Toon posts:

Led strip bedienen met PC in plaats van afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo GoTers,

Ik heb vandaag een led strip binnengekregen (Ali Express) en deze achter m'n monitor geplakt.
Nu blijkt het infrarood signaal van de afstandsbediening te worden verstoord, ik heb ergens gelezen dat dit mogelijk door de led lampjes komt.
Een beetje schuiven met de connector zorgt er voor dat ik in elk geval een stabiele, blauwe kleur heb (dat was ook wat ik wilde), maar het aanpassen van de kleur is nog wel iets wat ik graag zou willen op den duur.

Om dus niet elke keer met m'n connector te moeten prutsen om deze net goed genoeg te hebben aangesloten om de afstandsbediening te kunnen gebruiken, dacht ik aan mijn PC zelf als 'remote'.
De strip gebruikt een USB aansluiting als voeding, deze zit in mijn desktop.

Wat speurwerk op Google en Tweakers heeft me tot dusver enkel wat Arduino doorverwijzingen opgeleverd, of het aanschaffen van een aantal extra hardware componenten waar ik op dit moment weinig verstand van heb.

Mijn vraag is dan ook of het überhaupt mogelijk is om een dergelijke strip met je computer te bedienen, en zo ja, hoe kun je dit het beste aanpakken?
Een stukje software schrijven deins ik op voorhand niet voor terug,

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-01-2018 15:48)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:43
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:09:
Bedankt voor jullie reacties!
Arduino is dus eigenlijk de meest logische oplossing?
Gezien de prijs van m'n stripje (€3,50) vind ik dan investeren in een led strip die dit al reeds heeft ingebouwd een betere optie. Arduino startsetje ligt al rond de 70 euro zag ik.

Ik heb dus hoe dan ook 'iets' nodig tussen m'n connector en m'n pc om het signaal vanaf mijn computer te bedienen begrijp ik?

Edit: Misschien een betere samenvatting:

Ik wil m'n afstandsbediening vervangen door m'n pc 8)7
Voor jouw toepassing is een arduino nano zat, kost nog geen 10 eu als je de juiste winkel vind. Leuk projectje, maar het vereist wel een beetje solderen en programmeren. Als je een iets exactere link hebt naar je ledstrip is het makkelijker om mee te denken.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaakwortel op 26-01-2018 15:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:47
Waarschijnlijk zal je met een arduino het digitale signaal kunnen aftappen van de afstandsbediening, met een IR ontvanger. Deze zou je vervolgens met pulsen kunnen versturen naar de ledstrip. Van de ledstrip zou ik dan de IR ontvanger verwijderen en daar op de juiste pin het puls signaal van de arduino op plaatsen. Dan zou je dit zo kunnen schrijven dat je serieel de kleur zou kunnen sturen en dit eventueel weer in een app op je pc kunnen verwerken waarbij je de compoort van je arduino selecteert die app op je pc dan de kleurtjes bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Als je ook kunt vertellen wat voor ledstrip je hebt en wat je verwachtingen zijn dan je PC remote?

Natuurlijk kan je een ledstrip aansturen d.m.v. een Arduino en de kleur via een seriële poort in kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de prijs van m'n stripje (€3,50) vind ik dan investeren in een led strip die dit al reeds heeft ingebouwd een betere optie. Arduino startsetje ligt al rond de 70 euro zag ik.

Ik heb dus hoe dan ook 'iets' nodig tussen m'n connector en m'n pc om het signaal vanaf mijn computer te bedienen begrijp ik?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 15:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:43
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:09:

Voor jouw toepassing is een arduino nano zat, kost nog geen 10 eu als je de juiste winkel vind. Leuk projectje, maar het vereist wel een beetje solderen en programmeren. Als je een iets exactere link hebt naar je ledstrip is het makkelijker om mee te denken.

[ Voor 5% gewijzigd door sjaakwortel op 26-01-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjaakwortel schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Dat is inderdaad nog wel te doen. Ik ga me er eens in verdiepen, ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 13:53

Genius-General

Expect the Unexpected

Kijk eens op Alie kost je net €2,15 https://nl.aliexpress.com...79d69c7&priceBeautifyAB=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Da's helemaal een prikkie inderdaad. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Starters kit arduino kost nog geen twee tientjes op Ali

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jctjepkema schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:44:
Starters kit arduino kost nog geen twee tientjes op Ali
Ik zie inderdaad Ali echt als de uitkomst voor m'n probleem, haha. Zelfs soldeerbouten onder de €10!
Ben me nu aan het inlezen hoe ik dat allemaal aan elkaar kan koppelen, maar het lijkt me geen rocket science gelukkig.
Denk dat ik me wel ga redden zo, leuk projectje voor de boeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
stuur je eindresultaat maar als het af is! ben benieuwd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jctjepkema schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:20:
stuur je eindresultaat maar als het af is! ben benieuwd!!
Alles is besteld, dus hoop met +/- een maand wat te kunnen laten zien :)
Dank voor de tips!
Pagina: 1