Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTX
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
Hallo allen,

Even een vraag (de zoveelste waarschijnlijk) over een Synology en HDD hibernation. Dit is mijn situatie:

Ik had een DS215j met daarin 2 WD Green 2TB harde schijven, JBOD. Deze heb ik vervangen door een DS218+, waarbij ik de harde schijven uit de DS215j heb overgezet naar de DS218+. De migratie verliep probleemloos en was binnen 10 minuten klaar. Daarna was het net of er niets veranderd was, buiten het (duidelijk merkbare) snelheidsverschil tussen de 2 DS-en. Het enige dat de 218 niet doet en de 215 wel, is het naar slaapstand gaan van het apparaat en de harde schijven.
...

Het DiskStation is dus een DS218+ met daarin 2x2TB WD Green (WD20EZRX-22D8PB0) harde schijven (JBOD). Verder hangt er een externe 1TB harde schijf aan via USB (merk WD).
DSM versie is 6.1.4-15217 Update 5 en geïnstalleerde packages als NZBGet, ffmpeg, Media Server, Plex MS, Video Station en Photo Station. Al deze zijn ook exact hetzelfde als bij de 215j (uiteraard sommige wel opnieuw moeten installeren)
...

- De DS218+ gaat nooit in slaapstand, hoe ik de tijd ook instel
- Netwerkkabel eruit trekken maakt niets uit voor het gedrag
- DSM versie maakt ook niets uit
- De USB-schijf gaat wel gewoon in slaapstand na de ingestelde tijd en komt daar ook niet meer vanzelf uit
- De hibernation logs staan ingeschakeld
...
Met Notepad++ heb ik de messages.log, kern.log en disk.log al doorgespit, maar in alle drie de logs wordt keurig omschreven dát de harde schijven uit de slaapstand komen (terwijl ze er eigenlijk nooit ingaan...), maar niet wát dat dan veroorzaakt. De uiteindelijke vraag is dus eigenlijk:

In welk logfile kan ik zien wat nu de oorzaak van het niet in slaapstand komen van de DS218+?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het niet zo dat de firmware van de disks reageert op SATA-commands en als er geen activiteit gevraagd wordt, dat de disks zelf "in slaapstand" gaan?

Dan even snel een ouder artikel copy/paste van Synology:
i. initctl stop synologrotated
ii. initctl stop syslog-ng
iii. cp /var/log/messages /tmp
iv. mv /var/log/messages /var/log/messages.old
v. ln -s /tmp/messages /var/log
vi. initctl start syslog-ng
vii. syno_hibernate_debug_tool --enable 1
Hierna is het advies om de Syno te herstarten en geen netwerkkabel erin te hebben. Uurtje of 4 a 5 laten sudderen; dan de kabel er weer in en dan pas kijken of je logs aanwijzingen geven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTX
Ga ik morgen eens proberen, ik kom erop terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb dus precies hetzelfde probleem...

Toen ik de DS218+ net had werkte het wel prima. De eerste week ofzo... Daarna heb ik zelf niet bewust iets veranderd, maar ze zijn nooit meer in hibernate gegaan en dat vind ik een beetje zonde van alle uren en vooral al het geluid...

Ik heb bij installatie 2 x WD Green schijven her-gebruikt, sinds gisteren heb ik er 2x WD Gold 24/7 Datacenter Enterprise schijven inzitten, en deze maken aanzienlijk meer geluid want ja, meer toeren enzo...

Ik hoor graag of je ermee verder komt!

Grtz.

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTX
Excuses voor de wat vertraagde reactie, had wat andere dingen aan mijn hoofd...

Ik heb de procedure van MAX3400 doorlopen, worden de logs mooi van opgeschoond 8) Alleen bij de laatste stap krijg ik een error dat het commando onbekend is, maar deze debugging logs kan je aanzetten via DSM/Support Center/Support Services.

