Videokaart zorgt voor reboot tijdens load

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:28
Beste Tweakers,

Een maand of 3 geleden ben ik geupgrade van een amd msi 7970 BE/OC naar een msi gtx 1080 gaming X. Ik heb de afgelopen maand echter last van reboots onder load tijdens gamen. Wanneer ik de logs binnen windows bekijk, zie ik daar dan altijd een kernel power 41 terugkomen. Na wat zoeken raden de meeste aan om de PSU te vervangen.

Mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G43€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 623,15€ 623,15
1Seagate Barracuda, 3TB€ 82,50€ 82,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,01€ 97,01
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Silent Wings 2 140mm, 140mm€ 24,48€ 24,48
2be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm€ 24,16€ 48,32
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 71,-€ 71,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 106,18€ 106,18
1Samsung 840 Pro 256GB€ 192,39€ 192,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.245,03

OS is windows 10 met de laatste updates geinstalleerd. Voeding is nu 3 jaar oud. Airflow in de kast is goed, tijdens full load wordt de gpu niet warmer dan 70 en de CPU ligt zo rond de 50. Andere temperaturen die ik kan zien met HWmonitor lijken mij ook netjes.

Ik dacht zelf eerst dat het aan de voeding zou liggen, immers heavy cpu en gpu load. Ik ben toen aan het testen geslagen; met furmark voer ik de 4k gpu test uit. Deze kan vrij lang blijven draaien, temps gpu zijn dan zo 70 graden en de CPU blijft rond de 35 hangen. Wanneer ik de CPU test hierbij aanzet, en ze dus tegelijkertijd draai, dan duurt het zo'n 5 seconden voordat de pc uitvalt en opnieuw opstart.

Ik heb de GPU test ook een enkele keer gestart waarbij de pc ook weer uitviel, dus zonder de CPU test ernaast. Dit was denk ik de eerste clue. Ik heb echter om uit te sluiten de oude 7970 terug geplaatst, drivers verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd uiteraard, en ik heb ook de GPU en CPU test uitgevoerd. Deze heb ik zo'n 5 minuten laten draaien zonder dat de pc is uitgevallen. Ik heb de test stopgezet, en nogmaals uitgevoerd met wederom hetzelfde resultaat (geen reboot).

Vervolgens heb ik weer de 1080 in mijn systeem geplaatst en weer de GPU en CPU test gedaan. De pc valt dan ook weer na zo'n 5 seconden uit. Aangezien de 7970 een TDP van 250W heeft, en de 1080 een TDP van 180W, denk ik dat ik wel kan concluderen dat de voeding in orde is. Kan ik echter ook de conclusie trekken dat de GPU niet helemaal lekker is? Ik zie overigens geen artefacts in beeld en de temperaturen zijn in orde. Om het helemaal uit te sluiten zou ik ook met een nieuwe voeding kunnen testen, die heb ik al besteld en komt vandaag binnen, maar als het niet nodig is kan ik deze ook gewoon ongebruikt weer terugsturen uiteraard (betreft een RM550X van Corsair).

[ Voor 4% gewijzigd door patshad op 24-01-2018 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je met AIDA64 of HWMonitor niet realtime voltage-monitoring laten meelopen? Of mogelijk met tools die bij je MSI moederbord horen?

Als de logging kan worden weggeschreven, heb je in ieder geval een indicatie of de PC steeds bij dezelfde belasting uitvalt (dus waarschijnlijk een PSU-probleem of een condensator-issue) of dat het random is en dat er mogelijk een ander issue is (bijvoorbeeld wel temperaturen die je niet in de gaten houdt).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
MAX3400 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:14:
Kan je met AIDA64 of HWMonitor niet realtime voltage-monitoring laten meelopen? Of mogelijk met tools die bij je MSI moederbord horen?

Als de logging kan worden weggeschreven, heb je in ieder geval een indicatie of de PC steeds bij dezelfde belasting uitvalt (dus waarschijnlijk een PSU-probleem of een condensator-issue) of dat het random is en dat er mogelijk een ander issue is (bijvoorbeeld wel temperaturen die je niet in de gaten houdt).
Met HWinfo heb ik alleen de mogelijkheid om het bestand zelf actief weg te schrijven. Dat gaat niet werken. Middels AIDA64 lijkt dit wel te kunnen, alleen hoe betrouwbaar zou dit zijn? De airflow in de kast is goed, en de temperaturen van de CPU liggen meestal tegen de 50 aan en van de GPU 70. Dat is best netjes lijkt me.

