Tankstations die de 'cijfers manipuleren'?

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:51
Hey Tweakers,

Normaal tank ik als mijn tank 1/5e vol zit. Ik tank dan vrijwel altijd 33 liter en dan zit hij tot de rand vol.
De totale tankinhoud van mijn auto is 45 liter.

Nu heb ik gister eens bij een ander tankstation getankt, zat niet op te letten en tot mijn verbazing heb ik 49 liter de auto in gejaagd, meer dan de totale inhoud van mijn tank, terwijl hij helemaal niet leeg was.

Heb hier eigenlijk nooit stil bij gestaan, de gedachte komt nu op;
Kunnen tankstations de pompen manipuleren om meer liters te rekenen dan er werkelijk verbruikt wordt?

Het viel me een beetje op dat 49 precies 1.5 keer zo veel is als de 33 liter die ik er normaal in stop.
Heb dan een beetje het idee dat de bedoeling liter * 1.05 is om onopvallend te blijven maar het per ongeluk op *1.5 is gezet.

Deze post voelt haast een beetje als 'Help, illuminati, de tankstation lobby wilt ons allemaal naaien"
Toch dwaalt de gedachte een beetje in m'n hoofd rond.

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
Temperatuur van de tank (van het station) kan het volume wel wat laten afwijken.
Maar of het zo extreem zou mogen zijn? Geen idee.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:48

Bob

Temperatuur/volume wordt normaal gezien gecorrigeerd door elektronica.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De meting moet geijkt zijn. Daar voor zit ook een mooie sticker met de keurdatum e.d. van op de pomp.
Dus die mag niet afwijken. Zo wel, dan kan dat gemeld worden.

Wat logischer zou zijn, is dat de vloer niet helemaal lekker vlak is of juist vlakker t.o.v. het station waar je normaal tankt, waardoor je de tankhals beter gevuld krijgt en dus iets meer liters kwijt kan.

Edit:
Zie ook staatscourant 14 van 1998
https://zoek.officielebek...t-1998-14-p33-SC12361.pdf

Pagina 9, Maximaal toelaatbare fouten in de tabel:
Bij volumes boven 2 liter mag er niet meer dan 0.5% afwijking zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2018 13:12 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:25
Wat zei de pompbediende toen je hem/haar er op wees?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 14:14
Tango heeft wel aardige informatie hierover (tenminste, daar kwam ik het toevallig tegen ;)):
Ik heb de indruk dat ik meer getankt heb dan er in mijn tank past.
Het komt wel eens voor dat het lijkt alsof het aantal liters niet klopt met de inhoud van uw tank. Graag informeren wij u over de mogelijke oorzaak hiervan.

Grootte tank

De daadwerkelijke tank in een auto is altijd groter dan aangegeven in het onderhoudsboekje. Dit is zo omdat er om veiligheidsredenen altijd een bepaalde hoeveelheid lucht in de tank moet zitten. Ook heeft iedere tank een overvulbeveiliging. Normaliter is het de overvulbeveiliging die aangeeft dat de tank vol zit en waardoor de pomp afslaat. Het komt echter weleens voor dat de overvulbeveiliging in de tank van de auto niet goed werkt en de in de tank voor lucht bestemde ruimte ook wordt gevuld met brandstof.

IJking

Onze pompen worden ieder jaar, volgens wettelijke voorschriften, door een erkend bedrijf geijkt. Een onafhankelijke instantie die de controle op de ijkwet handhaaft voert bovendien regelmatig onaangekondigde controles uit.

Agentschap Telecom

Indien u twijfelt aan de juistheid van de pomp, kunt u contact opnemen met het Agentschap Telecom van het Ministerie van Economische Zaken. Deze verzorgt het toezicht op de naleving van o.a. de metrologische wetgeving (de Metrologiewet).

