Toon posts:

Tips aanschaf 2e hands macbook(air)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben mij aan het orienteren op een macbook of macbook air en twijfel of ik een nieuwe zal kopen of toch tweedehands.

Gebruik sinds tien jaar Mac en wil niet meer terug naar windows wegens de gebruiksvriendelijkheid.
De laptop zal voornamelijk voor huis- tuin- en keukengebruik zijn, namelijk internetten, films kijken, licht photoshopwerk en misschien een spel spelen.

Nu wordt ik niet meer wegwijs uit al het aanbod en de verschillende meningen over welk jaar een goed aanbod levert.

Technisch heb ik er geen verstand van, ik weet alleen dat ik een ram van 8GB wil, mijn vorige Air had 4GB en dat was te klein. Is 256 GB opslag nodig of 126 ook voldoende? Ik werk met een externe harde schijf voor bv foto’s.

Heeft iemand tips hoe ik tot een goede aankoop kan komen, waar en uit welk jaar?
Voor een tweedehands wil ik 900 uitgeven, mits deze echt nog jaren meekan.

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Tip: ga niet voor een Macbook Air. De lage resolutie van het scherm in de Airs kan anno 2018 niet meer. Althans je zegt dat je nog jaren vooruit wil met je model.

Ik zou kijken naar een Macbook 13" of Macbook Pro 13-15" met 8GB geheugen idd. 128GB is nog wel voldoende en zeker geen ouderwetse harddisk model nemen. Allebei natuurlijk wel opletten dat Retina Display heeft (= hoog resolutiescherm).

Bij aanschaf even Battery Health gratis laten downloaden door de verkoper; dan kan je precies zien hoeveel loadcycles de accu al heeft gehad en hoeveel capaciteit van de accu nog resteert (al is dat geen show-stopper maar evt. onderhandelingsruimte voor een lagere prijs -> want je kan voor rond 120 euro een nieuwe accu in een wat ouder model laten plaatsen door Apple zelf).

Want let er op: bij een mac die al jaren wordt gebruikt is de accu-capaciteit natuurlijk niet meer zo lang op mobiel te werken als een nieuwe (al zit mijn macbook air uit 2012 pas op 82% over de originele capaciteit).

Evt. ook nog pixel-tester draaien (bijv: https://www.dodepixels.nl/test ) zodat je kan zien door goed te kijken dat er geen kapotte pixels in het scherm zitten.

Tweedehands kun je natuurlijk de betrouwbaarheid checken van de verkoper op bijv. Tweakers Vraag & Aanbod. Of bijv via een andere site zoals: http://www.tweedehandsmac.nl/MacBook

Ik zou niet te snel beslissen als je geen haast hebt. Ik heb bijv de voorkeur voor verkopers die de originele doos nog hebben. Als ze die nog hebben betekent het dat ze ook wel vaak goed gezorgd voor de laptop zelf hebben.

Bijv zoiets: http://www.tweedehandsmac...h-Mid-2014-incl.-doos/bon

Een tweedehands blijft altijd een groot risico, maar je kan de kansen op miskoop wel verkleinen door bovenstaande stappen. Zelf zou m'n voorkeur uitgaan naar nieuw, maar aangezien er voor jouw budget alleen een Macbook Air nieuw te koop is - is dat geen optie. Ik zou zelf even, dat doe ik ook, wachten tot juni. Dan worden de nieuwe Macbooks weer gepresenteerd (en de oudere modellen vaak wat afgeprijsd).

[ Voor 111% gewijzigd door CyberMania op 26-01-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Voor die prijs zou ik ook voor een 13" Retina gaan. Die site hierboven vind ik over het algemeen aan de dure kant.
In de V&A komt regelmatig wat moois voorbij, gewoon even goed opletten met reviews van de gebruiker en goede foto's en achtergrond info vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou ook voor een MacBook 12" of MacBook pro gaan. Ik zou wel een model met 256GB opslag nemen, op 128GB past net Office en dan heb je nog ruim 30GB over. Na verloop van tijd wordt dat wel lastig. (door updates raakt je schijf ook steeds voller)

Oja en ga geen zaken doen met leapp. Dat zijn dikke oplichters. Je kunt beter 200-300 euro extra uitgeven en dan heb je een nieuw systeem (en niet eentje van 7 jaar geleden) en weet je ook de geschiedenis van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• securitymayo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:54
Ik heb een macbook pro, model van 2015 met 8gb 128gb. Hij draait op High Sierra en met office geinstalleerd en enkele programma's, heb ik nog rond de 80gb vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

https://macvoorminder.nl/13-macbook-air-2015-8gb-256gb-btw

Ik heb erg goede ervaringen met macvoorminder. Mijn macbook was echt bijna als nieuw. Die mac hierboven heeft maar 2 laadcycli. Daarnaast koop je gewoon op die website dus je kan het als het je niet bevalt terugsturen.

