Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoog verbruik stadswarmte en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-11 12:36
Beste mede tweakers,

Sinds 2 maanden heb ik mijn nieuwbouw appartement betrokken, waar ik vloerverwarming heb in alle ruimtes.
Bij de oplevering van het appartement werd verteld dat een appartement van 65m2 met de huidige isolatiemaatregelen ongeveer 18-20GJ aan stadswarmte per jaar verbruikt.

Inmiddels ben ik er 2 maanden woonachtig en staat de teller al op 9GJ. Voor mijn gevoel gaat er dus ergens iets fout. Ik heb contact gehad met Nuon (deze hebben het alleenrecht op het leveren van stadswarmte hier in Almere) en volgens hun is er niks aan de hand en is dit verbruik normaal. Ik snap dat Nuon dit zegt, want die willen natuurlijk maximaal aan mij verdienen, dus ik vertrouw hun uitspraak niet helemaal.
Ter vergelijking heb ik bij een vriend gekeken welke sinds 8 maanden ook een nieuwbouwwoning heeft, alleen dan een rijtjeshuis en veel meer m2 die verwarmd moeten worden. In de 8 maanden dat hij er woont heeft hij 13GJ aan stadswarmte verbruikt. Het lijkt mij dus dat er ergens iets fout gaat bij mij.

Aangezien ik niet heel lang en warm douche lijkt het mij dat de enige mogelijk oorzaak van het hoge verbruik de vloerverwarming moet zijn. Hier zijn al sinds oplevering problemen mee, voornamelijk met het feit dat de vloerverwarming niet warm wil worden. In de woonkamer wordt de temperatuur niet hoger dan 20.5 graden, hoe warm je hem ook zet. Er is tot tweemaal toe een installateur langgewenst die de aanvoerende thermostaat hoger heeft gezet, maar zonder resultaat. Verder kan hij geen gebreken vinden en functioneert de vloerverwarming normaal zegt hij.

Voor mijn gevoel is de vloerverwarming niet goed afgesteld/werkt deze niet goed, waardoor mogelijk ook het hoge verbruik ontstaat. Echter heb ik niet zoveel verstand van deze installaties, ondanks dat ik de afgelopen dagen druk bezig ben met informatie vergaren van dit forum. Allereerst maar even een foto van de huidige situatie:

Huidige situatie

Huidige situatie 1

In totaal zijn er 5 groepen/lussen aangebracht in het appartement. Op het moment dat de foto is genomen stond de Nest thermostaat in de woonkamer ingesteld op 20 graden en dit was het ook daadwerkelijk de temperatuur in de woonkamer volgens de Nest. Ik heb het idee dat de installatie niet draaide op het moment dat de foto werd genomen, want de leidingen waren niet echt warm en beide thermostaten gaven aan dat het water 20 graden was.

Is er iemand die aan de hand van het bovenstaande verhaal en de bijgevoegde foto's wellicht tips/suggesties heeft?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Alvast ontzettend bedankt.

Groetjes,

Robin

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik had in het huis van m'n moeder iets vergelijkbaars. Hoog gebruik terwijl er amper warmte gevraagd werd. Uiteindelijk bleek een klep op de verdeler niet goed, waardoor er continu heet water door het systeem liep.
Wat je kan doen is even je thermostaat op 5 zetten ofzo, en dan kijken/luisteren of er nog steeds water door je systeem loopt. Als je water hoort stromen (vanuit de warmtecentrale) zit er iets fout.

En als ik je foto zo zie, staat je retour-thermostaat (RTL, retour limiter) op 4? Dat betekend dat je warme water bijna linea recta weer terug gaat naar je warmtecentrale. Voel eens aan de retourleiding, hoe heet is deze?

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 25-01-2018 18:07 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:51
Het schijnt dat nieuwe huizen vaak nog wat bouwvocht moeten verdampen, dat kost wat extra energie.

Heb je je verbruik al met graaddagen geextrapoleerd? Waar kom je dan op uit?
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:01:
Ik had in het huis van m'n moeder iets vergelijkbaars. Hoog gebruik terwijl er amper warmte gevraagd werd. Uiteindelijk bleek een klep op de verdeler niet goed, waardoor er continu heet water door het systeem liep.
Wat je kan doen is even je thermostaat op 5 zetten ofzo, en dan kijken/luisteren of er nog steeds water door je systeem loopt. Als je water hoort stromen (vanuit de warmtecentrale) zit er iets fout.