Het Agentschap Telecom heeft als belangrijkste functie de bescherming van de consument en kan ook alleen door consumenten worden ingeschakeld. Meer infomatie over Agentschap Telecom vindt u op www.agentschaptelecom.nl.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 24-01-2018 13:11 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Zoiets is vrij simpel te checken. Als je over een aantal tanks het verbruik bijhoudt, zie je vanzelf wel of de getankte hoeveelheid klopt met het aantal kilometers wat je rijdt.

Verwijderd

Valandin schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:04:
Hey Tweakers,

Normaal tank ik als mijn tank 1/5e vol zit. Ik tank dan vrijwel altijd 33 liter en dan zit hij tot de rand vol.

Nu heb ik gister eens bij een ander tankstation getankt, zat niet op te letten en tot mijn verbazing heb ik 49 liter de auto in gejaagd, meer dan de totale inhoud van mijn tank, terwijl hij helemaal niet leeg was.

Kunnen tankstations de pompen manipuleren om meer liters te rekenen dan er werkelijk verbruikt wordt?

Het viel me een beetje op dat 49 precies 1.5 keer zo veel is als de 33 liter die ik er normaal in stop.
Heb dan een beetje het idee dat de bedoeling liter * 1.05 is om onopvallend te blijven maar het per ongeluk op *1.5 is gezet.

Deze post voelt haast een beetje als 'Help, illuminati, de tankstation lobby wilt ons allemaal naaien"
Gevonden op inet:

Weggebruikers zijn massaal de dupe van het fenomeen 'krimpende benzine'. Dat kost hen handenvol geld.

Consumenten krijgen bij tankstations soms minder benzine voor hun geld, omdat de brandstof warm is en later door afkoeling krimpt in de tank. Dat zegt een woordvoerder van de belangenvereniging BETA. Ook tankstationhouders worden daarvan de dupe en zien jaarlijks hun voorraad door afkoeling voor honderdduizenden euro's krimpen.

BETA is verbaasd dat oliemaatschappijen weigeren hun tankwagens met thermometers uit te rusten zodat kan worden berekend hoeveel er na afkoeling uiteindelijk aan volume overblijft. "In de ons omringende landen zijn alle tankwagens daarmee uitgerust,'' zegt de woordvoerder.

Volgens Shell ondervindt de consument aan de pomp geen nadeel van de afkoeling. Voordat de brandstof wordt getankt, is deze al afgekoeld. De station hebben voor langere tijd voorraad en verkopen niet meteen brandstof die net is aangeleverd, aldus een woordvoerder.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
1. regel een 20L jerrycan
2. ga terug naar het betreffende tankstation
3. vul de jerrycan bij dezelfde pomp
4. lees het display af
5. meet het thuis nog eens rustig na (weeg de jerrycan vol en leeg, etc.)
(6. constateer dat er niets aan de hand is)

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2018 13:18 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Gevonden op inet:

Weggebruikers zijn massaal de dupe van het fenomeen 'krimpende benzine'. Dat kost hen handenvol geld.

Consumenten krijgen bij tankstations soms minder benzine voor hun geld, omdat de brandstof warm is en later door afkoeling krimpt in de tank. Dat zegt een woordvoerder van de belangenvereniging BETA. Ook tankstationhouders worden daarvan de dupe en zien jaarlijks hun voorraad door afkoeling voor honderdduizenden euro's krimpen.

BETA is verbaasd dat oliemaatschappijen weigeren hun tankwagens met thermometers uit te rusten zodat kan worden berekend hoeveel er na afkoeling uiteindelijk aan volume overblijft. "In de ons omringende landen zijn alle tankwagens daarmee uitgerust,'' zegt de woordvoerder.

