Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timo381
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2021
Dag mensen, sinds 2 weken heb ik problemen met mijn frame rate. Deze blijft constant steken rond de 30 fps. Ik heb in die tussentijd niks veranderd aan mijn setup, ook ben ik niet over gegaan naar een andere windows.

Mijn drivers zijn ook up to date. Ik tast een beetje in het duister. Heeft iemand ideeen?

Softwareversie Radeon - 17.12.1
Software-editie Radeon - Adrenalin
Grafische chipset - AMD Radeon (TM) R9 390X Gaming
Grootte geheugen - 8192 MB
Geheugentype - GDDR5
Kernklok - 1040 MHz
Windows-versie - Windows 10 (64 bit)
Systeemgeheugen - 8 GB
CPU-type - Intel(R) Core(TM) i5-4570 CPU @ 3.20GHz

Beste antwoord (via timo381 op 26-01-2018 11:09)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:30

Nemesizz

Untouchable

Kan ook vsync zijn.

Al je dan niet de framerate haalt die matched met de refreshrate (neem even 60Hz als voorbeeld) dan locked die vaak op de helft, wat dan 30FPS zou betekenen.

Als je vsync uitzet zou dat niet meer het geval moeten zijn, echter, als je dan boven de refreshrate komt (of fps) van je scherm heb je kans op screen tearing.

Dan moet je bijvoorbeeld een frame limiter gebruiken, zorgen dat die dan niet boven de refreshrate van je monitor komt.

Maar, soms kan het ook iets stoms zijn, dat er een setting verkeerd staat zoals de refreshrate van je scherm.
Ook wel eens gehad dat die plots op 30Hz stond (terwijl ik er zelf nooit wat aan veranderd had).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Draai eens een System Restore Point van voor 4 januari, trek daarna je netwerkkabel uit de PC en test je framerate nogmaals.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kan ook vsync zijn.

Al je dan niet de framerate haalt die matched met de refreshrate (neem even 60Hz als voorbeeld) dan locked die vaak op de helft, wat dan 30FPS zou betekenen.

Als je vsync uitzet zou dat niet meer het geval moeten zijn, echter, als je dan boven de refreshrate komt (of fps) van je scherm heb je kans op screen tearing.

Dan moet je bijvoorbeeld een frame limiter gebruiken, zorgen dat die dan niet boven de refreshrate van je monitor komt.

Maar, soms kan het ook iets stoms zijn, dat er een setting verkeerd staat zoals de refreshrate van je scherm.
Ook wel eens gehad dat die plots op 30Hz stond (terwijl ik er zelf nooit wat aan veranderd had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timo381
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2021
Er was inderdaad een setting veranderd. Ik heb alle settings die ik ook maar kon vinden geprobeerd met aan en uit zetten, welke setting het precies is geweest weet ik niet, maar hij doet het weer super.

thanks voor de input beide!

• KaasKiller2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-02-2021
Weet je t echt niet?

k heb een nieuwe pc met een 1080 en een ryzen 5 1600x, maar in elke game blijft de fps gelocked op 60 fps en wilt er maar niet over, ik heb v-sync al uitgezet maar het helpt niet :(

Heb je enig idee?

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
KaasKiller2000 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:16:
Weet je t echt niet?

k heb een nieuwe pc met een 1080 en een ryzen 5 1600x, maar in elke game blijft de fps gelocked op 60 fps en wilt er maar niet over, ik heb v-sync al uitgezet maar het helpt niet :(

Heb je enig idee?
Heb je de Radeon settings al geopend? Daar kun je een algemene fps lock ingeven of een lock per spel.
Daarnaast nog de optie kaart of monitor laten berekenen aan/uit zetten.

• KaasKiller2000
Ik heb Nvidia, kan ik de Radeon settings dan ook gebruiken, en waar staat die setting om dat aan of uit te zetten

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

KaasKiller2000 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:21:
Ik heb Nvidia, kan ik de Radeon settings dan ook gebruiken, en waar staat die setting om dat aan of uit te zetten
Radeon settings werken uiteraard niet met een nVidia kaart ;)

Bij nVidia kun je kijken voor vsync bij het control panel > 3d instellingen beheren > (ergens onderin) verticale synchronisatie > en dan kun je verschillende dingen kiezen;
-aan = framerate locked op je maximale refreshrate van je monitor (niet wenselijk ivm inputlag, en als je de 60FPS niet haalt locked ie op 30fps, wat heel hinderlijk is)
-uit = geen vsync, geen input lag, wel mogelijk hoger verbruik en warmte van je kaart want hij draait dan altijd voluit in games, en kans op screentearing als de framerate boven de max refreshrate komt van je monitor.
-adaptief = (mijn voorkeur, maar gezien je boven de 60fps wil niet bij jou ;) ) locked de maximale FPS aan de maximale refreshrate van je monitor, maar kom je er onder, gaat vsync weer uit (dus geen 30fps lock als die onder de 60 duikt). Hier ook geen last van inputlag, wel kleine kans op tearing.

Let wel dat sommige games een framecap ingebouwd, om dan boven die framecap te komen moet je waarschijnlijk handmatig met configfiles van de game zelf rommelen. Bij sommige games werkt dit niet zo goed omdat physics gerelateerd zijn aan de framerate. Sommige games hebben framecaps bijvoorbeeld alleen bij online gamen, etc. Dan helpt vsync uitzetten ook niet heel veel meer (behalve dan minder inputlag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasKiller2000
Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd en toen was t gefixed, dankjewel voor je reactie.
Pagina: 1