permanent bewoond worden en willen netflixen.

In dat laatste geval zal zeker de helft makkelijk 10 eur/mnd willen betalen voor een fatsoenlijke internetverbinding.

Een camping met alleen kampeerplaatsen is ook een heel ander verhaal dan een bungalowpark.

Aangezien je aangeeft dat er nu 2x 40/1 is en dat niet genoeg is dan zijn er 2 opties:
- Het is een grote camping
- Er is geen fatsoenlijk QoS ingeregeld.

Ik weet niet of je dergelijke 'bulk' data over een 5Ghz straalverbinding wil sturen. Sure, het kan, maar met het oog op stabiliteit zou ik eerder een gelicenceerde frequentie overwegen.

Maar: Met nu 2x40Mbit.. Is er geen mogelijkheid voor een paar extra aderparen? Kost eenmalig dan wel wat, maar dan kun je met BVVDSL 80Mbit krijgen. Afhankelijk van de grootte neem je dan 2x80Mbit ofzo. Dan zit je kwa vastrecht goedkoper dan een 100Mbit straalverbinding.

Zijn er op termijn ook plannen om te verglazen in de regio? Dat zou het ook een stuk interessanter maken. Zo nee, dan zou ik toch eens kijken of Ziggo niet haalbaar is. Kan mogelijk voor TV ook een stukje interessanter zijn. Als er nu al TV distributie is zal dat meestal schotel of digitenne zijn. En aangezien Digitenne de komende jaren over gaat op DVB-T2 zal dat ook een kostenpost zijn. Als je dat budget mee kan pakken heb je 2 vliegen in 1 klap.
Volgens mij is een SOP bij Ziggo ook niet goedkoop, maar het bespaart je wel een hoop gedoe met je eigen zenderpakketten maken enz. Met slim shoppen kun je overigens wel leuk besparen, zeker als je de rechten een beetje slim aanpakt (Videma heeft diverse regelingen icm Rekron voor parken)

En eenmaal op het park? Waar gaat al dat verkeer heen? Upgrade van de bestaande infra komt er vaak ook nog bij. Er zijn genoeg parken waarbij de interne infra letterlijk chaos is. Aangelegd, doorgelust, nergens op tekeningen enz. Vaak met Ethernet-over-Coax oplossingen (bij bungalowparken). Leuk, maar niet als je meer troughput wilt hebben. Met 200-300Mbit netto zit je echt wel op de max.. Ook dat vergt een investering en goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Twee maal 40/4 is toch helemaal niet zo slecht? Weet niet hoe groot de camping is maar ik heb bedrijven met 50/100 man zien werken op 25Mbit...

Zolang maar niet iedereen 's avonds verwacht te kunnen netflixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Het is blijkbaar iets voor zakelijke toepassingen (camping, betalende klanten enzo), dus betrouwbaarheid lijkt mij dan wel van belang.
En om dan je plan af te laten hangen van
Er is vast wel 1 bewoner die wat geld wil verdienen in ruil voor een antenne aan de schoorsteenmantel.
...lijkt mij dan riskant: wat als bewoner gaat verhuizen? De schotel een zwaai geeft? Zelf z'n internetlijn voltrekt? Of wat te denken van het privacyaspect - vinden de campinggasten het OK als die bewoner al het niet-beveiligde verkeer kan bekijken? Of het juridische aspect - als consument mag je je Ziggo verbinding al niet eens op deze manier delen, dus je business case hangt af van iets wat wellicht ontdekt kan worden en vervolgens gestopt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Het gaat om een camping met ongeveer 200-300 plekken waarvan zo'n 60+ vaste stacaravans/chalets. Er is nu een professionele maar verouderde installatie van 2.4ghz wifi punten (20+ stuks). Ik heb verder geen aantallen over het aantal personen/apparaten gemiddeld genomen maar ga er bij volle bezetting maar vanuit dat het om minimaal 2 personen per plaats zijn keer 200 plekken. Dat zijn dus 400 apparaten. Laat nu een kwart daarvan op Netflix/Youtube/IPTV zitten dan zit je met 3 tot 5 mbit/s streams al snel op 300 tot 500mbit. Het internet is nu gelimiteerd op 2mbit/s dus streamen zit er niet in. Maar dan zou je alsnog met een kwart van de 400 apparaten op 200mbit zitten dus eerlijkgezegd heb ik echt geen idee hoe ze dat doen met een 40/4 lijntje.

