Debian boot, geen video output

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:18
Mijn originele Debian installatie was gedaan met een R9 290 en dat werkte prima. De R9 290 had ik vervangen door een Vega kaart en gezien daar geen rechtstreekse ondersteuning van was heb ik maanden Debian niet meer aangeraakt. De Vega is vervangen door een GTX 1080 ti en ik dacht meteen de installatie geheel up to date te brengen(unstable) met als gevolg dat ik geen login te zien krijg -> zwart scherm en cursor.

Het updaten heb ik gedaan, zoals ik altijd doe: sudo apt-get update -> sudo apt-get upgrade -> sudo apt-get dist-upgrade. De dist-upgrade heb ik dit keer gedaan omdat ik nog op kernel 4.9 zat.

De computer boot gewoon, als ik op de uitknop druk sluit de pc netjes af en zie ik heel ff wat console output.
Na het updaten heb ik drie kernel(4.9, 4.12 en 4.14)versies in de bootloader met een recovery optie, alle 6 opties doen hetzelfde.

Booten naar de grub2 command line -> help geeft 0 nuttige informatie, niet eens een optie om na een fullscreen te pauzeren. Ik zal ongetwijfeld niet de juiste zoektermen gebruiken, maar als ik zoek op "Debian black screen", "Debian no boot", "grub2 command line help" dan komen vooral systemen die of vastlopen of iig wel de recovery mode kunnen booten.

Mijn vermoeden is dat de video driver (Nouveau) niet correct geïnitialiseerd is, maar hoe krijg ik mijn installatie zover dat ik of de nVidia driver kan installeren of Nouveau ververs/verwijder?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het grub menu, waar je de kernel kan kiezen, druk je op 'e', dan ga je naar de regel waar de kernel wordt aangeroepen en zet je achteraan de tekst 'nomodeset'. Druk dan op F10 om dit zo te starten en kijk of je wel beeld krijgt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Mogelijk een issue met de kernel mode switching.

'nomodeset' zoals hierboven gesuggereerd kun je proberen maar werkte bij mij niet.
Uiteindelijk heb ik in /etc/default/grub een regel toegevoegd voor een werkende resolutie + refreshrate combinatie. In mijn geval: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="video=HDMI-A-2:1920x1080@30"

Zo'n video statement kun je ook handmatig toevoegen net als 'nomodeset'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
nomodeset heeft idd niet geholpen, na een google opdracht ook grub_gfxmode="VGA/VESA/resolutie" geprobeerd zonder effect.

@Rukapul Heeft grub_gfxmode hetzelfde effect als jouw voorbeeld?

edit: ook via opties nouveau geblacklist en tijdens het booten zie ik geen regels met nouveau meer, maar nog steeds enkel een zwart scherm met een cursor.

[ Voor 29% gewijzigd door Razkin op 24-01-2018 12:16 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een GUI erbij? Hoe is je scherm verders aangesloten? Ik ken namelijk van oudere Intel videochips dat het primaire beeld het beste via VGA werkte. Met DVI had ik problemen, geen beeld, lage resolutie met VESA mode, etc. Allemaal redelijk onverklaarbaar waarom het alleen via VGA wel goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Ik zie nu pas dat je wel een cursor ziet. Dat suggereert dat de video mode wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Razkin schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:18:
Ik zal ongetwijfeld niet de juiste zoektermen gebruiken, maar als ik zoek op "Debian black screen", "Debian no boot", "grub2 command line help" dan komen vooral systemen die of vastlopen of iig wel de recovery mode kunnen booten.
Idd, probeer dit eens of je daarmee hopelijk beter vooruit kunt.
https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik zeg cursor, maar specifieker ik heb een zwart scherm met in het midden een muiscursor. Niets van een GUI of inlogmanager zichtbaar. Uit m'n hoofd zeg ik dat ik SDM icm XFCE en Plasma geinstalleerd heb.
Mijn 4K monitor is aangesloten via displayport en de interne GPU is uitgeschakeld.

Via HDMI aansluiten of interne GPU inschakelen is lastiger dan het lijkt. Het Asus mobo heeft nukken als ik zaken wijzig mbt de iGPU(tot bios corruptie aan toe, hoe verzinnen ze het) en laat ik liever met rust, daarnaast is het momenteel lastig om een HDMI kabel tussen mijn pc en monitor te krijgen.

Bovendien is het juist de kunst om het systeem te fixen vanwege skills, vaak weet ik problemen wel op te lossen mits ik op z'n minst een terminal voor m'n neus weet te krijgen. Dit is helaas niet de eerste keer dat "insert distro" me dit flikt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:40

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

iets met control-alt-F1 om naar een terminal te gaan? Je hebt wel beeld, maar geen bruikbare grafische omgeving. Iets met windows-managers, video-drivers etc.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Control-alt-F1 en ik maar denken dat het control-F1 of alt-F1 was *zucht*

Ik krijg dan idd een terminal voor me neus en kan ook netjes inloggen. Naast dat m'n netwerkkaart niet geladen kan worden, krijg ik ook veelvuldig schijf is vol meldingen(bv bij tab voor auto complete). M'n root partitie is dan ook slechts 16GB, maar dacht dat ik nog zeker 6GB vrij had. In ieder geval kan ik verder met proberen om het systeem werkend te krijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volle schijf is idd een bitch als je problemen hebt. Je denkt dat het aan je hardware ligt, aan wat anders, en wat blijkt dan? Je schijf is vol dus zaken zijn niet volledig geïnstalleerd met half werkende software tot gevolg. We horen graag wat je schijf vol heeft weten te krijgen. Is / 16 GB en heb je aparte /home, of is alles voor je OS en gebruiker in die 16 GB?

