Zonnepanelen voor MKB aansluiting 3x125A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 10:22

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik ben aan het brainstormen voor een aansluiting van 3x125A. Gebruik is 150000 kwh per jaar. Maar ik wil even rekenen naar het max van de aansluiting.

En ik wil eigenlijk optimaal deze aansluiting benutten.

Als ik google (http://www.solarnrg.nl/veel-gestelde-vragen) dan kom ik uit op max 3x80A als groep. Factor 1.6 ?

En als ik dan kijk naar een 3-fase omvormer (https://natec.nl/wp-conte...t-GoodWe-MT-Series_EN.pdf). Dan kom ik op een GW50K-MT uit. 4 MPPT, 260-850 MPPT range.

Dus dat is maximaal 60.000 watt (51500 watt nominaal).

Ik zou voor Oost West willen gaan. Als ik dan even uitreken (op 60%?) dan kom ik uit op 89000 watt. En dat is ongeveer 320 panelen (uitgaande van 275 poly). 300 panelen (uitgaande van 280 wp).

280 WP
https://www.canadiansolar...r-Datasheet-CS6K-P_en.pdf

Vmpp 31.3V, dus met 25 panelen op een string kom ik dan uit op 782,5 volt. En dat past in de MPPT range.

300/25 = 12 strings. 6 op oost en 6 op west.

Klopt mijn brainstorm een beetje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 16:28
Je kan natuurlijk meerdere omvormers ophangen, zodat je de volle 85KW aan omvormcapaciteit haalt. Dat wordt dan iets van 140KWp aan panelen op oost/west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Hoe bedoel je dat? Dat je meerdere groepen op 80A hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Ja met op elke groep een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
En hoe kom je dan aan de 85KW als getal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
3 fasen van 125A dus totaal 375A, dat keer 230V is ongeveer 85KW aan vermogen wat je aansluiting kan verwerken/leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Is het niet 3 x 125 x 220 = 86250 Watt toch

Dus dan zou 4x GW20K-DT een beter idee zijn
https://natec.nl/datashee...t%20GoodWe%20DT-serie.pdf

20500 max vermogen 0,65% ivm Oost/West = 31583 (ongeveer).

Terugrekenen naar 280 WP poly panelen. 27 per string (27*31,3 v = 845). = 4 strings.
4*27*280 = 30240 WattPiek

30240 * 4 omvormers = max 120960 WP

in totaal 27 * 16 strings

432 panelen in totaal.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
<edit>

Misschien kan ik beter op 80% gaan zitten. Is dan dus 25625 wp per omvormer.
Dan kom ik op 23 panelen per string (25760). (719,9 volt)
23 * 16 strings = 368 panelen. (103040 watt piek)

[ Voor 27% gewijzigd door Chielos op 24-01-2018 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@Chielos
de factor 1,6 mag je overboord gooien als je groot gaat.
probleem is: de geleverde stroom kan in 99%(of beter gezegd 100%) van de gevallen niet het lokale net verlaten.
alles wat er geleverd word moet opgemaakt worden in de lus die je zit van je wijkcentrale.
die moet je dus navragen bij je netbeheerder. ;)

er zijn wel speciale wijkcentrales die dit wel kunnen, maar dat zal de netbeheerder voor je moeten vervangen. dus dit moet je dan ook met hun afspreken. succes. (die speciale wijkcentrales zijn duurder als gewone wijkcentrales.)
zodra je dit hebt afgesproken kun je op een 3x125A gewoon 3x125A max terug leveren (dat zal de netbeheerder je dan wel aangeven hoeveel dat is.). ;)
(de factor 1,6 heeft met hele andere dingen te maken en heb je geen last van als je groot gaat.)
of dan hang je de gekozen omvormer gewoon aan 3x80A aansluiting, no prob.
(nou ja: no prob? , flinke kast nodig om dat vast te maken met ditto dikke kabels, lol.)

150.000kWh, dat is veel.
al gezien hoe goedkoop kWh's worden zodra je meer als 50.000 gebruikt. :?
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
de EB onder de 10.000kWh is € 0,10458 en de EB boven de 50.000 is nog maar € 0,01404.
dit doet veel aan je salderen en is een flinke mindere opbrengst. :-(

25 panelen doen 25X 38.2 Voc = 955Voc.
maar zijn je panelen kouder als 25 graden dan is de Voc hoger en zodra je omvormer boven de 1000Voc komt start hij gewoon weg niet op in de ochtend.
dus wil je ook in de koudere maanden opbrengst dan is 25 serieel panelen wel iets wat veel per mpp.
maar de mpp kan wel stringen parallel aan.
dus per mpp 2x20x280Wp is wel een optie. ;)
(met de GW50k-mt : zelfs de 2 kleinere mpps van de omvormer kunnen dit.
3x parallel is ook een mogelijkheid op de eerste 2 mpp's, maar let op extra diodes nodig. oeps foutje, net niet aan bedoel ik. 3x 9.52A = 28.56A en net meer als zijn max van 28A. dus moet je zelf beslissen of je dat nog wel verstandig vind. ;)
de andere 2 mpp's maar max 2x parallel met de gekozen type panelen.
ook op de kleinere mpp's is dit wel een hele krappe en loop je een klein beetje buiten de specs van de omvormer. lastig het gekozen paneel type is net iets te krachtig een 260Wp-275Wp was beter geweest ;)
2x 9.52A = ook net iets boven de 19A helaas.
maar goed een 6x20(22)x280Wp is nog steeds een leuke hoeveelheid Wp.)

