Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Hoi allen,

Ik heb inmiddels mijn eerste semester van de opleiding HBO-ICT op Fontys Hogescholen erop zitten en ik ben niet echt hoopvol wat betreft een doorstroom naar het tweede semester. Ik heb goede resultaten behaald, maar ik heb ook slechte resultaten behaald. En ik ben er vrij zeker van dat ik afgerekend ga worden op de onvoldoendes die ik heb. Even op een rijtje de cijfers per vak per periode
  • Oriëntatie in Business P1: 8
  • Oriëntatie in Software P1: 5
  • Oriëntatie in Technology P1: 5
  • Oriëntatie in Media Design P1: 6
  • Proftaak P1: 6
  • Oriëntatie in Business P2: 8
  • Oriëntatie in Software P2: 5
  • Fundamentals 12* P2: 6
  • Proftaak P2: 5
  • Portfolio**: 10
* Programmeren + databases
** Niet echt een vak, maar moet wel in orde zijn om te worden beoordeeld

Ik heb zoals je ziet enkele hoge cijfers waarmee ik kan compenseren en gemiddeld komt het neer op een 6,0 (portfolio niet meegerekend), maar ik ben er vrij zeker van dat het niet genoeg zal zijn. Ik krijg aankomende vrijdag pas te horen wat het uiteindelijke besluit is. Eigenlijk hoor ik ook niet op de feiten vooruit te lopen, maar om voor mezelf 'de klap op te vangen' mocht het besluit zijn dat ik moet herstarten of ik kom in aanmerking voor 'maatwerk' (min of meer semester opnieuw met alleen de niet behaalde vakken) wil ik alvast vooruitkijken.

Ik heb dus drie opties in principe: herstart, maatwerk en stoppen. Mocht dat tweede mogelijk zijn (want dat doen ze ook niet zomaar), dan ben ik wel bereid daarvoor te gaan. Maar stel ze adviseren een herstart, dan ben ik eigenlijk geneigd gewoon helemaal te stoppen. Ik heb 'gelukkig' nog een mooi MBO-4 Netwerkbeheer diplomaatje waar ik op zich mee vooruit kan. En ik heb in het half jaartje tijd al best veel kennis op gedaan over programmeren, ook al heb ik die vakken niet gehaald (op het mbo überhaupt nooit gehad).

Ik weet dat dat zo overkomt alsof ik het opgeef bij het eerste obstakel, maar het punt voor mij is dat ik het profiel ICT & Business wil gaan doen. Voor die vakken heb ik gewoon hartstikke mooie cijfers gehaald. Ook bij beide proftaken heb ik, ondanks die onvoldoende in periode 2, volgens mijn docenten prachtig werk geleverd hiervoor.

Hoewel programmeren terug zal komen in semester 2 bij ook dat profiel, ben ik van mening dat ik prima door zou kunnen gaan. Immers is het niet zo dat ik de vakken die ik niet gehaald heb echt flink verprutst heb ofzo. Het gaat in alle gevallen om een of twee leerdoelen (van bijvoorbeeld de 20 bij software in beide periodes).

Ik weet ook dat ik het echt voor mezelf moet bepalen wat ik wil gaan doen, maar ik zou graag horen wat anderen mij het beste zouden adviseren. Puur als een second opinion. :)

Uiteraard wacht ik ook nog het oordeel af. Er kan nog van alles gebeuren. Wie weet gaat het er bijvoorbeeld wel om dat je gemiddeld een voldoende hebt (er is bijvoorbeeld ook gezegd dat ik met een 7 een 5 kan compenseren). :P

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 13:25
Wat is de reden dat je geen voldoende hebt gehaald voor de technische vakken, behalve dat je het blijkbaar minder interessant vond?
Welk semester kun je kiezen voor de meer business kant? ( hoelang "moet" je nog proberen voldoendes te halen voor de technische vakken?)
Hoeveel heeft het profiel ICT & Business te maken met je MBO Netwerkbeheer?

Geen idee hoe het tegenwoordig is maar vroeger moest je gewoon je propedeuse op tijd halen door eerdere semester te herkansen in het volgende semester. Dus bovenop de vakken in het tweede semester.

