Bijles gezocht voor Installing and configuring Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missy69
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Goedendag, ik hoop dat iemand mij op dit forum verder kan helpen.

Ik volg via de LOI een volledige MBO niveau 3 thuisstudie medewerker ICT beheer en heb nog 3 examens te gaan, waaronder Windows 10.
Ik heb erg veel moeite met het Microsoft boek "installing and configuring Windows 10". Ik heb wel enige gebruikerservaring met windows systemen, maar heb bv geen kennis van servers of AD. Voor mij als leek, vind ik dit boek erg pittig.

Daarnaast is mijn technisch Engels niet heel goed en het lukt mij gewoon niet om door dit boek te komen.
Engelstalige videofilmpjes kan ik ook maar moeilijk volgen, omdat er zo snel in wordt gesproken. Verkorte cursussen m.b.t. dit boek, zijn aan mij dan ook niet besteed, ik heb intensievere begeleiding nodig om deze materie te begrijpen. Ik heb ook een Nederlandstalig boek gekocht dat speciaal voor MBO studenten is ontwikkeld, maar dit boek gaat lang niet zo diep in de materie van Windows 10 als Microsoft. Voor het maken van het Microsoft examen, zal dit boek helaas dan ook niet toereikend zijn.

Tot nu toe is er geen enkel bijles instituut, dat iemand heeft gevonden om mij (uiteraard tegen betaling) te ondersteunen in deze Microsoft materie. Vandaar dat ik mij tot dit forum wend in de hoop dat er iemand is, die mij verder op weg kan/wil helpen.

Alvast veel dank voor het meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:49
Welkom bij Tweakers,

Zit je met bepaalde vragen of in het algemeen,
Ook is het goed om te weten in welke region je zoekt.

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 19:19
MCSA Windows 10 bestaat uit twee examen 70-697 en 70-698 moet je alleen 70-698 doen of ook de 697 ?

welk boek heb je momenteel / wat gebruik je om te leren. Heb je een testlab tot je beschikking waar je mee kan oefenen ?

In het officiële boek van microsoft staan bijna alleen maar dingen die je direct met stappen kan doen in je lab. Daarom is deze ook zo belangrijk met alleen lezen kom je er vaak niet.

Op tweakers hebben we ook een topic voor microsoft certified daar staat ook wel wat info in m.b.t 70-698
Daarnaast is mijn technisch Engels niet heel goed en het lukt mij gewoon niet om door dit boek te komen.
Het examen is ook in het technisch Engels en niet beschikbaar in het nederlands.

Edit: Ik zie het al welke je moet halen alleen je 70-698 (rare keuze van LOI) in de lijst staat ook CCENT dat is cisco heb je die al wel gehaald of moet je die ook nog ?

[ Voor 114% gewijzigd door HKLM_ op 24-01-2018 16:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:57
Als dit het eigenlijke 70-698 examen is kom je er met enkel bijles ook niet. In alle eerlijkheid, neem een aantal lessen Engels om je technisch Engels op te frissen. Binnen de IT kom je gewoon niet ver als je geen iets diepgaandere kennis hebt van de Engelse taal. De meeste manuals en instructieboeken zijn nou eenmaal Engels.

Kan LOI je niet verder helpen? Om een relatieve leek op het gebied van Servers en zaken als Active Directory in één keer in deze materie te gooien is wel een beetje té veel van het goede. Microsoft heeft daar een springplank voor bedacht in de vorm van MTA certificeringen. Deze zou goed bij je passen:
https://www.microsoft.com...ummary-certification.aspx en klik hier verder op het IT Infrastructure verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:40
Als je zelf moeite hebt met de lesstof en je volgt die lesstof in een thuissituatie dan kan dat heel zwaar zijn.

De meeste stof is in het Engels en als je daar dus moeite mee hebt zul je eerst jezelf moeten trainen deze stof toch te kunnnen behappen.

Een optie om deze stof zelf te verkrijgen kan zijn:
- Maak samenvattingen van de belangrijke alinea's (In Nederlands en als je echt goed wilt trainen in Engels)
- Maak samenvattingen van de video's. Deze kun je heel gemakkelijk op pauze zetten.

Een extra maatje is natuurlijk altijd handig maar niet altijd slim om goed te leren. Laat alleen niet het maatje het merendeel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 08:37
Missy69 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:48:
Goedendag, ik hoop dat iemand mij op dit forum verder kan helpen.