En als ik je foto zo zie, staat je retour-thermostaat (RTL, retour limiter) op 4? Dat betekend dat je warme water bijna linea recta weer terug gaat naar je warmtecentrale. Voel eens aan de retourleiding, hoe heet is deze?
Ik zal de Nest even op 5 graden zetten, kijken wat hij dan doet.
Bedankt voor je reactie!
busscherski schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:03:
Het schijnt dat nieuwe huizen vaak nog wat bouwvocht moeten verdampen, dat kost wat extra energie.

Heb je je verbruik al met graaddagen geextrapoleerd? Waar kom je dan op uit?
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik ben die site wel al eerder tegen gekomen en wilde nog uitzoeken wat het inhoud.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Je hebt net 2 van de 4 stookmaanden gehad... Dus het lijkt me idd niet onrealistisch dat je de helft van je geschatte jaarlijkse energieverbruik bereikt hebt.

• YellowCab
mcDavid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:17:
Je hebt net 2 van de 4 stookmaanden gehad... Dus het lijkt me idd niet onrealistisch dat je de helft van je geschatte jaarlijkse energieverbruik bereikt hebt.
Maar zou dat zo een hoog verbruik verklaren?
Echt stoken doen we niet, want hij komt toch niet hoger als 20.5 graden.
De thermostaat staat dus standaard op 20 graden ingesteld, snachts en bij afwezigheid gaat hij terug naar 19 graden.

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:03
Hoe wordt eigenlijk het "verbruik" gemeten van de stadswarmte ? In principe heb minimaal 3 metingen nodig : aanvoer temp, retour temp, en het debiet. Het geleverde vermogen is dan (Ta-Tr)*debiet. Het verbruik is dan vermogen*tijd. Kan hier iets mislopen ?

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:01:

Ik heb de Nest even op de minimale stand gezet en deze even met rust gelaten. Nu ongeveer 20 minuten luister hoor ik de Wilo pomp water rondpompen. Ook voel ik bij zowel de aanvoerende als de afvoerende leidingen trillingen, wat dus inhoud dat er water door wordt gepompt. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is, aangezien de temperatuur op de Nest ingesteld staat op 9 graden en hij 20.5 graden meet?

Ik had je aanvulling even over het hoofd gezien. Het klopt dat de RTL op 4 staat, dit heeft het installatie bedrijf zo ingesteld. De retour leiding is even lauw als de aanvoer leiding. Beide thermostaten geven 20 graden aan.

• Microkid

Microkid

Smile

RP6conrad schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:29:
Hoe wordt eigenlijk het "verbruik" gemeten van de stadswarmte ? In principe heb minimaal 3 metingen nodig : aanvoer temp, retour temp, en het debiet. Het geleverde vermogen is dan (Ta-Tr)*debiet. Het verbruik is dan vermogen*tijd. Kan hier iets mislopen ?
Volgens mij gaat dit op afgenomen liters en temperatuur.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• YellowCab
RP6conrad schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:29:
Dat durf ik je echt niet te vertellen. Ik heb een warmwaterbox (AquaHeat Station)hangen en deze heeft een meter welke het aantal GJ aangeeft. Hoe hij dat berekend zou ik je echt niet durven te vertellen,

• Microkid

Microkid

Smile

YellowCab schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:33:
[...]
Ik had je aanvulling even over het hoofd gezien. Het klopt dat de RTL op 4 staat, dit heeft het installatie bedrijf zo ingesteld. De retour leiding is even lauw als de aanvoer leiding. Beide thermostaten geven 20 graden aan.
Aanvoerleiding is lauw? Dat hoort niet. Die moet zeker 40 graden zijn. Lijkt mij bijna alsof er geen doorstroming is. Ik zie ook nog een regelklep op de aanvoerleiding. Wellicht gaat deze niet open? Of is het kabeltje niet goed aangesloten?

