Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik wil wat geld lenen aan een familielid. Het gaat om zo’n €5000, en het gaat niet gebruikt worden voor een woning. Ik wil natuurlijk niet dat de belastingdienst dat ziet als een schenking, maar tevens wil ik ook geen marktconforme rente rekenen van 6%. Ik zit zelf eerder te denken aan 1%.

De gebruikelijke constructie die je leest op allerlei financiele sites is dat je op papier een marktconforme rente rekent, maar het rentebedrag (of een deel ervan) dan vervolgens kwijtscheldt (en dus effectief schenkt). Zolang dat rentebedrag onder de vrijstelling van €2147 blijft kan dat belastingvrij. 5% over €5000 ligt daar natuurlijk ruim onder. Een rekenvoorbeeld:

Familielid leent €5000
Hij zou jaarlijks 6% van €5000 = €300 moeten betalen
Hij betaalt in werkelijkheid maar 1% van €5000 = €50, en de overige €250 scheld ik kwijt (en dat wordt dan gezien als schenking).

Wat mij een beetje onduidelijk is en waar geen van de bronnen die ik heb geraadpleegd het over hebben, is hoe dit zou moeten worden opgenomen in het leencontract. Is het verstandig om op te nemen dat 5% van de rente kwijtgescholden gaat worden, of kun je beter gewoon zeggen dat je 6% rekent en meer niet? En dan op een ander papier zetten dat je de 5% van plan bent kwijt te schelden? Althans, ik kan me voorstellen dat het familielid het prettig vindt dat dat ook is vastgelegd.

Of, kun je gewoon 1% gebruiken en zal de BD het verschil in het rentebedrag tussen die 1% en wat marktconform is dan gewoon als schenking zien, ipv het hele leenbedrag?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) kun je toekomstige schenkingen niet op papier zetten. Nou ja, kan wel natuurlijk, maar heeft niet zoveel waarde (als in: Je familielid kan er geen rechten aan ontlenen).

Ik zou persoonlijk denken dat je de volle mep qua percentage op papier moet zetten en dan elk jaar het gedeelte gewoon schenken, maar ik begrijp vanuit het familielid dat dit niet zo'n geruststellende gedachte is. Misschien eens een belletje aan wagen naar de belastingdienst.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:57
.oisyn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:41:
kun je gewoon 1% gebruiken en zal de BD het verschil in het rentebedrag tussen die 1% en wat marktconform is dan gewoon als schenking zien, ipv het hele leenbedrag
DIT 8) Als het om die kleine bedragen gaat zal de belastingdienst denk ik ook niet de moeite nemen om het na te rekenen.

Die persoon moet aan de belastingdienst aangeven dat hij rente heeft betaald met een omschrijving aan wie. Volgens mij maakt het niet uit of het voor een huis is of niet. Maar om dat zeker te weten moet je even een voorlopige aangifte openen en bij dat veld kijken ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 12:28

Basszje

Reisvaap!]

Mag je wel lenen / kwijtschelden op deze manier zonder aflossing van de lening? Ik dacht dat dat een verplicht onderdeel van de overeenkomst is .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:26
Check gewoon bij twee kredietverstrekkers wat hun rente is voor een krediet met aflossing binnen x-termijn. Eventuele giften buiten het contract om (dus met beste intentie maar optioneel). Ik zou kwijtschelding nooit op papier zetten, juist om die discussie te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Volgens mij wil de belastingdienst dit zien:
Marktconforme rente berekenen, rente laten betalen, en dan meteen terugboeken als schenking. De boekingen moeten wel werkelijk plaatsvinden.
De bedragen zijn zo laag dat ik denk dat de belastingdienst zich er niet druk over gaat maken, maar dat terzijde.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Basszje schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:24:
Mag je wel lenen / kwijtschelden op deze manier zonder aflossing van de lening?
Er zal gewoon worden afgelost hoor :). Het gaat me nu even louter om de rente.
BiLLY_daKid schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:32:
Check gewoon bij twee kredietverstrekkers wat hun rente is voor een krediet met aflossing binnen x-termijn.
Mijn vraag was niet wat een marktconforme rente was, die is 6% voor een dergelijk bedrag.
Tens schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:40:
Volgens mij wil de belastingdienst dit zien:
Marktconforme rente berekenen, rente laten betalen, en dan meteen terugboeken als schenking. De boekingen moeten wel werkelijk plaatsvinden.
Interessant punt, die ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar is wel conform een ander artikel dat ik tegenkwam waarbij ouders een keer de rente wegstreepte tegen de jaarlijkse schenking met kerst omdat zoonlief een maandje wat krap bij kas zat. Maar goed, dat ging uiteindelijk om het aftrekken van een hypothecaire lening (de BD vond dat er niet mocht worden afgetrokken omdat die maand nooit is betaald). Er werd toen ook het advies gegeven om gewoon in ieder geval de betalingen te doen, zodat er bewijs in het betalingsverkeer is en er geen onduidelijkheid over bestaat.
De bedragen zijn zo laag dat ik denk dat de belastingdienst zich er niet druk over gaat maken, maar dat terzijde.
Eens, maar ik heb het liever goed op papier staan, de BD is al eerder eens geïnteresseerd geweest in mijn betalingsverkeer (paste niet binnen het standaard patroon, maar allemaal legitiem en netjes opgegeven dus niets aan de hand) :)