[ Voor 31% gewijzigd door lasharor op 27-01-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 21:44
Hoewel ik zelf nog met plezier elke dag werk op mijn 13" Air uit 2013 zou ik net zoals mensen hierboven geen Air meer aanbevelen. Niet dat hij te langzaam is of dat ik dingen er niet op kan doen, maar puur vanwege het scherm. Ik zou geen honderden euros gaan uitgeven en dan geen retina scherm hebben. Zeker als je nog een jaar of 5 ermee wil doen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Vooral de standaard zaken controleren, beschadigingen behuizing en hoe de staat van de accu is.

Bij MacBook Pro's ook het scherm goed checken op een loslatende schermcoating... ik heb het zowel bij mijn 13" als 15" (2013 en 2014 MacBook Pro's met retina display) gehad welke ik voor mijn werk gebruikte dat de schermcoating los liet. Het lijken vlekken te zijn op een scherm in het begin maar wanneer je begint te wrijven met een schermdoekje wordt het vaak alleen maar erger.

Apple vervangt die schermen overigens wel gewoon onder garantie maar het is maar altijd de vraag hoe "moeilijk" ze gaan doen wanneer je niet de eerste eigenaar bent.

Wat betreft een 12" MacBook, ik tik er nu dit bericht op maar zou hem niet aanraden als je ook echt "werk moet verzetten" met het apparaat. Zo'n Core M op 1,1Ghz (ik heb een early 2015) houd niet echt over als je het mij vraagt. Heerlijk compact en licht apparaat voor "on the road" maar voor het echte werk prefereer ik toch nog altijd een MacBook Pro of MIni zoals nu nog hier op het bureau staat.

Daarnaast moet je kunnen wennen aan het toetsenbord van de MacBook 12", die heeft namelijk verrekte weinig travel als je hem vergelijkt met de Pro's van tegenwoordig.

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 27-01-2018 20:06 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
R2D2 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:05:

Wat betreft een 12" MacBook, ik tik er nu dit bericht op maar zou hem niet aanraden als je ook echt "werk moet verzetten" met het apparaat. Zo'n Core M op 1,1Ghz (ik heb een early 2015) houd niet echt over als je het mij vraagt. Heerlijk compact en licht apparaat voor "on the road" maar voor het echte werk prefereer ik toch nog altijd een MacBook Pro of MIni zoals nu nog hier op het bureau staat.

Daarnaast moet je kunnen wennen aan het toetsenbord van de MacBook 12", die heeft namelijk verrekte weinig travel als je hem vergelijkt met de Pro's van tegenwoordig.
Dank voor alle uitgebreide antwoorden!

Ik neem aan dat alleen wat internetten en films kijken niet onder het echte werk valt en ik wel genoeg heb aan een gewone macbook ipv een pro?

En wat bedoel je precies met travel van een toetsenbord?

Verder vraag ik me af, tot hoe oud zouden jullie een tweedehands exemplaar aanraden? Ik zie ze van 2011 langskomen maar vind het geen prettig idee een apparaat van 7 jaar oud te kopen. Mijn vorige laptop was een air uit laat 2010 en daar wilde ze niets meer aan repareren omdat hij vintage was volgens apple.

Overigens was ik zeer blij met mijn air, vond het scherm ook heel prima, maar een retina scherm is dus wel beduidend mooier en het geld ook zeker waard?

Sorry voor al deze vragen, ik ben een noob en zeer dankbaar voor alle hulp tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Travel van het toetsenbord heeft te maken met hoever je de toetsen naar beneden moet drukken om een letter op je scherm te krijgen.

Ik zou een leeftijd van 2 jaar als maximum aanhouden voor een tweedehands machine.

Afhankelijk van wat er mis is met een MacBook air uit 2010 is die voor heel veel mensen nog prima zelf te fixen, informatie genoeg op internet. Je bent vast niet de eerste met een uniek probleem, alles aan die dingen is al een keer defect geraakt en over geschreven.