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 25-01-2018 18:38 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

ik snap eigenlijk totaal niet wat dat rtl ventiel erop moet. die verwacht je in een normale opstelling daar helemaal niet aangezien je ingaand de temp regelt met een thermostaat knop.

wellicht heeft dit met stadsverwarming te maken maar normaal zit die er niet.

als deze dicht loopt en ervanuitgaande dat de verbinding tussen de bovenbalk open is en geen inregelventiel dan stroom dus het koude water uit de vloer weer doodleuk terug te vloer in

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 25-01-2018 18:37 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Ray schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:35:
ik snap eigenlijk totaal niet wat dat rtl ventiel erop moet. die verwacht je in een normale opstelling daar helemaal niet aangezien je ingaand de temp regelt met een thermostaat knop.

wellicht heeft dit met stadsverwarming te maken maar normaal zit die er niet
Bij stadsverwarming is een RTL ventiel vaak verplicht (hier ook), aangezien men de retourtemperatuur graag op een bepaalde waarde wil hebben. In de aansluitvoorwaarden van m'n moeders huis staat bijv. dat de retour onder de 30 graden moet liggen.

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:35:
[...]

Aanvoerleiding is lauw? Dat hoort niet. Die moet zeker 40 graden zijn. Lijkt mij bijna alsof er geen doorstroming is. Ik zie ook nog een regelklep op de aanvoerleiding. Wellicht gaat deze niet open? Of is het kabeltje niet goed aangesloten?
Alle leidingen zijn lauw. De leidingen die de vloer ingaan zijn ook allemaal lauw en even warm, zowel aanvoerend als afvoerend. Is het een idee om de Nest even op 25 graden te zetten bijvoorbeeld, kijken of hij dan vraagt om warm water en de leidingen warm worden?

Het kabeltje lijkt goed aangesloten te zijn. verder brand er geen lampje of iets degelijks, dus ik heb geen idee hoe ik kan zien dat die aan staat.

• Microkid

Microkid

Smile

YellowCab schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:43:
[...]

Alle leidingen zijn lauw. De leidingen die de vloer ingaan zijn ook allemaal lauw en even warm, zowel aanvoerend als afvoerend. Is het een idee om de Nest even op 25 graden te zetten bijvoorbeeld, kijken of hij dan vraagt om warm water en de leidingen warm worden?
Zeker! Alles proberen om te zien of er uberhaupt warm water wordt aangevoerd.

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:45:
[...]

Zeker! Alles proberen om te zien of er uberhaupt warm water wordt aangevoerd.
Hij staat op 25 graden en geeft aan de boel op te warmen. Ik zal over een minuut of 30 weer even kijken of de leidingen warmer zijn geworden.

Wat raad jij aan met betrekking tot de RTL thermostaat? Als ik het goed begrijp staat deze nu zo hoog dat het water eigenlijk direct (lees: warm) weer terug gaat? Is het dan beter om hem op 2 of 3 te zetten, zodat het warme water langer in de leidingen blijft zitten en er dus minder 'vers' warm water nodig is om de boel weer opnieuw te verwarmen?

• Microkid

Microkid

Smile

Voel straks eerst eens of de aanvoer warm wordt (en dat hoeft niet na 30 minuten, dat voel je na een paar minuten al). Zo ja, dan ook voelen wat de retour doet (hier moet je wel wat langer op wachten, aangezien het water eerst door de vloer heen moet). De retour zou lauw moeten blijven. Anders de RTL wat lager zetten, zodat het water langer in je vloer blijft voordat het retour gaat naar de stadswarmte. Dan wordt er alleen maar wat warm water bijgemengd om op temperatuur te blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 25-01-2018 18:52 ]

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:51:
Voel straks eerst eens of de aanvoer warm wordt (en dat hoeft niet na 30 minuten, dat voel je na een paar minuten al). Zo ja, dan ook voelen wat de retour doet (hier moet je wel wat langer op wachten, aangezien het water eerst door de vloer heen moet). De retour zou lauw moeten blijven. Anders de RTL wat lager zetten, zodat het water langer in je vloer blijft voordat het retour gaat naar de stadswarmte. Dan wordt er alleen maar wat warm water bijgemengd om op temperatuur te blijven.
Ik heb even gevoeld. De aanvoer leiding wordt nu inderdaad warm. De regelklep op de aanvoerleiding is nu ook op een andere stand gesprongen zie ik, dus die werkt ook goed.

De onderste metalen balk met leidingen begint warm te worden. De leidingen zijn daar ook warmer. Dit zijn dan dus de aanvoerende leidingen. De retour leidingen zijn nog even lauw als net, maar dat zal nog wat tijd nodig hebben dan.