Ik zou natuurlijk ook even met de nieuwe voeding kunnen testen, al is de seasonic pas 3 jaar oud daar ik daarmee mijn xfx pro 550W mee heb vervangen (die was wel defect geraakt, tikkend geluid). Mocht het met de nieuwe voeding ook gebeuren met de gtx, en met de AMD niet, dan lijkt het me vrij zeker dat het aan de GPU zou moeten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patshad
Kleine update van mijn kant; ik heb besloten om toch de Corsair RM550X te installeren. Heb dezelfde test een paar keer herhaald met de 1080, maar de pc valt nu niet meer uit. Ik kijk het even aan, maar vermoed dan dus dat het toch een PSU probleem moet zijn geweest. De oude voeding gaat onder garantie terug naar de winkel, hopelijk komen ze daar tot dezelfde conclusie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patshad
Nog een update van mijn kant voor de geïnteresseerden ;). De voeding is door de webwinkel terug gestuurd naar de leverancier of doorgestuurd naar een door de fabrikant aangestelde reparateur. De geautomatiseerde email suggereert dus dat deze gerepareerd moet worden of niet meer op voorraad is. Denk dat ze het defect dus ook hebben kunnen constateren.

In de tussentijd nog geen uitvallers gehad met de Rm550x, enige minpuntje is dat deze een wat kortere sata kabel heeft met 1 connector minder waardoor ik de dvd brander / lezer nu niet aangesloten krijg. Met een beetje passen en meten wel op te lossen, maar dat zal de pret verder niet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
Het heeft even mogen duren, na 4 weken nog geen reactie terug gehad. Zoals in de mail verzocht dan maar een statusupdate gevraagd. Uitkomst: de voeding blijkt niet meer te repareren en is ook niet meer leverbaar. Ik kan nu ongeveer 75% van het aankoopbedrag terug krijgen, of dit kan worden verrekend met een nieuwe aankoop.

Opzich vind ik die 75% best wel netjes, maar aangezien de voeding nog in de garantieperiode zit en de winkel geen nieuwe kan leveren, zou ik dan het totale aankoopbedrag niet terug moeten krijgen? Aan de ene kant is dit best scheef, aangezien ik de voeding toch een jaartje of 3 gebruikt heb, maar anders had ik een hele nieuwe gekregen. Van wat ik online heb kunnen vinden met betrekking tot garantieafhandeling gaat dit meestal over de eerste 2 weken na aankoop, dan zou het hele bedrag vergoed moeten worden. Aangezien ik eerder ook al een voeding terug heb moeten sturen bij dezelfde shop (deze zat in de garantie, 2 jaar gebruikt) en toen wel het gehele aankoopbedrag terug heb gekregen, zou dit nu ook niet weer zo moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:13
patshad schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:04:
Het heeft even mogen duren, na 4 weken nog geen reactie terug gehad. Zoals in de mail verzocht dan maar een statusupdate gevraagd. Uitkomst: de voeding blijkt niet meer te repareren en is ook niet meer leverbaar. Ik kan nu ongeveer 75% van het aankoopbedrag terug krijgen, of dit kan worden verrekend met een nieuwe aankoop.

Opzich vind ik die 75% best wel netjes, maar aangezien de voeding nog in de garantieperiode zit en de winkel geen nieuwe kan leveren, zou ik dan het totale aankoopbedrag niet terug moeten krijgen? Aan de ene kant is dit best scheef, aangezien ik de voeding toch een jaartje of 3 gebruikt heb, maar anders had ik een hele nieuwe gekregen. Van wat ik online heb kunnen vinden met betrekking tot garantieafhandeling gaat dit meestal over de eerste 2 weken na aankoop, dan zou het hele bedrag vergoed moeten worden. Aangezien ik eerder ook al een voeding terug heb moeten sturen bij dezelfde shop (deze zat in de garantie, 2 jaar gebruikt) en toen wel het gehele aankoopbedrag terug heb gekregen, zou dit nu ook niet weer zo moeten zijn?
Er zit niet voor niets 5 jaar garantie op. Lijkt me dat hij vervangen moet worden met een gelijkwaardig model? Als je met 75% afgescheept wordt vind ik dat nogal bijzonder. Dit lijkt op een win-win voor de winkel.

Van Seasonic:

https://seasonic.com/support#replacement-warranty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@patshad
Fijn om te lezen dat je ook de oplossing in je topic post. Succes verder met de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
patshad schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:04:
Ik kan nu ongeveer 75% van het aankoopbedrag terug krijgen, of dit kan worden verrekend met een nieuwe aankoop.
Niet accepteren, ze moeten een nieuwe leveren binnen de garantietermijn bijvoorbeeld een Seasonic Focus Plus 550 Gold.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42
niet accepteren, ze moeten een vergelijkbaar model leveren of aanschafbedrag terug

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 16:43
Als je de voeding naar Seasonic reparatie centrum in duitsland stuurd en je voldoet aan alle eisen dan ben je alleen verzendkosten daarnaar toe verschuldig (10 euro) en krijg je een gelijkwaardige of hoger voeding (wattage) voor terug. Heeft perfect geholpen voor mijn titanium 460 watt fanless, die was instabiel geworden na 14.000 draaiuren. Heb er een titanium 520 fanless voor terug gekregen.