Resultaat was een aantal mooi leesbare logfiles, waar ik helaas niet veel wijzer van was geworden. Voor mij is het nog steeds onduidelijk wat nu precies het niet in slaapstand gaan veroorzaakt. Blijkbaar weet ik gewoon niet waar op te letten... :/

Maar nu komt het mooiste: Gisteren kwam ik thuis en toen lag de DS218+ opeens te slapen! En sindsdien gaat deze keurig in slaapstand, terwijl er niets veranderd is. Ik heb wel op 3 februari de nieuwe DSM 6.1.5 build 15254 erop gezet, maar in de changelog stond niets over het aanpakken van een hibernation-probleem. Daarnaast heeft de NAS toen eerst nog 2 dagen gedraaid zonder in slaapstand te gaan...

Al met al snap ik er helemaal niets van, en zit ik met een dubbel gevoel. Blij dat de NAS nu in slaapstand gaat, jammer dat ik niet weet waarom hij het daarvoor niet deed.

@jackioo Helaas kan ik jou dus niet verder helpen, aangezien ik ook in het duister tast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeViE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 14:17
Hier meldt zich nog een trotse eigenaar van een DS218+.

Als jullie het hebben over slaapstand en hibernate, hebben jullie het dan enkel over hibernate van de harddisks? Na enige tijd gaan de HDD's in slaapstand, maar de ventilator in de Synology blijft nog gewoon draaien. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTX
Of het normaal is weet ik niet, maar dat doet de DS bij mij ook. Het LAN-ledje knippert, de andere drie zijn uit en de ventilator draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Je kan in DSM configuratiescherm instellen dat de ventilator minder hard draait, maar dat is alles. Ventilator zal blijven draaien ook in hybernate. Het is geen deep-sleep zoals een windows desktop/laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

https://www.google.com/se...oe=utf-8&client=firefox-b

Hoe wat en waarom
Hi,

I have bought 2 of Seagate ST4000DM000 for my TS-219PII at this time, those drive have just passed the laboratory tests. I am running my QNAP TS-219PII (mirror RAID) on newest firmware (4.0.1) and can confirm the issue with "Load Cycle Count" :( I have spent a lot of time figuring out what is it and why it is "not welcome behaviour"...

Problem description (as far I have understood this & my experiences):
- During the normal operation the Power Management tries to enters power saving mode, the heads are retracted off the platters onto a load/unload ramp, and the drive should then spin down --> but then the NAS sends it immediately to "normal operation". This causes the movement of the head back and forward --> adding 1 to "Load Cycle Count" .
- The values is rated at 300,000, so something below one year of usage in my fall.

How it can be noticed:
- Behaviour as shown here: YouTube: YouTube

My solution:
- I have to create a "autorun" script, which set the Power Management to very "unagressive behaviour". It can be done with usage of "hdparm" - kind of tool to set/get values of HDD's. Unfrotunetly, the "hdparm" provided with 4.0.1 firmware is quite old (v6.1), which do not support Seagate drive. So the way to fix the problem was:

1) Install Optware IPKG: http://wiki.qnap.com/wiki/Install_Optware_IPKG
2) Instal newer hdparm (it is called "hdparm-hdparm" version v9.39) --> Using "putty" --> ipkg install hdparm
3) Make autorun script: http://wiki.qnap.com/wiki/Running_Your_ ... at_Startup
4) Script content:

Code: Select all
#!/bin/sh
/opt/sbin/hdparm-hdparm -B254 /dev/sda
/opt/sbin/hdparm-hdparm -B254 /dev/sdb

This works fine for me - no more "Load Cycle Count" issue with Seagate :) Hope it helps with making the usage of this drives more robust...

P.S. Using the "putty" and the "hdparm" or "hdparm-hdparm" You can get the status of the HDD:

HDD actual status:

hdparm -C /dev/sda

Set to stand by:

hdparm -y /dev/sda

HDD Info:

hdparm -I /dev/sda

Best regards
Michal
bron : https://forum.qnap.com/vi...2c354925b44b28b9&start=30

[ Voor 99% gewijzigd door Lip op 26-05-2018 22:01 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1