Mijn eerste startpost ooit, dus verbeter mij gerust waar mogelijk, dan werk ik het wel bij.
Ga hier ook goed mee om.
Ik vind het vooral boeiend om te weten waar de huidige dataverzamelaars en trackers mijn gegevens halen en wat ze exact over mij weten. Mijn eerste mailtje was naar Bisnode en bevatte vrij veel persoonsdata, alsook de locatie waar ze het grootste deel van mijn informatie vandaan haalden (Teleticketservice).
Voor België is dat hier en voor Nederland hier.
Een klacht kan je zowel maken in het land waar je woont, werkt, of waar de administratieve zetel van het bedrijf binnen de EU gevestigd is.
Inleiding
GDPR
De GDPR (of General Data Protection Regulation, ook wel AVG genoemd indien vertaald naar NL) is al sinds mei 2016 geldig, maar wordt "handhaafbaar" vanaf 25 mei 2018. Deze verordening is Europees en wil bedrijven afdwingen om goed om te gaan met data en de bescherming hiervan.Rechten
Binnen de GDPR staan er een aantal rechten vermeld, die iedereen heeft over zijn persoonsgegevens, zoals:- Recht op inzage
- Recht van wijziging
- Recht van portabiliteit
- Recht van verzet
- Recht van wissen
- Recht om vergeten te worden (zelfde als wissen, alleen dan in de gehele keten)
- Rechten van beperking
- Recht om gevrijwaard te worden van automatische beslissingen
Recht op inzage van gegevens
Dit topic gaat over het recht op inzage van die gegevens. Ik kreeg immers al verschillende keer de vraag van hoe ik dit aanpak. Je kan je immers nu al beroepen op die vraag (je hoeft hiervoor niet te wachten tot 25 mei 2018). Een bedrijf heeft 1 maand de tijd om te antwoorden op deze vraag (deze termijn kan met 2 maand verlengd worden, maar ze moeten dit binnen de oorspronkelijke maand laten weten).Hoe aanvragen?
De mail
Hieronder het mailtje waarmee ik al verschillende keer aanvraag gedaan heb bij bedrijven ter inzage van mijn gegevens. Ik kreeg elke keer vlot antwoord binnen de week.Het is belangrijk dat je een aanleiding geeft van identificeerbare gegevens, gezien ze anders niets kunnen matchen.Beste,
Ik wens mij graag te beroepen op het recht om mijn beschikbare data in te kijken.
Mijn naam is voornaam familienaam, mijn vaak gebruikte e-mailadressen zijn emailadres1@***.com en emailadres2@****.com. Mijn telefoonnummer is 0*****.
Graag meer informatie over wanneer ik antwoord kan verwachten en wat de mogelijke procedure al dan niet is.
Welk e-mailadres?
De GDPR stelt dat er een privacy policy voor handen moet zijn, in die privacy policy moet het mailadres vermeld worden die verantwoordelijk is voor de data (de DPO of data protection officer). Heel dikwijls zal dat dpo@bedrijf.tld of privacy@bedrijf.tld zijn. In het geval er geen specifieke DPO aangesteld is, zullen dit de gewone bedrijfsgegevens zijn die hier vermeld worden.Identificeren
Bedrijven moeten je kunnen identificeren vooraleer ze je een antwoord geeft. Daarom kan je als antwoord meestal een paar extra bijvragen verwachten. Logisch, want anders gooien ze zomaar data te grabbel en hebben ze een data-breach.Ga hier ook goed mee om.
Bij welke bedrijven?
Je kan je rechten uitoefenen niet alleen binnen de EU, maar alle landen binnen de EER, landen of overzeese gebieden waar recht van toepassing is van één der EU landen of bedrijven die diensten aanbieden aan ingezetenen van de EU.Ik vind het vooral boeiend om te weten waar de huidige dataverzamelaars en trackers mijn gegevens halen en wat ze exact over mij weten. Mijn eerste mailtje was naar Bisnode en bevatte vrij veel persoonsdata, alsook de locatie waar ze het grootste deel van mijn informatie vandaan haalden (Teleticketservice).
Waarom dit topic?
Privacy gaat om informatie, het is belangrijk dat die informatie zo eenvoudig mogelijk opgevraagd kan worden en er een transparante sfeer hierover heerst. Zelf ben ik benieuwd naar meer dataverzamelaars dezelfde vraag te stellen en hoop ik dat er in dit topic op een neutrale manier kan over gesproken worden.Klacht indienen
Indien er geen antwoord komt, kan je een klacht indienen bij de DPA (data protection authority).Voor België is dat hier en voor Nederland hier.
Een klacht kan je zowel maken in het land waar je woont, werkt, of waar de administratieve zetel van het bedrijf binnen de EU gevestigd is.
[ Voor 20% gewijzigd door siteoptimo op 24-01-2018 14:38 . Reden: Aanpassingen nav comment Bob-B190 ]