Ik lees verder geen negatieve reviews over de WiFi dus het zal wel goed gaan gok ik. Maar met de opkomst van streaming media denk ik dat het niet lang meer goed kan gaan.

Het gaat om een recent overgenomen camping waar verder geen stats over WiFi zijn bijgehouden. Daarnaast heb ik alleen gemiddelde verbruiks statistieken van kantoor gebouwen en thuis situaties dus ik heb eigenlijk ook geen idee wat een gemiddelde camping bezoeker nou verbruikt aan verkeer.

Wat betreft het verglazen van de regio. Dit zou binnen nu en 3 jaar moeten maar uit eigen ervaring weet ik dat het ook nog best 5 tot 10 jaar kan duren of zelfs nog afgeblazen kan worden. Buitengebieden verglazen daar krijgen investeerders toch snel koude rillingen van.

Verder wat betreft het delen van Ziggo, zo doe ik het meestal wel met boerderijen die kilometers buiten Ziggo gebied wonen. In dat geval is Ziggo gewoon echt niet mogelijk. In dit geval zou de aanleg misschien nog wel kunnen al zal het dan wel in de xx.xxx euro lopen. Maar op zich nu je het zo zegt van privacy en het ontdekken doordat het publieke WiFi is lijkt het mij dan weer niet zo handig nee.

Ik denk dat ik maandag toch nog eens contact ga opnemen met de exploitant van de toren om te kijken wat er nog meer mogelijk is (ook qua speeds). Ook wel handig is om te weten of bij de huur van een plekje op het balkon of je dan een paar cm krijgt of het gewoon telt per apparaat. Als ik 2 antennes op zou mogen hangen dan zou ik al weer beter kunnen slapen.

Ik bedenk mij nu ook net dat als ik een sector antenne op de toren zet dat ik op de camping dan gewoon per wifi paal een ontvanger kan pakken. En dan de router in die toren hosten. Dus dat elke paal zijn eigen uplink naar de toren krijgt met failover op de 2e antenne. Dan heb je zelfs geen single point of failure. Hooguit een deel van een bepaald veld die dan zonder internet komt te zitten. Die toren heeft geweldig zicht over die hele camping plus dat er weinig bomen staan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Een sectorantenne heeft een grotere hoek. Zeker op de hoogte van een 'echte' zendmast kan dat op 5Ghz nadeliger zijn: Veel meer interferentie welke opgepakt wordt. Als je de 5Ghz echt wilt gebruiken kan dat tegen je gaan spelen.
Ook loop je aanzienlijk meer kans op DFS hits.

Imho is de beste optie om een zo 'krap mogelijke' bundel te stralen. Dan is de kans op randinterferentie ook het kleinst. Op het park kun je de onderlinge distributie wel verder oppakken.

Als er al een infra ligt (wat vaak zo is op parken) kun je die gebruiken. Denk aan coax of misschien telefonie.

Wat betreft het privacy aspect van Ziggo: Even los van of het toegestaan is, dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen. Je kan Ziggo (of whatever) namelijk ook gewoon als koppelvlak gebruiken en het verkeer naar een centrale router aggregeren (met een VPN tunnel of wat-dan-ook). Dan is je lijn encypted en kun je zelf het routeren doen. (Wat je zoiezo zal moeten doen).
Ben je zelf RIPE LIR? zo nee, dan zul je met CGNAT aan de gang moeten. Bedenk wel dat als het publiekelijk aangeboden wordt, er ook een ACM registratie + logging verplicht is. Je moet dan dus ook logging bijhouden. Als je eigen IP's hebt is het relatief makkelijk, maar als je moet NATten is de logging wel iets lastiger (je moet sessies loggen)

Menno (Libernet) heeft hier op de MUM in Amsterdam een presentatie over gegeven, een vergelijkbare setup (stralen vanaf een toren, Ziggo verderop als uplink gebruikt)
YouTube: How our WiSp works

Wifi: Dat is nu nog geen probleem, omdat de bandbreedte er nog niet is. Wordt het straks wel als je de link omhoog zal gooien. 2.4Ghz wordt kwa bandbreedte beperkt, 5Ghz red je weer niet indoors.

