Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Ik werk bij een bedrijf zonder pensioenregeling. Daarom heb ik geld fiscaal vriendelijk opzij gezet (bij brandnewday overigens).

Nu dacht ik, zou aansluiten bij een pensioenfonds voor het bedrijf geen optie zijn? Kan dat, en hoe duur is zoiets voor een bedrijf (of zitten er fiscaal prettige behandeling bij)? En zelf opbouwen of ergens aansluiten?
Stel het inkomen ligt doorgaans op €5000 per maand.

Eigenlijk geen idee waar ik zou moeten beginnen, en of het uberhaupt een goed idee zou zijn.. Iemand ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door Arcadius op 24-01-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 15:41
Hier zijn ongetwijfeld goede en minder goede adviseurs voor, ik dat mijn werkgever een onafhankelijk persoon heeft ingeschakeld hiervoor, maar het ligt waarschijnlijk ook aan de grootte van het bedrijf (wij zitten met circa 500 mensen in NL, dus een adviseur is het waard). Wellicht is iemand die bij jullie HR taken vervult (salaris intern of extern geregeld?) een goeie om eens bijvoorbeeld bij brandnewday een gesprek aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
http://www.deltalloyd.nl/...nemers/kritisch/index.jsp
Daar staat een algemene FAQ, via Google kwam ik toevallig bij die link uit.

Een adviseur is hiervoor het best, deze kent de mogelijkheden en regels. Aangezien er zoveel mogelijkheden zijn is een oplossing altijd maatwerk. Hierdoor is op Tweakers geen sluitend antwoord te geven op de vragen die je stelt.
Een werkgever kan bijvoorbeeld kiezen om 20% van het salaris in de pensioenpot te doen en deze kosten allemaal zelf draagt. Maar 10% waarbij de inleg 50/50 is kan ook.

Kortom; Zoek een adviseur die thuis is in deze materie en vraag een informatief gesprek over de mogelijkheden aan. Daarna kan de werkgever altijd beslissen of het überhaupt een goed idee is en of het verder uitgewerkt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
BradKing schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:33:
Hier zijn ongetwijfeld goede en minder goede adviseurs voor, ik dat mijn werkgever een onafhankelijk persoon heeft ingeschakeld hiervoor, maar het ligt waarschijnlijk ook aan de grootte van het bedrijf (wij zitten met circa 500 mensen in NL, dus een adviseur is het waard). Wellicht is iemand die bij jullie HR taken vervult (salaris intern of extern geregeld?) een goeie om eens bijvoorbeeld bij brandnewday een gesprek aan te gaan.
Hier slechts een man of 50. Em het merendeel tussen de 25 en 45.

Weinig omvang, dus weinig budget om een dure externe adviseur in te schakelen. Goede link van Delta Lloyd trouwens, thanks!