je hebt met dit soort omvormers mpp's genoeg.
oost-west is leuk maar geeft een belabberde winter opbrengst.
beter kun je oost + west + vrij stevige hoek zuid gebruiken, altijd opbrengst wel seizoen het ook is.
(winter blijft minder door minder uren, helaas)
en zo haal je te minste extra veel kWh uit een beperkte W omvormer vermogen. ;)

edit:
ik zag te laat dat de Short Circuit Current (Isc) zo hoog was van die panelen. :-(
dus een paar zaken maar even door geschrapt.
sorrie.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 24-01-2018 16:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De standaard spanning is tegenwoordig rond 230V. Dat kan hoger of lager uitvallen. Op tijden dat je veel gaat terugleveren zal het doorgaans hoger zijn dan op een tijdstip zonder opbrengst. Denk aan bijvoorbeeld 240V.

Het toepassen van de juiste omvormer is een kunst omdat je met diverse factoren rekening moet houden. Ook wil je niet dat een slechte appel in een string de opbrengst omlaag haalt. Richtingen zou ik scheiden.

De panelen en strings hebben werkomstandigheden, zoals DC spanning/stroom en bepaalde minimum en maximum waarden die bij omvormers moet passen. Voortbordurend op het voorbeeld dat je zelf al aangeeft: de maximum DC spanning is meestal 1000V. Spanning is o.a. afhankelijk van de temperatuur (lage temperatuur, hoge spanning en vice versa). Het aantal serieel gekoppelde panelen is daardoor gemaximeerd. De specificaties van de panelen bepalen wat mogelijk is. Meestal vergt het rekenwerk bij de temperatuurcoefficient. Door parallel aan te sluiten kunnen bepaalde maxima worden ontweken. Dat maakt het wel ingewikkeld en het kan voor een slechtere opbrengst zorgen als er een aantal slechte panelen tussen zit.

Oost/west is een goed idee. Je hebt dan gedurende daglicht langere opbrengst. Maar er is ook het nadeel dat een geringe hoek weinig opbrengt in de winterperiode omdat de zon laag staat. Bij eigen verbruik optimalisatie kun je beter voor meerdere pv-systemen kiezen, zoals een systeem bij lage zonstand (grote hoek) en een lage hoek oost/west systeem.

Ik zou het zodanig aanleggen dat je flexibel bent in later toe te voegen systemen, zoals energieopslag, teruglevertimingsystemen, etc.

Bij mij brengt het 15 graden oost-west systeem ca. 0,80-0,86 Wh/Wp op.

Als je een bepaalde aanbieding hebt gehad, kun je die het beste posten (exact merk & type, aantallen), dan krijg je gericht commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De meeste omvormerfabrikanten hebben een rekentool. SMA bijvoorbeeld geeft dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cJLtIAYCQ0d7rsFttsAL40oD/full.png

Dit is volledig oost/west, kan beter worden gecombineerd met een hoge hoek systeem voor opbrengst bij laag staande zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Thanks!

150.000 kwh is veel. Klopt. Het is een zaak met een half vrieshuis met 500 pallets spullen. Speciale wijkcentrale. Eens checken, ze zitten op een industrie terrein.

Ow ja. Dikke kabel naar boven ligt er al. De vriesmotor staat daar ook namelijk.

Ik ga beter kijken naar de specs van de panelen. Zuid vs oost west snap ik. Opbrengst winter is sowiezo niet zo veel.

Just wondering waarom niet o en w op 1 omvormer? Dan heb je toch minder omvormer nodig? Vooral @migjes , je bent daar toch wel fan van?

[ Voor 27% gewijzigd door Chielos op 24-01-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe werkt dat eigenlijk met 'salderen', als je geen kleinverbruikersaansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:52
Hiervoor zal je toch echt SDE+subsidie moeten aanvragen wil het financieel interessant worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Klopt. Dat is een subsidie die je jaarlijk krijgt op basis van opbrengst. Eigenlijk gericht op het verschil tussen grijze en groene stroom te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 07-06 12:27
@Chielos
jep oost-west is een manier, dat verdeeld de opbrengst lekker over de dag.
(met de juiste hoek kun je 50% meer Wp als W omvormer leggen)

maar platter zuid doet het beter in de zomer, en steiler zuid beter in de lente en herfst.
dus dat is ook een manier.
(met de juiste hoek kun je 25% meer Wp als W omvormer leggen)

dan weten we ook nog dat je kunt onder dimensioneren.
een 25% meer Wp is niet een echt probleem.

en ben je heel slim dan gooi je al deze dingen bij elkaar en maak je een stijl zuid + oost-west en een gezonde onder dimensionering op een omvormer.
dus ongeveer 200% meer Wp op een omvormer als alleen zuid, dus ook met bewolking knalt de omvormer nog lekker door. (helemaal als het een 3fase omvormer is, als die te weinig W krijgen dan worden het weer 1 fase omvormers en kunnen ze nog steeds met lekker rendement door werken.)

zolang je genoeg plek hebt om het te doen, kun je er voor gaan.
meeste particuliere huizen hebben er de plek gewoon weg niet voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1