Ik volg via de LOI een volledige MBO niveau 3 thuisstudie medewerker ICT beheer en heb nog 3 examens te gaan, waaronder Windows 10.
Ik heb erg veel moeite met het Microsoft boek "installing and configuring Windows 10". Ik heb wel enige gebruikerservaring met windows systemen, maar heb bv geen kennis van servers of AD. Voor mij als leek, vind ik dit boek erg pittig.

Engelstalige videofilmpjes kan ik ook maar moeilijk volgen, omdat er zo snel in wordt gesproken. Verkorte cursussen m.b.t. dit boek, zijn aan mij dan ook niet besteed, ik heb intensievere begeleiding nodig om deze materie te begrijpen. Ik heb ook een Nederlandstalig boek gekocht dat speciaal voor MBO studenten is ontwikkeld, maar dit boek gaat lang niet zo diep in de materie van Windows 10 als Microsoft. Voor het maken van het Microsoft examen, zal dit boek helaas dan ook niet toereikend zijn.

Tot nu toe is er geen enkel bijles instituut, dat iemand heeft gevonden om mij (uiteraard tegen betaling) te ondersteunen in deze Microsoft materie. Vandaar dat ik mij tot dit forum wend in de hoop dat er iemand is, die mij verder op weg kan/wil helpen.

Alvast veel dank voor het meedenken :)
Heb je wel een testlab? Want zonder testlab kan dit zelfs voor iemand die al werkzaam is binnen de IT alsnog lastig zijn.
Een simpele testlab : 1x een Server 2012R2 of 2016 virtuele machine (welke dan de Domain Controller moet worden) en 1x een virtuele Windows 10 Enterprise zou je al flink op weg moeten kunnen helpen, vooral omdat je zaken in de praktijk kunt testen maar ook snapshots kunt maken waarna je terug kunt gaan naar een eerdere snapshot.

Windows 10 Enterprise en de server edities zijn als trial te downloaden bij Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missy69
  • Niet online
Dank voor jullie snelle reacties. Ik moet nog een beetje uitzoeken hoe dit forum werkt dus excuus als ik een van jullie passeer met mijn reply.

Bdevogt, ik woon in de buurt van Utrecht en zit niet met bepaalde vragen maar meer algemeen. Al is het maar om een begin te kunnen maken met deze module en er op die manier in te groeien.

Het gaat inderdaad om het 70-698 examen. CCENT moet ik ook nog halen. Mijn Comptia certificaten heb ik een jaar geleden gehaald.
Toen ik met de opleiding begon, hanteerde de LOI nog de module Windows 7, examens 70-680 en 70-686. In beide modules heb ik in 2016 2x 6 uur les gehad. Vorig jaar ging deze module uit het assortiment en stapte de LOI over naar Windows 10 en had ik de mogelijkheid om Windows 7 te "ruilen" voor Windows 10. Logischerwijs heb ik met het oog op de toekomst voor Windows 10 gekozen, maar hier dus verder geen les meer in gekregen. Een testlab heb ik niet.
Momenteel heb ik een laptop met Windows 7 en een laptop met Windows 10 education. Het is mij uiteindelijk gelukt op deze laptop een virtuele Windows 10 education machine te maken. Een iso maken van Windows 7 via de Microsoft tool, lukt vooralsnog niet van de Windows 7 die op mijn eigen laptop staat.
Die server als trial, ga ik in elk geval downloaden.

Het is mij duidelijk geworden uit jullie reacties dat ik nog aardig aan mijn Engels moet werken om eea te kunnen begrijpen. Samenvatten, is inderdaad een goede tip. Kortom, nog aardig wat werk te verrichten.

Dank jullie wel voor alle tips, deze helpen mij in elk geval een stukje verder op weg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je hebt nu een laptop met Windows 7. Jammer want MS heeft de optie om gratis up te graden naar Windows 10 net eruit gegooid (ook de manier om dat via "accessibility wizard" nog te doen.)

En je leert door te doen, dus om het jezelf gemakkelijker te maken:

Ga eerst na of je huidige laptop al/nog geschikt is voor Windows 10. Dan heb je een deel van de eerste lessen gehad: Requirements to install Windows 10:

Koop een Engelstalige Windows 10 Pro (OEM) a 98 euro, maak een backup van programma's op je laptop en doe een "schone installatie" op je laptop.