Zoals gezegd: Gebruik coax of telefoniebekabeling indien aanwezig voor de bungalows en de uplinks. Je kan per huisje/caravan dan een APtje plaatsen, zonder je wireless meteen al zwaar te belasten.

Met sectorantenne's kun je dan de campeervelden dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Ondanks dat je een lijn kan encrypten blijft het wel dat je afhankelijk bent van een onbekende bewoner/particulier die inderdaad kan verhuizen. Boos kan worden omdat bijvoorbeeld een paar jongeren van de camping door de buurt denderen 's nachts, enz. enz. Dus op zich lijkt mij dat niet handig.

Ik weet niet zeker of er infra ligt. Als die er ligt zal het coax zijn maar ik hoop eigenlijk op loze buizen. In dat geval ga ik glasvezels trekken.

Wat betreft de sector antennes. Het gaat om een toren midden in het platteland met tussen de toren en de camping misschien 5 boerderijen. Ik denk dat ik met een 60 graden sector niet meer dan 10 huisjes ga raken. De rest is allemaal vlakke landbouwgrond met zandpaden.

Mocht de aanleg er komen (we zitten nog in de plan fase) dan zal het voor het hoogseizoen werkzaam moeten zijn dus mocht er geen infra liggen en geen loze buizen zijn dan zal direct stralen naar de palen in het veld wel het beste zijn (al dan niet sector of echte straalzender).

Goed filmpje trouwens, ik had al wel eerder wat filmpjes gekeken hoe het in het buitenland werkt maar binnen Nederland nog weinig verhalen gehoord/gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Loze buizen zou mooi zijn, maar reken er maar niet te hard op. Dat is eerder geluk dan wijsheid. 't is meer iets voor 'later', leg er buizen in als het kan.

Komt bij dat een loze buis die tig jaar ongebruikt is.. meestal verstopt is, of door wortels aan gort is (Dat is op landelijke campings ook een veel voorkomend probleem)

Verglazen is wel het mooist, maar ook het duurst. Voor de backbone wel een prima optie (en dan vallen de kosten nog wel mee, zeker als je de ideale situatie hebt waarin je dikke loze buizen hebt waar prefab kabel in kan, of je zelf kunt lassen)

Coax is een prima basis voor je backbone. Met EoC (Televes Coax Data, Triple Coax, Corinex) om maar wat te noemen wat in NL veel gebruikt wordt in de recratiebranche in NL, kun je een segment wel voorzien van uplink.
Voordeel is dat dit puur de onderband gebruikt dus je coaxtechnisch relatief weinig hoeft te doen. Nadeel is wel dat het beperkt is kwa snelheid waardoor het (imho) niet geschikt is om meerdere segmenten gelijktijdig te voorzien van uplink (200-300Mbit netto throughput)

Docsis is veel robuster en tegenwoordig ook relatief betaalbaar. Vergt alleen wat meer upgrade van je coaxnetwerk, maar dan heb je ook een klap meer capaciteit. In de bungalowtjes kun je dan een eigen modem/router kwijt, en je kan het ook gebruiken als uplink voor je wifi antennes. Met 16x4 heb je dan 800Mbit download en 120Mbit upload capaciteit. Dat is een stuk toekomstgerichter, helemaal als er op termijn glas komt. Een mini CMTS koop je inmiddels voor <5000 eur en daar kun je rustig het hele park op kwijt (200-250 modems)

Hoogseizoen is wel snel. Overleg wel met de parkeigenaar wat de verwachtingen zijn. Een gast heeft meer begrip voor 'Volgend jaar hebben we fatsoenlijk internet' dan een hobbyoplossing die door tijdsgebrek niet optimaal gedaan kan worden en ellendig werkt. Verwachting is alles anno 2018 in de recreatiewereld. Die niet gehaald = slechte review. De techniek interesseert een gast niet, de ervaring wel. Met 'We bieden wifi aan, maar dat zal dit jaar nog niet volledig operationeel zijn op het hele park' ben je transparant naar je gast.
Wifi aanbieden zonder toelichting = verwachting dat het goed is, net zoals een schoon toiletgebouw

Ben wel benieuwd naar het verloop en je ervaringen. Ik heb dit jaar een vergelijkbaar projectje lopen (30 campings welke glas krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Bij deze dan de belofte dat ik updates blijf geven mocht het project doorgaan.