Volgens Shell ondervindt de consument aan de pomp geen nadeel van de afkoeling. Voordat de brandstof wordt getankt, is deze al afgekoeld. De station hebben voor langere tijd voorraad en verkopen niet meteen brandstof die net is aangeleverd, aldus een woordvoerder.
Op grote hoeveelheden snap ik dat wel ja.
Echter, je maakt mij niet wijs dat de benzine tussen de pomp en de meet-unit zoveel uitzet.
Zeker niet met de huidige buitentemperatuur.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
Of je hebt gewoon de verkeerde pomp afgerekend.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Dit heeft niet zoveel in TL te zoeken, tikje naar VV.

Tank je tot ie afslaat of gooi je erna er nog wat bij? Kan met de luchtdruk in je tank te maken hebben. Bij sommige pompen gaat de lucht makkelijker er langs dan anderen en dus past er meer in de tank. Kan ook voorkomen dat de pomp trager gaat als het druk is en je uiteindelijk meer brandstof erin krijgt doordat het niet in de tank geplonst wordt. Ergo minder schuim.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jeroen3 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:23:
TS vertelt niet of het een bemande of onbemande pomp was.
Bij een onbemande pomp lijkt me dat nogal lastig omdat je pas er vantevoren in gaat en dan alleen de gekozen pomp activeert.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:48

Onbekend

...

Valandin schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:04:
Hey Tweakers,

Brandstof kan uitzetten en krimpen, maar niet 1,5 zoveel.
Heb je geen lek in de brandstoftank of vulslang daar naar toe?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:08
Rukapul schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:18:
5. meet het thuis nog eens rustig na (weeg de jerrycan vol en leeg, etc.)
Let op, 1 liter benzine is ongeveer 0.72 kilo.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onbekend schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Brandstof kan uitzetten en krimpen, maar niet 1,5 zoveel.
Klopt; een liter ongelode benzine scheelt slechts 22 centiliter bij een temperatuursverandering van 5 graden Celsius naar ongeveer 23 graden Celsius.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:51
McKaamos schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:25:
[...]

TS vertelt niet of het een bemande of onbemande pomp was.
Bij een onbemande pomp lijkt me dat nogal lastig omdat je pas er vantevoren in gaat en dan alleen de gekozen pomp activeert.
jeroen3 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:23:
Raling schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:08:
Het was inderdaad een onbemande pomp.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 17:34

vectormatic

Warlock of the doorlock

MAX3400 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:28:
[...]

Klopt; een liter ongelode benzine scheelt slechts 22 centiliter bij een temperatuursverandering van 5 graden Celsius naar ongeveer 23 graden Celsius.
milliliter of CC lijkt me, 23 cl op een liter is 23%, wat me voor een vloeistof bizar veel lijkt

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11 18:30

superwashandje

grofheid alom

heb je bij tankstations wel eens gekeken naar de pomp zelf? er zit op elke pomp een sticker met de datum van ijken. ze worden allemaal regelmatig geijkt door een extern bedrijf/organisatie.

edit: ik heb er al vaker naar verwezen: https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/benzinepompen

[ Voor 20% gewijzigd door superwashandje op 24-01-2018 13:37 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:22

Wallie

Herr

Vorige week toevallig zo'n zelfde iets gehad bij de Tinq, auto (Dacia Lodgy Diesel 8) ) had volgens de boordcomputer 32,3 liter verbruikt. Met tanken ging er 39 in... nu wijkt het wel eens meer af, maar nooit meer dan 1,5 liter. Tinq opgebeld en de technische dienst ging de brandstoffilters controleren. Nu heb ik een tankpas (leaseauto), dus heel veel maakt het me niet uit, maar ik kan me voorstellen dat je hier als particulier meer moeite mee hebt.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

TS, heb je niet per ongeluk de prijs display afgelezen ipv liters? circa 33 liter maal €1,55 (wat bij een onbemande pomp op een non-A locatie best moet kunnen) is inderdaad circa 49

Kan natuurlijk zijn dat de pomp waar je hebt getankt de liter/bedrag displays anders heeft zitten dan je gewend bent, en uit automatisme op het verkeerde getalletje hebt gelet? Misschien even je bankrekening checken of er 49 euro, of ca 75 is betaald

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:28:
[...]

