Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 19:13
Zoals de titel al aangeeft, herkent mijn PC maar 8 v.d. aanwezige 16GB.

Het gaat om een ASRock P67 Extreme4 met 4x 4GB Kingston HyperX 1600. UEFI en Windows zeggen dat er 8GB aanwezig is, terwijl CPU-Z netjes 16GB herkent. Hoe kan dit? Als de BIOS/UEFI maar 2 van de 4 reepjes herkennen, dan kan CPU-Z daar toch niet 'doorheen' kijken? :?

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11 10:56
Ik heb hetzelfde probleem. Mogelijk aangedragen oplossingen waren: bios updaten, je cpu unmounten en opnieuw mounten. Werkte allebei niet bij mij. Het vervelende/gekke is dat de ram banks individueel wel werken maar niet in een 4x4 situatie (1 + 4 bezet werkt, 2+3 bezet werkt, 1 + 2 + 4 = 8gb, 1 + 2+ 3 +4 = 8gb )

[ Voor 36% gewijzigd door TI_Observer op 24-01-2018 15:52 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• 12erik1234
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-09 16:19
al geprobeerd de latjes om te wisselen?

• musje83
@sheez88 Vreemd... Was het bij jou ook uit het niets? Ik check mijn systeem-info niet bepaald vaak, maar toen ik de PC een jaar geleden van een tweaker had overgenomen & Windows 10 installeerde, stond er gewoon netjes 16GB. Ergens tussen toen en nu is dat dus 8GB geworden.

Bios kan ik niet updaten, 3.10 is de nieuwste versie (uit 2012...). CPU (un)mounten kan ik eens proberen, maar het blijft vreemd dat dat dan plotseling is gegaan...

• musje83
12erik1234 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:53:
al geprobeerd de latjes om te wisselen?
Ja, al verschillende malen :/

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11 10:56
Nee, ik had extra ram gekocht, maar die is precies hetzelfde als mijn oude ram.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Kan een beperking van de geheugencontroller zijn. Heeft vaak te maken met de opbouw van het geheugen (density en ranks).

Nu heeft Kingston gelukkig wel duidelijke specificaties, en geeft aan dat het single rank is. Normaal is single rank makkelijker qua compatibiliteit, echter, kun je de pech hebben dat de density (de geheugenchipjes zelf) een hogere waarde hebben dan je geheugencontroller kan aansturen.

Dit soort 'ongein' kom je helaas vaker tegen, en meestal als je meer dan 2 RAM latjes wilt gebruiken.
(al zijn veel moederborden er soepeler mee dan borden uit het DDR en DDR2 tijdperk).
dan kan CPU-Z daar toch niet 'doorheen' kijken?
CPU-Z leest gewoon de data uit de SPD uit, niet wat het moederbord daadwerkelijk kan aanspreken/gebruiken.

Zo had mijn oude laptop ook 1GB (2x 512MB modules), CPU-z gaf dat ook netjes aan, BIOS (moederbord) en Windows konden toch niet meer gebruiken dan 512MB (dus maar 256MB per module).
Achteraf gezien had dat ook te maken met de density van de geheugenchips, die waren hoger dan de geheugencontroller aankon, waardoor maar de helft van het RAM zichtbaar en bruikbaar was.

• musje83
@Nemesizz Oké, maar hoe verklaar je dan dat de PC in de eerste instantie wél gewoon op 16GB draaide?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

musje83 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:28:
@Nemesizz Oké, maar hoe verklaar je dan dat de PC in de eerste instantie wél gewoon op 16GB draaide?
Dat had ik niet opgemaakt uit de openingspost, en heb schijnbaar wat vergist met jouw posts en die van sheez (die schijnbaar wel extra RAM probeerde te plaatsen).

Gezien je een wat ouder chipset hebt (P67), even kijken in de BIOS of er een memory-remap functie is (en of die aan staat).

En anders inderdaad processor reseaten (kijken of er geen pinnen krom zijn of iets dergelijks). Als je een koeler er bijvoorbeeld te strak op draait, kan dat invloed hebben op de contact pinnen (al was dat vaak een probleem wat je bij Skylake CPU's zag, niet zo vaak bij de oudere, maar onmogelijk is het niet).

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11 09:47
Persoonlijk zou ik het volgende doen:
1 module gebruiken en alle ram sloten testen.
Als alles werkt eentje toevoegen en testen.

Ook even kijken of de gpu (Intel) niet ingesteld staat om geheugen af te snoepen.

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11 20:58
Ik had dit ook, kijk even of hij los wel boot. Als je met 1 van de 2 reepjes niet kan booten dan is je ram stuk.
Dit heb ik namelijk ook met mij nog geen jaar oude DDR4 ram.
Pagina: 1