Dd Linux partitie naar SD kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een backup gemaakt van een ext4 partitie, maar ik heb dit gebackupt naar de block device van een SD kaart,
dd if=/dev/block/mmcblk0p2 of=/dev/block/mmcblk1
Mmcblk1 is de SD kaart. Ik kon hem op dat moment niet mounten, vandaar dat ik hem maar als block device weggeschreven heb.
Het gaat om een partitie van ongeveer 25 gig wat ik weggeschreven heb naar een 64gb sd-kaart.

Nu wil ik graag dit omzetten naar een dd bestand. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat ik de rest van de data van de sd-kaart meeneem? :O

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de man-page al gelezen van dd? Want daar staat netjes in beschreven hoe je zero blocks kan negeren (hint: sparse). Let er dan echter wel op, dat als je die image wilt gaan restoren, het niet op een 32 GB kaartje gaat passen. Het begin en eind van het image staat er namelijk in, dus het einde wil het dan alsnog op de ~64 GB mark plaatsen. Wat dan natuurlijk niet gaat bij een kleiner kaartje.

Wat ook kan, is een blocksize meegeven en hoeveel hiervan het moet lezen. Als je zeker weet dat je niet meer dan 25 GB hebt geschreven, kan je met een blocksize van 1 MB 25600 keer lezen (of pak een blocksize die je wilt en reken zelf de count uit) en naar een bestand schrijven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:00:
Heb je de man-page al gelezen van dd? Want daar staat netjes in beschreven hoe je zero blocks kan negeren (hint: sparse). Let er dan echter wel op, dat als je die image wilt gaan restoren, het niet op een 32 GB kaartje gaat passen. Het begin en eind van het image staat er namelijk in, dus het einde wil het dan alsnog op de ~64 GB mark plaatsen. Wat dan natuurlijk niet gaat bij een kleiner kaartje.
Het probleem is dat er data stond op het sd kaartje, dus alles na die 24 gig is niet leeg maar nog oude data zegmaar... (exfat partitie)
Wat ook kan, is een blocksize meegeven en hoeveel hiervan het moet lezen. Als je zeker weet dat je niet meer dan 25 GB hebt geschreven, kan je met een blocksize van 1 MB 25600 keer lezen (of pak een blocksize die je wilt en reken zelf de count uit) en naar een bestand schrijven.
Dat is nog een idee... Misschien dat ik dat is moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
geerttttt schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:41:
Het probleem is dat er data stond op het sd kaartje, dus alles na die 24 gig is niet leeg maar nog oude data zegmaar... (exfat partitie)
Dan is het antwoord simpel: dumpe2fs en dan de block count vermenigvuldigen met de block size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Thralas schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:14:
[...]

Dan is het antwoord simpel: dump2efs en dan de block count vermenigvuldigen met de block size.
Je bedoelt dumpe2fs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:10
Ja. Typo O-)
Pagina: 1