Toon posts:

Heb ik wel een 4k tv nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.604 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik staar me blind op 4k TV's maar ik vraag me af of ik er eigenlijk wel iets aan heb. Mijn kijkgedrag is namelijk als volgt:

- Netflix (geen 4k abbo)
- Gewone TV via glasvezel. (Dit is volgens mij gewoon full HD en geen 4k).

Verder doe ik er niks mee. Ik wil echter wel een 55 inch TV, lekker groot in mijn grote woonkamer.

Heb ik iets aan een 4k TV?
Is het nog waard om een 55 inch Full HD TV te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijkafstand?
Mogelijk budget?
Hoe lang doe je normaal met een TV bij dat budget?

55" 4K is qua prijs de moeite niet meer; wel als je naar OLED gaat, dan betaal je snel dubbel (afhankelijk van merk, uitvoering etc).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus je zegt dat ik een 55 inch full HD moet halen voor een leuk prijsje of een 55 inch OLED voor iets meer dan het budget wat ik in gedachte heb? Namenlijk max. 1000 euro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je geen 4k-bronnen hebt, dan heb je er geen ene reet aan.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
je hebt er met je huidige gebruik niks aan. welicht in de toekomst wel.

als het veel geld scheelt met een FHD tv kun je het overwegen, als het weinig scheelt ben je alvast klaar voor de toekomst.

voor mij persoonlijk hecht ik meer waarde aan kleurechtheid, kijkhoeken en contrast, zodat kijken écht plezierig wordt. die extra kleine pixeltjes zie je niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:36:
Dus je zegt dat ik een 55 inch full HD moet halen voor een leuk prijsje of een 55 inch OLED voor iets meer dan het budget wat ik in gedachte heb? Namenlijk max. 1000 euro.
OLED is afgelopen jaar van 2K richting 1400 gedaald qua prijs. Dus voor 1000 Euro heb je geen 4K OLED (nu) maar wel 55" FHD.
Hahn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:37:
Als je geen 4k-bronnen hebt, dan heb je er geen ene reet aan.
Nou, een beetje scaler, doet mijn huidige KPN Glas abbo wel goed naar 2160p en ik zie, zeker bij de hogere bitrate-zenders, wel een verschil tussen 1080p en 2160p ondanks dat de bron 1080p is.

Verder heeft een 4K TV ook wel wat apps aan boord; allicht kan @Verwijderd besluiten om toch die paar Euro extra aan NetFlix 4K uit te geven. Of met YT zaken op 4K te bekijken (zat spul gratis aan documentaires etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:45
Nee, je hebt geen 4K tv nodig. Echter is het aanbod goede FHD tv’s dermate treurig dat je er wel op uit gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-10 22:23
Gewoon voor 4K gaan. Maar voor € 1.000 haal je net niks. Een OLED is wel buiten budget, maar kijk dan naar een Sony xe9005. Die moet je voor € 1.200 kunnen krijgen en is een 10bit scherm met goede HDR weergave. En HDR daar gaat het om. En anders niks kopen en wachten. Zonde om € 1.000 uit te geven aan alleen 4K. 4K is leuk, maar HDR is de shit. Die paar euro extra aan je netflix abo is dat wel waard.

[ Voor 35% gewijzigd door Hulleman op 25-01-2018 23:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-10 16:19
Ehmz nou niet helemaal. Het gaat om perfecte zwartwaardes en die heeft alleen OLED.

Ik ben nog altijd blij dat mijn vriendin een OLED tv gekocht heeft een half jaar geleden.

OT: nee, aan 4K heb je niets als je er geen 4K materiaal op afspeelt. Echter misschien koop je in de toekomst wel een console die 4K doet of pak je toch dat 4K netflix abo om maar iets te noemen. Dat zou dan zonde zijn als je nu voor een klein beetje minder geld een FullHD tv koopt ipv die 4K.

Ergo: gezien het prijsverschil zou ik gewoon voor 4K gaan, ook al gebruik je het op dit moment (nog?) niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-10 22:23
vosss schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 00:01:
[...]

Ehmz nou niet helemaal. Het gaat om perfecte zwartwaardes en die heeft alleen OLED.

OT: nee, aan 4K heb je niets als je er geen 4K materiaal op afspeelt. Echter misschien koop je in de toekomst wel een console die 4K doet of pak je toch dat 4K netflix abo om maar iets te noemen. Dat zou dan zonde zijn als je nu voor een klein beetje minder geld een FullHD tv koopt ipv die 4K.

Ergo: gezien het prijsverschil zou ik gewoon voor 4K gaan, ook al gebruik je het op dit moment (nog?) niet
Eens, daarom heb ik een OLED. Ik geef aan dat HDR veel meer impact heeft op het plaatje dat 4K tov FHD. Dus een tv met een goede HDR weergave is het minimale wat je zou moeten kopen als OLED buiten budget is. En LCD’s met goede HDR weergave zijn niet de budgetmodelletjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 26-01-2018 07:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om nog even met mijn 42 inch full HD door te gaan en te sparen voor een mooie OLED. Bedankt mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-10 14:59
Ben me ook aan het oriënteren op een nieuw 4k tv en zit met een vraag.