Ik heb nog even navraag gedaan maar er ligt geen coax, of er dan wel ethernet ligt wisten ze ook niet te vertellen. Voorkeur gaat dan uiteraard naar vezel maar misschien is in eerste instantie beter om het huidige systeem lekker te laten draaien. Daarnaast op de vaste plaatsen beginnen met de uitrol met dus nog het oude systeem er naast. Je zit daar midden in de rimboe dus overbelaste kanalen gaat geen probleem zijn. De dichtsbijzijnde buren zijn pas op 400 meter afstand.

Ik blijf met het idee zitten om met 2 antennes op 500mbit vanuit de toren te stralen en dan op de camping vanaf de palen gaan ontvangen. Ik zag dat de 'standaard' nanobeam ac's van Ubiquiti ongeveer een stralingshoek van 5/6 graden hebben. Als ik dan op maps die hoek teken dan heb je over de gehele camping ruime coverage. En dan verbind ik 50% van de palen/gebouwen met straal 1 en de andere helft met straal 2 en dan als extra SSID stel ik dan het tegenovergestelde in. Mocht 1 van de antennes op de toren uitvallen of in onderhoud gaan dan schakelt het allemaal op 1 antenne over.

Dan hoef ik op de camping ook niet dubbel de lucht vol te gooien met signalen (1x signaal van toren naar camping, 1x van de ontvanger naar de sector antenne en dan nog 1x vanaf de sector ontvanger via de AP's naar de clients). Ik ga dan nu dus van toren naar torenontvanger op paal, en dan van de ontvanger via het AP naar de clients. Dan kan ik voor de straalverbinding netjes buiten het frequentiebereik van de AP's blijven en dan blijft het mooi rustig in de lucht op de 5GHz band.

Het gaat uiteindelijk 'maar' om 2.95km hemelsbreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33

Yucon

*broem*

Er is me laatst ook zoiets aangeboden. Ik ben er verder niet op ingegaan maar de strekking van de boodschap was dat het 'concurrerend was met een bedrade aansluiting'. De kans dat die partij in je gebied ligt is natuurlijk uiterst klein, maar ik kan je eventueel met ze in contact brengen om eens eens een tweede aanbod te krijgen. Dan heb je gelijk een idee over hoe redelijk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
elke zomer sta ik op een camping, daar ligt een 12/1 mbit xDSL lijn voor 105 plekken ( mix van kampeervelden en chalets/stacaravans )

je raad het al niet vooruit te branden.. kijk als je zo iets als "gratis" dienst aanbied... valt er nog mee te leven.. maar je betaald er ook nog eens flink voor, ( een maand Tele2 voor 26 euro is goedkoper! )

dus voor internet krijgen ze elk jaar een negatieve beoordeling.. ( gelukkig is er tegenwoordig redelijke 4G dekking )

maar tegenwoordig verwachten mensen gewoon dat er GOED internet is.. en niet dat je maar moet hopen dat er een paar bytes door komen, of dat je 10 minuten verder bent voor buienradar geladen is..
en ja dat gebeurt daar dus werkelijk als het slechter weer is.. dan hangt iedereen op het internet

[ Voor 38% gewijzigd door SMSfreakie op 27-01-2018 21:56 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Yucon schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:42:
Er is me laatst ook zoiets aangeboden. Ik ben er verder niet op ingegaan maar de strekking van de boodschap was dat het 'concurrerend was met een bedrade aansluiting'. De kans dat die partij in je gebied ligt is natuurlijk uiterst klein, maar ik kan je eventueel met ze in contact brengen om eens eens een tweede aanbod te krijgen. Dan heb je gelijk een idee over hoe redelijk het is.
Nou ik kan dan wel uit ervaring vertellen dat het inderdaad concurrerend is met bedraad. Ik leg het zelf aan en in dit geval ga ik het ook zelf aanleggen (ik krijg dan toegang tot de zendmast + datacenter).

Ik heb op m'n werk 500/500 10ms en ik woon zelf 500 meter verderop met wat huizen en bomen er tussen en haal nog stabiel 300/300 10ms. Dat is dan nog met de goedkoopste antennes gedaan die maar 1 meter boven de daken uitsteekt (niet echt ideale fresnell zone).