Ik hoop dat je die kans krijgt en ook kan waarmaken. Als het profiel ICT & Business interessant is lijkt me niet dat je terug moet vallen op 40 jaar netwerkbeheer uitvoeren tot je met pensioen mag

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
gr8-jen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:08:
Wat is de reden dat je geen voldoende hebt gehaald voor de technische vakken, behalve dat je het blijkbaar minder interessant vond?
Welk semester kun je kiezen voor de meer business kant? ( hoelang "moet" je nog proberen voldoendes te halen voor de technische vakken?)
Hoeveel heeft het profiel ICT & Business te maken met je MBO Netwerkbeheer?

Geen idee hoe het tegenwoordig is maar vroeger moest je gewoon je propedeuse op tijd halen door eerdere semester te herkansen in het volgende semester. Dus bovenop de vakken in het tweede semester.

Ik hoop dat je die kans krijgt en ook kan waarmaken. Als het profiel ICT & Business interessant is lijkt me niet dat je terug moet vallen op 40 jaar netwerkbeheer uitvoeren tot je met pensioen mag
Dat is dus het punt bij ons. Je mag alleen door naar het tweede semester als je op een bepaald niveau zit, je gaat dus niet automatisch door.

De reden dat ik geen voldoende heb kunnen halen voor de technische vakken is omdat er steeds net 1 of 2 leerdoelen waren waar ik waarschijnlijk gewoon niet genoeg aandacht aan heb besteed. Dat is dus op zich gewoon mijn eigen fout, maar dan nog vind ik het jammer dat ik op die paar zaken word afgerekend. Zal wellicht aan m'n MBO-mentaliteit liggen.

ICT & Business heeft niet echt heel veel te maken met netwerkbeheer (al krijg je in het tweede semester wel een vak hierover), maar ik heb ervoor gekozen, omdat ik mijn inziens te weinig kennis heb van de bedrijfskundige zaken (op het mbo slechts een beetje ITIL gehad en helemaal geen bedrijfskunde). Verder lijkt het mij sowieso gewoon een leuk profiel.

LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Je stroomt door van het MBO naar het HBO, en komt er achter dat het niet zo simpel is. Maar dan moet je niet het bijltje er bij neer leggen, je gaat nog wel zwaardere periodes krijgen op het HBO. Je moet een beetje een vechtersmentaliteit hebben om deze (en de komende) periodes door te komen. Oftewel, als je onderuit gaat, moet je bedenken waar het mis ging, om vervolgens weer op te staan en drie keer zo hard terug te meppen op de herkansing.

Trouwens, ik weet niet hoe Fontys er mee omgaat, maar hoe berekenen ze of je door mag of niet? Moet je een x aantal studiepunten halen, of moet alles voldoende afgerond zijn? Kan je vakken nog herkansen?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:45
Je zegt dat je punten mag compenseren. Dat is anders dan mijn ervaring; voor ieder vak krijg je studiepunten en als je er na het eerste jaar minder dan 52 had, dan kon je het gewoon vergeten. Met bovenstaande cijferlijst zou je (afhankelijk van de studiepuntenverdeling) in ieder geval op Windesheim Zwolle en de Hanzehogeschool Groningen direct moeten stoppen :P
Ook zij verwachten dat je het eerste algemene jaar doorkomt voordat je een richting kiest.

Desalniettemin; je mag van elk tentamen een herkansing doen, toch? Hoe is dat gegaan?
Is er nog een herkansingsmogelijkheid, misschien aan het einde van je schooljaar?

Je wist van tevoren dat je deze leerdoelen nodig had, waarom heb je niet doorgezet?

Ook als je zeker weet dat de richting ICT & Business jouw ding is, heb je gewoon basiskennis nodig. En het eerste jaar is echt niet meer dan basiskennis, en naar mijn mening niet meer dan het minimale wat je moet weten. Ook als manager heb je kennis nodig ;)
Het is goed dat je hoog scoort op de vakken die later je richting vormen, maar dat maakt de andere vakken niet minder belangrijk. En ook na de keuze van je richting zal je vakken krijgen die technisch zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Widow schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:25:
Je stroomt door van het MBO naar het HBO, en komt er achter dat het niet zo simpel is. Maar dan moet je niet het bijltje er bij neer leggen, je gaat nog wel zwaardere periodes krijgen op het HBO. Je moet een beetje een vechtersmentaliteit hebben om deze (en de komende) periodes door te komen. Oftewel, als je onderuit gaat, moet je bedenken waar het mis ging, om vervolgens weer op te staan en drie keer zo hard terug te meppen op de herkansing.