'Slechts'? 22% vind ik vrij veel voor een opwarming van 6%. Volgens https://www.ikhebeenvraag...erschillende-temperaturen gaat het om 1,7 cL.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

vectormatic schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:32:
[...]

milliliter of CC lijkt me, 23 cl op een liter is 23%, wat me voor een vloeistof bizar veel lijkt
Zat in de omrekenfactor van gallons & Fahrenheit & cubic inches... De koolwaterstof die als basis dient voor normale consumenten-benzine, heeft een "thermal expansion" van 0,00095 (1/°C).

20 °C naar 30 °C -> 10x 0,00095 = 0,0095. Bij 20 graden is het gemeten volume 30 liter, bij 30 graden is het gemeten volume 30,285 liter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

MAX3400 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:36:
[...]

Zat in de omrekenfactor van gallons & Fahrenheit & cubic inches... De koolwaterstof die als basis dient voor normale consumenten-benzine, heeft een "thermal expansion" van 0,00095 (1/°C).

20 °C naar 30 °C -> 10x 0,00095 = 0,0095. Bij 20 graden is het gemeten volume 30 liter, bij 30 graden is het gemeten volume 30,285 liter.
Dan zit je dus op ca 1%/10 graden Celcius, en zou voor 20-25 graden verschil 23 ml beter kloppen dan 23 cl

• PrinsPils
  • Laatst online: 09-11 23:33
Ik heb hier in de buurt ook zo'n pompstation. Normaal tank ik altijd rond de 45 liter, en daar gaat er dan opeens 50 liter in. Altijd. Ook bij m'n vriendin d'r auto zit er verschil in.

Of het gerechtvaardigd is of niet weet ik niet, maar ik tank daar niet meer. Wellicht onterecht, maar de keren dat ik er tankte reed ik weg met het gevoel genaaid te worden. :)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:28

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb zelf een Skoda en daar zit in de opening van de tank een ontluchtingsnippel. Normaliter drukt de tankdop deze nippel in zodat er ruimte in de tank vrijkomt. Ik heb me laten vertellen dat dit is om volumeverschillen op te vangen door temperatuurswisselingen.

Nou kan ik die nippel ook met het tankpistool indrukken. Als ik dat doe kan ik zo'n dikke 10 liter extra tanken (ik heb al eens 55 liter getankt in een tank van 45 liter). Kan het zijn dat jouw auto dit ook heeft en dat je dat ongemerkt hebt ingedrukt met tanken?

... en gaat over tot de orde van de dag

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

En @Valandin , er al achter wat er aan de hand is?

Ik ben toch stiekem wel benieuwd...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is wel een groot verschil, je hebt natuurlijk nog de buis naar je tank maar of daar 4 liter in past?

Het lukte mij bij mijn vorige auto trouwens ook altijd wel twee liter meer te tanken als mogelijk was. Ik reed ook altijd door tot het metertje een stuk onder de e zat (veel korte stukjes 'ah dat kan nog wel' dacht ik dan altijd. Nu ik langere stukken rijdt tank ik eerder omdat ik toch moet tanken voor ik op mijn bestemming ben)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dat heb ik dus als ik diesel tank bij deze pomp: http://www.firezone.nl/locaties/165/spijkenisse/ Mijn verbruik in liters klopt redelijk met de boordcomputer (~1%), maar bij deze pomp is het verschil altijd meer dan 5%. Misschien mijn straf omdat ik bij een cheap ass pomp tank.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nou ik heb wel eens met de scooter gehad.. 4.8L tank volgens de opgave.. met een LEGE* tank.. bij Pomp A tot de rand toe afgevuld 4,86L er in gewerkt..

keer later met een weer een LEGE* tank bij een ander station getankt.. 5.2L in de zelfde tank weten te frutten... wederom tot de rand toe afgevuld...

