Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Fotografie door telescope

Pagina: 1
Acties:

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik ben vandaag een beetje gaan oriënteren op ruimtefotografie en wat me opvalt is dat er overal over het telescoop vs objectief wordt heen gestapt.
Als ik een knappe telelens zou willen kopen ben ik makkelijk 1000E armer terwijl je een telescoop+camera-adapter voor minder dan 200 kunt kopen.
Nou snap ik dat je dan geen hoge kwaliteit telescoop hebt, maar ondanks dat lijkt me dat er een addertje onder het gras moet zitten.
Heb je er een speciale camera voor nodig? Of een heel specifiek soort telescoop?

Zijn er hier mensen die dit doen en zo ja, wat voor een apparatuur gebruiken jullie daarvoor, wat levert dat op, en wat lever je in?

Het lastige van nietsdoen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent.

• Acmosa
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20-03 18:41

Acmosa

...no comment.

Voor zo ver ik weet is het diafragma van je 1000 euro kostende telelens een stuk flexibeler dan dat van een telescoop. Die heeft namelijk vaak maar 1 vast diafragma.
Daarmee is ook meteen de lichtgevoeligheid van je lens vastgesteld.
Ik denk dat je inderdaad leuke foto's kunt maken met een telelens maar een beetje goede telescoop heeft zaken als tracking wat weer erg handig is bij lange sluitertijden.
Ik heb zelf nog geen ervaring met dit soort fotografie maar vindt het onderwerp wel erg interessant. Ik blijf hier nog wel even lurken om te kijken wat men zoal te vertellen heeft.

Acmosa wijzigde deze reactie 27-01-2018 18:59 (18%)

But then again, I could be wrong..

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Je kunt dan ook een spiegellens kopen. Het probleem van goedkopere telescopen is de scherpte, het contrast, chromatische aberratie en de lichtsterkte.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True