Toon posts:

Voorwaardelijke opmaak Excel, tenzij waarde cel gelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Ik wil een excel lijst maken met een opsomming van klanten.
Om een overzicht te bewaren is het met al gelukt om via voorwaardelijke opmaak de oneven rijen een ander kleur te geven.
Nu wil ik graag als 2 klanten op het zelfde adres wonen of een zelfde dossiernummer hebben,
dat deze 2 rijen dezelfde kleur blijven.

=REST(RIJ();2)=1 -> formule voorwaardelijke opmaak om oneven rijen ander kleur te geven

Maar ik weet niet hoe je dit kan omvormen naar een functie die ook rekening houdt met dezelfde waarde van cellen?

Voorbeeld: https://www.dropbox.com/s...p6p4i7EFJsDPaIJJmCFa?dl=0

Bedankt om me hierin te helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Probeer eens de volgende formule in je voorwaardelijke opmaak met de door jou gewenste kleur:

=COUNTIF($C$2:$C$7,$C2)>1
oftewel
=AANTAL.ALS($C$2:$C$7;$C2)>1 (kijk even of het ; of , is tussen $C$7 en $C2 - heb hier alleen een Engelstalige variant van Excel).

Deze formule kan je toepassen op het hele bereik (A2:C7) en waar nodig voor je volledige dataset natuurlijk uitbreiden.

Let op dat deze voorwaardelijke opmaak (in dit geval) alleen kijkt of de waarde in kolom C (i.c. het adres) dubbel voorkomt. Dit kan je uiteraard aanpassen naar kolom A (dossiernummer). Mocht je op beide willen valideren dan zal je de formules aan moeten passen.

Als tip: probeer eerst met een hulpkolom te kijken of je de juiste formule te pakken weet te krijgen, alvorens met voorwaardelijke opmaak te gaan spelen, dat werkt vaak makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:54
Zonder het bestand te hebben bekeken kan wellicht een draaitabel je ook helpen. Hiermee krijg je automatisch een lijst met alle unieke dossiernummers en kun je totalen optellen per dossiernummer dus. En volgens mij kun je dan ook in de opmaak van de tabel gewoon kiezen voor om-en-om gekleurde rijen zonder conditioneel formatteren te hoeven gebruiken.