*leeg als in geen zichtbare brandstof meer in de tank, en een motor die niet start.... en na het tanken gewoon met 2x kicken weer start ..

404 Signature not found

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Raling schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:08:
Zelfbediening!

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Gevonden op inet:

En in de zomer is het weer net andersom, dan is de benzine lekker koel in de grond en zet ie uit in je tank.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 20:52
Leg eens een waterpas in je auto!

Ik kan op een specifieke lokatie bijna 5-7 liter meer tanken, omdat de auto dan beduidend ‘schuiner’ staat dan mijn ‘eigen’ pomp!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AcIDeR schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:12:
Leg eens een waterpas in je auto!

Ik kan op een specifieke lokatie bijna 5-7 liter meer tanken, omdat de auto dan beduidend ‘schuiner’ staat dan mijn ‘eigen’ pomp!
Volgens mij dienen de 'speciale' vloeren bij een tankstation, vlak/waterpas te zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:23
Je weet het aan het einde van de tank toch? Als je ook opeens 1.5 keer zo ver komt, dan klopt het. Als je verbruik opeens veel hoger is, dan klopt het niet :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:48

Onbekend

...

Hackus schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:19:
[...]

Volgens mij dienen de 'speciale' vloeren bij een tankstation, vlak/waterpas te zijn.
Ik weet niet of ze waterpas horen te zijn, maar ze dienen wel waterdicht te zijn zodat gelekte brandstof in een aparte put wordt opgevangen en niet via het riool weg loopt. Het lijkt mij daarom beter dat de vloeren iets schuin liggen zodat niet een plas brandstof dagen lang kan blijven liggen.

En het "manipuleren" van de brandstofhoeveelheid zal waarschijnlijk te maken hebben met de temperatuursverschillen tussen de tank in de grond, temperatuur van de pomp zelf, en de omgevingstemperatuur waar de tank van jouw auto zit. Wat wel iets kan verschillen is de lengte van het vulpistool. Als deze wat korter is, gaat er meer brandstof in de tank voordat de pomp stopt.

Het beste meten lukt het beste door bij het zelfde tankstation steeds de zelfde pomp te gebruiken en zo min mogelijk temperatuursverschillen een rol hierin te laten spelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik denk wel dat het procentueel binnen de marges vallend aspect het wel gebeurt, heel klein maar bij de vele miljoenen liters brandstof die er doorheen gaan is dat kassa. Beetje als de banktransacties afrondingen in de film Office Space.

Maar grove afwijkingen, tja melding doen zoals de link die is gemeld hier. Fotootje ijksticker meesturen.

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 20:52
Hackus schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:19:
[...]

Vandaag op gelet:

De vloeren lopen af richting het tank-eiland.
Normaliter parkeer je met de tankdop dan ook aan de tank-eiland zijde.

Bij de pomp uit mijn voorgaande voorbeeld ligt de vloer onder een serieus afschot bij het tank-eiland vandaan.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 18:47
SMSfreakie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:45:
nou ik heb wel eens met de scooter gehad.. 4.8L tank volgens de opgave.. met een LEGE* tank.. bij Pomp A tot de rand toe afgevuld 4,86L er in gewerkt..

keer later met een weer een LEGE* tank bij een ander station getankt.. 5.2L in de zelfde tank weten te frutten... wederom tot de rand toe afgevuld...

