Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManchurianC
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 15:18
Mijn vraag

Beste tweakers,

Ik heb thuis een netwerk aangelegd waardoor ik mijn meeste apparatuur bekabeld heb verbonden met het netwerk en met het internet. Ik heb momenteel de volgende setup:

In de meterkast hangt mijn ziggo Ubee router, deze heb ik door Ziggo in bridge modus laten zetten.

Hierachter hangt mijn eigen router, een Netgear WNDR3700 v2. Verderop in het netwerk heb ik (naast enkele switches) eenzelfde Netgear WNDR3700 v5 in AP modus hangen om het WIFI netwerk een boost te geven in het huis.

Ik heb me laatst ingelezen in de update cyclus van mijn beide routers en kwam er achter dat ze al enige tijd end of life zijn en zeker geen updates meer ontvangen.

Ik heb hierover twee vragen, waarvan de tweede vraag bedoeld is voor het componenten aankoopadvies.

1. Is het erg dat er geen updates meer komen voor mijn routers? Zijn er in de tussentijd risico’s opgedoken waardoor ik risico’s loop?
2. Als ik de routers wil vervangen, wat zouden goede vervangers zijn? Zou ik dan beter weer een tweede router als AP kunnen gebruiken of is een dedicated AP dan makkelijker?

Ik wil tussen de € 100,- en € 200,- uitgeven (per router), maar als het goedkoper kan is dat altijd mooi. Een ‘vereiste’ is een 5Ghz netwerk en multi user MIMO.

Mijn Ziggo abonnement levert een max snelheid van 200 Mbps. De meeste apparatuur kan bekabeld voldoende snelheid halen, het gaan om de laptops en tablets die Netflix in Full-HD kunnen streamen.

Kunnen jullie mij adviseren hierover? Alvast bedankt voor de moeite!

Relevante software en hardware die ik gebruik
NVT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een scan gedaan bij de pricewatch, maar ik ben bang iets over het hoofd te zien.

Beste antwoord (via ManchurianC op 21-02-2018 12:00)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Op de v5 kan DDWRT niet en de v2 alleen als die niet voorbij een bepaalde versie geüpdatet is.

Ik ben zelf heel tevreden van mijn Ubiquiti access points, en zou je dat ook aanbevelen, maar dan moet er nog een router (die hoeft dan geen wifi) bij en heb je eventueel ook een switch nodig afhankelijk van hoeveel ethernetpoorten je gebruikt.

Hieronder een vrij goedkoop voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi US-8€ 93,25€ 93,25
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,-€ 148,-
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 46,31€ 46,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,56

Je kan met de router en switch elk één AP voeden met PoE (je moet de Edgerouter X wel voeden met de PoE injector die met een AP meegeleverd wordt, en op de router dan PoE voor eth4 op passthrough zetten, de voedingsadapter meegeleverd met de Edgerouter X zelf is te zwak om router en AP te voeden).

Voordeel is dan dat je vrijer bent in waar je de access points plaatst, terwijl je routers nu moeten staan waar al je kabels samen komen (ik weet niet of je van allebei de netwerkpoorten gebruikt of niet). En nog een voordeel is dat dit semi professionele apparatuur is, die lang ondersteund wordt. Een update voor Krack had Ubiquiti meteen klaar staan bv. Beetje overkill wel, maar nog binnen budget :).

Ubiquiti apparatuur (de AP's en switch toch) werkt met een controllersoftware voor de configuratie die je op een computer moet draaien, maar die moet alleen in bepaalde gevallen continu aan staan, meestal dus alleen bij installatie of voor het upgraden van firmware. Ik zeg er ook eerlijk bij dat er iets meer configuratie bij komt kijken dan bij een doorsnee systeem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

Kijk eens naar de mogelijkheid om er ddwrt oid op te zetten i.p.v. de netgear firmware.
Dan kan je nog wel een paar jaartjes vooruit met je huidige hardware.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Op de v5 kan DDWRT niet en de v2 alleen als die niet voorbij een bepaalde versie geüpdatet is.

Ik ben zelf heel tevreden van mijn Ubiquiti access points, en zou je dat ook aanbevelen, maar dan moet er nog een router (die hoeft dan geen wifi) bij en heb je eventueel ook een switch nodig afhankelijk van hoeveel ethernetpoorten je gebruikt.

