Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer gaat bij opstarten aan, uit en dan pas 'echt' aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
De titel dekt de lading.

Info:
Ik heb een computer bestaande uit de volgende componenten:

Gigabyte GA-Z170XP-SLI
Intel Core i5-6600K
Corsair Vengeance LPX - DDR4-2400 - 16GB

Voorgeschiedenis:

Om de zoveel tijd controleer ik op updates van het bios. Zo ben ik recentelijk van versie F6 of F20 naar F22a gegaan.

Die upgrade liep niet helemaal lekker, in eerste instantie geprobeerd de upgrade te doen vanuit Windows, maar ik kreeg steeds een fout van de upgrade software. Vervolgens na een reboot ging de computer alleen nog maar kortstondig en zelfstandig aan en uit na het indrukken van de powerbutton.

Google leerde me dat ik het bios moest resetten zodat het backup bios terug werd gezet. Dit gebeurt bij Gigabyte via een zeer omslachtige methode. Er is namelijk wel een combinatie van het indrukken van de powerknop en uitschakelen van de voeding, maar dit werkte niet. Via youtube vond ik een tutorial die aangaf dat ik de CMOS chip hardhandig moest shortcutten door met een kabel enkele pinnetjes van de CMOS chip kort te sluiten.

Dit werkte waarna de computer weer opstarte en het backup bios terug geplaatst werd.

Vervolgens heb ik succesvol een upgrade naar F22a kunnen doen. Echter sinds het bekend worden van Meltdown / Spectre is er een nieuwe bios versie beschikbaar gekomen, namelijk F22c gevolgd door F22d.

Ik ben weer van F22a naar F22d gegaan en tijdens het upgraden merkte ik wederom dat de BIOS upgrade niet lekker meer gaat. Het duurt heel lang met name bij het terugschrijven van de BIOS update naar het back-up BIOS. Met uiteindelijk een handmatige power-off / power-on tot het gevolg.

Nu:

Dan komen we tot de situatie waarin ik nu verkeer. Telkens als ik de stroomschakelaar van de stekkerdoos aanzet (die gaat na elke computer sessie uit vanwege sluipverbruik van diverse apparaten) en ik start de computer op, dan start de computer op (de power led gaat branden) om na een 5 a 10 tal seconden kortstondig uit te gaan, vervolgens zelf opnieuw aan te gaan en op te starten en vervolgens door te starten naar Windows 10. Ik zie meteen dat ie het dan doet vanwege de heartbeat op mijn muis en rgb kleuren op mijn toetsenbord. Dat zie ik bij de eerste power up cycle niet.

Iemand bekend met deze symptomen?

Wat ik zelf eventueel nog kan proberen / uitzoeken is kijken of dit ook optreed tussen twee power cycles zonder de voeding in zijn geheel spanningsloos te maken vanwege het in/uitschakelen van de stekkerdoos.
BIOS downgrade naar eerdere versie F20 of F6.

discogs

Alle reacties

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Komt niet bekend voor, maar de Dell computer bij mijn vorige klant deed iets soortgelijks: als ik de powerknop indrukte ging het lampje branden, ik hoorde het typische gebrom van een apparaat dat aangaat en vervolgens gaat het lampje weer uit en stopt het gebrom. Het duurt dan nét zo lang dat je zelf denkt dat hij het niet doet (in werkelijkheid 1 á anderhalve seconde) en dan gaat hij echt aan.

Geen idee hoe het kan, maar ik heb het maar geaccepteerd: "there's no problem that brute force and ignorance can't overcome"

... en gaat over tot de orde van de dag

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Misschien een domme opmerking van mij, maar, gezien je de spanning er steeds afhaald:
zal mij niks verbazen als je bios batterij leeg / slecht is.
Ik heb dit fenomeen al eens eerder gezien bij iemand. Toen bracht een nieuwe knoop uitkomst.
Wil niet zeggen dat dat hier ook zo is, maar wie weet.

• loewie1984
Dat is een goede tip, ik ga het eens checken.

discogs

• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
het kan inderdaad zijn dat je CMOS (BIOS batterij) leeg of niet helamaal top werkt. probeer deze eens te vervangen. Ze zijn niet duur en relatief makkelijk te vervangen

• loewie1984
Om hier nog even op terug te komen, moederbord batterij vervangen heeft het probleem niet opgelost.

Iemand nog suggesties? Heb al een RMA verzoek ingediend maar toch.

discogs

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Draaien er oc's?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• loewie1984
Nee, hebben wel gedraaid maar met de flash naar laatste bios is alles weer default gegaan.
Krijg hem ook niet meer fatsoenlijk ge'oc'ed volgens mij.

discogs

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou een downgrade proberen naar versie f6. De problemen zijn gekomen na de flash. Je weet dat het systeem goed werkte met deze versie. Dus een downgrade is zeker het proberen waard.

Tweakers Discord

Pagina: 1