Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik twijfelde even of de vraag in WBV of DED thuishoort, maar gok hier.
Anders krijgt mijn topic vast een schopje ;)

Aangezien we op dit moment 2250Wp op het dak hebben liggen hebben we op zonnige dagen veel profijt van de opwekking van de zon en de teruglevering op het energienet.

Daarnaast merk ik bij mijzelf en wederhelft dat het wachten op warm water in de keuken soms lang op zich laat wachten.

Na een kleine discussie in het grote topic voor Elektra huisinstallaties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik zonder problemen een extra groep kan realiseren voor een boiler in de keuken (dank daarvoor @Rol-Co).

Maar nu heb ik weer een ander punt waar ik wat input op zoek.
We wonen in een huurwoning en daarin wil je eigenlijk niet teveel lopen klooien om iets voor elkaar te krijgen.
Alle aanpassingen mogen wel, maar toch steek je er liever niet teveel geld in.

Het punt waar ik nu eigenlijk mee zit is ik kan de warmwaterleiding niet zo makkelijk afsluiten zonder de badkamer te slopen.

Ik vermoed dat de warmwaterleiding via de badkamer naar beneden loopt omdat we daar natuurlijk de douche en wasbak hebben lijkt mij het de logische plek dat daar de aftakking zit.

Even wat tegels van de muur halen ga je ook niet doen.
Afijn, waar ik dan mee zit is dat je een warmwaterleiding gaat aftoppen in het keukenkastje wat weer niet verstandig is ivm vorming van legionella.

Al kreeg ik van familie te horen dat het gerust kan (al ben ik het dan daar weer niet mee eens).
Het water staat stil in de leiding en kan dan toch nog via de douche de leiding in komen.

Om een lang verhaal toch nog een beetje recht te breien.
Ik neem aan dat het voor mij in dit geval een hot-fill boiler verstandig is omdat ik dus de leiding niet kan afsluiten.

Of zal een cold-fill ook kunnen en dan een tapkraan plaatsen op de warmwaterleiding om deze eens in de week door te spoelen.

Graag wil ik van jullie wat input hierover.
Is het een logische gedachte ?

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 24-01-2018 22:43 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het zit bij mij ook zo, en heb de leiding zo dicht mogelijk bij de douche afgedopt, ik denk niet dat er problemen gaan ontstaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In mijn (nog te bouwen woning) overweeg ik een Plieger keuken boiler van 10 liter die maar 400 Watt op neemt in te bouwen.
Via een tijdklok of een ander systeem wordt de boiler alleen overdag via zonnepanelen opgewarmd.
Door het lage vermogen werkt dat prima met zonnepanelen, zelfs bij bewolkt weer.
Voor de douche overweeg ik het zelfde alleen dan is de boiler inhoud 80 liter (Inventum EDR 81 vermogen maar 650 Watt of 2400Watt).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 23:19
Kort geleden heb ik een Grohe Red geïnstalleerd, om ook een veel te lange warmwaterleiding buiten gebruik te kunnen nemen. Ik heb in plaats van afdoppen gekozen voor een kogelkraan met een slang eraan. Daarmee tap ik af en toe een emmer water af.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MdO82
woning bouw keukentje, mmmm.

als je echt zo een standaard blokje hebt, die je ziet in 90% van de woningbouw huizen.

dan zou ik gewoon even het wasblokje van de muur halen, tegels van de muur tikken.
waterleiding omleggen, en een hotfill boiler aan leggen.
nieuwe tegels tegen de muur en wasblokje weer terug plaatsen.
is een klusje voor een lang weekend met goede voorbereiding(hebt net die extra dag nodig voor het drogen van sommige lijmen die je nodig hebt.)

een hotfill zou ik gebruiken, maar dat heeft niks met veiligheid te maken.
maar je hebt vaak maar weinig plek en een te kleine boiler is niet tof, met hotfill heb je toch gas besparing en de luxe.
heb je wel de ruimte voor een grotere boiler, dan gewoon afdoppen die leiding.

of gewoon een grote boiler op zolder (splitsen van de PV groep of wasmachine groep).
zo duur zijn die dingen nu ook weer niet. ;)
(het laten installeren is vaak duurder, maar als je het zelf doet is het niet echt duur te noemen.)

maar alles wat je kiest hangt of van de lokatie waar je het wil hebben.
welke opties er zijn en hoe leidingen lopen.
foto's doen wonderen om ideeën op te doen welke methode het handigst is. ;)

edit:
ik heb nu zelf een boiler(50L@40) voor de CV ketel hangen. (ja met legionella beveiliging, dat is een nobrainer voor mij)
CV ketel kan overweg met een zonneboiler dus ook een gewone boiler (NV keurmerk)
CV ketel is niet aangesloten zodat hij het warme water herkent, maar de temperatuur is laag genoeg zodat het geen problemen geeft.
je kunt de huidige CV ketel dus ook hotfillen zolang de temperatuur niet te hoog is, en ja dat geeft ook sneller warm water beneden.
dit is erg goedkoop te doen als de CV ketel het NV keurmerk heeft en niet te duur is om om te bouwen. ;)

en dit lost bij mij het groep probleempje op:
https://www.warmteservice...230V-16A-3500W/p/18158005

