Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeSchorpioen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-02 14:34

RodeSchorpioen

people over paper

Topicstarter
Hoi iedereen,
Bij samenstellen van "powerbeestje" stoot ik op wat vragen waar ikzelf blijkbaar niet slim genoeg voor ben.
Config:
CPU: Amd ryzen threadripper 1900
Mono: ASRock fatal1ty x399 pro gaming.
Doel: programmeren, intense CAD en heel wat applicaties die simultaan werken ( ca 15 browservensters, cad, design studio voor gui design, programma-IDE) en uitzonderlijk een game-pje

Info ram volgens asrock:
* Supports Quad Channel DDR4 3600+(OC) & ECC UDIMM Memory

Info ram voor cpu:
DDR4-2667 (Quad Channel)

Dus mijn twijfel voor ram-geheugen.
In elk geval 4 latjes (quad Channel) ddr4 op 3600MHz ( of is dit te hoog voor cpu?)
Eerst dacht ik aan :
- Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3600C18R
- Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M4B3600C16
- Of
- Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3600C18

Maar toen las ik over ecc en registered vs unregistered, wat mijn mogelijkheden uitbreidt naar
- Crucial 32GB Kit (4 x 8GB) DDR4-2666 ECC DIMM

Mijn vraag: hoe belangrijk is ecc? Is 'unregistered' een must?
Op wat baseer ik best mijn keuze van RAM module in deze situatie?

Happy to hear. ;)

RS.

RodeSchorpioen

Beste antwoord (via RodeSchorpioen op 25-01-2018 21:19)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:12

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat je ook af kunt zonder ECC. ECC is interessant voor een bedrijfsomgeving waar je absoluut geen foutje kan permiteren.

Maar eerlijk gezegd, hoe vaak heb je nou echt last van fouten door het ontbreken van ECC?
Het is mij in elk geval nooit ergens mee opgevallen (ja, hooguit bij te ver overgeklokte videokaarten, maar niet bij gewoon PC RAM).

Dus wat dat betreft kun je beter voor sneller non-ECC RAM gaan (wel rekening houdende dat Ryzen, en dus waarschijnlijk ook Threadripper soms moeilijk doen om bepaalde snelheden te halen, dan bedoel ik dus boven die 2667 wat AMD zelf aangeeft).

Qua bord; ik ben zelf niet zo'n fan van die Fatal1ty dingen, te vaak in het verleden hadden juiste de Fatal1ty borden meer problemen dan andere borden (ze deden hun naam wel eer aan...gingen vaak snel kapot).
Nu zit ik ook niet zoveel tussen Treadripper borden te kijken, dus kan eerlijk gezegd ook niet zeggen wat een beter alternatief zou zijn.

Reviews doorlezen is een optie, maar zijn vaak korte duur tests, terwijl sommige problemen soms pas na een paar maand opduiken (om een Asrock 970 Fatal1ty als voorbeeld te nemen, gingen vaak de VRM's kapot na 2 tot 5 maand, dat soort dingen zie je niet terug in een review waar ze een bord een paar dagen of misschien een week hebben om te testen). Nu verwacht ik niet dat ze bij TR4 dusdanig slechte onderdelen gebruiken, maar toch.

offtopic:
Heb hier zelf ook een Fatal1ty bord aan de muur hangen, toen nog van Abit (inmiddels failliet). Is ook het enige moederbord in al die jaren dat bij mij kapot is gegaan bij normaal gebruik (dus geen extreme overkloks, voltmods, enz, nee gewoon gebruik binnen de specs)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Mijn vraag: hoe belangrijk is ecc? Is 'unregistered' een must?
Op wat baseer ik best mijn keuze van RAM module in deze situatie?
Dat eerste kun je zelf het beste bepalen, maar gezien je echt serieus werk wilt doen, kan ECC wel handig zijn (echter, zijn die modules vaak langzamer dan 'gamer' geheugen).

Unregistered is inderdaad een must, want je moederbord support wel ECC maar geen ECC-Reg, registered modules gaan dan niet werken. Vaak zitten die ook echt op server/workstation moederborden en niet op 'consumenten' / 'gamer' bordjes zoals welke je nu geselecteerd hebt.
Bij de specs staat ook ECC UDIMM (wat dus ECC Unbuffered is, ofwel, niet registered).

Betreft die snelheden, bedenk dat alles boven die 2667Mhz een overklok is en niet gegarandeerd is dat het werkt (kun je ook zien in de vele ervaringen topics van Ryzen, bij de een werkt het, de ander niet, maar weinig die makkelijk boven de 3000Mhz komen).

Eerlijk gezegd, als het systeem meer gericht is op (belangrijk) werk en niet op gamen, zou ik toch eerder kijken naar een work-station bord ipv een gamer bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeSchorpioen

RodeSchorpioen

people over paper

Topicstarter
Hey Nemesizz,

heel erg bedankt voor je feedback.
Om in te gaan op je suggestie: voor de amd TR1900 vond ik op deze site slechts enkele mobo's voor socket TR4.

categorie: Moederborden

Hoe zie ik of dit een workstation-bord is?
Is dit er een voorbeeld van:

pricewatch: Gigabyte X399 Designare EX (naaste aanverwant, lijkt me)

Voor het beoogde doel: het gaat niet over financiële software of zo, wel gui-design (behoorlijk grafisch), CAD en veel opzoek-tabs open in browser. Ook een stukje webdesign komt erbij. Veel excell.
Zou ik er dan niet komen met mijn vooropgestelde config?

weet niet of je deze zal kunnen zien:

wenslijst: Pc AMD New 2018

dit zou hem worden
Ik vermoed dat ik een cpu-koeler zal over hebben (tr1900 is boxed), maar dat is geen issue

Uiteraard zijn alle tips welkom

grtz,
RS

RodeSchorpioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Pas overigens wel op dat ECC UDIMM's NIET registered zijn, althans wordt niet ondersteund. Je moet dus Unregistered, Unbuffered ECC hebben als je daarvoor wil gaan.
Of het een workstation bord is of niet is niet heel relevant, omdat er bij AMD geen onderscheid gemaakt wordt qua chipsets. Als het bord aangeeft ECC te vreten, dan zal dat zo zijn. Maar registered is voorbehouden aan Epyc.