Op zich heeft een andere aanbieder geen zin aangezien deze toren dus op 2.5km afstand staat wat echt gigantisch geweldig ideaal is. Als het verder weg is dan moet je ook al snel aan de ontvangende kant wat hoogte krijgen (de aarde is helaas niet plat).

Het gaat hier overigens om de grootste zendmastbeheertoko van Nederland. In deze toren hangen onder andere de zenders van de NPO, 538, Veronica, Slam, enz. Ik meende ook nog dat er een C/P2000 systeem in zat en natuurlijk de welbekende DVB-T van KPN en verder zit er ook nog wat 4G in. Ik gok dus dat het qua uptime en redundantie echt wel goed moet zitten. En ik geloof ook nog wel dat er met een dubbel uitgevoerde straalverbinding er ook nog aan de ontvangende kant 99.99% uptime gehaald kan worden.
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:54:
elke zomer sta ik op een camping, daar ligt een 12/1 mbit xDSL lijn voor 105 plekken ( mix van kampeervelden en chalets/stacaravans )

je raad het al niet vooruit te branden.. kijk als je zo iets als "gratis" dienst aanbied... valt er nog mee te leven.. maar je betaald er ook nog eens flink voor, ( een maand Tele2 voor 26 euro is goedkoper! )

dus voor internet krijgen ze elk jaar een negatieve beoordeling.. ( gelukkig is er tegenwoordig redelijke 4G dekking )

maar tegenwoordig verwachten mensen gewoon dat er GOED internet is.. en niet dat je maar moet hopen dat er een paar bytes door komen, of dat je 10 minuten verder bent voor buienradar geladen is..
en ja dat gebeurt daar dus werkelijk als het slechter weer is.. dan hangt iedereen op het internet
Dat klinkt inderdaad als een camping setup. Vaak houden ze de prijzen hoog om niet al te veel mensen er op te laten want stel het zou gratis zijn dan gok ik dat echt niemand het meer gaat gebruiken.

Of het nieuwe netwerk betaald of gratis gaat zijn laat ik lekker aan de eigenaren over. Ik denk dat ze beter af zijn door de WiFi gewoon gratis te maken aangezien iedereen het toch wel wil. Je hebt nu alleen maar werk aan de verkoop van tokens terwijl je ook gewoon dat jezelf kunt besparen en dan gewoon de prijzen een paar cent per nacht omhoog te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bramboos schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:37:
[...]

Nou ik kan dan wel uit ervaring vertellen dat het inderdaad concurrerend is met bedraad. Ik leg het zelf aan en in dit geval ga ik het ook zelf aanleggen (ik krijg dan toegang tot de zendmast + datacenter).

Ik heb op m'n werk 500/500 10ms en ik woon zelf 500 meter verderop met wat huizen en bomen er tussen en haal nog stabiel 300/300 10ms. Dat is dan nog met de goedkoopste antennes gedaan die maar 1 meter boven de daken uitsteekt (niet echt ideale fresnell zone).

Op zich heeft een andere aanbieder geen zin aangezien deze toren dus op 2.5km afstand staat wat echt gigantisch geweldig ideaal is. Als het verder weg is dan moet je ook al snel aan de ontvangende kant wat hoogte krijgen (de aarde is helaas niet plat).

Het gaat hier overigens om de grootste zendmastbeheertoko van Nederland. In deze toren hangen onder andere de zenders van de NPO, 538, Veronica, Slam, enz. Ik meende ook nog dat er een C/P2000 systeem in zat en natuurlijk de welbekende DVB-T van KPN en verder zit er ook nog wat 4G in. Ik gok dus dat het qua uptime en redundantie echt wel goed moet zitten. En ik geloof ook nog wel dat er met een dubbel uitgevoerde straalverbinding er ook nog aan de ontvangende kant 99.99% uptime gehaald kan worden.

[...]

Dat klinkt inderdaad als een camping setup. Vaak houden ze de prijzen hoog om niet al te veel mensen er op te laten want stel het zou gratis zijn dan gok ik dat echt niemand het meer gaat gebruiken.