*leeg als in geen zichtbare brandstof meer in de tank, en een motor die niet start.... en na het tanken gewoon met 2x kicken weer start ..
offtopic: niet te vaak doen, je kunt allerlei troep in het brandstofsysteem krijgen.
(tank helemaal leegrijden bedoel ik)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier kun je dit soort zaken melden: https://www.agentschaptel...f-weegfout-of-overtreding

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-10 10:08
Hmmm, wel interessant. Ik houd altijd oppervlakkig het gebruik bij, en dat wisselt toch wel eens een kilometer per liter. Als een tankstation dit continu aan en uit zou kunnen zetten hebben we toch een mooie business.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb bij een oliehandel gewerkt en ik weet dat de pompen consequent op die 0,5% toegestane afwijking werden afgeregeld. En nee, niet in het voordel van de consument. Het zou me niks verbazen als ze wellicht nog iets 'beter' werder afgesteld dan die 0,5%. Wat dat betreft is een tankstation net een bedrijf: ze willen zoveel mogelijk verdienen. En als je weet dat voor elke tiende cent korting wordt 'gevochten' is die paar tiende procent afwijking net zo interessant natuurlijk. Maar die 10% die de TS beschrijft, nee dat is echt een fout (van TS, danwel het tankstation).

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 12:02

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Interessant topic. Wel wat ouder, maar even een kick.

Zelf maak ik ook grote verschillen mee. Tankstations waar ik 45L of meer kan tanken mijd ik tegenwoordig gezien mijn tank 45l groot is. Ik vertrouw dat nooit zo.

Het gebeurt echter ook regelmatig dat het pistool al afslaat bij 35L! Zelfs als ik een beetje draai en hannes met het ding kan er geen liter meer bij. Een beetje warmte/koude kan toch nooit zulke enorme verschillen bepalen?

Hoe ziet zo'n pistool uberhaupt hoeveel er in mijn tank nog zit? Luchtdruk? Een vochtsensor?

Dit dus.

• SMSfreakie
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:00:

Zelf maak ik ook grote verschillen mee. Tankstations waar ik 45L of meer kan tanken mijd ik tegenwoordig gezien mijn tank 45l groot is. Ik vertrouw dat nooit zo.

Het gebeurt echter ook regelmatig dat het pistool al afslaat bij 35L! Zelfs als ik een beetje draai en hannes met het ding kan er geen liter meer bij. Een beetje warmte/koude kan toch nooit zulke enorme verschillen bepalen?

Hoe ziet zo'n pistool uberhaupt hoeveel er in mijn tank nog zit? Luchtdruk? Een vochtsensor?
YouTube: How Does A Gas Nozzle Know When To Shut Off?

404 Signature not found

• Jimster
  • Laatst online: 08:19
Zoals hierboven al aangegeven zit er een veiligheidsmarge op. Mijn auto (VAG) heeft volgens het boekje ook een 45liter tank. Door de ontluchtingsnippel vaak in te drukken, ontsnapt er lucht uit de tank en kan er benzine bij. Mijn record: 58 liter. Maar normaal tank ik elke keer zo'n 52 liter.

• SMSfreakie
  • Niet online
Jimster schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:19:
[...]

Zoals hierboven al aangegeven zit er een veiligheidsmarge op. Mijn auto (VAG) heeft volgens het boekje ook een 45liter tank. Door de ontluchtingsnippel vaak in te drukken, ontsnapt er lucht uit de tank en kan er benzine bij. Mijn record: 58 liter. Maar normaal tank ik elke keer zo'n 52 liter.
dr gaat nog best wat in zo`n vulpijp ;)
en gewoon het ding tegen de ontluchtingsnippel parkeren als die "vol" is

404 Signature not found

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Jimster schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:19:
[...]

Bouwjaar/model?
Zoals ik op internet lees heeft de Golf V (die ik heb) geen ontluchtingsnippel meer :(

• Jimster
  • Laatst online: 08:19
234FaTaLiTy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Bouwjaar/model?
Zoals ik op internet lees heeft de Golf V (die ik heb) geen ontluchtingsnippel meer :(
Ibiza 6J 2009.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Maar je hebt wel vertrouwen in de opgave van de fabrikant dat de tank precies 45 liter is?

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Hmm oké, ga ik bij de volgende tankbeurt eens proberen of dat er bij mij niet zit dan. Mijne is 2005 namelijk..
Pagina: 1