Toon posts:

Seagate externe harde schijf niet te benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

sinds vorige week zondag werkt mijn externe harde schijf niet meer. op vrijdag en zaterdag heb ik er nog mee gewerkt en vanaf zondag kom ik er niet meer op. gelukkig heb ik veel op een andere schijf staan dus ik ben niet echt iets kwijt (volgens mij).

het ledje van de schijf werkt niet meer, echter word de schijf wel herkend in device en diskmanagement. hier is de schijf niet geinitialiseerd. ik heb al met getdataback en recuva geprobeerd om bij de data te komen echter lukt dit niet.

ik heb nog garantie op de schijf. wat kan ik nog meer doen om nog bij de data te komen?

de schijf zo maar inleveren voor een nieuwe schijf vind ik ook geen fijn idee. hoeveel garantie heb ik om de data terug te krijgen als ik de casing eraf haal en deze direct op de sata aansluiting aflees? alvast bedankt voor jullie tips en antwoorden!
zie screenshots!

ik heb recurva en getdataback al geprobeerd echter kunnen deze de schijf niet vinden

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Je kunt even kijken wat HD Sentinel ervan vind. (de trial is voldoende)

Verwijderd

Topicstarter
ik lees verder op het forum dat het mogelijk is om een bit on bit clone te maken? hoe doe ik dit?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Ddrescue
Zoek eerst een aantal handleidingen voor je begint.(met recovery van een hd).

Ddrescue met gui staat ook ergens op een livecd met herstel/repareer software.
ik heb bijv een xubuntu geïnstalleerd op een usb stick en Ddrescue met gui geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:38:
Ddrescue
Zoek eerst een aantal handleidingen voor je begint.(met recovery van een hd).

Ddrescue met gui staat ook ergens op een livecd met herstel/repareer software.
ik heb bijv een xubuntu geïnstalleerd op een usb stick en Ddrescue met gui geinstalleerd.
zal het wel een mogelijkjheid zijn om mijn data te redden?

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:11:
Je kunt even kijken wat HD Sentinel ervan vind. (de trial is voldoende)
hoi

dit zegt dat ik een oppervlakte test kan doen. Als ik hier op klik wilt ie meteen initialiseren...raak ik dan niet juist alles kwijt?

• jeroen3
Hij vertelt toch wel meer mag ik hopen?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Kijk eens of je een SMART readout kan krijgen, en of op andere devices dit probleem ook aanwezig is. Indien ja: heb je een probleem. De devices die je hier laat zien zijn volgens mij meer de losse S-ATA controllers, en niet de disk zelf...

Indien dat het geval is dan is eigenlijk alleen de schroevendraaier benadering nog mogelijk... kijken of je bij interne S-ATA headers kan komen en op die manier los van de controller kan verbinden.

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:32:
Hij vertelt toch wel meer mag ik hopen?
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/b5bwdb/Naamloos.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:37:
Kijk eens of je een SMART readout kan krijgen, en of op andere devices dit probleem ook aanwezig is. Indien ja: heb je een probleem. De devices die je hier laat zien zijn volgens mij meer de losse S-ATA controllers, en niet de disk zelf...

Indien dat het geval is dan is eigenlijk alleen de schroevendraaier benadering nog mogelijk... kijken of je bij interne S-ATA headers kan komen en op die manier los van de controller kan verbinden.
SMART is leeg.

oppervlakte check start met initialiseren...daarmee raak je je gegevens toch sowieso kwijt?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
In elk geval niet initialiseren, nooit!

• jeroen3
HD Sentinel heeft 5 soorten oppervlakte test. Als je dit venster opvraagt, geeft hij eventjes "initializing", maar dat heeft met dit venster te maken, niet met de disk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HkDYTmj.png

Maar het feit dat de disk geen smart geeft betekent dat de USB chip dit niet ondersteund, of hij is defect.
Mocht hij defect zijn, dan kun je de behuizing openmaken en de disk in een pc of andere behuizing steken.

• Renault
- de plaatjes melden dat je een "JMicron USB-device" hebt aangesloten.
Zou het niet handig zijn als je eens vermeld wat voor een externe harddisk het is? Dat staat op de buitenkant.
- ook is het handig om te vertellen of je nog garantie hebt op de externe harddisk.
Omdat je hem hebt gekocht als een externe harddisk, zal je wel garantie hebben volgens de kassabon en de winkelvoorwaarden, maar niet vanaf de fabrikant van de harddisk op de harddisk die in die externe behuizing zit.
Als je nog garantie hebt: niet zomaar die externe behuizing openen, dan vervalt de garantie die je nog zou hebben. Hou ook altijd de externe behuizing compleet, de elektronica die er in zit heb je wellicht nog nodig bij datarecovery.
- Wil je nog overgaan op datarecovery? De elektronica in de externe harde schijf reageert niet echt lekker meer. De harddisk er in kan best nog in orde zijn. Heb je al een vervangende externe voeding geprobeerd (als het een 3,5" model is)?

