Upgrade Ubuntu 16.10 yakkety naar 17.10 artful

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-02 19:47
Mijn vraag

Hoe kan ik Ubuntu 16.10 (Yakkety) upgraden naar ofwel 17.04 (Zesty) ofwel 17.10 (Artful)?
Over een paar maanden (direct) naar 18.04 is uiteraard ook goed, maar ik vermoed dat deze tussenstappen noodzakelijk zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Updates uitvoeren middels 'apt-get update' en 'apt-get (dist-)upgrade': heeft geen zin omdat repositories niet meer bestaan.

Commando 'do-release-upgrade', deze geeft een melding
"An upgrade from 'yakkety' to 'artful' is not supported with this tool."
(do-release-upgrade -d werkt ook niet)

Gezocht op internet, maar fora wijzen veelal naar bovenstaande tools waardoor je niet verder komt.

Mijn gedachte/overweging

/etc/apt/sources.list 'yakkety' vervangen voor 'artful' gevolgd door apt-get update / apt-get dist-upgrade / reboot. Zo heb ik volgens mij in verleden Debian succesvol geupdated (maar toen was het direct de volgende versie). De documentatie van Ubuntu noemt deze (Debian)methode wel, alhoewel het geen voorkeur heeft.

Is dit de 'enige' manier of zijn er andere werkwijzen/trucjes om deze upgrade uit te voeren? Het voelt enigszins gek dat de do-release-upgrade niet gebruikt kan worden, alhoewel ik vermoed dat ik een paar dagen te laat ben, aangezien Zesty 1,5 week geleden de EOL-status heeft bereikt.

Achtergrondinformatie

Door een fout mijnerzijds heb ik deze server (CLI) geïnstalleerd met 16.10 i.p.v. 16.04 LTS. In principe wil ik hem naar 18.04 (LTS) brengen, maar de eerste stap is allicht om hem naar 17.04 en 17.10 te brengen.
Spijtig genoeg is de ondersteuning voor 16.10 (waar hij nu in zit) vervallen. Ik was gewoonweg te laat met upgraden. Stom uiteraard, maar vraag is "wat nu"

[ Voor 23% gewijzigd door vmsw op 24-01-2018 08:13 ]

Beste antwoord (via vmsw op 25-01-2018 17:55)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:01

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Je kunt inderdaad niet rechtstreeks van 16.10 naar 17.10 updaten, dat moet via 17.04. (tenminste, met de tool) Alleen bij LTS-updates kun je de tussenliggende niet-LTS-versies overslaan.

Overigens besef ik nu dat ik je verhaal niet goed genoeg heb gelezen: ook 17.04 is inmiddels al niet meer ondersteund sinds (ongeveer) 2 weken. Daar kan de tool waarschijnlijk niet mee omgaan.

Daarmee is de handmatige update met het aanpassen van de sources.list waarschijnlijk je beste optie als je niet wil herinstalleren. Ik heb dat ook wel een keer gedaan, en op zich werkte dat goed, je loopt alleen het risico dat wanneer een programma compleet vervangen is door een ander programma, dat je dit niet (goed) meekrijg en je met slecht of niet ondersteunde meuk blijft zitten. Daarnaast werkt de upgrade-tool meer configs en scripts bij als ik het goed heb.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Beste is om een nieuwe installatie te doen. Je weet niet wat je overhoud aan packages en configuratie dat mogelijk conflicten geeft of ander onvoorspelbaar gedrag. Upgrades gaan ook niet 100% van de tijd goed, dus al zou je wel kunnen upgraden (naar 17.04 zou nog mogelijk moeten zijn, maar het kan wezen dat het naar z'n eigen repo kijkt en die bestaat natuurlijk niet meer), is er geen garantie dat je ook echt een systeem hebt dat werkt.

De upgrademethode die bij Debian gedaan wordt kan je nog wel proberen, dat heb ik ook eens gedaan om van 9.04 naar 9.10 te gaan (als ik 't mij goed herinner). Als je toch opnieuw gaat installeren zou je nog kunnen denken om naar puur Debian te gaan, zodat je meer garantie hebt dat een upgrade goed gaat. Wil je op Ubuntu blijven, wacht dan nog een half jaar, tot juli of augustus als 18.04.1 uit is. Dan zijn de meeste bugs er wel uit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Je kunt als het goed is nog upgraden door in je sources old-releases.ubuntu.com in te vullen, zie ook https://help.ubuntu.com/community/EOLUpgrades. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
@Hero of Time dank voor je toelichting. Ik ben het met je eens dat schone installaties fijn zijn, alhoewel mijn voorkeur (in dit geval) is om een upgrade uit te voeren.

@Dirk hartelijk dank! Ik voel mij stom dat ik dit zelf niet gevonden had, want ik had inderdaad wel een poging gedaan 'archive'-repositories te vinden zoals bij Debian. Heb de old-repositories ingesteld, maar spijtig genoeg is er geen update beschikbaar.

Ook met deze repositories wil de 'do-release-upgrade'-tool updaten naar 'artful' (17.10). Dit is volgens de tool niet mogelijk: "An upgrade from 'yakkety' to 'artful' is not supported with this tool.".
Tussen de cli-parameters en man(ual) zie ik geen mogelijkheid zelf een release te kiezen. Ook Ubuntu website is vrij kort over dit commando. Zou het mogelijk zijn de update naar bijv. 'zesty' te zetten (waarna artful wellicht wél mogelijk is?)?

Enig idee hoe dit gebruikt dient te worden?

[ Voor 10% gewijzigd door vmsw op 24-01-2018 12:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Je kunt inderdaad niet rechtstreeks van 16.10 naar 17.10 updaten, dat moet via 17.04. (tenminste, met de tool) Alleen bij LTS-updates kun je de tussenliggende niet-LTS-versies overslaan.

Overigens besef ik nu dat ik je verhaal niet goed genoeg heb gelezen: ook 17.04 is inmiddels al niet meer ondersteund sinds (ongeveer) 2 weken. Daar kan de tool waarschijnlijk niet mee omgaan.

Daarmee is de handmatige update met het aanpassen van de sources.list waarschijnlijk je beste optie als je niet wil herinstalleren. Ik heb dat ook wel een keer gedaan, en op zich werkte dat goed, je loopt alleen het risico dat wanneer een programma compleet vervangen is door een ander programma, dat je dit niet (goed) meekrijg en je met slecht of niet ondersteunde meuk blijft zitten. Daarnaast werkt de upgrade-tool meer configs en scripts bij als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmsw
Zojuist een upgrade gedaan op de Debian-werkwijze (wijzigen release-naam in sources.list(.d/*) door opvolgende release, dus in mijn geval zesty), vervolgens apt-get update/dist-upgrade, dit heeft gewerkt.

Omdat zesty ook EOL is, heb ik (na reboot) een opvolgende upgrade gedaan naar artful. Dit wel middels do-release-upgrade. Ook deze upgrade ging prima.

Kortom: de werkwijze lijkt te werken. Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-09 05:17
Stiekem is Ubuntu natuurlijk ook gewoon Debian met vage shit er overheen waardoor men zoals in dit geval alleen maar verward raakt vanwege de abstractie 😋 Draai het overigens zelf ook hoor op m'n werklaptop 🙂

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 23:52
wat ik gedaan heb vorige week is alles in
code:
1
/etc/apt/sources.list

aangepast van Yakkety naar artful aangepast.
Was alleen de files in
code:
1
 /etc/apt/sources.list.d/

Vergeten, Passenger en NGINX was bij mij kapot
Beetje een hacky oplossing, maar bij mij werkte het wel

Check dit en help mee!

Pagina: 1