Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Dag allemaal,

Wellicht zien jullie nog iets wat ik over het hoofd heb gezien.
Een aantal servers en werkstations moest overgedragen worden.
Doel was onder meer de Microsoft licenties te verwijderen en de rest van de installatie (en data) as-is te laten.

Mocht ik nog wat missen dan hoor ik het graag.

Server/Werkstation licentie & activatie verwijderen [CMD prompt in elevated mode]
code:
1
2
3
4
slmgr /dlv
slmgr /upk
slmgr /cpky
slmgr /rearm

Server/Werkstation licentie verwijderen & activatie behouden [CMD prompt in elevated mode]
code:
1
slmgr -cpky

Office licentie verwijderen & activatie behouen [regedit]
Voor verschillende versies staat het in verschillende paden. Even zoeken in de registry.
code:
1
2
3
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Office\14.0\Registration\{....}]
"ProductID"=""
"DigitalProductID"=hex:

[ Voor 54% gewijzigd door kwakzalver op 26-01-2018 12:21 . Reden: update code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 15:10
Wat is de vraag ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Ik weet natuurlijk niet precies wat je overdragen bedoeld, is dat aan een andere afdeling, aan een ander bedrijf omdat ze verkocht zijn.... Als je de machines verkocht hebt aan andere partijen zou ik altijd de schijf secure erasen en dan als er een OEM licentie bij zat bij aanschaf een schone installatie doen met deze licentie, zat er bij aanschaf geen licentie bij dan gewoon leeg opleveren.

Maar in de basis:

OEM licenties kun je gewoon laten voor wat ze zijn. Deze verhuizen mee met de hardware en kan / mag je dus ook niet hergebruiken op andere hardware. zowel /upk als /cpky hebben hier dus niet veel nut bij een overdracht aan een andere partij.

Retail licenties kun je doorverkopen met het systeem, gebruik inderdaad /upk als je dit niet wil. /cpky is eigenlijk alleen om de key te verbergen in het register voor bijv malware. Bij doorverkoop zou ik deze niet gebruiken, want daarna kan de gebruiker niet meer herinstalleren voor zover ik weet, tenzij je hem de key op papier erbij geeft. Als je een geactiveerd systeem met retail key doorverkoopt is /cpky eigenlijk een beetje verbodig, je mag namelijk de key die je verbergt zelf toch niet meer hergebruiken.

Volume licenties mag je alleen overdragen / doorverkopen in de originele aantallen zoals aangeschaft in de originele overeenkomst met MS, deze licenties mag je niet splitsen. /UPK zou hier de standaard handeling zijn tenzij je dus ook al je licenties overdraagt. /cpky zal in veel gevallen een non-compliant zijn wanneer je niet alle licenties overdraagt en dus in de regel niet handig zijn om te gebruiken.

Voor Office idem bij de verschillende licentie vormen, je manier om de activatie te verwijderen is in ieder geval correct.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 27-01-2018 09:50 ]