Nu dwing je jezelf al om tenminste Windows 10 in het engels te gebruiken, raak je bekend met de termen en namen van onderdelen in Windows en je doorloopt al een aantal stappen in "Installing & Configuring Windows"

Vervolgens ga je zaken aanpassen, programma's installeren, etc.
Uiteindelijk (als je voldoende systeembronnen / resources beschikbaar hebt) kun je zaken als Hyper-V installeren en virtual machines maken. Je kunt gewoon Windows 10 en Microsoft Server 2016 als iso's of complete virtual machines downloaden die trial gebruik voor 6 maanden toestaan. Zo kun je in een virtual machine Windows 10 installeren of een keer server 2016 met GUI en als domain controller configuren. Dan kun je echt met zaken gaan spelen als security groups maken, group policies aanmaken, gedeelde mappen aanmaken en benaderen vanaf een client, AD doorgronden, een Windows 10 client domain join doen.

Al dat soort zaken komen aan bod in 70-698 / 70-697

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
akimosan schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:55:
Je hebt nu een laptop met Windows 7. Jammer want MS heeft de optie om gratis up te graden naar Windows 10 net eruit gegooid (ook de manier om dat via "accessibility wizard" nog te doen.)
Ik begrijp dat hij 2 laptops heeft waarvan één met win10.

Anyway, er zijn opties die blijkbaar nog werken:
https://www.howtogeek.com/272201/all-the-ways-you-can-still-get-windows-10-for-free/

En het is al gevraagd maar ik heb geen antwoord gezien: wat biedt het LOI aan ondersteuning?

De gebrekkige beheersing van het Engels lijkt mij het grootste struikelblok. Daar ga je in de toekomst harder tegenaan lopen dan het gebrek aan certificering. Als je nu hulp krijgt wordt dat toch ook een beetje een tolk en die mag je bij het examen niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missy69
  • Niet online
De LOI biedt ondersteuning in de vorm van een kennistrainer, die handig is als ik de stof al enigszins beheers. Daarnaast kan ik vragen over de leerstof insturen en inzend opgaven maken, die ik dan een paar dagen later beoordeeld en voorzien van een korte feedback terug krijg. Deze ondersteuning is in dit geval voor mij niet toereikend genoeg.

Ik heb idd al windows 10 education dus een gratis windows 10 heb ik niet nodig.

De combi van hulp krijgen en daarnaast aan mijn Engels werken, lijkt mij een prima start om deze module onder de knie te krijgen!
noguru schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:29:
[...]

Ik begrijp dat hij 2 laptops heeft waarvan één met win10.

Anyway, er zijn opties die blijkbaar nog werken:
https://www.howtogeek.com/272201/all-the-ways-you-can-still-get-windows-10-for-free/

En het is al gevraagd maar ik heb geen antwoord gezien: wat biedt het LOI aan ondersteuning?

De gebrekkige beheersing van het Engels lijkt mij het grootste struikelblok. Daar ga je in de toekomst harder tegenaan lopen dan het gebrek aan certificering. Als je nu hulp krijgt wordt dat toch ook een beetje een tolk en die mag je bij het examen niet meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 16:08
Weet niet welk boek je momenteel gebruikt? Is dat de Exam Ref van Andrew Bettany/Warren?

Zelf al heel wat meer ervaring met Windows en Microsoft Examens maar dat boek was niet doorheen te komen. Mogelijk helpt het wisselen naar een ander boek al een beetje. En eventueel eerst een basis begrippen boek/informatie lezen/leren zodat de informatie wat meer aarde heeft.

Ook zou ik CBT Nuggets of Puralsight aanraden. Dan nemen ze alle stukken met je door in verschillende filmpjes. Dit kan helpen als Engels verstaan beter gaat dan lezen. En je kan dan direct zien hoe hun het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 08:37
MGB-hero schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:05:
Weet niet welk boek je momenteel gebruikt? Is dat de Exam Ref van Andrew Bettany/Warren?

Zelf al heel wat meer ervaring met Windows en Microsoft Examens maar dat boek was niet doorheen te komen. Mogelijk helpt het wisselen naar een ander boek al een beetje. En eventueel eerst een basis begrippen boek/informatie lezen/leren zodat de informatie wat meer aarde heeft.