Hoe is het beeld, als ik op een 4k scherm full hd content kijk?
is het erg belabert? want een normale dvd op full hd daar zie je best wel verschil..

[ Voor 11% gewijzigd door copyer op 27-01-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@copyer ga je eerst eens inlezen in relevante topics & reviews. Start daarna een eigen topic; dan kan je een goede topicstart maken met gerichtere vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 11:02
copyer schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:01:

is het erg belabert? want een normale dvd op full hd daar zie je best wel verschil..
Ziggo Horizon mediabox icm 4k 55 Oled is mooi beeld, was ik ook bang voor, maar gezien en toch echt mooi.(kan natuurlijk beter als er straks 4k mediaboxen komen met 4k content.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Hulleman schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 07:15:
[...]

Eens, daarom heb ik een OLED. Ik geef aan dat HDR veel meer impact heeft op het plaatje dat 4K tov FHD. Dus een tv met een goede HDR weergave is het minimale wat je zou moeten kopen als OLED buiten budget is. En LCD’s met goede HDR weergave zijn niet de budgetmodelletjes.
B6 65 inch staat hier. Beste koop ooit. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
copyer schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:01:

Ligt eraan hoe dicht bij je gaat zitten. Tevens doen de meeste tv's aan upscaling. Dus het valt zat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierr86
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-07 21:08
Volgens mij past een 55" Full HD oled wel in je budget.

Afhankelijk van kijkafstand ga je verschil full hd-4K zelfs niet merken.

Zal wellicht wel moeilijk zijn om nog zo eentje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 16:56

Audi-Arjan

★★★★★

De tv signalen heten wel HD naar zijn dat absoluut niet hoor.

Ik zat in een zelfde situatie. Eigenlijk wilde ik liever een 55” of 60” monitor. Monitoren is zakleijke markt en dus veel te duur.

En FHD tv’s waren door minder aanbod duurder dan 4k tv’s.

Heb uiteindelijk een 60” LG 4k tv genomen met HDR. Was bij de mediamarkt in een aanbiesing nog geen €900,-

Enige nadeel is de 4k upscaler. Als je bron bagger is kan de upscaler er nooit iets moois van maken maar probeert dat wel.

Nu kijk ik overigens voornamelijk films waarvan de bron minimaal 1080p is.
En dan is het beeld super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Dat mensen zo veel hameren op HDR. Ik zie de meerwaarde ervan absoluut niet en met huidige content is het meer marketing als dat je er echt iets aan hebt. (ja heb zelf een oled, 65)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
De meerprijs van 4K is echter ook totaal 0 tegenwoordig, dus ik zou me niet druk maken om de resolutie. Ik zou geen oudere TV halen gezien panelen visueel wel snel vooruitgaan en ze toch al niet heel duur zijn.

Je kan overwegen een oudere FullHD OLED LG TV te halen, 2e hands. Dan kan je wel een leuk koopje vinden

[ Voor 20% gewijzigd door Gamebuster op 28-01-2018 10:25 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-10 22:11
Als je verwacht dat zenders snel 4k gaan uitzenden. Dan kan je nog lang wachten. Meeste zenders zijn redelijk recent ( afgelopen jaren) op echt full hd cameras over gegaan. Deze hebben een lange terug verdien tijd. Dus als ze al 4k gaan uitzenden dan zal het geupscaled zijn. Zelfde wat al jaren met fhd gedaan werd. Kosten van nieuwe camera en apparatuur is heel hoog. Ook moet je met Netflix 4k eens achter je oren krabben. Want haal eens een blu-ray thuis fhd en kijk dezelfde film bij Netflix. Streamen is altijd van lagere kwaliteit. Dus wil je echt genieten van 4k en of hdr. Moet je nog steeds naar een vaste medium gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10 14:54
Gamebuster schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:25:
De meerprijs van 4K is echter ook totaal 0 tegenwoordig, dus ik zou me niet druk maken om de resolutie. Ik zou geen oudere TV halen gezien panelen visueel wel snel vooruitgaan en ze toch al niet heel duur zijn.

Je kan overwegen een oudere FullHD OLED LG TV te halen, 2e hands. Dan kan je wel een leuk koopje vinden
Gewoon TV kijken misschien, maar netflix heeft UHD, nieuwe consoles kan uhd en natuurlijk als je er een pc op aansluit dan kan je ook uhd.

Ligt er maar net aan waarvoor je het wilt gebruiken. Er is wel weinig content. Misschien is het wel handig om een tijdje te wachten tot oled's goedkoper wordt als de huidige nog voldoet.

Ik zou absoluut voor een 4K gaan omdat deze niet veel duurder hoeft te zijn, en je dan in de toekomst profeit van gaat krijgen (stiekem misschien nu ook :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Belangrijk is inderdaad de content die je gaat kijken.

Kijk je relatief veel non-hd zenders (op de kabel heb je die meer dan je denkt, denk aan bbc3 en 4) dan is upscaling van dat beeld naar 4K relatief zwaarder dan van 1080 naar 4K.