Of het nieuwe netwerk betaald of gratis gaat zijn laat ik lekker aan de eigenaren over. Ik denk dat ze beter af zijn door de WiFi gewoon gratis te maken aangezien iedereen het toch wel wil. Je hebt nu alleen maar werk aan de verkoop van tokens terwijl je ook gewoon dat jezelf kunt besparen en dan gewoon de prijzen een paar cent per nacht omhoog te gooien.
nou ja, als de verbinding snel genoeg zou zijn.. stel een 500/500 lijn.. dan zou ik persoonlijk gewoon een portal er op knikkeren.. gratis wifi -> beperkte snelheid.. bv 2,5/0,5 (down/up)
en wil je netflixen en die hele ratteplan dan kan je een "premium" pass kopen..

bied je toch voor iedereen een "werkbare" verbinding aan.. want facebook, whatsapp, buienradar etc werkt allemaal PRIMA op een lagere snelheid..

en je verdient dus gewoon wat extra aan je betalende gasten die toch wel graag netflix in UHD willen kijken ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramboos
SMSfreakie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:46:
[...]

nou ja, als de verbinding snel genoeg zou zijn.. stel een 500/500 lijn.. dan zou ik persoonlijk gewoon een portal er op knikkeren.. gratis wifi -> beperkte snelheid.. bv 2,5/0,5 (down/up)
en wil je netflixen en die hele ratteplan dan kan je een "premium" pass kopen..

bied je toch voor iedereen een "werkbare" verbinding aan.. want facebook, whatsapp, buienradar etc werkt allemaal PRIMA op een lagere snelheid..

en je verdient dus gewoon wat extra aan je betalende gasten die toch wel graag netflix in UHD willen kijken ;)
Dat zou ook nog een goed plan kunnen zijn ja. Zo lang de portal maar duidelijk is dat er beter internet mogelijk is en het mooiste zou dan iDeal/Paypal/CC integratie zodat je de tent/caravan niet uit hoeft in de stromende regen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
.

[ Voor 97% gewijzigd door Tralapo op 28-01-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Goed geraden al wou ik wel proberen om geen namen te noemen ivm Google en daarnaast ook aangezien ik afstanden heb genoemd en zoveel campings zijn er nou ook weer niet in die cirkel. Ik weet eigenlijk niet eens of ik die 200 euro offerte zomaar op internet mag bespreken. Ik heb nergens voor getekend maar ik wil er ook geen probleem mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33

Yucon

*broem*

Ik zie nu waar het is. Die toren is inderdaad van hetzelfde bedrijf.

@Tralapohaal het anders gewoon even weg. Goed geraden, maar ik denk dat het via de search meer kwaad dan goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Yucon schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:20:
Ik zie nu waar het is. Die toren is inderdaad van hetzelfde bedrijf.

@Tralapohaal het anders gewoon even weg. Goed geraden, maar ik denk dat het via de search meer kwaad dan goed doet.
Ondertussen is het weggehaald. Waarvoor dank. Voor de mensen die echt graag willen weten waar het is of denken dat ze het ook geraden hebben dan mogen ze mij altijd even een prive berichtje sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zet gewoon 2 x een 4G router neer en klaar. Niks moeilijks aan volgens mij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bramboos
Wim-Bart schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:37:
Zet gewoon 2 x een 4G router neer en klaar. Niks moeilijks aan volgens mij.
4G router om gastenwifi overheen te laten gaan? Wat voor abbonement zou je dan moeten nemen? Volgensmij is niks in 4G land nog ECHT onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bramboos schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:07:
[...]

4G router om gastenwifi overheen te laten gaan? Wat voor abbonement zou je dan moeten nemen? Volgensmij is niks in 4G land nog ECHT onbeperkt.
Gewoon bellen met een operator wat de mogelijkheden zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het veel goedkoper is voor een camping om contact met de gemeente op te nemen en te vragen of er een kabel aangelegd kan worden.

En kijk eens hier:
http://zakelijkglasvezel.nl/providers/

Abbo kosten vallen best wel mee en soms krijg je gewoon een straalverbinding vanuit een PoP.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Wim-Bart schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:37:
[...]

Gewoon bellen met een operator wat de mogelijkheden zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het veel goedkoper is voor een camping om contact met de gemeente op te nemen en te vragen of er een kabel aangelegd kan worden.