Trouwens, ik weet niet hoe Fontys er mee omgaat, maar hoe berekenen ze of je door mag of niet? Moet je een x aantal studiepunten halen, of moet alles voldoende afgerond zijn? Kan je vakken nog herkansen?
Kijk, dat realiseer ik mij natuurlijk heel goed. En ik wist van tevoren wel dat hbo niet makkelijk zou gaan worden i.t.t. mbo. In mijn ogen heb ik het echter alles gegeven wat er in mij zit. Juist de afgelopen periode heb ik keihard gewerkt om te voldoen aan de gestelde eisen.
Ik heb sowieso geleerd van m'n fouten in de vorige periode, vandaar dat het deze periode 'gemiddeld' wat beter ging in mijn ogen. Fundamentals heb ik immers wel gehaald, en dat is in feite gewoon software 'light' + SQL.

Ik vind het gewoon raar dat ze me niet het jaar laten afmaken, aangezien dat normaal wel gewoon zo is...
Richh schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:39:
Je zegt dat je punten mag compenseren. Dat is anders dan mijn ervaring; voor ieder vak krijg je studiepunten en als je er na het eerste jaar minder dan 52 had, dan kon je het gewoon vergeten. Met bovenstaande cijferlijst zou je (afhankelijk van de studiepuntenverdeling) in ieder geval op Windesheim Zwolle en de Hanzehogeschool Groningen direct moeten stoppen :P
Ook zij verwachten dat je het eerste algemene jaar doorkomt voordat je een richting kiest.

Desalniettemin; je mag van elk tentamen een herkansing doen, toch? Hoe is dat gegaan?
Is er nog een herkansingsmogelijkheid, misschien aan het einde van je schooljaar?

Je wist van tevoren dat je deze leerdoelen nodig had, waarom heb je niet doorgezet?

Ook als je zeker weet dat de richting ICT & Business jouw ding is, heb je gewoon basiskennis nodig. En het eerste jaar is echt niet meer dan basiskennis, en naar mijn mening niet meer dan het minimale wat je moet weten. Ook als manager heb je kennis nodig ;)
Het is goed dat je hoog scoort op de vakken die later je richting vormen, maar dat maakt de andere vakken niet minder belangrijk. En ook na de keuze van je richting zal je vakken krijgen die technisch zijn.
Herkansingen heb ik allemaal gedaan, maar van de in totaal vier vakken waarbij dat het geval was heb ik er uiteindelijk maar 1 behaald. Niet goed m'n best gedaan? Sure, wat anders? Maar toch... Ik ben me heel goed bewust geweest van de leerdoelen, maar het was voor de docenten gewoon niet genoeg.

Je hebt voor dit hele semester 30 EC te behalen, maar ik weet niet precies hoe ze daarmee rekenen. Heb wel net een mail gehad van mijn semestercoach, die heeft gezegd dat in principe de regel is dat je niet meer als een onvoldoende mag halen wil je zo doorstromen naar het tweede semester.

Uiteraard ben ik me ook bewust dat je bepaalde basiskennis nodig hebt. En ik vond software oprecht een super leuk vak. Ik heb er van alle vakken veruit het meest geleerd, mede omdat ik er geen voorkennis van had. Maar een fout wordt je hier al dusdanig aangerekend dat je gewoon een punt aftrek krijgt per leerdoel dat je niet beheerst. Haal je alle leerdoelen, dan heb je net een 6. Wil je hoger halen, dan moet je alle leerdoelen + verdiepende stof beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@DutchTech dat klopt, ze zijn 'streng' wat dat betreft. Dat hoort bij het HBO. Daar zit ook een beetje waarde van dat diploma in :P

Maar wat is nu eigenlijk je vraag? Je bent het er niet mee eens, maar dit is hoe het werkt. En eerlijk gezegd ben ik het er zelf wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
DutchTech schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:27:
[...]

Kijk, dat realiseer ik mij natuurlijk heel goed. En ik wist van tevoren wel dat hbo niet makkelijk zou gaan worden i.t.t. mbo. In mijn ogen heb ik het echter alles gegeven wat er in mij zit. Juist de afgelopen periode heb ik keihard gewerkt om te voldoen aan de gestelde eisen.
Ik heb sowieso geleerd van m'n fouten in de vorige periode, vandaar dat het deze periode 'gemiddeld' wat beter ging in mijn ogen. Fundamentals heb ik immers wel gehaald, en dat is in feite gewoon software 'light' + SQL.