Mijn ervaring nu is dat een HD scherm dat een stukje netter/makkelijker (lees scherper beeld) doet dan een 4k scherm. Heeft dan ook weer te maken met de software van leverancier en de een doet dat beter dan de ander, dus wellicht zit ik zelf appels met peren te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:54
SYQ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:18:
Dat mensen zo veel hameren op HDR. Ik zie de meerwaarde ervan absoluut niet en met huidige content is het meer marketing als dat je er echt iets aan hebt. (ja heb zelf een oled, 65)
Ik vind HDR een wereld van verschil. Mogelijk gebruik je geen goede bronnen, voor normale SDR content voegt het natuurlijk niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Janpietertje89 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:05:
[...]

Ik vind HDR een wereld van verschil. Mogelijk gebruik je geen goede bronnen, voor normale SDR content voegt het natuurlijk niets toe.
Og jawel ik heb Netflix 4k, PS4 pro en daarnaast wat hdr content (50gb per film) gedownload maar vind het weinig toevoegen. Waar ik veel meer van geniet, bv tijdens film kijken, is dat zwart echt zwart is maar ook dat 3D icm 4k (oled) geweldig is.

Maar zoals iemand al eerder heeft aangekaart is het zonde als je nu nog een fullhd koopt terwijl 4k nagenoeg standaard is geworden. Of je moet een goede Pioneer Kuro op de kop tikken tweedehands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-10 06:01
Afvragen of je met een FHD in zee moet gaan, is zowat (nee zeg maar helemaal, als jij kwaliteit wil) een gepasseerd station. 4k ontkom je niet aan, en dat heeft misschien voordelen en misschien nadelen. Nadeel dat ik wel 'ns tegenkom is dat SD-materiaal niet leuk eruit ziet op 4k. Voordeel is dat het scherper dan scherp is, met UHD-materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
ilaurensnl schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Gewoon TV kijken misschien, maar netflix heeft UHD, nieuwe consoles kan uhd en natuurlijk als je er een pc op aansluit dan kan je ook uhd.

Ligt er maar net aan waarvoor je het wilt gebruiken. Er is wel weinig content. Misschien is het wel handig om een tijdje te wachten tot oled's goedkoper wordt als de huidige nog voldoet.

Ik zou absoluut voor een 4K gaan omdat deze niet veel duurder hoeft te zijn, en je dan in de toekomst profeit van gaat krijgen (stiekem misschien nu ook :9 ).
Ik denk dat als jij netflix UHD (of game consoles op "UHD") downscale't naar 1080P dat je vrijwel geen verschil ziet met echte 4K. Merk op dat game consoles (xbox one X & PS4 Pro) zelden daadwerkelijk op UHD renderen, en vaak gewoon dynamic resolution gebruiken rondom 1080p-1440p. HDR vind ik veel interessanter.

Ik zeg niet dat er geen verschil is, maar het kan zinnig zijn om gewoon een goede 1080P TV 2e hands te halen als je geld wil besparen

[ Voor 8% gewijzigd door Gamebuster op 29-01-2018 10:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-10 12:58

pro_6or

amateur_60r

Nee, niks.

Waar je evt wel wat aan hebt is een signal met een hogere bitrate, dat zijn bij de meeste aanbieders de 4K abbonementen maar ook daar is nog weinig op te zien, voor nu is de 4K nog overkill.

Je hebt het niet nodig, een huis, een broodrooster een matras, water uit de kraan, dan red je het verder wel.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou me focussen op beeldkwaliteit ipv resolutie. Een mooie HD tv kan veel beter beeld geven dan een slechte 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexx84
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik zou even kijken op plattetv.nl
Heel veel keuze voor 55 inch 4k led tvs zeker rond de 1000 euro
Oled raad ik zeker af voor uw kijkgedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-10 16:10
De LG OLEDBX55 zou wellicht een interessante voor je kunnen zijn. Zit (zonder onderhandelen; lees: Stuur 1 mailtje naar een TV boer met de vraag wat ze met de prijs kunnen doen) net boven de 1000 euro, heeft perfecte zwartwaardes en een prachtig 4k beeld incl. HDR.
Je zult het nu misschien nog niet nodig hebben met een niet-4k netflix abonnement, maar bedenk je eens hoelang je deze televisie in je woonkamer wilt hebben staan. Als dit meer dan 5 jaar is zou ik het serieus overwegen om toch eens naar een 4K (OLED) televisie te kijken.
Wie weet wil je doordat je een 4K tv hebt, juist wel een 4k abonnement bij Netflix (Amazon prime heeft standaard 4k volgens mij ;))

Edit: Ik dacht dat het een topic van Januari 2021 was, dit is meer dan 3 jaar geleden 8)7 Ik verwacht dat de TS inmiddels wel een TV gekocht heeft :P (Of inmiddels alweer bijna toe is aan een nieuwe :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Timmet op 19-03-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37

FeaR

In GoT we trust

Zullen we deze oude koe in de sloot laten? Een topic uit 2018 kicken is niet echt nodig in deze.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.