Geeft na 2020 een 3 fasen omvormer de hoogste opbrengst?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smart_Phone
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 15:25
Nu er in 2020 een einde komt aan de salderingsregeling zullen er verschillende tarieven komen voor afgenomen en teruggeleverde energie. Er wordt gesproken over terugleversubsidie. Het wordt van belang om zoveel mogelijk je opgewekte energie zelf te gebruiken. Op die manier haal je het grootste financiële rendement.

Nu zat ik me af te vragen hoe een slimme meter dit allemaal registreert. Als je een 1 fase aansluiting in de meterkast hebt dan is het eenvoudig, dan lever je vanzelfsprekend alles wat je teveel opwekt terug aan die ene fase. Maar hoe zit het als je een 3 fase aansluiting hebt?
Hier en daar lees ik dat een slimme meter continue per fase meet en per fase registreert wat wordt verbruikt of teruggeleverd.

In het kader van het zoveel mogelijk gebruiken van de zelf opgewekte energie is het daarom gunstiger dat, als je een 3 fasen aansluiting in de meterkast hebt, je een 3 fasen omvormer gebruikt. Daarmee kan je beter voorzien in de eigen energiebehoefte. Althans dat is mijn stelling en met onderstaand rekensommetje probeer ik duidelijk te maken wat ik bedoel.

Stel je PV installatie zit op fase 1 (van de 3 fases) en wekt op een bepaald moment 2000W op en op datzelfde moment neem je in huis op elke fase 500W af (dus 3x500W=1500W totaal). Dan levert fase 1 2000W-500W=1500W terug tegen het teruglevertarief, terwijl fase 2 en 3 elk 500W afnemen tegen de geldende kWh prijs.
Zou je in datzelfde geval een 3 fase omvormer hebben, dan gebruik je 3 x 500W van de eigen opgewekte energie en lever je de resterende 500W terug aan het net. Je neemt dus niets af en levert alleen 500W terug. En dat is onder aan de streep een stuk gunstiger!

Zou iemand met kennis van zaken kunnen bevestigen dat de slimme meter inderdaad op deze manier registreert, zodat bovenstaande bewering klopt?

Daarnaast zal het raadzaam worden om apparaten die veel energie gebruiken (wasmachine, vaatwasser, droger ect.) te laten draaien op momenten dat je energie opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kan bevestigen dat er per fase gemeten wordt via de slimme meter. Zowel verbruik als teruglevering.
Heb sinds een paar maanden 3-fase en een 3-fase slimme meter.
Die slimme meter en zonnepanelen meet ik ook nog eens zelf met finder 3-fase kWh meters.
En heb onlangs dus ook een 3-fase omvormer opgehangen ter vervanging van mijn 1-fase omvormer.

Het is maar de vraag of in de toekomst er per fase wordt afgerekend of per aansluiting.
Het is dus wel mogelijk per fase. Maar of het ooit zo ver gaat komen?

Met 3-fase omvormer, lever je inderdaad over alle 3 de fases terug.
Maar stel dat je 900 watt opwekt, is dat 3x 300 watt.
Je 1-fase warmtepomp verbruikt 500 watt. Dus kom je op 1-fase nog 200 watt te kort.
Terwijl je met een 1-fase omvormer wel volledig de warmtepomp zou kunnen voeden.

Het blijft geneuzel...
Ik heb besloten, gewoon 3-fase omvormer op een 3-fase aansluiting. (en geen mieren seksueel te mishandelen)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2018 11:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Er wordt sowieso vermogen gemeten over de drie fasen afzonderlijk, dat is ook zichtbaar in de P1-data. Maar volgens mij wordt dat bij elkaar opgeteld en gebruikt voor de tellers. In dat geval krijg je dus wel dat -1000 + 500 + 200 = -300W, zodat alleen het teruglevertelwerk draait.

Keihard bewijs heb ik niet, behalve dat onze meterstand het volgens mij suggereert. Ik kan op dit moment alleen niet bij de meterkast-raspberry pi, maar voor zover ik weet wordt er tijdens teruglevering nooit verbruik geregistreerd. Dat is ondanks dat de verbruikers op 3 fases verdeeld zitten en de omvormer op 1 fase zit.

[ Voor 16% gewijzigd door marcop23 op 26-01-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smart_Phone
Ontzettend bedankt voor de informatie! Dat verheldert weer het nodige. Misschien denk ik er wel veel te diep over na en wordt het t.z.t. helemaal niet per fase berekend. Zou ook oneerlijk zijn voor al die mensen de een 1 fase installatie hebben.

Het punt is dat ik op dit moment voor de keuze sta en mijn installatie binnenkort ga aanschaffen.
Een 3 fasen omvormer zou in mijn geval ca €300,- duurder zijn. Decisions, decisions…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Smart_Phone
Als je ook even je installatie schetst, kan je wellicht bezuinigen op andere zaken...

En gelukkig is er MP voor een 3-fase SMA (met veel geduld)
Ik had er een die was 600 euro goedkoper dan nieuwprijs (2 jaar oud, maar wel nieuw)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smart_Phone
Waarschijnlijk worden het 14 van deze panelen:
http://shop.winkelman-zon...volledig-zwart-300wp.html

Met deze 3 fase omvormer:
http://shop.winkelman-zon...2mppt-inclusief-wifi.html

Of in geval van 1 fase:
http://shop.winkelman-zon...ar-en-interne-wifi--.html

Het iets kleinere broertje hiervan zou ook nog kunnen. Haalt misschien nog iets meer rendement. Zal denk ik niet heel veel schelen.

SolarEdge heb ik ook overwogen, maar komt ca. €835,- duurder uit. Ik heb geen schaduwwerking en denk dat, zeker met de regeling van na 2020, het heel lang duurt totdat je dat hebt terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ruim 300 euro meerprijs, voor wat eigenlijk? Duurdere omvormer+kabel+meterkast. Nee, ik zie het voordeel niet van 3-fase bij dit soort kleine vermogens. Zelfs bij een gelijke prijs zou ik 4200 Wp gewoon op 1-fase aansluiten. 16A zekering is ruim voldoende.
Die 300 euro zou ik in je zak houden of ergens anders nog wat panelen leggen (bijv: schuurdak)

Het lijkt me sterk dat er behoefte komt aan salderen per fase. Maar ik heb dan ook 1×35A dus ik heb altijd mijn verbruikers op dezelfde fase zitten als PV ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 26-01-2018 15:43 ]

Pagina: 1