En kijk eens hier:
http://zakelijkglasvezel.nl/providers/

Abbo kosten vallen best wel mee en soms krijg je gewoon een straalverbinding vanuit een PoP.
Nou ik heb dat wel even uitgezocht. Dichtsbijzijnde PoP is diezelfde toren (daar ligt onder andere een ringlijn van KPN, Ziggo en volgensmij nog darkfiber). De dorpskern(en) die daar tussen zitten ligt alleen koper van KPN en coax. Uitendelijk zal er binnen nu en 3 jaar door de provincie Fryslan glas aangelegd moeten worden (zo is het plan). Dan is het natuurlijk dom om dan nog zelf te gaan betalen. Wat dat betreft is die 200 euro voor een plekje op het balkon plus de connectivity een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32
Ben wel benieuwd of je het gaat doen. In je openingspost zeg je dat het niet uit kan. Het lijkt nu of je daar inmiddels anders over denkt. En als je het gaat doen, wat de setup precies gaat worden, qua apparatuur en wat voor provider je daar kan pakken.
Leuke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
valkenier schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:42:
Ben wel benieuwd of je het gaat doen. In je openingspost zeg je dat het niet uit kan. Het lijkt nu of je daar inmiddels anders over denkt. En als je het gaat doen, wat de setup precies gaat worden, qua apparatuur en wat voor provider je daar kan pakken.
Leuke uitdaging.
Klopt, dat is je goed opgevallen. Ik zat meer met mijn hoofd in Ziggo en KPN verbindingen te denken maar hoe langer ik aan het tekenen en rekenen ben over het aantal gasten, enz. enz. wordt het steeds haalbaarder. Daarnaast hebben veel boerderijen die in het straalgebied van de toren vallen ook allemaal maar 5 tot 10mbit en geen uitzicht op kabel of glas. Dus met een beetje overtuigingskracht moet dat misschien ook nog wel lukken. Je betaald bij KPN nu voor het laagste abbonement 40 euro per maand. Als 4 bewoners mij nou 50 euro per maand geven voor een 100/100 lijntje en dan zelf de antennes betalen dan kan het gewoon al uit als die camping er naast nog 200 euro gaat betalen voor een 500/500 lijntje. Uiteraard is dit zonder apparatuur, kabels, enz. Dit kan ik natuurlijk eenmalig rekenen of over een vaste contracttermijn maandelijks 'terugverdienen'. Dat is een latere zorg.

Hoe ik nu denk is 2 Ubiquiti Litebeam 120 graden sector antennes te plaatsen met daarbij een edgepoint zodat ik maar 1 fiber en 1 stroomkabel hoef te trekken. En dan in het rack een Ubiquiti Edgerouter (pro of infinity) welke een PPPoE server gaat draaien. De limiting gaat doen, enz. En dan nog een Ubiquiti EdgePower voor het voorzien van stroom op het balkon.

Van het datacenter in de toren kan ik denk ik wel een IP block krijgen zodat elke klant lekker zijn eigen IP kan krijgen en geen last van elkaar hebben.

Bij de mensen thuis en op de camping weet ik nog niet wat ik ga plaatsen, ik denk een beetje per situatie anders. Het liefst rol ik dan ook nog een mooie Unifi setup uit zodat niet alsnog de limiterende factor een of andere oude 10 jaar oude TP-Link router is. Maar dat hangt dus ook echt van de situatie af.

Op de camping ga ik denk ik Unifi Mesh Pro's ophangen. Niet omdat ik wil meshen maar omdat dat goed tegen water kan, mooi tegen een paal gemonteerd kan worden en verder de snelheden ook goed zijn. En dan of een straalantenne naar de toren en dan bedraad de boel uitrollen op de camping of op elke paal een eigen straalantenne zetten welke 1 of 2 Mesh Pro's gaat voorzien van prik. In dat laatste geval ga ik op de Edgerouter in het datacenter dan een eigen vlan voor de camping inregelen met DHCP, DNS, enz. Dus dat er op de camping geen single points of failure zijn en dat de apparatuur mooi gekoeld in het datacenter verblijft met A+B feeds, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bramboos schreef op maandag 29 januari 2018 @ 02:34:
[...]