Ik vind het gewoon raar dat ze me niet het jaar laten afmaken, aangezien dat normaal wel gewoon zo is...
Elke hogeschool gaat daar weer anders mee om, en hanteert verschillende quota's. Trek anders aan de bel bij je studieadviseur. Stel dat je straks bezwaar maakt tegen de examencommissie over een BSA, kan een track record bij je studieadviseur helpen. Het toont namelijk aan dat jij je inzet om de studie te halen, en hulp zoekt als je er zelf niet uit komt :)
[...]

Je hebt voor dit hele semester 30 EC te behalen, maar ik weet niet precies hoe ze daarmee rekenen.
Kan je dat misschien in (een soort) OSIRIS inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
Richh schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:41:
@DutchTech dat klopt, ze zijn 'streng' wat dat betreft. Dat hoort bij het HBO. Daar zit ook een beetje waarde van dat diploma in :P

Maar wat is nu eigenlijk je vraag? Je bent het er niet mee eens, maar dit is hoe het werkt. En eerlijk gezegd ben ik het er zelf wel mee eens.
En ik heb daar alle begrip voor, dat ze streng zijn. Ik beweer nergens wat anders. :)

Maar ik sta nu voor een dilemma over wat ik het beste kan doen. Natuurlijk wil ik graag dat HBO-diploma halen, en vanzelfsprekend doe je dat niet door uit je neus te gaan zitten vreten. Maar ik merk gewoon dat ik bij bepaalde personen de wind tegen krijg om de kleinste dingen. De ene persoon is daar kritischer in dan de ander, en dat helpt niet echt met mijn motivatie.

Bij een herkansing die ik vandaag voor software had kreeg ik een onvoldoende, omdat mijn UML-diagram van een programma niet 100% klopte. De reden? Ik was 'm vergeten te updaten toen ik een klasse had toegevoegd aan m'n progje. Ik snap dat het belangrijk is dat je werk compleet is, maar de docent wilde niet eens meer verder kijken. Ik had nog veel meer gedaan, maar hij had zoiets van "Je UML-diagram klopt niet, dus het is al niet goed voor mij." Ik bedoel, is het nou echt zo raar als ik dat op z'n zachtst gezegd eigenaardig vind? :+
Widow schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Elke hogeschool gaat daar weer anders mee om, en hanteert verschillende quota's. Trek anders aan de bel bij je studieadviseur. Stel dat je straks bezwaar maakt tegen de examencommissie over een BSA, kan een track record bij je studieadviseur helpen. Het toont namelijk aan dat jij je inzet om de studie te halen, en hulp zoekt als je er zelf niet uit komt :)

[...]

Kan je dat misschien in (een soort) OSIRIS inzien?
Je bedoelt zoals ProgressWWW? Dat is het cijfersysteem bij mij namelijk. Daar staat op dit moment nog niets in helaas. :')

Maar mocht ik in aanmerking komen voor 'maatwerk', dan zal ik in elk geval inderdaad in overweging nemen (meer) hulp te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
DutchTech schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:30:
[...]
Je bedoelt zoals ProgressWWW? Dat is het cijfersysteem bij mij namelijk. Daar staat op dit moment nog niets in helaas. :')
Lekker kansloos is dat. Hoe willen ze dat jij inzicht in de situatie hebt zonder studiepunten weer te geven? Wordt daar wel eens wat over gezegd op school?

En zeikdocenten heb je altijd wel.. ik heb ze ook gehad, van die figuren die er bij waren toen het vakgebied werd uitgevonden, allerlei boeken hebben geschreven en er zelfs op zijn gepromoveerd... die denken dat je in één middag van MBO naar PhD niveau kan gaan over dat onderwerp. Het is op dat moment klote, maar dat zijn nou de docenten waar je gewoon 3x zo sterk terug moet komen in je herkansing, en je niet gek moet laten maken door wat gezeik van hun kant op een diagram. Ik weet dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan, maar je gaat het vaker meemaken. En ook in het bedrijfsleven heb je dat soort figuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
[...]
Maar ik sta nu voor een dilemma over wat ik het beste kan doen. Natuurlijk wil ik graag dat HBO-diploma halen, en vanzelfsprekend doe je dat niet door uit je neus te gaan zitten vreten. Maar ik merk gewoon dat ik bij bepaalde personen de wind tegen krijg om de kleinste dingen. De ene persoon is daar kritischer in dan de ander, en dat helpt niet echt met mijn motivatie.

