Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert zaandam
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb een nogal groot huis met gastenverblijf (30 meter diep en 350+ m2) en heb lang met veel houtje/touwtje overal bereik kunnen krijgen, maar helaas verre van stabiel. Het netwerk bestond uiteindelijk uit 3 x LAN met Fritz repeaters verschillende netwerken, met daarin opgenomen 4 tv's, bioscoopje, chromecasts, apple tv's en de nodige tablets, smarttv's, smartphones etc. In de logs stonden soms 50 apparaten connected. Maar ik bleef maar pielen om het werkend te houden. Ik heb nu Google WIFI aangeschaft (3x) en dat leek zowaar ineens goed te gaan. Binnen minuten klaar en meteen overal dekking. Ik dacht al aan champagne... Totdat men TV wilde kijken. Die hikten alleen. Allemaal. Kennelijk kan ik de Motorola setop boxen niet achter de Google Wifi hangen. De TV kastjes willen alleen direct op de Fritzbox van XS4ALL werken, daar mag kennelijk wel een goedkope switch op zitten (ik er 3 verspreid) maar dan mag er geen Google Wifi tussen zitten. Kortom: netwerk staat nu en stabiel (achter de Google Wifi zit een centrale switch) en alles werkt top. Behalve de Setop/TV's. Die stottereren enorm, niet naar te kijken.
Ik kan me niet voorstellen dat niemand dit probleem ook gehad heeft.

Iemand een suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zet je die TV/Setop boxen toch rechtstreeks op de Fritz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

De TV-kastjes ontvangen van de Fritzbox wat extra informatie om het IPTV platform te kunnen bereiken, bovendien fungeert de Fritzbox ook als IGMP proxy om de multicast streams te serveren.

Met een tweede router ertussen (in dit geval een Google Home met standaardconfiguratie) kunnen te TV-ontvangers zich niet correct aanmelden op het IPTV platform van XS4ALL. Het gevolg hiervan is dat de stream na een paar seconden stopt (of begint te haperen).

De oplossing is simpel: gebruik de Google Home units puur als access point (niet in router modus) en laat de Fritzbox alle routering afhandelen.

Overigens ga ik ervan uit dat alle TV-ontvangers rechtstreeks met een kabel zijn verbonden aan het netwerk (dus zonder draadloze brug via de Google Home units of andere repeaters). Multicast-over-wifi zorgt alleen maar voor ellende.

[ Voor 19% gewijzigd door donny007 op 24-01-2018 23:25 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert zaandam
Dank voor de reaktie.
Helaas is er niet overal utp mogelijk, als dat gekund had was het makkelijker, dus 2 boxjes moeten anders dan bedraad. Met een Fritz repeater werkte dat redelijk (vanaf de repeater wel bedraad) maar zoals ik a zeg, redelijk. En dan had ik ook nog een dubbel NAT en om bv te streamen naar de Chromecast achter moest ik ook fysiek naar achter. En dat is vaak geen optie.
En Google wifi als bridge is eveneens geen optie, dan kan ik geen gast account aanmaken en mis verder ik ook de voordelen van Mesh.
Kortom: ik ben bang dat ik toch door 3x 40 cm beton heen moet maar dan nog zit ik met dubbel NAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Gebruik je de repeaters om de data door de 40cm dikke muren over te brengen? In dat geval zou een powerline adapter een optie kunnen zijn. Maar ook hiervoor geldt dat het niet een ideale oplossing is.

Een netwerkkabel als de backbone van je netwerk is de beste oplossing. Kun je netwerkkabels door een kruipruimte laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Dan wordt het lastiger, de TV-kastjes moeten transparant kunnen communiceren met de router die aan het IPTV platform hangt (in dit geval de Fritzbox).

Het is deels op te lossen met managed switches. De IPTV kastjes zet je dan in een apart VLAN wat rechtstreeks op de Firtzbox uitkomt, overige devices laat je via de Google Home lopen. Je zit dan alleen nog met de locaties die volledig draadloos zijn aangesloten via het mesh-systeem, deze zijn niet op die manier op te splitsen.

Uiteraard zit je met de Google Home als router achter de Fritzbox alsnog met dubbel-NAT naar buiten toe verbonden.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert zaandam
Een apart VLAN opzetten voor de 4 IPTV boxjes is denk ik momenteel de enige oplossing. Ik heb dat (sort-of) eerder gedaan met repeaters over het stopkontakt maar die dingen moest ik regelmatig een schop geven.
Eigenlijk is het gewoon k... dat Google wifi geen IPTV/IGMP support. En geen hond die dat netjes weet te melden voor je een 3-pack koopt. Daarom ook: ik kan toch niet de enige zijn die hiermee zit...

update: nope. Ik ben niet de enige. https://productforums.goo.../PAnr6sa95h4/L7x5b6VEBAAJ

[ Voor 12% gewijzigd door robert zaandam op 25-01-2018 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

robert zaandam schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:12:
Ik heb een nogal groot huis met gastenverblijf (30 meter diep en 350+ m2) en heb lang met veel houtje/touwtje overal bereik kunnen krijgen, maar helaas verre van stabiel. Het netwerk bestond uiteindelijk uit 3 x LAN met Fritz repeaters verschillende netwerken, met daarin opgenomen 4 tv's, bioscoopje, chromecasts, apple tv's en de nodige tablets, smarttv's, smartphones etc. In de logs stonden soms 50 apparaten connected. Maar ik bleef maar pielen om het werkend te houden. Ik heb nu Google WIFI aangeschaft (3x) en dat leek zowaar ineens goed te gaan. Binnen minuten klaar en meteen overal dekking. Ik dacht al aan champagne... Totdat men TV wilde kijken. Die hikten alleen. Allemaal. Kennelijk kan ik de Motorola setop boxen niet achter de Google Wifi hangen. De TV kastjes willen alleen direct op de Fritzbox van XS4ALL werken, daar mag kennelijk wel een goedkope switch op zitten (ik er 3 verspreid) maar dan mag er geen Google Wifi tussen zitten. Kortom: netwerk staat nu en stabiel (achter de Google Wifi zit een centrale switch) en alles werkt top. Behalve de Setop/TV's. Die stottereren enorm, niet naar te kijken.
Ik kan me niet voorstellen dat niemand dit probleem ook gehad heeft.

Iemand een suggestie?
Ik neem aan dat je glasvezel hebt?

Ik weet niet of het werkt maar wanneer je in de fritzbox via de wizard het profiel veranderd zou het geen problemen meer moeten opleveren.

- Modem via wizard op profiel "XS4ALL" zetten (dus niet XS4ALL IPTV)
Eventueel op TV ontvanger "software verwijderen" zodat hij de laatse software download.
Pagina: 1