Ook zou ik CBT Nuggets of Puralsight aanraden. Dan nemen ze alle stukken met je door in verschillende filmpjes. Dit kan helpen als Engels verstaan beter gaat dan lezen. En je kan dan direct zien hoe hun het doen.
Pluralsight is zeker een aanrader, ook omdat je via Microsoft 3 maanden gratis Pluralsight kan krijgen.
Aanmelden bij Microsoft Dev Essentials en je krijgt dat inclusief nog wat andere extra's gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missy69
  • Niet online
MGB-hero schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:05:

Het gaat inderdaad om dat boek en vooralsnog een hels karwei om doorheen te komen.

Ik heb op een gegeven moment het boek van Wouter van Dreven gekocht "Windows 10 installeren, configureren en beheren." Het is een boek, speciaal ontwikkeld voor MBO ICT studenten. Het boek is minder uitgebreid, maar het geeft een goede algemene basis voor het uitvoeren van systeembeheerderstaken in Windows 10. De beschreven handelingen zijn echter erg verschillend met de handelingen, die het Microsoft boek beschrijft. Over Hyper V wordt bv niets geschreven, maar wel een stukje over Virtualbox. Ik ben er daarom wat huiverig voor om handelingen te leren, die niet in de Microsoft examens voor zullen komen.

Wel heb ik die CBT filmpjes en dat werkt inderdaad voor mij beter dan het boek. De tip die ik kreeg om de filmpjes samen te vatten, zal zeker helpen om de stof beter te gaan begrijpen. Puralsight kende ik nog niet dus dank voor deze tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missy69
  • Niet online
Killah_Priest schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 18:32:
[...]

Pluralsight is zeker een aanrader, ook omdat je via Microsoft 3 maanden gratis Pluralsight kan krijgen.
Aanmelden bij Microsoft Dev Essentials en je krijgt dat inclusief nog wat andere extra's gratis.
Aangezien ik nog wel een paar maanden bezig ben met deze kost, is dit zeker een aanrader. Dank je wel voor de aanvullend info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 16:08
Missy69 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:06:
[...]
De beschreven handelingen zijn echter erg verschillend met de handelingen, die het Microsoft boek beschrijft. Over Hyper V wordt bv niets geschreven, maar wel een stukje over Virtualbox. Ik ben er daarom wat huiverig voor om handelingen te leren, die niet in de Microsoft examens voor zullen komen.
Niet alle informatie is direct nodig voor het 70-698 examen maar waarschijnlijk wel heel handig voor je verdere ontwikkeling. Veel systemen zijn eigenlijk het zelfde, als je de basis en het systeem snapt doorgrond je andere systemen ook sneller. Als je eerst een lab op kan zetten in VirtualBox kan je dat vrij snel daarna ook in VmWare en later in Hyper-V.

Even mijn oude aantekeningen opgezocht voor Windows 10. Daar stonden deze vids ook tussen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDou91iny2PmjEhn4yiRn0-UHmOgG19fk

In het Nederlands en van af 0 begonnen. Helaas is de serie niet helemaal afgemaakt maar om zo eens laagdrempelig mee te beginnen niet verkeerd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missy69
  • Niet online
MGB-hero schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 19:49:
[...]

Niet alle informatie is direct nodig voor het 70-698 examen maar waarschijnlijk wel heel handig voor je verdere ontwikkeling. Veel systemen zijn eigenlijk het zelfde, als je de basis en het systeem snapt doorgrond je andere systemen ook sneller. Als je eerst een lab op kan zetten in VirtualBox kan je dat vrij snel daarna ook in VmWare en later in Hyper-V.

Even mijn oude aantekeningen opgezocht voor Windows 10. Daar stonden deze vids ook tussen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLDou91iny2PmjEhn4yiRn0-UHmOgG19fk

In het Nederlands en van af 0 begonnen. Helaas is de serie niet helemaal afgemaakt maar om zo eens laagdrempelig mee te beginnen niet verkeerd denk ik.
Vorig jaar ben ik al met Hyper-V aan de slag gegaan. Het is veel uitzoekwerk, maar het wordt me steeds duidelijker. Ik heb nu goede hulp op afstand gekregen en ga vandaag mijn testlab afronden.

Veel dank voor de youtube link, absoluut een welkome aanvulling :)
Pagina: 1