Bij een herkansing die ik vandaag voor software had kreeg ik een onvoldoende, omdat mijn UML-diagram van een programma niet 100% klopte. De reden? Ik was 'm vergeten te updaten toen ik een klasse had toegevoegd aan m'n progje. Ik snap dat het belangrijk is dat je werk compleet is, maar de docent wilde niet eens meer verder kijken. Ik had nog veel meer gedaan, maar hij had zoiets van "Je UML-diagram klopt niet, dus het is al niet goed voor mij." Ik bedoel, is het nou echt zo raar als ik dat op z'n zachtst gezegd eigenaardig vind? :+
Wen er maar vast aan, overal kom je dit soort mensen tegen afhankelijk van de opleiding of het werk dat je gaat doen.

Een HBO opleiding is gewoon (hard) werken, waar je mensen, vakken, stage plekken etc tegen gaat komen die niet bevallen of niet aan je verwachtingen voldoen. Echter is de kunst hierdoor heen te bijten en vooruit te blijven kijken/werken en minder "ja maar" en meer verantwoordelijkheid nemen.

Ik ben zelf net klaar met een HBO opleiding en liep in het eerste jaar tegen dezelfde problemen aan. Vakken die ik minder leuk of interessant vond, eigenlijk te weinig punten behaald en met een BSA(bindend studie advies) met de hakken over de sloot door naar het 2e jaar. Ben er meer tijd en energie in gaan stoppen en het vanaf het 2e jaar netjes opgepakt en afgerond. Inmiddels heel blij met het behaalde diploma en werk dat ik doe.

Het is vooral de kunst om door te zetten en jezelf te motiveren om door te blijven gaan. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:27
[...]

En ik heb daar alle begrip voor, dat ze streng zijn. Ik beweer nergens wat anders. :)

[...]

Maar mocht ik in aanmerking komen voor 'maatwerk', dan zal ik in elk geval inderdaad in overweging nemen (meer) hulp te zoeken.
De wind tegen ? Zo zijn de regels van het spel, dat je vergeet om iets na te kijken alvorens je het inlevert snap ik niet zo goed. Hoezo vergeten ? Heb je de rust niet om alles nog eens na te lopen , of mis je het inzicht ?

Er wordt niet aan zogenaamde doorrekenfouten gedaan, sommige dingen moeten gewoon kloppen. Het gaat er namelijk niet alleen om dat je de handelingen kan uitvoeren , maar dat je het proces begrijpt en kan doorgronden. Daar wordt naar gekeken. Dat inzicht moet je aantonen. En daar verschilt het denk ik ook met je vorige opleiding.

Mis je op het moment van een examen de rust om de opdrachten te overzien en ga e daardoor de fout in. Dan zou ik daar aan gaan werken. Ga bij jezelf na waardoor het komt. En maak dan een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Dat kan je vinden, maar dat is hoe het HBO werkt en hoe je het moet aanpakken als je het wil halen.
Als je bovenstaande voorbeeld van vandaag voor jou te ver gaat, dan weet ik niet of HBO de plek is waar je moet zijn eerlijk gezegd. Je zal nog veel vaker de wind tegen krijgen, en dan moeten de momenten dat de docenten zelf nog dingen vergeten en fouten maken daar nog overheen komen :P
Laat je motivatie niet beïnvloeden door anderen. Je doet het voor jezelf en je gaat voor de 100%.

Je zal voor jezelf moeten bepalen wat het beste is ;) Ik verwacht eigenlijk wel dat je het prima kan naar wat ik hierboven lees, en dat je weet wat er beter moet. De vraag is of je dat wil.

Je kan het jaar wellicht opnieuw starten? Of misschien dat een andere opleiding je wel beter ligt? (al zal je ook dan tegen dezelfde 'strengheid' aan kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb de zelfde opleiding gedaan, 9 jaar terug. Ook verplichte oriëntatie jaar. Met de onderdelen communicatie, design, buisness informatica en technische informatica.

Ik kan je zeggen dat ik veel gecompenseerd heb en met docenten van de niet interessante onderdelen het gewoon op een dealtje kon gooien als je aan kon tonen dat je de tijd van die vakken in je "interessante" onderdeel stopte. In mijn geval Technische Informatica.