Geef eens wat meer informatie, dan krijg je betere reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Renault schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:30:

Het is een Seagate Expansion Portable drive van 1 TB

Ik heb nog to mei garantie op de schijf, de mediamarkt zegt hem om te willen ruilen, echter ben ik dan de data kwijt]

Ja ik wil datarecovery! Het is een 2.5 inch model, zonder extra voeding. Ik heb al andere kabels geprobeerd en 4 andere pc's zonder enig resultaat. Ook al de drivers en gedeinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd, geen resultaat,

Het gaat om dit model: https://www.coolblue.nl/p...ErXZsP2_wNaxoCPGoQAvD_BwE
ok, ik heb dik gedrukt de antwoorden gegeven :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:27:
HD Sentinel heeft 5 soorten oppervlakte test. Als je dit venster opvraagt, geeft hij eventjes "initializing", maar dat heeft met dit venster te maken, niet met de disk.

[afbeelding]

Maar het feit dat de disk geen smart geeft betekent dat de USB chip dit niet ondersteund, of hij is defect.
Mocht hij defect zijn, dan kun je de behuizing openmaken en de disk in een pc of andere behuizing steken.
hij laat de schijf nog niet eens zien helaas

• jeroen3
Wat heb je precies gedaan dan?

Verwijderd

Topicstarter
programma opgestart. geklikt op de schijf en op oppervlaktescan. dan initialiseerd hij en laat vervolgens het scherm uit jouw screenshot zien maar de enige keuze van de schijven is de vaste harde schijf ipv de seagate

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Schijf is dood, alleen de USB-SATA convertor wordt herkend. Welk exacte merk en type hebben we het over?
Wat doet de schijf nog wel? Gaat hij draaien? Tikt hij? Maakt hij een buzzend geluid?
Als je data je meer waard is dan €300, stoppen met zelf kloten en een pro inschakelen.
Is je data je meer waard dan de nieuwwaarde van de schijf maar minder dan de prijs van een pro: Lekker zelf open schroeven en kloten met onze hulp.
Is je data je nog minder waard? Lekker een garantieclaim indienen.

[ Voor 4% gewijzigd door TommyboyNL op 27-01-2018 19:51 ]

• jeroen3
Juist...

Op basis van voorgaande reacties lijkt het mij het beste dat je een van de volgende acties onderneemt:
1. Je brengt de schijf naar een computershop, en vraagt daar om hulp / recovery.
2. Je stuurt de schijf naar een recovery bedrijf.
3. Je claimt garantie. Hiermee krijg je misschien een nieuwe schijf, maar je verliest vrijwel zeker je data.

Verwijderd

Topicstarter
ok..duidelijk

is het inbouwen in een nieuwe case nog een optie of is dat op voorhand al kansloos?

• TommyboyNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:26:
ok..duidelijk

is het inbouwen in een nieuwe case nog een optie of is dat op voorhand al kansloos?
TommyboyNL schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:50:
Schijf is dood, alleen de USB-SATA convertor wordt herkend.
Bij voorbaat dus al kansloos. Geef anders eens antwoord op de gestelde vragen.

Verwijderd

Topicstarter
welke vragen wil je nog beantwoord zien dan?

• TommyboyNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:26:
welke vragen wil je nog beantwoord zien dan?
TommyboyNL schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:50:
Welk exacte merk en type hebben we het over?
Wat doet de schijf nog wel? Gaat hij draaien? Tikt hij? Maakt hij een buzzend geluid?

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder aangaf een seagate expansion portable drive 1 tb zoals hier: https://www.coolblue.nl/p...ErXZsP2_wNaxoCPGoQAvD_BwE

je voelt de schijf wel "werken", draaien ofzo maar het led lichtje doet niets
buzzend geluid is er niet, klinkt zoals "normaal", amper iets te horen. je voelt alleen een beweging als hij aangesloten is.

• Renault
jeroen3 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:51:
Juist...

Op basis van voorgaande reacties lijkt het mij het beste dat je een van de volgende acties onderneemt:
1. Je brengt de schijf naar een computershop, en vraagt daar om hulp / recovery.
2. Je stuurt de schijf naar een recovery bedrijf.
3. Je claimt garantie. Hiermee krijg je misschien een nieuwe schijf, maar je verliest vrijwel zeker je data.
Zoals hierboven al geconcludeerd, geeft de USB-interface in je externe harddiskbehuizing nog antwoord, de harddisk zelf niet.
Als je de behuizing openschroeft/breekt (meestal het laatste), ben je de garantie kwijt.
In de praktijk heb je niets aan de harddisk als je die uit de behuizing zou halen, omdat op de USB-print vaak vertalingen plaatsvinden naar andere bestandsystemen/sectorgrootten, waardoor de harddisk zonder die print héél moeilijk te benaderen is. Vaak ook zitten de USB-interface en harddiskprint samengebouwd.

Daarmee kom ik tot de conclusie dat alleen de hierboven aangehaalde opties 2 en 3 resultaat zullen brengen: je krijgt óf je data (misschien, en kost een hoop geld) óf een nieuwe harddisk.

Als je kiest voor optie 3 zou ik meteen de backups van alles op die schijf goed gaan bijhouden (dat moet altijd en dan had je nu niet alle ellende gehad en ruilde je de externe harddisk onder garantie meteen om voor een nieuwe.
Pagina: 1