Ik zal je zo even een update geven of de retour leidingen ook warm(er) zijn.

• Microkid

Microkid

Smile

Ok, dat werkt dus. Dan even afwachten of er heet water retour gaat, of lauw. :)

• Ray

Ray

ik zou de rtl juist niet lager zetten want dan krijg je dus meer koud water in de vloer omdat dit niet weg kan.

dwz ervanuit gaande dat het 'ding' in de bovenbalk een open verbinding is met enkel een terugslag klep

zet je de rtl lager kan het koude water dus niet weg en gaat weer de vloer in ipv dat warm water toegevoegd wordt

als het echt niet lekker warm wordt zou ik hem zelfs op 5 zetten en kijken of dan de kamertemp wel gehaald wordt....

• YellowCab
Ray schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:10:
ik zou de rtl juist niet lager zetten want dan krijg je dus meer koud water in de vloer omdat dit niet weg kan.

dwz ervanuit gaande dat het 'ding' in de bovenbalk een open verbinding is met enkel een terugslag klep

zet je de rtl lager kan het koude water dus niet weg en gaat weer de vloer in ipv dat warm water toegevoegd wordt

als het echt niet lekker warm wordt zou ik hem zelfs op 5 zetten en kijken of dan de kamertemp wel gehaald wordt....
Maar krijg je dan niet dat er constant nieuw warm water wordt gevraagd en het verbruik enkel omhoog gaat?

• Ray

Ray

YellowCab schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:14:
[...]

Maar krijg je dan niet dat er constant nieuw warm water wordt gevraagd en het verbruik enkel omhoog gaat?
ik weet niet hoe jou systeem het verbruik meet, ergo dus rekening houdt met de retour temp

maar goed als het op deze manier niet warmer wordt moet er dus meer energie de vloer in. Dus je moet of de toevoer temp verhogen of het debiet (pomp sneller laten draaien) dus ook meer warm water vragen

als je enkel afgekoeld water rond blijft pompen wordt het nog kouder en de vloer nooit warm genoeg voor de ruimte

laat ik het zo stellen dat toen mijn vv niet goed afgesteld was, dus te weinig warme toevoer, het veel meer verbruikte dan nu dat wel goed is

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 25-01-2018 19:17 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Ray schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:10:

Nee. Zoals ik al eerder aangaf, bij stadswarmte moet de retour vaak op een bepaalde temp zitten. Daarnaast gebruik je het RTL ventiel om een bepaalde delta-T te halen. Vaak staat bij vloerverwarming de RTL op ong 10 graden lager dan de aanvoer.
Als je hem op 5 zet, zal hij bijna altijd open staan en loopt je warm water meteen weg.

• Ray

Ray

@Microkid dan is het dus zaak de delta T af te lezen van de meters. Als die niet gehaald wordt na een poosje draaien dan zorgen dat dit wel het geval wordt. dus of aanvoer omhoog of rtl aanpassen lijkt me

overigens lijkt met dit een (z) ltv installatie dan vindt ik een DT van 10 nog aardig hoog. ik zou eerder op 5 inzetten dan

snap overigens in een z-ltv ook die brug in de bovenbalk niet mocht die open zijn. Je verwacht daar dan een inregelventiel (die bijna dicht staat)

maar wellicht heeft dat ook weer met de stadsverwarming te maken ???

edit. of komt er juist wel 80 a 90 graden binnen en moet er juist gemend worden ?

dan zou de aanvoer voor de thermostaat echt flink heet moeten zijn. is dat ook het geval ?

[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 25-01-2018 19:23 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Ray schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:19:
overigens lijkt met dit een (z) ltv installatie dan vindt ik een DT van 10 nog aardig hoog. ik zou eerder op 5 inzetten dan
ja, ergens tussen 5 en 10 is prima :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
YellowCab schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:23:
[...]

Maar zou dat zo een hoog verbruik verklaren?
Echt stoken doen we niet, want hij komt toch niet hoger als 20.5 graden.
De thermostaat staat dus standaard op 20 graden ingesteld, snachts en bij afwezigheid gaat hij terug naar 19 graden.
Als je verwarming aan staat stook je, als die uitstaat niet. De ingestelde temperatuur doet daarbij niet ter zake, behalve dat je met een lagere temperatuur minder lang of minder vaak zal hoeven stoken.

