Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook Pro voor grafisch ontwerper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Ik ben freelance grafisch ontwerper en nu heeft mijn Macbook Pro uit 2011 zijn einde bereikt.
Ben dus op zoek naar een nieuwe Macbook Pro, maar weet niet wat ik qua geheugen of processor nodig heb. Ik wil weer een 13 inch, omdat ik dit een fijn formaat vind en ik veel onderweg ben.
Ik werk veel in Adobe Photoshop, Illustrator en Indesign en maak Wordpress websites. Ook tegelijkertijd.
Ik wil graag investeren in een Macbook Pro, die weer zo lang meegaat, maar ik wil ook weer niet te veel uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb.
Waar ik vooral tussen twijfel is het werkgeheugen en de processor. Ik wil graag 256 gb aan geheugen, maar dan blijft de keuze tussen processor en werkgeheugen. Een i5 of i7 processor met verschillen aan ghz en 8 of 16 gb. Wat kan ik het beste kiezen voor mijn werkzaamheden als grafisch ontwerper, zonder onnodig geld uit te geven?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Marloes

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 20:04
Hoe lang doe je meestal met een laptop?

CPU is vrij simpel gezegd: Over vijf jaar gaat een i5 of een i7 geen verschil maken in traagheid. Dat verschil is nu al minder dan 10%. Hoe vaak komt het voor dat je de processor meer dan tien minuten VOL belast? Hoe vaak zou je dan willen dat je maar negen minuten hoefde te wachten?

De hoeveelheid werkgeheugen is de bepalende factor voor hoeveel programma's/documenten/tabbladen er tegelijk open kunnen staan. Hoe groot zijn de bestanden die je nu gebruikt in de Adobe programma's en hoeveel RAM gebruiken die? Denk je dat je in de komende vijf jaar met meer pixels gaat werken? Hoeveel groter zijn die bestanden? Hoeveel RAM gebruiken die?

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hiervoor laptops gehad die het maar 1,5 jaar deden, dus ben erg tevreden over Apple tot nu toe (7 jaar dus). Doe liever een duurzame aankoop.

Ok, maar maakt het aantal ghz dan ook niet zoveel uit? Aangezien je een processor bijna nooit vol belast?

Mijn bestanden zijn bijna nooit groter dan 50 mb, maar ben wel vaak met verschillende programma's en bestanden tegelijk bezig. weet niet hoeveel RAM die dan gebruiken. Weet niet hoe je dat kan zien?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 20:04
Met "Activiteitenweergave" kun je zien hoeveel geheugen je in gebruik hebt (https://support.apple.com/nl-nl/HT201464).

Bij een CPU maakt het hele aantal GHz best veel uit (1 of 2 is een enorm verschil) maar de getallen achter de komma steeds minder. Van een veel snellere CPU ga je pas echt wat merken als je hem regelmatig goed belast (want dan spaar je er tijd en irritatie mee).

while (! ( succeed = try ()));

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:37:
Hi!

Ik ben freelance grafisch ontwerper en nu heeft mijn Macbook Pro uit 2011 zijn einde bereikt.
Ben dus op zoek naar een nieuwe Macbook Pro, maar weet niet wat ik qua geheugen of processor nodig heb. Ik wil weer een 13 inch, omdat ik dit een fijn formaat vind en ik veel onderweg ben.
Ik werk veel in Adobe Photoshop, Illustrator en Indesign en maak Wordpress websites. Ook tegelijkertijd.
Ik wil graag investeren in een Macbook Pro, die weer zo lang meegaat, maar ik wil ook weer niet te veel uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb.
Waar ik vooral tussen twijfel is het werkgeheugen en de processor. Ik wil graag 256 gb aan geheugen, maar dan blijft de keuze tussen processor en werkgeheugen. Een i5 of i7 processor met verschillen aan ghz en 8 of 16 gb. Wat kan ik het beste kiezen voor mijn werkzaamheden als grafisch ontwerper, zonder onnodig geld uit te geven?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Marloes
De nieuwe MacBook pro 15 inch zijn overigens lichter en amper groter dan de 13 inch uit 2011 die je had. Misschien iets om rekening mee te houden?