[ Voor 0% gewijzigd door P47-Thunderbolt op 19-03-2018 14:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patshad
@Davetc , @Uszka @aminam @P47-Thunderbolt
Dank voor de reacties allemaal, ik had zo al mijn terechte twijfels over de handelswijze van de shop. Ik heb vandaag gereageerd op hun oplossing, en aangegeven dat ik er niet mee akkoord ga omdat ik recht heb op een gelijkwaardig vervangend product of het volledige aankoopbedrag aangezien de voeding nog in de garantieperiode zit.

@DeArmeStudent
Wel zo makkelijk toch, dan hebben anderen er ook wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
Ik heb inmiddels een nieuwe voeding mogen ontvangen van de shop, een seasonic focus plus 550 gold.

De dag dat ik reactie had gestuurd dat ik niet akkoord ga met hun oplossing is er in de middag (zonder dit met mij af te stemmen) een pakketje ingepakt en verzonden. Dit zag ik pas de volgende dag, aangezien er een mailtje of 4 was binnengekomen over de order. Ik was in de avond gelukkig wel thuis om het pakket in ontvangst te nemen.

De oplossing is prima, alleen had ik graag eerst even met de shop afgestemd wat het zou worden: een gelijkwaardig vervangend product of vergoeding van het volledige aankoopbedrag. Afijn, ik heb nu dus een voeding over, wellicht dat ik die monteer in de pc van mijn ouders, wel zwaar overkill, want die trekt hooguit 200W bij piekbelasting (en dat is vast geen office, mail, facebook en youtube natuurlijk) maar de voeding uit dat systeem is denk ik na een jaartje of 8 / 9 trouwe dienst ook wel weer aan vervanging toe.

[ Voor 4% gewijzigd door patshad op 22-03-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
>alleen had ik graag eerst even met de shop afgestemd wat het zou worden: een gelijkwaardig vervangend product of vergoeding van het volledige aankoopbedrag

Een bedrijf is niet verplicht te vergoeden, maar om te vervangen of te repareren. Ze hebben dus gewoon aan hun wettelijke plicht voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
@patshad ik zou hem dan verpatsen en een goede 300 watter voor je ouders halen. Scheelt verbruik en jij kan een avondje drinken/naar de dierentuin/naar de sauna (wat je wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
418O2 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:25:
@patshad ik zou hem dan verpatsen en een goede 300 watter voor je ouders halen. Scheelt verbruik en jij kan een avondje drinken/naar de dierentuin/naar de sauna (wat je wil)
Laten er nu net geen goede nieuwe 300w voedingen zijn. Echt goede voedingen beginnen bij 450w en €70 incl verzendkosten en laat dat nou zo'n beetje de verkoopwaarde van de Seasonic zijn. Gewoon gebruiken dus in die 200w pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Uszka schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Laten er nu net geen goede nieuwe 300w voedingen zijn. Echt goede voedingen beginnen bij 450w en €70 incl verzendkosten en laat dat nou zo'n beetje de verkoopwaarde van de Seasonic zijn. Gewoon gebruiken dus in die 200w pc.
pricewatch: be quiet! System Power 9 400W
Zoiets is meer dan prima voor zo'n oud bakkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Voor die prijs een heel redelijke voeding maar een echt goede voeding is dat natuurlijk niet. Dan zou ik eerder gebruikt kopen V&A aangeboden: Seasonic G-series 360 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:42
Uszka schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:13:
Voor die prijs een heel redelijke voeding maar een echt goede voeding is dat natuurlijk niet. Dan zou ik eerder gebruikt kopen V&A aangeboden: Seasonic G-series 360 watt
Een 550w gold voeding verkopen en een 360w gold voeding 2e hands terugkopen lijkt mij ook niet heel zinnig. Dan kan TS hem net zo goed houden, hoeft hij er niet voor te hollen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patshad
Cpt.Morgan schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:06:
>alleen had ik graag eerst even met de shop afgestemd wat het zou worden: een gelijkwaardig vervangend product of vergoeding van het volledige aankoopbedrag

Een bedrijf is niet verplicht te vergoeden, maar om te vervangen of te repareren. Ze hebben dus gewoon aan hun wettelijke plicht voldaan.
Dat is zeker zo, en ik ben blij met de afhandeling, maar in een soortgelijke situatie bij dezelfde shop (voeding defect, binnen garantie) heb ik de vorige keer wel het volledige aankoopbedrag terug gehad. Dat was ook het enige aanbod dat destijds is gedaan. Vanuit communicatief oogpunt hadden ze wel even na mogen mailen dat ze een vervangend product gingen opsturen.
Uszka schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:54:
[...]

aminam schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:13:
[...]

Een 550w gold voeding verkopen en een 360w gold voeding 2e hands terugkopen lijkt mij ook niet heel zinnig. Dan kan TS hem net zo goed houden, hoeft hij er niet voor te hollen.
Ik zal de voeding inderdaad gaan monteren in de andere pc, voor die 2 tientjes verschil is het me de moeite niet waard en mocht ik daar ooit nog eens wat upgraden, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik de voeding buiten beschouwing kan laten :). Dank voor het meedenken en de reacties allemaal!
Pagina: 1