Maar feit is gewoon zodat je het leeuwendeel van je warmte-energie in de wintermaanden opmaakt. Dat je in december en januari bijna de helft van je jaarverbruik er doorheen jaagt is op zich niet heel extreem.

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:00:
Ok, dat werkt dus. Dan even afwachten of er heet water retour gaat, of lauw. :)
Het is nu een uur geleden dat ik de Nest heb opgehoogd.
De bovenste leiding is echt bloedheet, die kun je nog geen 2 seconden vasthouden.

Dan heb je de onderste verdeel unit, dus het gedeelte wat de vloer ingaat, daar staat de thermostaat op 30 graden. De retour unit is nu warmer als voorheen en daar staat de thermostaat op 25 graden.

In het uur tijd dat de vloerverwarming aan heeft gestaan is het GJ verbruik van 9.027 naar 9.054GJ versprongen.

• YellowCab
De delta temp is nu dus ongeveer 5 graden. Het is mogelijk dat de teruggave nog warmer wordt als ik langer wacht.

Een ideale delta temp zit dus ergens tussen de 5 en 10 graden als ik het goed begrijp? En dit houd dan in dat het retour water maximaal 5 tot 10 graden afgekoeld mag zijn? Zolang het water niet binnen die range zit blijft het circuleren en wordt er geen nieuw warm water gevraagd, klopt dat?

• Microkid

Microkid

Smile

Bijna. De RTL bepaalt wanneer het water retour gaat naar je warmteleverancier. Helaas werkt de jouwe met getallen en niet met temperatuur. Maar stel dat je hem op 30 graden kan zetten, dan blijft het water circuleren totdat het onder de 30 komt. Dan gaat er een deel retour naar de warmteleverancier en wordt er nieuw heet water toegevoegd. Enz .
Zo te zien "lek" je in elk geval geen warm water. Dan kan ik het alleen maar eens zijn met de andere tweakers dat je in de winter het merendeel van je Gigajoules gebruikt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je al bij je buren geinformeerd hoe het verbruik bij hun ligt? Vraag 3 buren die ongeveer hetzelfde leefpatroon hebben.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ter vergelijking: hier in de wintermaanden verbruiken we ongeveer 1GJ per week om de begane grond (45m2) warm te houden. Buiten het stookseizoen verbruiken we 1GJ per maand voor warm water.

• YellowCab
Microkid schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:04:
Bijna. De RTL bepaalt wanneer het water retour gaat naar je warmteleverancier. Helaas werkt de jouwe met getallen en niet met temperatuur. Maar stel dat je hem op 30 graden kan zetten, dan blijft het water circuleren totdat het onder de 30 komt. Dan gaat er een deel retour naar de warmteleverancier en wordt er nieuw heet water toegevoegd. Enz .
Zo te zien "lek" je in elk geval geen warm water. Dan kan ik het alleen maar eens zijn met de andere tweakers dat je in de winter het merendeel van je Gigajoules gebruikt.
Is een RTL van rond de 25 graden een goede instelling als de aanvoer rond de 30 graden zit?
Verder wil ik je ontzettend bedanken voor je hulp en het meedenken!

Wel vraag ik mij af hoe het kan dat de warmtepomp blijft draaien op het moment dat ik de Nest op 5 graden zet. Zou deze dan niet moeten stoppen? Is draait hij incidenteel om de circulatie op gang te houden/verstopping te voorkomen?
Wolly schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:06:
Heb je al bij je buren geinformeerd hoe het verbruik bij hun ligt? Vraag 3 buren die ongeveer hetzelfde leefpatroon hebben.
Jazeker. We hebben allemaal een soortgelijk gebruik. Dus of het is een normaal verbruik of er is overal iets fout gegaan. (iedereen heeft dezelfde installatie namelijk).
GioStyle schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:08:
Ter vergelijking: hier in de wintermaanden verbruiken we ongeveer 1GJ per week om de begane grond (45m2) warm te houden. Buiten het stookseizoen verbruiken we 1GJ per maand voor warm water.
Misschien is het ook wel te vroeg om conclusies te trekken en moet ik gewoon wat langer afwachten. Alleen wil ik een torenhoge rekening voorkomen :P

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
YellowCab schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:20:

Misschien is het ook wel te vroeg om conclusies te trekken en moet ik gewoon wat langer afwachten. Alleen wil ik een torenhoge rekening voorkomen :P
Ik zou het inderdaad wel goed in de gaten houden, maar tot nu toe is je verbruik niet echt extreem te noemen.