[ Voor 74% gewijzigd door .oisyn op 24-01-2018 13:12 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
.oisyn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:05:
...
Mijn vraag was niet wat een marktconforme rente was, die is 6% voor een dergelijk bedrag.
Is dat zo? Hoe kom je zo bij dat percentage?
Interessant punt, die ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar is wel conform een ander artikel dat ik tegenkwam waarbij ouders een keer de rente wegstreepte tegen de jaarlijkse schenking met kerst omdat zoonlief een maandje wat krap bij kas zat. Maar goed, dat ging uiteindelijk om het aftrekken van een hypothecaire lening (de BD vond dat er niet mocht worden afgetrokken omdat die maand nooit is betaald). Er werd toen ook het advies gegeven om gewoon in ieder geval de betalingen te doen, zodat er bewijs in het betalingsverkeer is en er geen onduidelijkheid over bestaat.
Bij hypotheekrenteaftrek heb je de eis dat de lasten (rente) op jou moeten drukken. De lasten drukken niet als je ze niet daadwerkelijk betaalt. Is voor jouw situatie niet van belang.

Mocht je gelijk hebben met de hoogte van de rente, kan je prima een overeenkomst maken waarin staat dat jij de rente maandelijks of jaarlijks terug schenkt. Dan heb je dus twee losse overeenkomsten, is geen probleem verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Conono schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:29:
[...]

Is dat zo? Hoe kom je zo bij dat percentage?
Bij een willekeurige leningvergelijkingsite invullen dat je een persoonlijke lening van €5k wilt afsluiten. Die krijg je niet onder de 6%, althans, ik heb ze niet kunnen vinden. Bij hogere bedragen gaat de rente wel omlaag (4,1% voor €20k bijvoorbeeld).
Bij hypotheekrenteaftrek heb je de eis dat de lasten (rente) op jou moeten drukken. De lasten drukken niet als je ze niet daadwerkelijk betaalt. Is voor jouw situatie niet van belang.
Dat snap ik, maar het advies werd gegeven dat er in ieder geval een betalingsspoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Persoonlijk zou ik het altijd zuiver houden.

Dus een leningovereenkomst met een daarin afgesproken rente en aflossing die ook daadwerkelijk betaald wordt. Van die 6% kun je wellicht wel wat afwijken. De lasten van deze lening die worden ook daadwerkelijk betaald.

Daarnaast schenk je ook weer daadwerkelijk een bedrag terug per jaar. Leg dit ook weer vast in een seperate schenkingsovereenkomst.

Zo voorkom je elke discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
.oisyn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:50:
...
Dat snap ik, maar het advies werd gegeven dat er in ieder geval een betalingsspoor is.
Dat is dus niet van belang. Als er geen betaling is, is het immers ook een schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:39

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik heb zelf eind 2016 een lening verschaft van 20k aan een vriend en daar een leningovereenkomst voor opgesteld van 3 jaar tegen 2%. Dit was wel ten behoeve van zijn woning, maar geen idee hoeverre dat relevant is voor het vaststellen van een marktconforme rente van een onderhandse lening.

Bedragen van rond de 5k heb ik een aantal keer gedaan zonder enige rente daar tegenover te stellen; wel werd deze binnen een termijn van een jaar dan terug betaald.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik snap dat je op zoek bent naar feiten, die kan ik je niet geven. Wel boerenverstand.

In mijn ogen is er geen sprake van kwijtschelding. Jij acht het risico laag dat je het totale bedrag kwijt bent, dus stel je het voor 1% beschikbaar, dit is altijd nog meer dan je op de bank krijgt, dus voor jou prima te motiveren. Volgens mij is hier sowieso nooit sprake van een schenking. Als we kijken naar de islam, daar mag men geen rente rekenen en kan men dus kosteloos van elkaar lenen.

Al met al schenk je niets, je stelt middelen beschikbaar tegen een lagere rente dan marktconform, dit mag volgens mij gewoon.