Retina schermen, het is maar net waar je prioriteit naar uitgaat. Het scherm van mijn MacBook is uit 2008, voldoet voor mij prima. Uiteraard ziet een Retina scherm er beter uit, is de resolutie hoger en wordt het allemaal scherper. Het is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht. Mij boeit het niet zo, beeld is beeld en nu zie ik de pixels ook al niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:27:
[...]

Ik neem aan dat alleen wat internetten en films kijken niet onder het echte werk valt en ik wel genoeg heb aan een gewone macbook ipv een pro?
Daar gebruik ik de MacBook ook voor, daarnaast wordt hij gebruikt om onderweg wat "frontend development" werk te kunnen doen. Zolang ik maar geen VM's hoef te draaien gaat dat best goed overigens.
En wat bedoel je precies met travel van een toetsenbord?
Tsja hoe leg je dat uit, hoe ver je een toets aan moet drukken voor de aanslag geregistreerd word? Bij een MacBook uit 2015 zoals ik heb lijkt het haast wel of je op het scherm van een iPad aan het tikken bent, iets waar je echt wel even aan moet wennen. De persoon waar ik de MacBook van over genomen heb kon dat niet in ieder geval en daarom ging ie er bij hem toen uit ;)
Verder vraag ik me af, tot hoe oud zouden jullie een tweedehands exemplaar aanraden? Ik zie ze van 2011 langskomen maar vind het geen prettig idee een apparaat van 7 jaar oud te kopen. Mijn vorige laptop was een air uit laat 2010 en daar wilde ze niets meer aan repareren omdat hij vintage was volgens apple.

Overigens was ik zeer blij met mijn air, vond het scherm ook heel prima, maar een retina scherm is dus wel beduidend mooier en het geld ook zeker waard?

Sorry voor al deze vragen, ik ben een noob en zeer dankbaar voor alle hulp tot nu toe
Ik heb een Mac Mini uit 2011 en die ga ik bij lange na nog niet vervangen, zolang hij de laatste versie van Mac OS nog kan draaien ga ik hem niet vervangen. Is een server edition welke volledig uitgemaxt is qua specs en rapper zijn werk doet dan de MacBook Pro uit 2015 van de baas welke ik gebruik voor dagelijkse werkzaamheden.

Heb hier ook nog een MacBook Pro 13" liggen (staat op Marktplaats overigens :+ ) met een i5 en een SSD, helaas geen retina maar ook die zou nog makkelijk een aantal jaren mee moeten kunnen. Grote voordeel van de wat oudere MacBooks is dat je er zelf nog geheugen bij kunt prikken, een andere schijf in kunt hangen e.d. en ook een accu nog makkelijk te vervangen is (bij die van mij vorig jaar nog gedaan). Bij de nieuwe MacBooks, en ook de MacBook Pro's is alles vast gelijmd en/of gesoldeerd en zit je dus vast aan de specs waarmee je hem aanschaft.

Ook het vangen van een accu is dan wel een iets ander verhaal bij de nieuwere MacBook (Pro) dan even de bottom case los scheven en de accu er uit vissen... wel iets om in het achterhoofd te houden en daarom gaf ik in mijn eerdere post ook al aan goed op de accu te letten. Het is niet onmogelijk om het zelf te doen maar aanzienlijk lastiger dan bij de oudere generatie.

Een oudere MacBook Pro of Air hoeft dus geen "slechte" optie te zijn, onderdelen zijn nog te vervangen en zoveel "trager" zijn ze niet dan de nieuwere modellen, het verschil ga je amper merken bij gebruik zoals jij aan geeft.

Zolang er maar minimaal een fatsoenlijke Core i5 in zit, een sloot aan geheugen en een SSD dan kun je met een wat oudere Mac echt nog wel een tijdje vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 28-01-2018 12:22 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:39
Ik heb goede ervaringen met bijbarry uit boxtel kijk op zijn website of marktplaats voor zijn voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
gezien je budget van 900 voor een redelijk recente macbook pro 13 inch retina gaan.
8gb minimaal en 128 gb ssd moet zeker lukken. Mogelijk vind je een iets ouder model met 16 gb en 256gb ssd. Daar kun je sowieso wel even mee vooruit.

...

Pagina: 1