De kosten van stadsverwarming hier: vastrecht (€300) en huur warmtewisselaar (€170), samen goed voor €470 per jaar. Het verbruik van 25GJ is ongeveer €600.

offtopic:
Ja, ik weet het.. Vastrecht en huur zijn belachelijk hoog...

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:42
Ik ben technisch niet genoeg op de hoogte om je te helpen maar kan je wel een vergelijk bieden.

Eenpersoons huishouden. Tussenwoning, +/- 100m2 met vloer-verwarming op de begane grond (45 m2) gevoed door stadsverwarming. Ik neem minstens eenmaal per week een douche of bad en dan lang en heet. De laatste jaren werk ik steeds meer thuis, voor mijn comfort staat de verwarming daarom 24u per dag op 20C.
Mijn verbruik sinds aanleg van de vloerverwarming is gemiddeld 18,.06 GJ per jaar.

18 tot 20 GJ voor een appartement lijkt me dan ook vrij hoog, of zit je op de bovenste laag op een hoek?

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:53
Ik vind het ook wel wat hoog, ik woon in een 64m2 appartement (jaren 80 , bovenste verdieping), en heb vanaf juli tot vandaag maar 8.6GJ verstookt.
offtopic:
@GioStyle Hier is de huur van de afleverset nog duurder, 532 incl vastrecht, boeven zijn het

[ Voor 28% gewijzigd door 1337aldi op 25-01-2018 20:50 ]

• YellowCab
GioStyle schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:29:
[...]

Ik zou het inderdaad wel goed in de gaten houden, maar tot nu toe is je verbruik niet echt extreem te noemen.

De kosten van stadsverwarming hier: vastrecht (€300) en huur warmtewisselaar (€170), samen goed voor €470 per jaar. Het verbruik van 25GJ is ongeveer €600.

offtopic:
Ja, ik weet het.. Vastrecht en huur zijn belachelijk hoog...
Bizar inderdaad die kosten. Ik noteer sowieso elke maand de standen van alles en houd dat bij.
Dronium schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:31:
Ik ben technisch niet genoeg op de hoogte om je te helpen maar kan je wel een vergelijk bieden.

Eenpersoons huishouden. Tussenwoning, +/- 100m2 met vloer-verwarming op de begane grond (45 m2) gevoed door stadsverwarming. Ik neem minstens eenmaal per week een douche of bad en dan lang en heet. De laatste jaren werk ik steeds meer thuis, voor mijn comfort staat de verwarming daarom 24u per dag op 20C.
Mijn verbruik sinds aanleg van de vloerverwarming is gemiddeld 18,.06 GJ per jaar.

18 tot 20 GJ voor een appartement lijkt me dan ook vrij hoog, of zit je op de bovenste laag op een hoek?
Hmm dat valt reuze mee. Apart dat het bij mij dan zo hoog is. Dan gaat er wellicht toch iets fout. Nee ik zit op de eerste verdieping met appartementen naast mij en boven mij. Onder mij zit op het moment nog niks (staat leeg), dus daar wordt ook niet gestookt.
1337aldi schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:45:
Ik vind het ook wel wat hoog, ik woon in een 64m2 appartement (jaren 80 , bovenste verdieping), en heb vanaf juli tot vandaag maar 8.6GJ verstookt.
offtopic:
@GioStyle Hier is de huur van de afleverset nog duurder, 532 incl vastrecht, boeven zijn het
Waar zouden die verschillen dan vandaan komen. Als de vloerverwarming goed werkt zou het wellicht ook aan de warmtebox zelf kunnen liggen misschien?

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:13
YellowCab schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:09:

Onder mij zit op het moment nog niks (staat leeg), dus daar wordt ook niet gestookt.
En daar zit natuurlijk ook een gedeelte van het probleem, je vloer wordt nu dus ook niet van onder verwarmd en verliest erg veel koude als er beneden niet gestookt wordt.
Wat ook al eerder is vermeld is dat het een nieuwbouw appartement is en dat er nog veel bouwvocht in zit, dit kan wel een tijdje duren voordat dat eruit is.
Pagina: 1