[ Voor 44% gewijzigd door migjes op 25-01-2018 11:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
Hier al een poos een daalderop 'plint' boiler (die rechtop staat) geinstalleerd. Gewoon op de warm water leiding, zonder overduk ventiel, de cv ketel zit dichtbij genoeg (8 meter). Moet geen probleem zijn. Met als voornaamste voordeel dat als je de boiler een keer leegtrekt de cv ketel bijspringt en je alsnog warm water hebt.

• MdO82
Ik kan hem dus gewoon op de warmwaterleiding aansluiten. Voor even de warme kraan aan hoeft de cv niet gelijk op te starten voor het warme water.

Hij zal alleen een keer aanslaan als de boiler helemaal leeg is.
Maar met de hoeveelheid warm water wat wij regelmatig tappen zal hij niet snel leeg raken.

Natuurlijk moet de boiler regelmatig gevuld worden. Ik kan het natuurlijk gewoon plaatsen en bevalt het niet dan kan ik altijd nog de boel omgooien naar cold-fill en een kogelkraan plaatsen op de warmwaterleiding om de leiding door te spoelen.

2250 WP Zuid PVoutput

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
De ketel zal bij hotfill wel bij iedere warmwatervraag aanslaan. Dus echt zuinig zal het niet zijn.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• MdO82
hesselbeertje schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:30:
De ketel zal bij hotfill wel bij iedere warmwatervraag aanslaan. Dus echt zuinig zal het niet zijn.
Gebeurd dat dus niet alleen bij het leeg raken van de boiler ?

Edit: nee natuurlijk niet het water moet ook weer aangevuld worden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 25-01-2018 12:32 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
Nee, zodra jij water uit de boiler tapt wordt dat aangevuld vanuit de warmwaterleiding vanaf de ketel. Dus deze zal direct aan slaan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
MdO82 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:32:
[...]

Gebeurd dat dus niet alleen bij het leeg raken van de boiler ?

Edit: nee natuurlijk niet het water moet ook weer aangevuld worden ;)
een boiler raakt nooit leeg. >:)
word automatiech weer aangevuld met koud water.
met boiler leeg raken bedoelen we dat er geen warm water meer in zit, niet dat er geen water in zit. ;)
(je duwt met koud water het warme water naar de kraan. ;) )

maar op het moment, dat je een boiler voor de CV ketel zet.
krijgt de CV ketel voor verwarmt water en word dan gehotfild.
dus de CV ketel gaat gewoon aan, maar zal een aantal standjes minder hard gaan werken en zo minder gas gebruiken.
dus je kunt hem niet vullen met te warm water (meestal rond de 40 tot 50 graden), want dan raakt hij in error (afhankelijk van het model/merk ketel krijg je een ander gedrag, soms problematisch soms niets aan de hand. mijn ketel gaat bij 50 graden steeds aan en uit schakelen, dus moet er een lagere temperatuur in duwen van 40 graden.).

sommige moderne ketels (vrijwel 99% van de moderne ketels) kun je ook nog een extra sensor aansluiten, die meet of de ketel wel moet gaan verwarmen, en die kun je wel met heet water(tot zelfs 85 graden als je zou willen) hotfillen.
de ketel heeft dan een NV keurmerk (NV = Na Verwarmen.) soms zijn die sensor setjes erg duur soms kost het bijna niets.
dit is eigenlijk bedoeld voor zonneboilers, maar kun je dus ook gebruiken voor een gewone boiler. ;)
(als je met gas warm water maakt duurt het een paar seconde voor dat de ketel start.
hotfill je de ketel heb je geen last van de start tijd en het water is sneller warm beneden. ;) )

je kunt ook nog hotfillen na de CV ketel, de boiler word dan gehotfild.
dit doe je vooral als je sneller warmwater ergens wil hebben. (als je erg lange leidingen hebt b.v.)
dit bespaart maar kleinere hoeveelheden gas. (het enige gas wat je bespaar is dat je ook weer sneller stopt met warm water pakken omdat je sneller het al binnen hebt, maar dat doet niet veel op de gas rekening helaas.)

maar je kunt ook gewoon 100% de boiler gebruiken voor de keuken en niet hotfillen.
alles heeft zijn voor en nadelen, maar net wat je wil en kunt doen.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 25-01-2018 13:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1