Toon posts:

Bootable CD die bestanden verplaatst/hernoemd in Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ten eerste, excuus als dit in het verkeerde forum is. ik ben nieuw hier en ik snap mijn eigen vraag niet eens zo goed :o :F

Dus, zoals in de titel al te lezen is, zoek ik een manier om vanaf een CD te kunnen booten, dat er eventueel om een bevestiging word gevraagd (niet echt nodig, meer als extra) en dat hij dan in de C:/Windows/System32/ duikt om vervolgens utilman.exe hernoemd (utilmanOLD.exe etc) en dan cmd.exe kopieert en de kopie hernoemd naar utilman.exe. dus dat in plaats van "utilman" de cmd word geopend wanneer ik in het login-scherm op dat icoontje daarvoor klik. LET OP!! ik ga dit NIET voor illegale dingen of om de schoolcomputers te kraken oid gebruiken (zit niet eens op een school :P ) maar omdat ik bij een stichting zit die zowat elke week afval computers binnen krijgt die we opschonen en repareren. nu zou mijn bovenstaande idee dit véél makkelijker maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10, alle soorten laptops en desktops, CD / DVD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

een live linux cd maken met een .sh file en daarin een paar commands (ik ben TOTAAL niet thuis in de linux wereld) maar dan is dat het niet meer waard want dan gaat het idee van *klik en klaar* een beetje verloren als dut überhaupt kan

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
bij voorbaat dank! :)

(ik weet nu al dat dit superdom klinkt ook al ben ik nu nog super enthousiast)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je zoekt gewoon dit ?

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 23:21
Uhu. Dat klinkt allemaal echt veel makkelijker als gewoon de schijf formatteren.

[ Voor 102% gewijzigd door WEBGAMING op 26-01-2018 01:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 00:47:
...(ik weet nu al dat dit superdom klinkt ook al ben ik nu nog super enthousiast)
Nou, 't gaat niet zozeer om domheid denk ik, maar kun je je voorstellen dat de voormalige eigenaren hier niet zo blij mee zijn? Dat jij bijvoorbeeld de computer weer doorverkoopt, met de complete browser-history nog intact? Of inclusief de geïnstalleerde Office? Dan krijgt "kringloop" ineens een heel andere betekenis

Terwijl je m.i. een veel eenvoudiger alternatief hebt: de windows restore-to-factory-settings
Gewoon ff een repair forceren (shift-shutdown), dan is dat één van de opties

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

..zowat elke week afval computers binnen krijgt die we opschonen en repareren
Het zijn dus (hele) oude computers met dus nog data. In dat geval zou ik kijken of je een cdrom of bootable usb stick kan maken met daarop DBAN. Het eenvoudigste is een bootable usbstick maken met het programma YUMI. Die boot je dan start je DBAN op en maak je veilig de schijf leeg. De systemen die nog te repareren zijn kunnen dan weer worden geïnstalleerd.

@Brahiewahiewa geeft het ook al aan. Soms kan er nog best gevoelige data op de systemen staan en dan wil je niet dat die bij een andere terechtkomt. Zeker als je wil dat mensen hun oude systemen bij jullie blijven afgeven.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:12

TheVMaster

Moderator WOS
Frostbite schreef op Friday 26 January 2018 @ 09:00:
[...]

Het zijn dus (hele) oude computers met dus nog data. In dat geval zou ik kijken of je een cdrom of bootable usb stick kan maken met daarop DBAN. Het eenvoudigste is een bootable usbstick maken met het programma YUMI. Die boot je dan start je DBAN op en maak je veilig de schijf leeg. De systemen die nog te repareren zijn kunnen dan weer worden geïnstalleerd.

@Brahiewahiewa geeft het ook al aan. Soms kan er nog best gevoelige data op de systemen staan en dan wil je niet dat die bij een andere terechtkomt. Zeker als je wil dat mensen hun oude systemen bij jullie blijven afgeven.
Ben het eens met eerdere reacties.

Ik moet zeggen dat ik het een heel onverstandig idee vindt om '2e hands computers' door te verkopen, zonder een factory reset (of herinstallatie) uit te voeren. In beginsel is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de vorige eigenaar om al zijn/haar data te verwijderen, maar je wilt denk ik voorkomen dat data van een vorige eigenaar bij de nieuwe eigenaar terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

JackSparrow schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Ben het eens met eerdere reacties.

Ik moet zeggen dat ik het een heel onverstandig idee vindt om '2e hands computers' door te verkopen, zonder een factory reset (of herinstallatie) uit te voeren. In beginsel is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de vorige eigenaar om al zijn/haar data te verwijderen, maar je wilt denk ik voorkomen dat data van een vorige eigenaar bij de nieuwe eigenaar terecht gaat komen.
Zie dit oude artikel uit 2012 en dit artikel uit 2008.

Nu zal het bij zo'n stichting meer om particuliere systemen gaan maar ik denk dat de meeste mensen niet willen dat hun belastingaangifte of Excel bestand met wachtwoorden bij onbekende terecht komen.

@Verwijderd Je zou eventueel nog een document kunnen opstellen waarbij de oude gebruiker een document ondertekend dat hij zelf verantwoordelijk is voor het verwijderen van oude data. Of je plakt een sticker op het systeem (en houdt het bij in een document) dat het leeggemaakt is via DBAN. Mocht er later wat voorvallen dan heb je altijd nog bewijs dat het systeem door jullie (vakkundig) is leeggemaakt.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de reacties!
Nu jullie het zeggen, ik kan idd ook gewoon Windows resetten.
Een ding: het is niet voor de verkoop, dat wil ikzelf niet en de stichting niet om dus de redenen die jullie ook gaven.
In ieder geval, ik heb nog een Windows 10 DVD dus als ik die boot kan ik hem schoon installeren denk ik dan toch (?) .
Nogmaals Bedankt !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit ken ik al
Hier ben ik 5 tot 10 minuten mee bezig. Ik wil eigenlijk dat dat automatisch gaat :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:43

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:09:
In ieder geval, ik heb nog een Windows 10 DVD dus als ik die boot kan ik hem schoon installeren denk ik dan toch (?) .
Nouja, je hebt wel een aparte licentie per computer nodig.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wat @g0tanks zegt als je W10 erover gaat halen dan zul je een licentie moeten hebben en bij oudere systemen gaat W10 niet eens draaien.

Pak dan een linux boot cd (Linux Mint, Majaro of andere distributie) dan formateert hij de schijf toch met een ander bestandsysteem en installeer je een OS waarbij je geen licentie nodig hebt.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Pagina: 1