[XS4ALL] iemand ervaring met NTU->Switch->VM Firewall ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DudeUnit
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-10 23:40
Dag slimme mensen!

Ik (netwerk-amateur) probeer mijn fritzbox uit mijn netwerk te halen en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het direct aansluiten van de internetverbinding op een (Hyper-V) Firewall zoals pf-Sense, Sophos of andere. Dit wil gebruiken als firewall/router met daarachter een wireless AP.

Ik probeer dit te bewerkstelligen met een Procurve 1810G maar ik denk dat ik vastloop op het configeren van VLAN's want ik krijg maar geen WAN-adres toegekend.

Heb van alles gelezen en geprobeerd mbt. tagged/untagged etc maar lukt maar niet :-( Dien ik nog iets te doen met de VLAN ID binnen de Hyper-V virtual switch manager?

Ik heb enkel een internet verbinding van xs4all en gebruik geen tv of telefonie.
In gebruik:
- Procurve 1810G 24p Switch
- (Win10Pro) Hyper-V VM van Sophos XG
- (Win10Pro) Hyper-V VM van pf-Sense
- Intel i350-T4 & onboard Intel i211

Dank alvast voor alle hulp!!

Beste antwoord (via rens-br op 26-01-2018 11:31)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Uit de NTU komt een 802.1q trunk. Internet zit in vlan 6,wat je tagged moet ontvangen. Dan kun je het ook weer tagged doorzetten naar je vm host, of als je host meerdere nic's heeft untagged aanbieden.

Ohja, en je krijgt geen DHCP adres oid, je moet een PPPoE sessie starten.

Eigenlijk staat alle info prima uitgelegd op deze site: http://netwerkje.com/eigen-router (xs4all is technisch identiek aan KPN)

[ Voor 34% gewijzigd door anboni op 25-01-2018 21:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
Uit de NTU komt een 802.1q trunk. Internet zit in vlan 6,wat je tagged moet ontvangen. Dan kun je het ook weer tagged doorzetten naar je vm host, of als je host meerdere nic's heeft untagged aanbieden.

Ohja, en je krijgt geen DHCP adres oid, je moet een PPPoE sessie starten.

Eigenlijk staat alle info prima uitgelegd op deze site: http://netwerkje.com/eigen-router (xs4all is technisch identiek aan KPN)

[ Voor 34% gewijzigd door anboni op 25-01-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DudeUnit
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-10 23:40
Dank anboni,

die stappen had ik allemaal gevolgd maar na nog eens lezen (en volgens mij hetzelfde gedaan te hebben) is het gelukt (NTU->1810G->Sophos XG->LAN)! Alleen geen ipv6.
Ik zal proberen de config te verduidelijken in een latere post voor wie nog meer deze betaalbare switch heeft liggen en het wil proberen.

Grtz