dakdoorvoer afzuigkap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1016161

Topicstarter
Hoi!

Wij hebben in onze aanbouw op het platte dak een dakdoorvoer laten plaatsen voor de afzuigkap.
Doorsnee 110-125 mm (enkelwandig van Anjo).
Ik twijfel een beetje of de doorsnede wel goed is, en of we niet een 150-160mm zouden moeten hebben.

We vinden goede afzuiging (we hebben een grote/open keuken) en zo min mogelijk lawaai namelijk heel belangrijk.

Deze afzuigkap hebben we op het oog:
http://www.bosch-home.nl/...andschouwkappen/DWB098E50

De afzuigkap zit schuin onder de dakdoorvoer, met een flexibeler buis moet max. 50-75cm overbrugt worden.
(we dachten zelf met de DELTAC B52326566 Luchtslang 125 mm)

Is het verstandig om toch de diameter van afzuig/dakdoorvoer 150mm te maken? Of kan ik het beter zo laten? (het gat in het dak lijkt zo van de onderkant gezien al 15cm trouwens)

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of advies heeft!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
Anoniem: 1016161 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:30:

Is het verstandig om toch de diameter van afzuig/dakdoorvoer 150mm te maken?
Ja want:
Anoniem: 1016161 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:30:

We vinden goede afzuiging (we hebben een grote/open keuken) en zo min mogelijk lawaai namelijk heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:04
Als je dezelfde hoeveelheid lucht door ø 125 mm moet stoppen als door ø 150 mm dan moet de lucht sneller stromen = meer geluid.
Als het kan inderdaad ø150 mm nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik zie in de specs dat de lucht afvoer 120 of 150 is. Als die van jou 120 is, is er geen probleem want dan heb je geen vernauwing.

Als je 150 uit je afzuigkap krijgt ga je vernauwen wat dus een verandering in de luchtstroom gaat geven dus geluid.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Je moet overigens goed opletten bij de capaciteiten van afzuigkappen. Veel modellen hebben dan zogenaamd een grote capaciteit, bijv 800m3/h, maar dat is dan alleen de intensiefstand. De normale standen gaan dan bijv niet verder dan 400m3/h. Bij dat soort kappen heb je of een matige afzuigcapaciteit of je zit in de tyfus herrie omdat er niks tussen zit.
Ook vervelend is dat bij veel kappen nergens is te vinden met hoeveel m3/h elke stand overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@artificial_sun Er zit een verloopstuk bij geleverd van 150 naar 120, dus helemaal in het begin is er wel een vernauwing toch? Of geldt dat niet?
@Aardappel het is nu inderdaad afwegen of het het waard is dat te laten vervangen.
@leecher deze heeft 3 normaalstanden en 2 intensief, de normaalstand (ik denk de 3de?) is 460, de intensief 860 (denk de hoogste), verder staat er inderdaad niet meer gespecificeerd. We hebben een open keuken van 20 m3, ik dacht zelf dat het voldoende was, ook gezien de korte afstand/overbrugging van de afzuigbuizen zonder bocht oud, maar nu twijfel ik weer door de smalle dakdoorvoer.

Ik vraag me dan een beetje af, zou het meer verschil maken als ik de buis ipv 120 150mm maak, of dat ik een zwaardere afzuigkap neem (bijv. 650m3 in normaalstand)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Als de dakdoorvoer er al zit zou ik het zo laten. Want wat gaat het in de praktijk schelen... paar dB? Stel dat je van 41 dB naar 45 dB zou gaan, dat is behoorlijk, maar 45 dB is nog steeds vrij zachtjes. Daarbij ben je toch bezig met koken en dergelijke en gaat uit zodra je gaat eten.

Mocht je er hinder van ondervinden dan kun je alsnog de dakdoorvoer laten vergroten. Of ben je nu met een hele verbouwing bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Aardappel ja, we zijn nu met verbouwing bezig, plafond is nu nog 'open'.

Als ik naar dakdoorvoer kijk, zie ik dat de binnendiameter van buis zelfs 9-10cm is. (Ik denk dat die 110-125mm op buitenmaat slaat ofzo?).
Daar zou ik dan de afzuigslang van 120mm op vast moeten klemmen. Dus dan verspringt de diameter weer 3cm kleiner...
Is dat normaal?
Ik dacht dat het altijd om de binnenmaat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Doorsnee 110-125 mm (enkelwandig van Anjo).

Waarom enkelwandig? Winters bij kou heb je kans op condensvorming. Zou zeker voor dubbelwandig gaan.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@M4uSzi hmmm, ik weet eigenijk niet zeker of we enkel of dubbelwandig hebben (leek op plaatje vergelijkbaar met enkelwandig, maar zie nu dat het beide zou kunnen zijn). Weet jij hoe ik dat kan zien? Wat het verschil is in uiterlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
In dat geval zou ik er wel een dubbelwandige 150 mm in (laten) maken, de kosten zijn het ook niet echt, en ben je wel van het ge-etter af en eventuele problemen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31

BCC

En geen flexibel, want dat is ook vragen om herrie - een nette Spirallobuis plaatsen.

En even de behuizing eraf halen, alle kieren dichttapen met alutape en weer in elkaar zetten scheelt ook een boel.

Als je het echt stil wilt kun je beter voor een motorloze gaan en een afzuiger op het dak op met een geluidssdemper ertussen.
Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/img/products/large/850505.png

[ Voor 47% gewijzigd door BCC op 24-01-2018 14:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
@Anoniem: 1016161
400m3/h is nog best wat hoor, de getallen die ik gaf waren maar een voorbeeld. Ik heb zelf een kap met 3 standen (geen intensiefstand), 200/400/600 m3/h. met 400 trek je al heel wat weg, met 800 kan je binnen frituren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Anoniem: 1016161 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:43:
@M4uSzi hmmm, ik weet eigenijk niet zeker of we enkel of dubbelwandig hebben (leek op plaatje vergelijkbaar met enkelwandig, maar zie nu dat het beide zou kunnen zijn). Weet jij hoe ik dat kan zien? Wat het verschil is in uiterlijk?
Hoe om schrijf ik dat nu eens. Hehe. enkelwandig herken je direct als je hem ziet. Plakplaat is net zo dik als het stuk omhoog. En bij dubbelwandig zit onderin een stuk plastic en daar zie je de pur meestal al wel zitten.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken!

En ik zie nu dat het trouwens wel een dubbelwandige is!

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, heb offerte opgevraagd voor de kosten van een grotere dakdoorvoer, ben benieuwd. Maar de tijd dringt wel een beetje, de stukadoor wil beginnen, haha.
Dus misschien dat ik het ook wel zo laat, dus: flexibele buis van 125mm vanuit afzuigkap naar dakdoorvoer, daar met slangklem de buis rond de 10cm buis van dakdoorvoer bevestigen.
Hopelijk is dat voldoende en zo niet dan kunnen we altijd later alsnog de dakdoorvoer vervangen (hopelijk niet ten koste van mn gestucte plafond...)

Wat denken jullie trouwens van een terugslagklep om warmteverlies te voorkomen? Of zit dat in de afzuigkap ingebouwd?
Pagina: 1