Hoe windows 10 installeren op een M.2 samsung evo ssd?

Pagina: 1
Acties:

• Marc19700
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een nieuwe pc in elkaar gezet met als moederbord een asus prime Z270-A en ik heb als drive gekozen voor een M.2 samsung Evo ssd.
Nu is deze M.2 techniek helemaal nieuw voor mij.
Ik heb de pc voor de eerste maal aangezet en de M.2 samsung evo werd al onmiddelijk herkent in de bios, want daar staat de M.2 drive ook in het boot menu.
Nu heb ik na wat zoeken op internet gelezen dat men eerst verschillende dingen in de bios moet gaan aanpassen vooraleer men windows vanaf usb stick kan installeren op een M.2 schijf. (Zoals CSM disable zetten, iets aanpassen in secure boot, clear secure boot keys...). Allemaal dingen waar ik dus geen verstand van heb.
Klopt dit of kan ik nu de M.2 schijf herkent wordt in de bios, gewoon onmiddelijk windows installeren vanaf usb stick?

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Bij mijn systeem was het geen enkel probleem om direct op M.2 te installeren. Waarom probeer je het niet eerst en mocht het dan niet werken kan je verder zoeken?

Strava & Untappd - Do not combine!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Wat gebeurde er toen je het probeerde?

Ik heb laatst ook Windows geïnstalleerd op een M2 via USB en dat ging zonder aanpassingen meteen goed, dus ik denk dat je dit topic wat voorbarig geopend hebt ;)

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• Marc19700
Oke bedankt voor de info.
Ik had het nog niet geprobeerd omdat ik dus zoveel las van verschillende dingen die in de bios moesten aangepast worden.
Dan ga ik het morgen eens proberen zonder eerst enige aanpassing in de bios te doen.
Mag ik mijn sata dvd writer en sata hd ook al verbinden, want ik las ook dat men alle sata apparaten moest loskoppelen tijdens de installatie van windows op de M.2.
Eenmaal windows geinstalleerd was, mocht men de sata apparaten terug aansluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door Marc19700 op 24-01-2018 19:50 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Nee, dat loskoppelen geldt voor alle opslagmedia waarop Windows NIET moet worden geïnstalleerd, uitgezonderd het opslagmedium waar de installatiebestanden vanaf komen.
De reden is dat Windows 10 soms de opstartbestanden bij installatie verdeelt over verschillende opslagmedia. Je denkt dan Windows 10 te hebben geïnstalleerd op de SSD, maar als je de harddisk er uit haalt, start je systeem niet meer op. En Windwos boot ook wat trager, omdat het wacht op de reactie van de harddisk.
Daarom disconnect je tijdelijk tijdens de installatie van Windows 10 preventief alle opslagmedia.

• Marc19700
Bedankt voor de info.
Morgen ga ik het proberen om windows 10 op de M.2 te installeren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:29
Niet dat het echt wat uitmaakt maar bedoel je met een 'M.2 Samsung EVO SSD' nu een 850 EVO of een 960 EVO? Deze verschillen namelijk qua techniek nogal doordat de eerste een SATA/AHCI schijf is en de tweede een PCIe/NVMe versie.

• Marc19700
Sorry, dat was ik vergeten te melden. Het is een samsung 960 EVO, een PCIe/NVMe dus.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
offtopic:
Zonde dat je voor een oud systeem bent gegaan met die Z270 chipset.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-12-2025

Zorian

What the fox?

Dingen als CSM uitzetten resulteert in een snellere opstarttijd voornamelijk.
Secure boot aanzetten zorgt ervoor dat je opstartproces niet zo snel van virussen voorzien wordt (is 1 van de ideeën erachter volgens mij).
Zelf zet ik altijd CSM uit en Secure boot aan ivm snelste opstarttijd.

• Marc19700
Ok, thanks.
Ik heb zojuist windows 10 geinstalleerd en het ging zoals hier vermeld zonder enig probleem.
Ik vraag me af waarom ze dan op internet er zo ingewikkeld over doen om windows op een M.2 schijf te installeren.
Pagina: 1