Uiteindelijk maakte het eerste jaar niet zo heel veel uit zolang je maar goede punten haalde voor de richting die je daadwerkelijk in wil.

En als je echt een probleem ziet ontstaan ga gewoon even met je mentor/begeleider praten. Er is vaak veel mogelijk als je echt wil en passie voor een bepaald onderdeel hebt.

Edit: Had niet goed door dat je semester erop zit. Neemt niet weg dat je altijd met je mentor kan gaan praten.

[ Voor 7% gewijzigd door flitjes op 24-01-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

[...]

Er wordt normaal gezien beoordeeld aan de hand van een beoordelingsmodel waar precies staat beschreven waar je product aan moet voldoen. Alles wat daar op staat mag je op beoordeeld worden, als daar op staat als product een UML (of PSD bijvoorbeeld) inleveren en dan punten van 1 tot 10 met wanneer je wat krijgt, en je voldoet daar niet aan is het jammer maar helaas.

Zelf vorig jaar de HBO ICT Bachelor op Zuyd Hogeschool gedaan, maar vanwege wiskundige onzin 48 credits gehad ipv de vereiste 50: permanent negatief studieadvies. Nu doe ik HBO AD-ICT en ik kan nu niet zeggen dat dit makkelijker is dan de Bachelor. Maar hij duurt maar 2 jaar en het is gewoon even doorbijten. Je merkt dat afgestudeerd MBO4 er bij de basisdingen nog wel eens moeite mee heeft.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb niet alles gelezen maar gezien de huidige markt waarde van een MBO ICT diploma lijkt maatwerk me de juiste oplossing. Herstart klinkt als alles overdoen en das onzin want het hapert maar op een paar punten, en stoppen hadden we het impliciet al over gehad ;)

Zonder exact te weten wat dat maatwerk inhoudt, gok ik dat het het overdoen is van een of meerdere modules parallel aan het normale curriculum. Stukje extra studiebelasting dus. Ja, das ff pittig maar het is te doen. Je denkt zelf al te weten waar het aan schort, dus overleg dat met de docenten en fix die shizzle.

Heb het zelf destijds ook moeten doen (HBO I&I aan HHS) om na twee jaar op stage te mogen, en geen spijt van. In mijn geval snapte ik de docent niet. Andere docent en het was opgelost en ik haalde het tentamen gewoon. Sindsdien ook geen letter Pascal meer geprogrammeerd en er voor mezelf ook uit dat ik geen programmeur wilde worden. Dus was leerzaam op meerdere manieren.

Studeren is af en toe doorbijten. Maar je hebt er je leven lang profijt van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 14:21

D33F

Tweelingtemmer

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het software profiel echt pittig wordt in het 2e leerjaar (wanneer je dit nu al niet helemaal ligt). Gezien jouw huidige punten zou ik inderdaad kiezen voor ICT & Business. Helaas heb ik geen ervaring met maatwerk gezien ik alles de eerste keer ben doorgekomen.

Wel kan ik je van harte aanraden om jouw hbo af te maken want met een mbo diploma kom je tegenwoordig niet meer ver.

[ Voor 5% gewijzigd door D33F op 24-01-2018 15:47 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDeafBoy
The Eagle schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:32:
Heb niet alles gelezen maar gezien de huidige markt waarde van een MBO ICT diploma lijkt maatwerk me de juiste oplossing. Herstart klinkt als alles overdoen en das onzin want het hapert maar op een paar punten, en stoppen hadden we het impliciet al over gehad ;)

Zonder exact te weten wat dat maatwerk inhoudt, gok ik dat het het overdoen is van een of meerdere modules parallel aan het normale curriculum. Stukje extra studiebelasting dus. Ja, das ff pittig maar het is te doen. Je denkt zelf al te weten waar het aan schort, dus overleg dat met de docenten en fix die shizzle.

Heb het zelf destijds ook moeten doen (HBO I&I aan HHS) om na twee jaar op stage te mogen, en geen spijt van. In mijn geval snapte ik de docent niet. Andere docent en het was opgelost en ik haalde het tentamen gewoon. Sindsdien ook geen letter Pascal meer geprogrammeerd en er voor mezelf ook uit dat ik geen programmeur wilde worden. Dus was leerzaam op meerdere manieren.