Hieronder een vrij goedkoop voorbeeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi US-8€ 93,25€ 93,25
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,-€ 148,-
1Ubiquiti EdgeRouter X€ 46,31€ 46,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,56

Je kan met de router en switch elk één AP voeden met PoE (je moet de Edgerouter X wel voeden met de PoE injector die met een AP meegeleverd wordt, en op de router dan PoE voor eth4 op passthrough zetten, de voedingsadapter meegeleverd met de Edgerouter X zelf is te zwak om router en AP te voeden).

Voordeel is dan dat je vrijer bent in waar je de access points plaatst, terwijl je routers nu moeten staan waar al je kabels samen komen (ik weet niet of je van allebei de netwerkpoorten gebruikt of niet). En nog een voordeel is dat dit semi professionele apparatuur is, die lang ondersteund wordt. Een update voor Krack had Ubiquiti meteen klaar staan bv. Beetje overkill wel, maar nog binnen budget :).

Ubiquiti apparatuur (de AP's en switch toch) werkt met een controllersoftware voor de configuratie die je op een computer moet draaien, maar die moet alleen in bepaalde gevallen continu aan staan, meestal dus alleen bij installatie of voor het upgraden van firmware. Ik zeg er ook eerlijk bij dat er iets meer configuratie bij komt kijken dan bij een doorsnee systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:24

Ravefiend

Carpe diem!

Heb zelf ook zo'n WNDR3700 v2 en heb daar vooralsnog OpenWrt op draaien, maar dan wel een outdated version. Mijn advies: zet er LEDE v17.01.4 op en dan heb je al de laatste security fixes.

https://lede-project.org/playground/wndr3700
OpenWrt - Build for WNDR3700/WNDR3800
OpenWrt - Working on Netgear WNDR3700v5

Bij mij draait 'ie al jaren zonder problemen dus heb nog geen goeie reden gevonden om geld uit te geven om 'em te vervangen. :+

[ Voor 42% gewijzigd door Ravefiend op 25-01-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManchurianC
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 15:18
Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ben altijd tevreden geweest met de routers, maar het is net alsof ze weten dat ik er aan denk ze te vervangen. Ze beginnen te haperen nu en knallen de verbinding er soms even uit op alle apparaten.

Ondanks de genoemde manieren om de software via 3rd party up to date te maken kies ik er toch voor om het systeem te vervangen.

MacPoedel, bedankt voor de optie voor PoE, maar ik heb op de huidige router lokaties zowel ethernet (door de kruipruimte) als stroom voorhanden. Ik heb nu een wifi punt bij de voordeur en een in de woonkamer. De afstand tussen deze punten is ongeveer 20 meter en er zitten enkele muren tussen. Ik heb de router en AP hetzelfde SSID gegeven. Ik ga er van uit dat ik op t snijvlak van beide 'zenders' een probleem kan hebben als de apparatuur switcht tussen punten.

Zou in dit geval een mesh netwerk een optie kunnen zijn? Of zitten daar nadelen aan?

Is het voordeliger om een router (in de meterkast) te plaatsen en een AP in de woonkamer? Of is t net zo voordelig en handig om een tweede router in de woonkamer te plaatsen in AP modus?

Ik heb in t netwerk drie netgear prosafe gigabit plus gs105e geplaatst en alle apparatuur zit zo veel mogelijk aan t gigabit netwerk gekoppeld.

De router in de woonkamer gebruikt een van de vijf poorten van een switch. Ik heb nog een poort van deze router in gebruik om één apparaat bedraad te koppelen (eigenlijk heb ik dus één poort te weinig in de woonkamer op de switch). Mijn voorkeur zou zijn om in de woonkamer dus in ieder geval nog een extra poort te hebben op de nieuwe router of AP.

Nogmaals bedankt voor de hulp tot dusver. Alle ideeën zijn welkom!

EDIT:
Ik zit er aan te denken om de router in de woonkamer te plaatsen, dit is alleen wel een 20 meter bij de ziggo router (in bridge modus) vandaan. Zou dat nog problemen geven?

[ Voor 5% gewijzigd door ManchurianC op 01-02-2018 17:07 . Reden: extra vraag toegevoegd ]