Nou ik heb dat wel even uitgezocht. Dichtsbijzijnde PoP is diezelfde toren (daar ligt onder andere een ringlijn van KPN, Ziggo en volgensmij nog darkfiber). De dorpskern(en) die daar tussen zitten ligt alleen koper van KPN en coax. Uitendelijk zal er binnen nu en 3 jaar door de provincie Fryslan glas aangelegd moeten worden (zo is het plan). Dan is het natuurlijk dom om dan nog zelf te gaan betalen. Wat dat betreft is die 200 euro voor een plekje op het balkon plus de connectivity een betere oplossing.
hele provincie is al weer met een korrel zout ;-)
maar er is wel een lijst met de zgn "witte" aansluit adressen
maar ze zoeken ook nog een 60 miljoen euro er voor :/

en gezien er hier in de provincie eigenlijk maar 2 dikke zendtorens staan.. waar van 1tje volgens mij geen datacenter faciliteiten bied etc.. heb ik nu ook volgens mij een ideetje voor welke hoek je zit :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
SMSfreakie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:46:
[...]

hele provincie is al weer met een korrel zout ;-)
maar er is wel een lijst met de zgn "witte" aansluit adressen
maar ze zoeken ook nog een 60 miljoen euro er voor :/

en gezien er hier in de provincie eigenlijk maar 2 dikke zendtorens staan.. waar van 1tje volgens mij geen datacenter faciliteiten bied etc.. heb ik nu ook volgens mij een ideetje voor welke hoek je zit :+
Ja die 60 miljoen gaat inderdaad nog een probleem worden gok ik. Maar ik geloof er eigenlijk niet in dat het binnen nu en 3 jaar geregeld gaat worden. En dan nog de vraag of KabelNoord ook backup accu's plaatst, de hoofdfibers in een ring gaat leggen enz. Of dat het meer consumenten lijntjes gaan worden waar een beetje downtime geen probleem is. Dat is natuurlijk ook nog de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik gok dat het gewoon "consumenten" lijntjes kwaliteit wordt, vooral in de beginnen.. of je zal weer veel meer moeten gaan lappen.. maar dat hebben we laatst in de kop van drenthe al gezien met een glasvezelbreuk bij Ziggo.. zakelijk of consument.. het ging echt niet sneller weer werken :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
https://www.arobantennebouw.nl/hotel-internet-op-locatie/
Ik denk dat ze je hier ook kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
SMSfreakie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:10:
ik gok dat het gewoon "consumenten" lijntjes kwaliteit wordt, vooral in de beginnen.. of je zal weer veel meer moeten gaan lappen.. maar dat hebben we laatst in de kop van drenthe al gezien met een glasvezelbreuk bij Ziggo.. zakelijk of consument.. het ging echt niet sneller weer werken :+
Ja precies, al met al blijft het wel een 'budget' aanleg. Als je ziet hoeveel kilometer kabel er gelegd moet worden en hoeveel geld daar voor staat dan zullen er toch wel een paar Polen aan het werk gezet moeten worden.
Oh, die ga ik morgen even bellen. Even kijken wat zij kunnen bieden. Thanks voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bramboos schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:19:
[...]

Ja precies, al met al blijft het wel een 'budget' aanleg. Als je ziet hoeveel kilometer kabel er gelegd moet worden en hoeveel geld daar voor staat dan zullen er toch wel een paar Polen aan het werk gezet moeten worden.

[...]

Oh, die ga ik morgen even bellen. Even kijken wat zij kunnen bieden. Thanks voor de link.
ze zouden zulke projecten met "lokale" werklozen moeten doen :Y

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Nou komt ie dan: project gaat niet door.

Waarom: De eigenaar van de toren wil geen ongelicenseerde apparatuur op de toren meer hebben. Na een kort onderzoek wat een licentie kost en hoe dat allemaal werkt heb ik de handdoek maar in de ring gegooid.

Bonded-VDSL it is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32
Dat is spijtig. Ik was echt benieuwd hoe dit projectje vorm zou krijgen.
Wat bedoelt hij met "ongelicenseerde" apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:26
valkenier schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:33:
Dat is spijtig. Ik was echt benieuwd hoe dit projectje vorm zou krijgen.
Wat bedoelt hij met "ongelicenseerde" apparatuur?
Apparatuur die gebruik maakt van frequenties in de banden zonder licentie (de "vrije" band) dus alles wat hij omschreef en wat je zelf kan kopen en inzetten. Wat ze wel toestaan zijn antennes en dergelijke van partijen die daarvoor frequenties gebruiken met een betaalde overheidslicentie. Dus de professionele telecompartijen, defensie, etc.. dat soort partijen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1