Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonderZout
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 14:47
Mijn vraag
Heren, graag uw advies: proberen te fixen of ander moederbord bestellen?

Mijn nieuwe build (Gigabyte Z370XP SLI met i7 8700K) heeft problemen met het detecteren van de Samsung 960 EVO NVMe en Crucial MX100 SSD schijven bij de eerste (koude) boot. Ik krijg dan de "please insert bootable media" melding. In de bios is de schijf dan ook niet zichtbaar. Wanneer ik hem uitzet en weer aan, is het probleem "weg" (hello IT! 8)7) en start W10 Pro op.

Ik heb er best wat schijven in zitten (zie link hieronder) en slechts 1 SATA poort ongebruikt op het bord over. 2x1TB HDDin RAID0 op port 0 en 1, MX100 SSD op port 2, 500GB HDD op port 4 en DVD op port 5.

Bios staat ingesteld op UEFI en het geheugen op XMP profile 1 (3000Mhz) en verder is er nog niets aangepast.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is mijn nieuwe build: inventaris: Workstation i7 8700k
Draait W10 Pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet dat er iets van lane-sharing is met de 370 chipsets, maar ik weet daar niet het fijne van. Iemand die weet of ik daar iets mee moet?

Ik heb de 960 EVO in beide M.2 poorten geprobeerd, met hetzelfde resultaat. In 1 van de M.2 poorten startte de PC uiteindelijk wel op, maar werd de MX100 SSD helemaal niet meer gevonden in Windows.

Het probleem doet zich voor met zowel de standaard bios versie (F4) die op het bord zat als met de laatste versie (F6c).

Momenteel tast ik volledig in het duister over de oorzaak en een mogelijke oplossing, dus elke vorm van advies zal gewaardeerd worden!
Wel is het zo dat ik alle schijven nodig heb.

Alvast mijn verpletterende, doch niet dodelijke dank!

Aldus, naar waarheid ingevuld

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Lees pagina 16 en 17 even van je handleiding.

Je kan namelijk niet alle sloten gebruiken als je een m2 plaats. Controleer even jouw situatie met wat op die pagina's staat.

Digitale manual: http://download.gigabyte....b_manual_z370xp-sli_e.pdf

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonderZout
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 14:47
Ja, dat heb ik gelezen. Dat is dit plaatje:
https://esupport.gigabyte...er/2018/1/502639/z370.jpg
Afbeeldingslocatie: https://esupport.gigabyte.com/FileUpload/Answer/2018/1/502639/z370.jpg

Maar het betreft een 960 EVO NVMe / PCI-e SSD, daarbij zouden dan alle poorten beschikbaar moeten zijn.
Bovendien werken SATA3 poort 0 en 1 beide prima in RAID0 configuratie en is het SATA3 poort 2 met daarop de Crucial MX100 SSD die problemen geeft.

Ik had in de BIOS de Compatibility Support Module (CSM support) nog aan staan, dat heb ik nu ook uitgezet en Windows opnieuw geinstalleerd.
De Crucial werkt helemaal niet meer. Maakt niet uit in welke van de twee M.2 slots ik de 960 EVO doe. De Crucial wordt gedetecteerd in de BIOS, wordt vermeld in device manager van Windows, maar ik kan er niks mee. Volgens Windows moet ik hem opnieuw initiëren, maar dat werkt vervolgens ook niet en geeft de melding: "The request failed due to a fatal device hardware error".

Ik zou het echter wel bijzonder toevallig vinden als de Crucial precies stuk gaat bij het in gebruik nemen van een nieuw moederbord, waarbij ook de 960 EVO af en toe niet gezien wordt. Dus ik heb er moeite mee die melding te geloven en vermoed dat er iets anders aan de hand is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZonderZout op 24-01-2018 21:25 ]

Aldus, naar waarheid ingevuld