Studeren is af en toe doorbijten. Maar je hebt er je leven lang profijt van :)
Mocht ik ervoor in aanmerking komen dan is inderdaad mijn streven om gewoon maatwerk te doen. Dan kan ik in elk geval wel alvast part time gaan werken, in plaats van m'n tijd te gaan zitten verdoen met vakken die ik eigenlijk al behaald had (met name business, maar ook media design bijvoorbeeld. Dat probleem zou ik dan bij maatwerk gelukkig niet hebben. :P

Tegelijkertijd krijg je wel, zoals TheEagle min of meer al zei, extra verdiepende stof binnen die vakgebieden. Dat is dan wel weer fijn op zich. Dan hoef ik me niet continu te focussen op de zaken die ik echt al 100% beheers.
David Regeling schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:46:
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het software profiel echt pittig wordt in het 2e leerjaar (wanneer je dit nu al niet helemaal ligt). Gezien jouw huidige punten zou ik inderdaad kiezen voor ICT & Business. Helaas heb ik geen ervaring met maatwerk gezien ik alles de eerste keer ben doorgekomen.

Wel kan ik je van harte aanraden om jouw hbo af te maken want met een mbo diploma kom je tegenwoordig niet meer ver.
Gelukkig was het nooit mijn plan ICT & Software te gaan doen, hehe. Ik vind het oprecht een leuke richting, en het is ook niet voor niets dat ik het bij m'n 'combikeuze' voor periode 2 deed. Maar ik zie mezelf gewoon niet continu achter een pc te programmeren haha.

Ik vind het gewoon prachtig om in staat te zijn volwaardige progjes te kunnen bouwen. Want, wat dat cijfer voor software ook mag zeggen, ik heb er echt veel van geleerd. Die kennis kan ik ook weer gebruiken in de toekomst natuurlijk. Was ik niet naar het hbo gegaan, dan had ik dus geen programmeerkennis op zak. Daar zit ook al zo'n verschilletje.

Maar uiteindelijk wil ik dus het liefst echt Business gaan doen. Da's meer mijn ding haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 14:21

D33F

Tweelingtemmer

DutchTech schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:10:
[...]

Mocht ik ervoor in aanmerking komen dan is inderdaad mijn streven om gewoon maatwerk te doen. Dan kan ik in elk geval wel alvast part time gaan werken, in plaats van m'n tijd te gaan zitten verdoen met vakken die ik eigenlijk al behaald had (met name business, maar ook media design bijvoorbeeld. Dat probleem zou ik dan bij maatwerk gelukkig niet hebben. :P

Tegelijkertijd krijg je wel, zoals TheEagle min of meer al zei, extra verdiepende stof binnen die vakgebieden. Dat is dan wel weer fijn op zich. Dan hoef ik me niet continu te focussen op de zaken die ik echt al 100% beheers.

[...]

Gelukkig was het nooit mijn plan ICT & Software te gaan doen, hehe. Ik vind het oprecht een leuke richting, en het is ook niet voor niets dat ik het bij m'n 'combikeuze' voor periode 2 deed. Maar ik zie mezelf gewoon niet continu achter een pc te programmeren haha.

Ik vind het gewoon prachtig om in staat te zijn volwaardige progjes te kunnen bouwen. Want, wat dat cijfer voor software ook mag zeggen, ik heb er echt veel van geleerd. Die kennis kan ik ook weer gebruiken in de toekomst natuurlijk. Was ik niet naar het hbo gegaan, dan had ik dus geen programmeerkennis op zak. Daar zit ook al zo'n verschilletje.

Maar uiteindelijk wil ik dus het liefst echt Business gaan doen. Da's meer mijn ding haha.
Naar alle eerlijkheid zou ik het programmeren in leerjaar 1 niet volwaardig noemen. Zie het eerder als een introductie in de wereld van programmeren. Zelfs in de leerjaren daarna krijg je enkel handvaten aangereikt en moet je hiermee op eigen inzicht een volwaardige applicatie zien te bouwen.

Ik ben in ieder geval blij dat jij jouw keuze helder voor ogen hebt. In mijn geval was dit dus vrij snel duidelijk (combi media en software -> software). Na nu meer dan een jaar afgestudeerd te zijn geniet ik nog dagelijks van mijn keuze en ben ook ik blij dat ik op latere leeftijd alsnog een hbo heb afgerond.

Lies are obvious to read because the truth is already written

Pagina: 1