Adviesvraag: 2 beeldschermen dock voor koppelen laptops

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08-2024
Mijn vraag
Ik maak prive gebruik van een Clevo p650rp6-g laptop met de volgende aansluitingen:
3 x USB 3.1 Type A, 2 x USB 3.1 Type C + 1 x HDMI Port, 2 x Mini Display Port + 6-in-1 Card Reader
En zakelijk van een Fujitsu H730 met o.a. 1x VGA, 1x Displayport aansluiting, 3x USB3, 1x USB2

Ik wil 2 goede redelijk forse monitoren aanschaffen en deze samen met een muis en toetsenbord gebruiken met beide laptops, maar op een laptop tegelijkertijd uiteraard.
Qua monitoren zou ik graag 28" / 30" UHD/4K monitor willen. Geen gecurvde en niet extreem breed.
Budget is ongeveer €1000, waarbij max €300 voor een dockingstation of iets dergelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zie hierboven.
Ik game en doe basic video en foto editing op mijn privé laptop.
Op de zakelijke varieert het, o.a. office/GIS/citrix applicaties.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
https://tweakers.net/pricewatch/compare/718069;542739/
De enige die eigenlijk alle poorten heeft is deze pricewatch: Dell Thunderbolt Dock TB16 with 240W AC Adapter
Maar of dat geschikt is...

Ik zou mij heel graag laten adviseren, ik ben niet zo thuis in hoe e.e.a. gekoppeld kan worden.
Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Caun op 26-01-2018 21:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De koppelingen is zo dat je alle externe zaken, dus schermen en tobo/muis, aan het dock aansluit. Dan is het enige wat aan je laptop hangt het dock. Alles gaat dan door de USB-C aansluiting.

Bij mij op het werk gebruiken we een vergelijkbare oplossing van HP. Het werkt, we hebben er 2 FHD schermen aan hangen. Ik had eerst eens twee 4K schermen eraan, maar de max resolutie was met onze docks beperkt tot 2K per scherm als er twee aan hingen. Wat ik zelf merk, is dat het beeld dat via het dock loopt een stuk langzamer is en meer 'glitchy' dan m'n laptop scherm. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk de muis wat meer haperen als je 'm over de schermen beweegt. Het beeld wordt ook soms wat wazig op plekken.

Dit geeft mij het idee dat eigenlijk alle docks die via USB lopen hier in zekere mate last van hebben. Omdat jij graag games speelt, zou ik echt goed uitzoeken hoe dat zit met zo'n dock. Je wilt immers niet dat je alsnog met extra snoeren zit te rommelen om je spellen maar soepel te laten draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
Nee, daar ben ik het zeker mee eens. Vandaar dat ik ook niet lukraak een winkel instap en mij laat informeren door een verkoper.
Mijn werklaptop heeft geen usb-c, dus ik zal toch iets moeten vinden dat op beide kan.
Al is het alleen het beeld. Toetsenbord en muis plug ik wel over indien dat nodig is vanuit een meer wenselijke situatie.

Het moet wel enigszins blijven performen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon beeld en video zal prima werken. Games is een heel ander verhaal omdat dat veel meer met je GPU doet en ik weet niet hoe dat precies werkt met zo'n dock.

Denk even wat je schermen aan aansluitingen hebben voor beeld en kies je dock daar voor. Dat je laptop alle smaken, soorten en afwijkingen heeft maakt niets uit, het gaat om het dock. Bij ons zijn ze beide aan de monitor kant met DVI aangesloten, maar op 't dock met HDMI en DP (andere aansluitingen voor beeld heeft dat ding niet). Zoek dus even verder, want die Dell gaat 'm niet worden voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
Ik kan de monitoren en het dock nog gaan uitzoeken, dus dat valt dan op elkaar te matchen. Vanavond of morgen maar verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan 2 monitoren daisy chainen via Displayport, dan kan je zo een nano ontvangen van logitech in beide laptops stoppen. Als je dan wilt wisselen hoef je enkel de displayport kabel om te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:29:
Je kan 2 monitoren daisy chainen via Displayport, dan kan je zo een nano ontvangen van logitech in beide laptops stoppen. Als je dan wilt wisselen hoef je enkel de displayport kabel om te pluggen.
Werkt dat ook met mijn 2 laptops? Er is er een met VGA en displayport, maar de ander heeft alleen mini displayport en hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
ik denk nu dat ik maar een extern keyboard en muis ga gebruiken en het scherm van m'n laptop als 2e scherm instel en een 30"+ scherm er bij zet.
Daar bereik ik bijna hetzelfde mee als met 2 schermen en ik hoef er geen dock bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor een extern tobo en muis kan je ook een USB hubje nemen zodat je maar 1 kabel telkens erin hoeft te steken. Scheelt er weer eentje. ;) En er zijn DP-miniDP adapters als je wilt gaan chainen. Alleen moet je wel even kijken wat dat eventueel voor je game prestaties betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caun
mogelijk dat de monitor al een usb hub bevat...

Nu ik toch een nieuwe monitor aanschaf, dan maar meteen een 4k monitor.
Aangezien ik foto en video bewerking doe vindt ik een waarheidsgetrouw kleurenpallet prettig en zou dan op de duurde IPS uitkomen. Ook een behoorlijke helderheid en goed contrast vind ik belangrijk. Zo'n blue light filter zou ook goed zijn aangezien ik veel achter de pc werk. Verder voor gamen nog een beetje refresh snelheid. En qua grootte vind ik 32" wel de max. Verder moet ik dus een displayport & hdmi of mini-dp hebben.

Daarom zit ik nu naar dit lijstje te kijken
https://tweakers.net/pric...963;698305;467910;422599/
de helft ervan is eigenlijk duurder dan ik zou willen.. 600 vind ik wel aardig de max.

• Caun
uiteindelijk de benq pd3200U gekocht, mede vanwege IPS, 4k, ergonomie, recensies en prijs. Bevalt goed!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ziet er idd erg goed uit. 2x HDMI, DP en mini-DP als ik 't goed zie. En een dubbele USB hub, dus tobo en muis kan je daar ook nog eens in prikken. Met een enkele USB kabel heb je alleen die twee, je kan dan niet de andere twee poorten aan de zijkant en de SD reader gebruiken.

Pagina: 1