Mijn / is 'maar' 9,1 GB met zo'n 860 MB nog vrij. Heeft te maken met m'n package archive van 2,4 GB die ik niet automatisch laat opruimen. Maar 16 GB zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik heb een aparte /home partitie. Volgens mij heb ik eerder gehad dat een 8GB root vol was en dacht met 16GB er prima bij te zitten. Dat was toen ik aan het proberen was GPU passthrough goed werkend te krijgen Normaliter is de gebruikte root ruimte slechts 4 tot 6 GB, bij vrij minimalistische installaties. Als ik weet of een volle root het probleem is en wat dan zoveel ruimte in beslag neemt, dan laat ik dat nog wel weten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De commando's df en du laten je zien waar het vol is gelopen. Zou zomaar /var/log kunnen zijn waar een log bestand is ontploft om onverklaarbare redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

ik begin meestal (als root) met find / -type f -size +4M, om te kijken wat de grote bestanden zijn. Als het er veel zijn, zet ik de grens wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

thunder7 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:43:
ik begin meestal (als root) met find / -type f -size +4M, om te kijken wat de grote bestanden zijn. Als het er veel zijn, zet ik de grens wat hoger.
Meh, vind je grote directories niet met miljoenen kleine bestanden. Doe toch liever 'du -sh *' en ga zo de grootverbruikers langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Dat is een verschil van aanpak. Wat is het meest waarschijnlijk, één file te veel gegroeid of heel veel niet weggegooid?

Hoe zit het met /var/cache/archives, bijvoorbeeld? Daar blijven gedownloadde updates staan, als je altijd alleen maar apt-get update ; apt-get dist-upgrade doet zonder ooit een apt-get autoremove --purge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb je MC geïnstalleerd?
Is erg klein om eventueel na te installeren en dat helpt mss om veel sneller eea te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:51:
[...]

Meh, vind je grote directories niet met miljoenen kleine bestanden. Doe toch liever 'du -sh *' en ga zo de grootverbruikers langs.
Yep, of installeer ncdu, die maakt het helemaal een eitje om die directories af te gaan. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

thunder7 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:23:
Dat is een verschil van aanpak. Wat is het meest waarschijnlijk, één file te veel gegroeid of heel veel niet weggegooid?
Verschil van overzicht. Ik hoef niet van 80 plekken te zien waar bestanden groter dan x verspreid staan. Ik wil weten waar het grootste verbruik is. Is dat in de basis /var, /usr, /lib, /home, etc. ;)
Hoe zit het met /var/cache/archives, bijvoorbeeld? Daar blijven gedownloadde updates staan, als je altijd alleen maar apt-get update ; apt-get dist-upgrade doet zonder ooit een apt-get autoremove --purge.
Weet je wat die autoremove doet? Dat ruimt iig niet /var/cache/apt/archives op. ;) Die zou automatisch opgeruimd moeten worden als je een apt update draait. Iets wat standaard aan staat en ik in aptitude moedwillig uit heb gezet.
Cyphax schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:43:
[...]

Yep, of installeer ncdu, die maakt het helemaal een eitje om die directories af te gaan. :)
Ook een goede optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Met df kon ik idd achterhalen dat er afgerond 0% vrij was op /
Ik heb niet heel veel besteed aan zoeken, maar kreeg het niet voor elkaar om te pauzeren na een vol scherm of te sorteren op directory grootte. Ik ken eigenlijk enkel /p /w uit de DOS periode :o
Een autoremove leverde 640MB op en ik had weer een werkende GUI :)

/usr/share 4,3 GB
/usr/lib 3,0GB
/var/cache/apt/archives 4,1GB

Autoremove leegt niet de archives map heb ik al kunnen lezen, wat is de manier om die map op te ruimen?

edit: ah autoclean maakt al 2GB vrij

[ Voor 3% gewijzigd door Razkin op 26-01-2018 17:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon apt clean doet de archives opruimen.

Je noemt nu de drie grootste mappen, samen goed voor ongeveer 11,4 GB. Dan vraag ik mij af waar de overige 4 GB aan op is gegaan. Sowieso, /usr/share van 4 GB!? Wat heb je daar dan allemaal in vredesnaam in staan? De mijne is maar 1,4 GB (en /usr is totaal 3,5 GB). Het volgende commando laat je een mooi overzicht zien wat er in gebruik is vanaf / zonder dieper te gaan dan nodig. Dit is bij mij het resultaat (en ja, die 2>/dev/null is wel zo handig, je wilt geen uitvoer dat je ergens geen rechten voor hebt of anderszins iets dat niet gelezen kan worden):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
$ du -shx /* 2>/dev/null
11M /bin
53M /boot
0   /dev
5.3M    /etc
21G /home
0   /initrd.img
0   /initrd.img.old
745M    /lib
5.7M    /lib32
4.0K    /lib64
16K /lost+found
8.0K    /media
4.0K    /mnt
4.0K    /opt
0   /proc
4.0K    /root
9.9M    /run
7.5M    /sbin
4.0K    /srv
0   /sys
60K /tmp
3.5G    /usr
3.5G    /var
0   /vmlinuz
0   /vmlinuz.old

In / staat vmlinux en initrd, dat zijn symlinks naar de /boot versie, vandaar dat ze 0 bytes zijn. Mijn /home is een andere schijf, maar wordt alsnog gelezen als zodanig, omdat ik met 't commando daar alsnog om vraag ondanks de 'x' optie bij du.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
De effectieve ruimte op / is 14,9GB en op /var en /usr na zijn er geen mappen of files die eruit springen.
De grootste gebruiker met 2,7GB is het programma kicad.

iRacing Profiel

Pagina: 1