Qua prestaties ga je mijns inziens meer hebben aan non-ECC met hogere snelheden, gezien Ryzen CPU's daar een meetbaar forse boost van kunnen krijgen. De CMK32GX4M4B3600C18 optie zou dan mijn voorkeur hebben.

Ook hebben TR's geen koeler. Die moet je zelf regelen. Boxed betekent alleen dat je een retailverpakking met documentatie krijgt i.p.v. een plasticje met CPU.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:56:
Pas overigens wel op dat ECC UDIMM's NIET registered zijn,
UDIMM is altijd unbuffered dus niet registered, vandaar de 'U' ook in de naam ;)
Als je dus een UDIMM koopt weet je in elk geval zeker dat het geen registered is.
Of het een workstation bord is of niet is niet heel relevant, omdat er bij AMD geen onderscheid gemaakt wordt qua chipsets.
Klopt, maar zit wel verschil in kwaliteit van gebruikte onderdelen.
Veel echte workstation borden hebben vaak betere componenten, die gamer borden willen nog wel eens matige of slechte componenten hebben wat gecompenseerd word met RGB ledjes en veel marketing geblaat.

Nu moet ik toegeven (zit toch niet vaak tussen moederborden te neuzen) dat ik ook zo geen fatsoenlijk non-gamer bord kan vinden voor TR4, wat eigenlijk wel een beetje triest is voor een wat meer 'workstation' gerichte CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:03:

Nu moet ik toegeven (zit toch niet vaak tussen moederborden te neuzen) dat ik ook zo geen fatsoenlijk non-gamer bord kan vinden voor TR4, wat eigenlijk wel een beetje triest is voor een wat meer 'workstation' gerichte CPU.
Ironisch inderdaad gezien het totaal geen gameplatform is... al die epileptische lampjes overal bah bah.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeSchorpioen

RodeSchorpioen

people over paper

Topicstarter
Hello en thx voor jullie input.

@nelizmastr :
begrijp ik goed dat je stelt dat niet-ecc voor mijn toepassingen interessanter zullen zijn dan de ECC? (unregistered is idd de bedoeling, zoals aangegeven in mijn wenslijst)

@Nemesizz :
Ik vond het idd raar geen expliciete workstation mobo te vinden, maar voor mij lijkt me dat geen dodelijk gegeven.
kan je je vinden in mijn originele setup? (fatal1ty mobo) of is dit overkill en volstaat het alternatief dat ik in vorige post aanhaal?
que ram: lijk voor jou de non-ecc hier de betere oplossing?

Ik hecht waarde aan jullie beider input en wil een doordachte beslissing nemen.
dus:
- welk moederbord volgens jullie de goede oplossing? (in achterhoofd houden dat ik later mss nog schermkaart bij steek en evt ram-upgrade zou doen)
- ram: ecc of non-ecc?

de lampjes zijn idd nogal kerstboom-gegeven, maar die periode is dan ook nog maar net gepasseerd :P

Dikke mercie voor jullie reacties

grtz,
RS

RodeSchorpioen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik denk dat je ook af kunt zonder ECC. ECC is interessant voor een bedrijfsomgeving waar je absoluut geen foutje kan permiteren.

Maar eerlijk gezegd, hoe vaak heb je nou echt last van fouten door het ontbreken van ECC?
Het is mij in elk geval nooit ergens mee opgevallen (ja, hooguit bij te ver overgeklokte videokaarten, maar niet bij gewoon PC RAM).

Dus wat dat betreft kun je beter voor sneller non-ECC RAM gaan (wel rekening houdende dat Ryzen, en dus waarschijnlijk ook Threadripper soms moeilijk doen om bepaalde snelheden te halen, dan bedoel ik dus boven die 2667 wat AMD zelf aangeeft).

Qua bord; ik ben zelf niet zo'n fan van die Fatal1ty dingen, te vaak in het verleden hadden juiste de Fatal1ty borden meer problemen dan andere borden (ze deden hun naam wel eer aan...gingen vaak snel kapot).
Nu zit ik ook niet zoveel tussen Treadripper borden te kijken, dus kan eerlijk gezegd ook niet zeggen wat een beter alternatief zou zijn.

Reviews doorlezen is een optie, maar zijn vaak korte duur tests, terwijl sommige problemen soms pas na een paar maand opduiken (om een Asrock 970 Fatal1ty als voorbeeld te nemen, gingen vaak de VRM's kapot na 2 tot 5 maand, dat soort dingen zie je niet terug in een review waar ze een bord een paar dagen of misschien een week hebben om te testen). Nu verwacht ik niet dat ze bij TR4 dusdanig slechte onderdelen gebruiken, maar toch.

offtopic:
Heb hier zelf ook een Fatal1ty bord aan de muur hangen, toen nog van Abit (inmiddels failliet). Is ook het enige moederbord in al die jaren dat bij mij kapot is gegaan bij normaal gebruik (dus geen extreme overkloks, voltmods, enz, nee gewoon gebruik binnen de specs)
Pagina: 1