Waar de belastingdienst meestal moeilijker over doet is leningen ten behoeve van een woning met niet marktconforme rente (lees: hoger), waardoor de aftrek hoger wordt en via een terugschenkconstructie er een soort van fraude gepleegd kan worden.

Je moet het uitgeleende bedrag uiteraard gewoon meerekenen in box3 voor je aangifte, dat hier niet veel rendement tegenover staat, is volgens mij vooral jouw zaak.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
storeman schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:10:
Ik snap dat je op zoek bent naar feiten, die kan ik je niet geven. Wel boerenverstand.

In mijn ogen is er geen sprake van kwijtschelding. Jij acht het risico laag dat je het totale bedrag kwijt bent, dus stel je het voor 1% beschikbaar, dit is altijd nog meer dan je op de bank krijgt, dus voor jou prima te motiveren. Volgens mij is hier sowieso nooit sprake van een schenking. Als we kijken naar de islam, daar mag men geen rente rekenen en kan men dus kosteloos van elkaar lenen.

Al met al schenk je niets, je stelt middelen beschikbaar tegen een lagere rente dan marktconform, dit mag volgens mij gewoon.
...
Dat mag wel, alleen wordt het verschil tussen de berekende rente en de marktconforme rente als schenking aangemerkt. De fiscus (en de rechter) is het dus niet eens met jouw boerenverstand.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor dit soort kleine bedragen komt de belastinginspecteur niet eens z'n bed uit. Ik zou er niet te veel over nadenken en gewoon het geld over maken, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik kwam wel dit tegen:
Marktconforme rente - Te lage rente
Zoals gezegd wordt bij een te lage rente het renteverschil door de Belastingdienst als schenking beschouwd. Omdat je elk jaar iets meer dan 2.000 euro belastingvrij mag schenken, is een renteverschil geen probleem zolang het verschil jaarlijks niet meer bedraagt dan dit bedrag. Voor kinderen geldt dat je zelfs nog een hoger belastingvrij bedrag mag schenken.

Komt het renteverschil jaarlijks wel neer op een bedrag dat hoger is dan de schenkingsvrijstelling, dan betaalt de ontvanger over het resterende deel schenkbelasting.
Al staat daarboven weer:
Bij een direct opeisbare lening, die de kredietgever binnen enkele maanden kan terugvorderen, moet je van de fiscus minimaal 6 procent rente vragen.
Is de lening niet-direct opeisbaar, dan stelt de Belastingdienst een marktconform tarief verplicht. Dit wil zeggen dat het tarief overeen moet komen met de rente die banken en kredietverstrekkers hanteren voor een soortgelijke lening.
In het modelcontract dat we gebruiken staat wel een bepaling dat ik het resterende verschuldigde bedrag kan opeisen met inachtneming van een termijn van 3 maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 24-01-2018 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:48
de constructie rente betalen en betaalde rente weer terugschenken is nodig in geval de lening als eigen woning lening geldt. Alleen verschuldigde rente is daarvoor aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

De eerder genoemde 6% rente komt voort uit de successiewet, op schuldig gebleven schenkingen moet de schuldenaar minstens (!) 6% rente betalen om te voorkomen dat bij overlijden de eerder gedane schenking onder schuldigerkenning voor de successiewet niet geaccepteerd wordt en je per saldo (nogmaals) erfbelasting er over moet betalen.

@.oisyn Reken gewoon de rente die je wil aan je familielid, gezien het leenbedrag is erg een (groot) fiscaal risico. stel dat de belastingdienst al hard kan maken dat x% te laag is en er een schenkings element in de lening zit. Dan is de schenking in het ergste geval zakelijke rente minus x%. Als het leen bedrag € 5000 is dan kom je pas bij een zakelijke rente van > 40% richting einde schenkingsvrijstelling van € 2.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:47
.oisyn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:05:
[...]
Eens, maar ik heb het liever goed op papier staan, de BD is al eerder eens geïnteresseerd geweest in mijn betalingsverkeer (paste niet binnen het standaard patroon, maar allemaal legitiem en netjes opgegeven dus niets aan de hand) :)
Toevallig crypto-gerelateerd? ;) (ik verwacht om die reden eigenlijk een keer een verzoek om wat uitleg O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
@anboni Nee toevallig niet, een uit de hand gelopen hobbyprojectje waardoor ik ineens regelmatig 5-cijferige bedragen overmaakte van mijn Paypal naar mijn persoonlijke bankrekening. Maar van crypto verwacht ik ook wel weer zoiets ja :P

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 24-01-2018 17:06 ]

Pagina: 1