Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verlichting zoals Hue met een Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• arnoutvkooten
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-10 07:41
Ik wil mezelf graag verdiepen in domotica en zou daarmee graag beginnen met verlichting. Nu vind ik het gaaf om bepaalde scenes voor te programmeren die op een bepaalde tijd uitgevoerd worden en evt. ook op stemcomando in gang gezet worden (via Google Home).

Nu is Philips Hue natuurlijk de makkelijke weg. Maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een Raspberry Pi met een z-wave stick en geschikte lampen te gebruiken om ongeveer hetzelfde te maken? Dat lijkt mij namelijk leerzamer. Ik zou het later graag uit willen breiden met buttons die bepaalde verlichtingscenes in gang zetten en apparaten aan kunnen zetten met een slimme stekker.

Ik heb dus al een Google Home speaker waarmee ik mijn chromecast aanstuur. Wat raden jullie me aan om eens naar te kijken? Of is het werken via een bridge zoals die van Hue onvermijdelijk om het mooi te laten werken?

Alvast bedankt voor jullie tips en aanbevelingen!

Alle reacties

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Domoticz is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing voor Rasberry domotica. Daar zou je dan een z-wave stick en/of 433mhz controller (tip: RFLINK) aan kunnen hangen. Of ga via wifi (betrouwbaar en goedkoop) met esp8266 (zoals sonoff of wemos) aan de slag met daarop tasmota of espeasy firmware. Die kan je waarschijnlijk direct aan je google home koppelen. (Verder geen ervaring mee) Voor kleurtjes licht in Hue stijl en andere kermiseffecten kan je aan de esp8266 vervolgens een ledstrip hangen zoals ws2812/neopixels die je per led aan kan sturen.

(-36- heeft toevallig zowel z-wave stick als rflink controller in de verkoop, zie de V&A)

[ Voor 173% gewijzigd door -36- op 25-01-2018 00:31 ]